Gå til innhold

Hvilke kosttilskudd tar du? Og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

B-12 og Vegetabilsk Omega 3 (inneholder omega 3, 6 og 9)



Anonymous poster hash: 4277c...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

B-12 og Vegetabilsk Omega 3 (inneholder omega 3, 6 og 9)

edit: Fordi jeg er vegetarianer

Anonymous poster hash: 4277c...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dose Sanasol (vil vel si en spiseskje) holder 7.5 ug

Anbefalt dose D-vitamin fra norske helsemyndigheter er 8 ug. Anbefalt dose fra svenske helsemyndigheter er 25 ug (ergo tre spiseskjeer Sanasol om dagen, men det er ikke så lurt, da man får for mye av de andre vitaminene) De fleste andre land, til og med de som har mer vintersol enn oss, anbefaler 30 ug om dagen.

Så nei Sanasol dekker ikke behovet for en voksen person bosatt i Norge når det gjelder D-vitaminer. I hvert fall ikke om personen bor nord for polarsirkelen. Som nevnt over, så skal du være forsiktig med å overdosere på de andre vitaminene Sanasol tilbyr.

Det finnes mye informasjon om dette. Blant annet av leger som ber folk om å overse den latterlig lave anbefalingen fra helsemyndighetene, og kjøre på med D-vitaminer.

Personlig tar jeg 30 ug om dagen og det har gitt meg et helt annet liv.

Anonymous poster hash: 7af91...fd5

Så jeg må ta 3 kapsler av denne for å få i meg nok D-vitamin? :)

http://www.x-life.no/products/solaray-vitamin-d-120-kapsler

Anonymous poster hash: 1bbb0...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 med D vitamin

Magnesium for karmper

Bcaa om jeg trener på tom mage

Preworkout

Proteinpulver som tilsetting i feks smoothie (aldri som shake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg må ta 3 kapsler av denne for å få i meg nok D-vitamin? :)

http://www.x-life.no/products/solaray-vitamin-d-120-kapsler

Anonymous poster hash: 1bbb0...8e9

Det er det samme som 30 ug, så det er nok lurt å ta tre stykk ja.

Jeg tar noen piller på 25 ug, men så tar jeg to skjeer tran i tillegg. Da ender jeg opp på ca 32 ug om dagen.

For best effekt av D-vitaminene, så bør man begynne i august. De første regnværsdagene, eller innedagene, der man ikke får nok sollys på kroppen. Og så bruke dette gjennom hele vinteren. På sommeren kun de dagene man ikke får noe sollys.

Anonymous poster hash: 7af91...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Multivitamin - for at jeg innbiller meg at jeg får i meg nødvendige vitaminer på denne måten.

Berocca - b-og c-vitamintilskudd, for hår og hud og energi.

Priorin - for tykkere og penere hår, det virker (sier frisøren min!)

2 ss tran - D-vitamin og omega3. Vet det er dobbelt dose, men jeg har reumatiske smerter i fingrene,spesielt vinterstid, og da hjelper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multivitamin - for at jeg innbiller meg at jeg får i meg nødvendige vitaminer på denne måten.

Berocca - b-og c-vitamintilskudd, for hår og hud og energi.

Priorin - for tykkere og penere hår, det virker (sier frisøren min!)

2 ss tran - D-vitamin og omega3. Vet det er dobbelt dose, men jeg har reumatiske smerter i fingrene,spesielt vinterstid, og da hjelper det.

2 ss tran er ikke mye, men du burde ta D3 i tillegg. Jeg har hatt fibromyalgi men har ingen plager mer etter at jeg begynte med større doser D-vitamin. Les deg opp på dette. Det har stor effekt for reumatikere. Ta også gurkemeie i tillegg og du vil få en ny hverdag.

Anonymous poster hash: 7af91...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også B12 fordi jeg er veganer og D-vitamin når jeg ikke får sol. Kjøper D-vitamin fra utlandet slik at jeg får høyere dose.



Anonymous poster hash: 36737...d42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 tabletter m. vitamin D (totalt 40 mikrogram)

1 tablett m. multivitamin (inneholder bl.a. 5 mikrogram vit D)

2 tabletter m. magnesium (totalt 600mg)

* 1 tablett m. "Collett B-vitaminer" (7 ulike b vitaminer)

Jeg målte for lavt nivå på D vitamin, på blodprøve i januar en gang for et par år siden.

Multivitamin er sikkert kjekt å få i seg.

Prøver ekstra med magnesium, etter at jeg så at det ikke var all verden med magnesium i bananer.

Håper en ekstra dose med magnesium kan motvirke årevis med tedrikking (sort te, bergamot olje), har egentlig ikke undersøkt fordelene med magnesium.

Farmasøyt mente at skadelig dose vitamin D daglig, var 100 mikrogram. Så kan man vel i klokskapens lys, tenke som så at dette kan være forskjellig fra person til person, spesielt de som kanskje sliter litt med leveren fra før, men jeg bare spekulerer her egentlig.

* Har også begynt å få i meg ekstra med B vitaminer. Dette krasjer litt med multivitaminene, og jeg får så se litt mer på siden om dette blir problematisk i lengden.

Endret av Vux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen troverdige kilder å legge ved angående det du sier om at Sverige har høyere grense enn Norge når det gjelder D-vitamin dose? :)

Jeg hadde en hel haug med linker på flere rapporter på den gamle pc'n :P

Men Vitenskapskomiteen for mattrygghet har bedt om at grensen bør økes til 20 ug her i Norge.

http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6498&Main_6177=6498:0:31,2369&Content_6498=6187:1893690::0:6295:1:::0:0

Anonymous poster hash: 7af91...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øt dose D-vitamin kan også begrense faren for brystkreft. For å få i seg nok D-vitamin via sola, så bør man unngå solfaktor. Det er jo ikke så lurt mtp faren for hudkreft, som er den kreftformen, som øker mest.

Så moralen er; ta D-vitaminer og bruk solfaktor ;)

Jeg er sikker på at norske helsemyndigheter kommer på bedre tanker snart. Det er såpass mye forskning på dette der ute fortiden. Norge henger bare noen år etter resten av verden :P

Er dere forresten klar over at damer, som er tildekket pga reiligion, har størst fare for benskjørhet?



Anonymous poster hash: 7af91...fd5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gravitamin. Det er en "samlepakke" med fire tabletter. Skal visst dekke alt man trenger som gravid ;) Tar også bringebærbladkapsler, da dette skal forberede og hjelpe livmoren under fødsel, og livmoren skal trekke seg fortere og bedre sammen. Vi får nå se :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er enklere å kjøpe på apteket og få varen med engang (og viktigst av alt, å vite hva kosttilskuddet faktisk innehold, og har rettigheter dersom det skulle oppstå problemer pga. bruk av kosttilskudd), istedenfor å bestille på nett, ta en helserisiko, ikke ha noen rettighetet og vente på at varen skal dukke opp i posten. De fleste bor i byer/tettbygde strøk hvor det er enkelt å stikke innom et apotek eller kostholdsbutikk.

Anonymous poster hash: 6e0ce...308

Du er virkelig ekstrem.

Anonymous poster hash: 92fd0...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg tar kalsium og magnesium fordi det hjelper mot PMS og humørsvingninger (noe som er bra for de aller fleste kvinner. Jeg går på Provera og det kan gi ganske store humørsvingninger så da prøver jeg å unngå det.)

Tar også omega3 og vitamin D nå på vinteren. Burde også tatt B12 siden jeg har litt lite av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja... Emnetittelen. :)

PS: Om du ikke tar kosttilskudd, ok, da har du ikke noe i denne tråden å gjøre.

Anonymous poster hash: 1bbb0...8e9

Ok

Anonymous poster hash: 8668f...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kun jernpiller etter jeg har gitt blod.

Trodde ikke det var vanlig å ta så mye kosttilskudd jeg. :o

Ellers så drikker jeg den grønne melken fra Tine som er tilsatt D-vitamin da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig?

Senest i dag fikk jeg svar på at jeg har svært gode nivåer av alt av vitaminer, D inkludert. Dette var utvidet blodprøve, for å dobbeltsjekke de "vanlige" som ga veldig fine resultater for noen uker siden. Sist jeg tok noen form for kosttilskudd var en skje sanasol i ny og ne da jeg var barn, altså over 20 år siden.

Men siden du sier det er helt umulig så er dette muligens et mirakel? Jeg tror ikke det, jeg tror det handler om å spise sunt, leve sunt og å ikke være fanatisk i noen som helst retning.

Med en D-vit.nivå med blodverdier over 100 nmol/L?

Legen min sa også at mitt nivå var bra, men den var på 20 nmol/L da :P

Anonymous poster hash: 7af91...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...