Gå til innhold

Nå inndras passet til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Beklager, et par små hender kom borti enter knappen..

Nå inndras passet deres, barnløse. Til å belære og oppdra andre foreldre om oppdragelse. JA, klart dere kan ha reflekterte tanker, klart enkelte er mye smartere enn enkelte foreldre! Er ikke det som er poenget her nå. Poenget er at man kan umulig ane hvordan det er å ha et barn på fulltid når man ikke har barn selv og bare er for eksempel bhg ansatt, gravid, lærer, kjæresten til en med barn, hundeeier osv. Det er så utrolig mye som er lett å si og man tror så mye. Spesielt alle som såvidt er over 18 og plutselig vet alt om barneoppdragelse.. Kom ikke her og fortell hva og hvordan ting er, hva som er lov for foreldre å føle osv. Det er bare stygt! Eksempel min søster jobber i bhg (vanlig vgs) der ser hun diverse barn som er bortskjemte. Da ringer hun meg og snakker om at ååh sånn og sånn må du ikke gjøre med barna dine, for da blir de sånn og sånn. Ditt og datt er lurt å gjøre. ..

Kom igjen, gi meg noen gode grunner til hvorfor dere (fleste) uten barn skal komme med rådene deres? Nå er jeg kanskje ganske skarp her, men de trengs ikke!!
Jeg selv har hatt hund i barndommen, men har ikke mye peiling. Jeg prakker da selvsagt ikke på mine venner med hund råd om hva de skal gjøre og hvordan de skal trene hunden sin. Hvis hunden deres gjør noe dumt hos meg så er det ikke sånn at jeg utbryter "det der skulle aldri min hund fått lov til" Skjønner dere hva jeg mener? Er oppgitt over det her, nesten alle jeg snakker med i det virkelige liv forstår dette når de ikke har barn selv. Da er de veldig forsiktige. Men her på kg? Alle er visst barneeksperter. Det er dere ikke!! Du vet ikke alt om barn bare fordi du selv en gang, mest sanssynlig for ikke så lenge siden selv var et barn. Og nei, foreldre vet heller ikke alt om andre sine barn, men våre egne kjenner vi.



Anonymous poster hash: 120df...393
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet heller ikke automatisk alt om barneoppdragelse bare fordi man HAR et barn heller. Det har vi tallrike eksempler på her inne.

Jeg synes det er ufint av deg å kneble folk som ikke har barn. De kan sitte med mye kompetanse selv om de ikke har egne barn.

Jeg blander meg sjelden i slike debatter, men la oss for protokollen notere at sist jeg selv var barn var fjernsynet uten farger, så helt uten livserfaring er jeg nok ikke.

Anonymous poster hash: abd0a...607

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en barnløs barnvernspedagog kan ingenting om oppdragelse, oppførsel og slik uten å ha barn selv?



Anonymous poster hash: d8f14...e58
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 barn og de er så forskjellig som natt og dag, har måtte oppdra de totalt forskjellig. Og sånn er det jo for de fleste foreldre. Man vet hva som funker for sitt barn. Men er jo ikke dermed ekspert på alle sine barn.

Synes folk gjerne kan få gi råd og tips, samme om de har barn eller ikke. Det er vel heller måten man gir råd på, hvis man gjør det på en måte, hvor det man råder til er det eneste riktige, og det finnes ikke andre alternativer, da er man dårlige foreldre. Så er det jo ikke bra, men det gjelder jo alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre mister fullstendig gangsynet når de får barn, og gjør barna sine store bjørnetjenester - i aller beste mening. Men nåde den barnløse som våger å ymte frampå om at kanskje du skulle gjøre sånn og sånn. Da er helvete løs, og en kan bare pent holde kjeft, for man aner ikke hva man snakker om! Vel, barnløse kan også ha sunn fornuft og vett, selv om man ikke har ansvar for barn 24/7. Ofte er det lettere å se hva andre burde gjøre enn å se egne feil også.

For øvrig jobber jeg i barnehage, og har flere barnløse kolleger. De er absolutt like dyktige, reflekterte og har minst like god greie på barneoppdragelse som de fleste foreldre.

Jeg har forresten barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At mange med barn ikke skulle hatt barn er dette forumet et godt eksempel på. At vett og innsikt ikke koommer med barn er også ganske så bevist. Føler du deg truffet ts, er det derfor du må forsøke deg på et galleinnlegg?



Anonymous poster hash: 5ada2...f22
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her: beklager at det ble utydelig, eller gikk over noen hoder. Jeg skrev (og mener) at det ikke gjelder alle! Jeg har en veldig god venninne uten barn som har videreutdanning innenfor spedbarns tilknyttning. Hun har kjempegod peiling, og lærer meg veldig mye. Men nei, hun aner ikke hvordan det er å ha barn. Hun tar ikke alltid høyde for at mange ting ikke er som beskrevet i bøkene. Men hun har absolutt peiling! Og mange foreldre har ikke det (som jeg også sa). Jeg vet ingenting om naboen sitt barn. Selv om de har et barn som gråter lenge hver kveld ved leggetid og mitt barn ikke gjør det så betyr ikke det at jeg har gjort noe riktig og naboene har gjort noe feil, jeg kan ha vært heldig bare. Men det er denne tanken jeg opplever at mange barnløse ikke har. De dømmer og tror og mener og ikke minst vet!

Men innlegg som dette her er jo dømt til å misforstås da. jeg snakker altså ikke om disse unntakene, men om mesteparten. Og etter min erfaring gjelder dette som oftest unge folk. Jeg kan bare snakke for de jeg selv har hatt kontakt med, men de som er 30+ forstår gjerne at det er litt flere nyanser enn mange 20-åringer.

Det er jo helt ok for de som holder på med hest / hundeeiere å snakke om hvor lite peiling de uten hund /hest har da, jeg har hørt flere klage på dette iallefall. Men om barn skal visst alle ha lov til å mene noe. Vær gjerne med å reflekter, det er den fordømmelsen av alle "dårlige foreldre" jeg reagerer på. Disse som kommer og snakker om at "kanskje du ikke burde få barn da hvis du virkelig har lyst til å dra på en helgeferie uten 10-åringen din" osv.

Om jeg føler meg truffet eller ikke av diverse innlegg (?) har vel strengt tatt ikke noe å gjøre med den problemstillingen jeg tar opp her vel?

Er igjen helt, helt enig i at mange foreldre gjør store feil med barna sine og om det er riktig ille må man selvsagt si fra!! Jeg vet iallefall hvordan jeg selv tenkte før og under graviditeten og jeg fikk meg noen overraskelser senere.



Anonymous poster hash: 120df...393
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange med barn ikke skulle hatt barn er dette forumet et godt eksempel på. At vett og innsikt ikke koommer med barn er også ganske så bevist. Føler du deg truffet ts, er det derfor du må forsøke deg på et galleinnlegg?

Anonymous poster hash: 5ada2...f22

Nei, det dette forumet er et eksempel på er heller hvor raske alle sammen er til å dømme! Så ser vi bare et par avsnitt som er skrevet i oppgitthet. Men det er også alt vi ser og dømmer dermed deretter. jeg blir matt av det. Jeg føler meg ikke truffet av ting her inne, men om en nær venninne hadde sagt det samme når hun kjenner meg og hele min situasjon, da ville det hatt en helt annen betydning ja

Anonymous poster hash: 120df...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnløs og utdanner meg innen et yrke der man jobber mye med barn og unge, altså er en del av studiene mine å lære om barn og unge. Som barnløs (eller menneske, om du vil) vil jeg aldri blande meg opp i foreldres måte å gjøre ting på dersom de fungerer. Men om forelder her inne skriver og ber om råd, eller presenterer en uholdbar situasjon som ser ut til å kunne løses ved å gjøre ting annerledes, så ser jeg ikke hvorfor jeg ikke skal kunne bruke mine erfaringer og min fagkunnskap til å gi råd. Jeg er ingen barneekspert, men jeg innehar mye teoretisk kunnskap om barn og deres adferd og følelsesliv, som de færreste foreldre leser seg opp på før de får barn. Teori er teori, men det blir ikke en teori uten at den har grunnlag i virkeligheten. Nå forventer jeg ikke at foreldre følger mine råd, men de er innspill til å kunne endre noe som ikke fungerer.

Når det er sagt, så er jeg ikke blant dem som mener noe om alt mulig i barneforumet, men jeg synes det er litt ulogisk at bare påstander fra folk som har barn selv har en verdi. Jeg vet for eksempel utmerket godt hvorfor min mor aldri fikk meg til å hjelpe til med husarbeid selv om hun maste om det, dette er en type kunnskap mange er i besittelse av helt uten å ha barn, fordi de har vært barn.

Jeg vet ikke alt om barn, men man trenger ikke ha barn for å vite mye om barn - og akkurat ditt barn kjenner jeg uansett ikke, men det gjør ikke de andre med barn her heller.



Anonymous poster hash: efc84...4bf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts,

Har du synske evner eller på andre måter ser noe vi andre ikke klarer å se av info om brukerne her inne?

Hvordan i vuleste vet du alder, barn eller barnløs, dyreier eller dyreløs osv. om andre brukere som svarer i tråder her inne? Og hvilke svar og i hvilke tråder er det her tale om?

Du må være snill og legge frem en god bunke lenker til de generelle sakene du i generelle vendinger henviser til, om dette skal være skrevet i seriøs mening og ikke i affekt over ett eller annet du ikke er enig i.

Hadde du skrevet uten å bruke ab funksjonen så kunne vi i det minste gått inn på brukeren din og funnet ut hvilke tråder og evner du er mest aktiv i, og dermed kanskje fått en viss peiling på hva du henviser til. Merk, dette er ingen kritikk mot ab funksjonen, den er jeg varm tilhenger av.

Anonymous poster hash: fd207...cd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk uttaler seg om ting de ikke har greie på, er jo ikke noe nytt. Ingen vet så mye om fotball som menn som aldri har vært nærmere enn fotballbane enn de to meterne til tv-skjermen, ingen har så bastante meninger om mat som de som ikke liker annet enn grandiosa, osv. Samtidig er jo ikke teoretisk lærdom til hinder for kunnskap, så å skulle 'inndra passet' til noen er å skyte langt over mål. Jeg tror at grunnen til at akkurat barneoppdragelse er så sårt å diskutere, er fordi det er så personlig og viktig for en selv, og at kritikk (konstruktiv eller ikke) går rett i hjertet på en. 'Barnet ditt mangler x og y' blir automatisk til 'du er en dårlig forelder'. Å kritisere folk for hesteholdet treffer ikke på samme måte.

Jeg tror man kommer lengst med å akseptere at andre alltid vil ha meninger om en, og å finne roen i det en selv gjør og tro på at det er godt nok. Gode innspill tas med videre, dårlige innspill legges igjen uten å gjøre noe større vesen av det. Man blir aldri enig med alle andre likevel.

Anonymous poster hash: 88927...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det er bare stygt! Eksempel min søster jobber i bhg (vanlig vgs)

Anonymous poster hash: 120df...393

Hun jobber i en barnehage som er en vanlig videregående skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun jobber i en barnehage som er en vanlig videregående skole?

Oi, finnes det bhg som er en vanlig videregående skole? Det ante jeg ikke. Hun har forresten fullført vanlig vgs ;) Beklager, tenkte ikke på at det skulle være vanskelig

Anonymous poster hash: 120df...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, finnes det bhg som er en vanlig videregående skole? Det ante jeg ikke. Hun har forresten fullført vanlig vgs ;) Beklager, tenkte ikke på at det skulle være vanskelig Anonymous poster hash: 120df...393

Trollunger.

Anonymous poster hash: fd207...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg er enig i at man bør passe seg for å uttale seg for bastant om noe man åpenbart verken har erfaring med eller kunnskap om, men samtidig er det svært mange av temaene her inne som ikke akkurat krever barn for at man skal ha noe å komme med.

Oppvekst, barndom og familie er noe de aller fleste av oss har et forhold til. En av grunnene til at jeg liker KG er at det er en bred brukermasse her, at det er rom for diskusjon og at det ikke har mammaforum-tendenser.

Er forresten helt enig med TS i at det til tider er mange bastante og unyanserte bedrevitere og lite løsningsorienterte råd i tråder om barn. Det jeg derimot er uenig i, er at dette nødvendigvis kommer fra unge, barnløse folk. Synes å legge mer merke til disse "Mine barn sov hele natta, men så var jeg ikke en overbeskyttende curlingforelder heller jeg da ;) ;) ;) ;)"- folka, om jeg skal være ærlig.

Endret av Søgni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, kanskje litt mye med å inndra passet deres da. Men igjen så misforstår mange av dere. (Altså har jeg ikke klart å forklare meg godt nok) når man ber om råd så er det noe noe helt annet, er vel ingen tvil om det?

Jeg kommer ikke på hva de trådene jeg har lest heter, men det var i allefall en tråd om bonus foreldre også den siste tråden nå fra en gravid bhg ansatt. Der foreldre har levert barn i bhg i ferietiden. Da "vet" hun at disse foreldrene ikke gidder å ta ned barnet sitt på husvasken og at de har fri og at de ikke burde fått barn. En sier noe om at det er slitsomt med barn. Da begynner folk å snakke om hvor fælt det er å synes noe slikt og når de får barn skal de i hvert fall ikke gjøre/føle sånn. "Tenk å si noe sånt" blir det bl.a. slengt ut. Dette er da flere mødre som skriver ETT innlegg anonymt. Også vet folk at de ikke burde fått barn? Dette skjer på flere tråder.

Som jeg sa i et tidligere innlegg opplever jeg sjelden dette i det virkelige liv. Bortsett fra min yngre søster og noen unge venninner. Men de tenker seg ikke om og de mener da ikke noe vondt, men kanskje folk burde tenke seg litt om da?

Har forøvrig også en venninne som jobber i bhg og har jobbet der i mange år. Hun ser ned på foreldre som sender barna dit under 1 år. Hun forteller stadig om disse foreldrene som ikke bryr seg. Men hvordan vet hun det? Jeg ville aldri sendt MITT barn i bhg da det var under 1 år det er feil for meg men jeg vet jo ingenting om hvorfor andre velger det. Irritasjonen min handler vel mest om de som dømmer foreldrene uten å ha fakta da. Disse som ikke tenker seg om. "Du burde ikke skjemme bort barnet ditt, da blir det vanskelig for deg senere" ååååh takk for at du opplyser meg! Dette rådet fikk jeg mens min var baby og lenge før han evt kunne bli bortskjemt.

Anonymous poster hash: 120df...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du som lurer på hvordan jeg vet om folk er barnløse/ har hund eller hva enn.. Folk skriver jo det i innleggene sine. "nei jeg har ikke barn selv, men når jeg får det skal jeg aldri gjøre sånn og sånn" Eller så kan man se i signaturen at det står barnet mitt er nå --- år. osv. Hvis jeg ikke vet så gjetter jeg ikke heller, men da kan jeg evt spørre.

ja, er også enig i at mange foreldre blir veldig "eksperter" akkurat som bhg ansatte blir. Og det går gjerne over når de får barn nr 2 som er helt ulik nr 1 :P



Anonymous poster hash: 120df...393
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnløs, men har jobbet med barn og passet barn i mange år. I tillegg har jeg en fem år lang utdannelse der så og si alle fag handlet om barns utvikling, oppdragelse, barnepsykologi, hvordan snakke med barn og hjelpe foreldre som trenger støtte til oppdragelse og omsorg, så jeg velger å uttale meg i enkelte tråder her likevel. Det er ikke slik at barnløse har null peiling. Vi har vært barn selv og kanskje har vi også jobbet med barn. Det er enklere å uttale seg om noe en observerer enn noe man lever i. Det er så uendelig mange blinde foreldre.

Jeg har hjulpet en mor tett gjennom oppdragelsen av hennes barn og hun evner fortsatt ikke å se i dag at det å gi etter for barnet hver gang det maser ikke er å gjøre barnet en tjeneste og det er heller ingen god form for oppdragelse. Jeg har møtt så mange barn som sier at de bare gråter litt for da får de det som de vil, eller at de får foreldrene til å lage to-tre ulike middager fordi de vil ha det de vil ha og barn som sier at mamma/pappa aldri sier nei. Det er skremmende og altfor mange barn er ekstremt bortskjemt.

Jeg har hunder og opplever omtrent ukentlig at folk skal gi meg råd angående oppdragelsen, alt fra de som har hatt hund som små barn til de som knapt har sett en hund. Smiler og nikker, men tar kun til meg råd fra de som tydelig har lest, hatt eller har hund. Det er mange idioter der ute så det er bare å filtrere ut det som er fornuftig og les! Det finnes mange gode råd om oppdragelse for både barn og hunder i bøker. Det øker også selvinnsikten om hvordan du selv er som omsorgsperson. Det er lett å bli blind når det kommer til egne barn.

Anonymous poster hash: fb5cd...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte mener jeg at også barnløse kan komme med gode råd og refleksjoner rundt dette med barneoppdragelse, så det er ikke sånn at jeg lukker ørene når en barnløs person snakker om det. Det handler jo mye om generelle "regler" for hvordan vi bør oppføre oss i samfunnet, og om å lære forskjell på rett og galt og på å ha evne til å sette seg inn i andres situasjon, og dette er jo ikke egenskaper som bare er forbeholdt de med barn.

I noen tilfeller foretrekker jeg dog å få råd fra andre med barn, det handler f.eks. om at jeg ikke tror at barnløse helt kan sette seg inn i hvordan det er å ha ansvar for et barn 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, 365 dager i året. Jeg klarte ikke å forstå hvor mange flere vendinger det er når man skal gjøre enkle ærender med barn på slep, f.eks., det går jo men det tar lengre tid og det er ikke alltid mulig å hive seg rundt når alt må planlegges mer. I tillegg følelsen av ansvar og (for meg) en følelse av at jeg alltid må være litt på vakt og passe på. Den følelsen hadde jeg absolutt ikke før.

Anonymous poster hash: 016ba...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...