Gå til innhold

Innser at jeg har vært en dobbeltmoralist!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gurgemeie

Hvorfor kan du ikke være mostander av begge?

Jeg er for fri rett for kvinner til å bestemme over egen kropp, men jeg er også motstander av legalisering av Cannabis. Det gjør ikke meg til en dobbelmoralist av den grunn, jeg har bare mine meninger om begge saker som skal forbli mine meninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan du ikke være mostander av begge?

Jeg er for fri rett for kvinner til å bestemme over egen kropp, men jeg er også motstander av legalisering av Cannabis. Det gjør ikke meg til en dobbelmoralist av den grunn, jeg har bare mine meninger om begge saker som skal forbli mine meninger.

hører du selv hvor selvmotsigende det er å skrive at du er for fri rett for kvinner til å bestemme over egen kropp, men du er også motstander av legalisering av narkotika?

Å være motstander av legalisering er ikke det imot det å bestemme over egen kropp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører du selv hvor selvmotsigende det er å skrive at du er for fri rett for kvinner til å bestemme over egen kropp, men du er også motstander av legalisering av narkotika?

Å være motstander av legalisering er ikke det imot det å bestemme over egen kropp?

Ett argument ift. legalisering av narkotika er jo at (de tyngste) brukerne ofte blir en belastning for samfunnet, hvertfall rent økonomisk. De færreste jobber, men likevel dekkes bolig og de får en fast sum utbetalt hver mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurgemeie

hører du selv hvor selvmotsigende det er å skrive at du er for fri rett for kvinner til å bestemme over egen kropp, men du er også motstander av legalisering av narkotika?

Å være motstander av legalisering er ikke det imot det å bestemme over egen kropp?

Vel, nei.

Jeg har aldri sett at ei kvinne som tar abort, får problemer med venninnene sine i ettertid, eller blir tiltaksløse. Det jeg derimot har sett, er folk som røyker mister alltid venner fordi de vennene er motstandere av hasj. De prioriterer hasjen fremfor vennene sine. Jeg har selv hatt venner som røyket, broren min røyket hasj, og jeg har aldri hatt noe god erfaring med det.

De blir paranoide, tiltaksløse og ofte veldig likegyldige mennesker som ikke har kontroll på livet sitt. I tillegg til det, kan det føre til at personer som bruker hasj, vil ha sterkere stoffer. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det jeg har opplevd er at de som røyker absolutt skal helliggjøre stoffet til de grader! Så jeg sier av erfaring, at hasj fører sjeldent noe godt med seg.

Abort derimot, det kan for øvrig føre til depresjon hos de som gjennomfører det. Men det kan også føre til lettelse, fordi de kvinnene som tar abort vil jo ikke ha barnet i de aller fleste tilfeller, og det er det letteste for dem å fjerne enn og beholde. Jeg har flere venninner som har tatt abort, og selv om de av og til tenker tilbake på det med en smule tristhet, så gjorde de det rette valget - for dem. Så jeg vet ikke helt, retten til å bestemme over sitt eget liv eller retten til å misbruke narkotika?

For all del, de som vil røyke hasj må gjerne gjøre det. Ulovlig. Men jeg kommer aldri til å være for legalisering, fordi jeg har selv opplevd hva det kan gjøre med mennesker.

Endret av Gurgemeie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% av alle kvinner blir gravide av egen frie vilje! Abort er også et resultat av den frie viljen.

Hva er det du ikke forstår egentlig?

Hvem snakker om at det er noe jeg ikke forstår? Kanskje 99% blir gravide av fri vilje, men hva vil du gjøre med den siste prosenten som lider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan du ikke være mostander av begge?

Jeg er for fri rett for kvinner til å bestemme over egen kropp, men jeg er også motstander av legalisering av Cannabis. Det gjør ikke meg til en dobbelmoralist av den grunn, jeg har bare mine meninger om begge saker som skal forbli mine meninger.

Dette. Signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett argument ift. legalisering av narkotika er jo at (de tyngste) brukerne ofte blir en belastning for samfunnet, hvertfall rent økonomisk. De færreste jobber, men likevel dekkes bolig og de får en fast sum utbetalt hver mnd.

Det er jo også en dobbeltmoral at narkotika skal være ulovlig på dette grunnlaget mens andre stoffer som påfører samfunnet store kostnader, for eksempel alkohol og tobakk, er lov.

Anonymous poster hash: 99590...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..poenget var uansett at abort ved slutten av svangerskapet vil ikke lenger handle prinsippet om frihet til å bestemme fritt over egen kropp, det er en annen kropp involvert også.

Og med en slik tolkning blir "min kropp, mitt valg" helt intetsigende. Det sier ingenting om når abort ikke lenger er greit, det kan være alt fra unnfangelsen til når barnet blir født. Det er det som er mitt poeng, "min kropp, mitt valg" er et dårlig argument i abortspørsmålet for enten sier det ingenting(at på et tidspunkt er det ikke lenger greit med abort) eller så sier det ting man ikke mener(at man skal få ta abort i hele svangerskapet)

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Men horfor i all verden er du motstander av at folk skal ha råderett over sin egen kropp - om det dreier seg om å klatre i fjellet, kjøre motorsykkel, hoppe i fallskjerm, drive med sport, bruke narkotika, eller ta abort? Anonymous poster hash: 99590...a2b

Abortspørsmålet handler ikke om hvorvidt kvinnen råder over sin egen kropp, men om hvorvidt hun har rett til å myrde sitt eget barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abortspørsmålet handler ikke om hvorvidt kvinnen råder over sin egen kropp, men om hvorvidt hun har rett til å myrde sitt eget barn.

Da har jeg misforstått abortsaken.

Anonymous poster hash: 99590...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også en dobbeltmoral at narkotika skal være ulovlig på dette grunnlaget mens andre stoffer som påfører samfunnet store kostnader, for eksempel alkohol og tobakk, er lov.

Anonymous poster hash: 99590...a2b

Det er forsåvidt sant, mange hevner jo at alkohol også ville vært forbudt hadde det ikke vært for den lange tradisjonen vi har med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt sant, mange hevner jo at alkohol også ville vært forbudt hadde det ikke vært for den lange tradisjonen vi har med det.

"Hvis min tante hadde baller ville hun vært min onkel".

Anonymous poster hash: 6d3c2...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forsåvidt sant, mange hevner jo at alkohol også ville vært forbudt hadde det ikke vært for den lange tradisjonen vi har med det.

Alkohol har vært forbudt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med en slik tolkning blir "min kropp, mitt valg" helt intetsigende. Det sier ingenting om når abort ikke lenger er greit, det kan være alt fra unnfangelsen til når barnet blir født. Det er det som er mitt poeng, "min kropp, mitt valg" er et dårlig argument i abortspørsmålet for enten sier det ingenting(at på et tidspunkt er det ikke lenger greit med abort) eller så sier det ting man ikke mener(at man skal få ta abort i hele svangerskapet)

Det er derfor abort egentlig er et betent etisk dilemma: Hvem og hvordan skal man definere fosteret som ikke en del av morens kropp og som et nytt individ med egen menneskeverdi som skal ivaretas? Skal det ha en gradvis økning i verdi eller skal vi sette absoluttgrenser (idét fosteret er i stand til å leve utenfor livmoren, idét det er istand til å føle smerte etc.)? Men dette blir muligens litt avsporing:)? Den kontroversielle tanken i denne tråden skulle jo være lovliggjøring av cannabis, ikke selvbestemt abort;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis min tante hadde baller ville hun vært min onkel".

Anonymous poster hash: 6d3c2...1c7

Og det du prøver å si er..?

Alkohol har vært forbudt det.

Ok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ett argument ift. legalisering av narkotika er jo at (de tyngste) brukerne ofte blir en belastning for samfunnet, hvertfall rent økonomisk. De færreste jobber, men likevel dekkes bolig og de får en fast sum utbetalt hver mnd.

De tyngste brukerne er vel en belastning enten narkotika er legalisert eller ikke.

Si meg er litt overtroisk eller noe sånt? Mener du at dersom man forbyr narkotika så vil det ikke eksistere og alle brukerne får det så uendelig mye bedre?

Er det litt sånn du tenker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det du prøver å si er..?

Det jeg prøver å si at alkoholnytere som ønsker å nekte alle andre deres rusmiddel av preferanse ikke blir mindre dobbeltmoralistiske av å si ting som "vel, alkohol kunne jo også ha vært ulovlig dersom dersom dersom...skål for den". Det er handling som teller, og jeg har fortsatt til gode å se en alkoholnyter gå aktivt in for at alkohol skal bli forbudt.

Anonymous poster hash: 6d3c2...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tyngste brukerne er vel en belastning enten narkotika er legalisert eller ikke.

Si meg er litt overtroisk eller noe sånt? Mener du at dersom man forbyr narkotika så vil det ikke eksistere og alle brukerne får det så uendelig mye bedre?

Er det litt sånn du tenker?

:laugh: Jeg har sittet og ventet i spenning på når det magiske ordet overtroisk skulle dukke opp.

Det er nok sant det, men det jeg mente med argumentet er at kardemommeloven strekker ikke til helt ved de tunge narkomane: Selv om man har fri vilje til å gjøre som man vil med/mot egen kropp, så ender man likevel opp med at det går utover oss andre økonomisk. Målet ved å gjøre det ulovlig er vel å redusere antall tunge brukere - så kan det jo diskuteres om det er et effektivt virkemiddel, men det var ikke det som var poenget mitt nei.

Endret av Lillesiren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å si at alkoholnytere som ønsker å nekte alle andre deres rusmiddel av preferanse ikke blir mindre dobbeltmoralistiske av å si ting som "vel, alkohol kunne jo også ha vært ulovlig dersom dersom dersom...skål for den". Det er handling som teller, og jeg har fortsatt til gode å se en alkoholnyter gå aktivt in for at alkohol skal bli forbudt.

Anonymous poster hash: 6d3c2...1c7

Det har du nok rett i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...