Gjest brutal_mann Skrevet 30. desember 2014 #61 Del Skrevet 30. desember 2014 Avkjørsel? Da har vi sprøsmålet, hvo mange felt er det inn i rundkjøringen? Hvor mange felt har selve rundkjøringen? Hvor mange felt er det ut? Hvor mange avkjørsler har vi, og hvordan er de vinklet i forhold til der du kommer inn i rundkjøringen? Det er jo dette som er så forbanna skit med de reglene mange har blitt lært opp etter. Reglene har blitt kopiert fra land der rundkjøringer har flere felt inn, i og ut av rundkjøringen, mens vi her i Norge har bygget rundkjøringer som har en salig blandig av alt. derfor så må en bruke sunn fornuft, noe som en del kjøreskoler (Trønelag) har nektet å bruke og heller har holdt seg til rigid tolkning av regler som overhode ikke passer til norske forhold. Uansett, generelt, skal du rett til høyre i en rundkjørign, blink til høyre før du kjører inn i rundkjøringen, som i et vanlig kryss, da er det betydelig lettere for alle rundt deg å forstå hva du skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #62 Del Skrevet 30. desember 2014 Det finnes teori på dette. Les den og forhold dere til den i stedet for å kverulere her. Anonymous poster hash: b7b9e...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 30. desember 2014 #63 Del Skrevet 30. desember 2014 Da har vi sprøsmålet, hvo mange felt er det inn i rundkjøringen? Hvor mange felt har selve rundkjøringen? Hvor mange felt er det ut? Hvor mange avkjørsler har vi, og hvordan er de vinklet i forhold til der du kommer inn i rundkjøringen? Det er jo dette som er så forbanna skit med de reglene mange har blitt lært opp etter. Reglene har blitt kopiert fra land der rundkjøringer har flere felt inn, i og ut av rundkjøringen, mens vi her i Norge har bygget rundkjøringer som har en salig blandig av alt. derfor så må en bruke sunn fornuft, noe som en del kjøreskoler (Trønelag) har nektet å bruke og heller har holdt seg til rigid tolkning av regler som overhode ikke passer til norske forhold. Uansett, generelt, skal du rett til høyre i en rundkjørign, blink til høyre før du kjører inn i rundkjøringen, som i et vanlig kryss, da er det betydelig lettere for alle rundt deg å forstå hva du skal. Så bra at vi er enige da! Ellers setter jeg pris på at folk blinker i alle utkjørsler selv om det for deg virker unødvendig. (Utenom i disse malte sirklene på bakken i gamle kryss. Der bør en blinke som om det var et kryss.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #64 Del Skrevet 30. desember 2014 Jeg blinker alltid ut og alltid til høyre inn når jeg bare skal rett til høyre, slik at de som kommer fra min høyre kan kjøre inn i visshet om jeg ikke skal forbi dem. Hender jeg ikke blinker til venstre når jeg skal til venstre, men jeg prøver å huske å gjøre det. Blinker selvsagt også ved feltskifte inne i store rundkjøringer, uten at det er så ofte det er aktuelt. Men man skal jo i utgangspunktet ligge ytterst og ikke innerst hvis man skal rett frem i en rundkjøring, selv om mange ikke klarer å banke det inn i skallen. Dermed betyr jo det å ligge innerst i en rundkjøring, med mindre annet er skiltet, at man enten skal til venstre eller (i teorien) tilbake der man kom fra. Ligger man ytterst skal man til høyre eller rett frem. Anonymous poster hash: eb1e2...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 #65 Del Skrevet 30. desember 2014 Tv2 har nå lagt ut en ny snutt om rundkjøringer, en fortsettelse til den jeg lenket til innledningsvis tråden.Anonymous poster hash: 99b22...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. januar 2015 #66 Del Skrevet 24. januar 2015 Sånn som jeg skal. Blinker til høyre der jeg skal ut av rundkjøringen. Evt. blinker jeg mot venstre når jeg skal inn i rundkjøringen for å vise at jeg skal hele veien rundt, og deretter bytter til høyre blinklys litt før der jeg skal ut. Hele veien rundt? Du skal altså tilbake der du kom fra? Jeg blinker kun ut av rundkjøring. Noe annet skaper forvirring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 24. januar 2015 #67 Del Skrevet 24. januar 2015 Hele veien rundt? Du skal altså tilbake der du kom fra? Jeg blinker kun ut av rundkjøring. Noe annet skaper forvirring. Absolutt alle andre her skjønte hva jeg mente. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vux Skrevet 24. januar 2015 #68 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Jeg tror det ble til tidligere her, at det er anledning til å blinke til venstre inn i en rundkjøring, hvis man skal til venstre, men jeg leste at dette ikke er påbudt. Dette med blinking inn i rundkjøring ble forklart i en video lik den over. Endret 24. januar 2015 av Vux Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. januar 2015 #69 Del Skrevet 24. januar 2015 Absolutt alle andre her skjønte hva jeg mente. Jeg forstod også hva du mente. Det var et forsøk på latterliggjøring av det å blinke til venstre... Er ikke lov å ta til venstre rundt rundkjøringen vettu, må kjøre samme vei som alle andre, altså mot klokken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. januar 2015 #70 Del Skrevet 24. januar 2015 Jeg tror det ble til tidligere her, at det er anledning til å blinke til venstre inn i en rundkjøring, hvis man skal til venstre, men jeg leste at dette ikke er påbudt. Dette med blinking inn i rundkjøring ble forklart i en video lik den over. Jepp, en uting til de grader. Blink en selv ut, ikke inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #71 Del Skrevet 24. januar 2015 Det er så ufattelig mange idioter som ikke blinker ut. Så hva gjør man da når de i tillegg ligger feil i rundkjøringen (ligger ytterst, men bare fortsetter rundt). Anonymous poster hash: 8d844...7b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 24. januar 2015 #72 Del Skrevet 24. januar 2015 Hele veien rundt? Du skal altså tilbake der du kom fra? Jeg blinker kun ut av rundkjøring. Noe annet skaper forvirring. Og jeg som trodde du kunne bilkjøring... Det er jo overhode ikke til hjelp å blinke til venstre når du skal til venstre? Neida... Det er jo tullete å bidra til flyt i trafikken. Vi satser på at kjøreskolene hvert øyeblikk innfører tankelesing som en del av opplæringen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. januar 2015 #73 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Og jeg som trodde du kunne bilkjøring... Det er jo overhode ikke til hjelp å blinke til venstre når du skal til venstre? Neida... Det er jo tullete å bidra til flyt i trafikken. Vi satser på at kjøreskolene hvert øyeblikk innfører tankelesing som en del av opplæringen. Jeg skal ikke til venstre, jeg skal følge trafikken til HØYRE rundt rundkjøringen. Jeg blinker UT av rundkjøringen.. Don't like it? Then don't drive... Loven sier blink UT! ikke blink inn! Så lenge jeg IKKE blinker skal jeg fortsette RUNDT i rundkjøringen! Endret 24. januar 2015 av AndreasBR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #74 Del Skrevet 24. januar 2015 Loven sier faktisk ikke noe om rundkjøringer. Anonymous poster hash: 5fa56...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 24. januar 2015 #75 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Loven sier faktisk ikke noe om rundkjøringer.Anonymous poster hash: 5fa56...694 Aha, det hadde du rett i. Det visste jeg faktisk ikke, takk. Jeg behøver altså ikke engang blinke meg ut av en rundkjøring.. Rart at man får bøter fra det om det er lov å la være å blinke... Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring. Eller vent... http://www.ba.no/nyheter/article5768211.ece Endret 24. januar 2015 av AndreasBR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #76 Del Skrevet 24. januar 2015 De som tar lappen nå, lærer på kjøreskolen at de skal blinke både inn og ut av rundkjøringer. Skal du over halvveis rundt, skal du blinke til venstre først. Anonymous poster hash: b3d71...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #77 Del Skrevet 24. januar 2015 Det er så ufattelig mange idioter som ikke blinker ut. Så hva gjør man da når de i tillegg ligger feil i rundkjøringen (ligger ytterst, men bare fortsetter rundt).Anonymous poster hash: 8d844...7b3 Om de ligger ytterst, ikke blinker ut men fortsetter å kjøre rundt så kjører de vel strengt tatt korrekt?Anonymous poster hash: ab1ef...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 25. januar 2015 #78 Del Skrevet 25. januar 2015 Om de ligger ytterst, ikke blinker ut men fortsetter å kjøre rundt så kjører de vel strengt tatt korrekt?Anonymous poster hash: ab1ef...470 Ikke nødvendigvis... Sinsenkrysset har 2 felt hele veien rundt. Men kommer du fra Storo, og kjører i ytre feltet skal du enten rett fram eller mot Gjøvik. Fortsetter du tilbake mot Sinsen så krasjer du garantert med h*n som kommer i venstrefeltet og skal mot Gjøvik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. januar 2015 #79 Del Skrevet 25. januar 2015 Jeg blinker alltid ut og alltid til høyre inn når jeg bare skal rett til høyre, slik at de som kommer fra min høyre kan kjøre inn i visshet om jeg ikke skal forbi dem. Hender jeg ikke blinker til venstre når jeg skal til venstre, men jeg prøver å huske å gjøre det. Blinker selvsagt også ved feltskifte inne i store rundkjøringer, uten at det er så ofte det er aktuelt. Men man skal jo i utgangspunktet ligge ytterst og ikke innerst hvis man skal rett frem i en rundkjøring, selv om mange ikke klarer å banke det inn i skallen. Dermed betyr jo det å ligge innerst i en rundkjøring, med mindre annet er skiltet, at man enten skal til venstre eller (i teorien) tilbake der man kom fra. Ligger man ytterst skal man til høyre eller rett frem. Anonymous poster hash: eb1e2...3a8 Dette (uthevet) kan ikke gjentas for ofte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 25. januar 2015 #80 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Dette (uthevet) kan ikke gjentas for ofte! ELLER mot GJøvik i Sinsenkrysset.(Venstre) 2 felt inn. 2 felt gjennom. 2 felt ut. Endret 25. januar 2015 av AndreasBR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå