Gå til innhold

Intelligens er overvurdert


Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

herregud, så idiotisk å skryte av hvor intelligente dere er!!!!Personlig syns jeg mange av dere her inne som skryter av hvor intelligente er, pga av andre tråder jeg har lest hvor dere har deltatt, virker utrolig kjedelige, selvhøytidelige, og uten humor. Dere snakker om att dere intelligente stenger de mindre intelligente ute fra deres felleskap, men må ærlig innrømme att jeg ikke tror jeg hadde giddet å vanke noe særlig sammen med dere heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ordlyden din var uheldig, når du nærmest sier at mindre intelligente trekker sammen kun på grunn av intellektet deres.

Jeg har mange intelligente venner, men det er ikke et resultat av at jeg har eliminert bort de mindre intelligente, men det har noe med felles interesser og utdanning, og de settingene jeg treffer dem.

Og ja, jeg finner mange mindre intelligente irriterende (mange intelligente og), men tror ikke disse finner sammen bare på grunn av det. Tror folk som regel er litt mer kompliserte, selv om man er mindre intelligent.

"Mindre intelligent" brukes faktisk som et skjellsord. Og, ja, mange intelligente velger bort mindre intelligente, bevisst eller ubevisst, fordi de mener de er uinteressante og mindreverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud' date=' så idiotisk å skryte av hvor intelligente dere er!!!!Personlig syns jeg mange av dere her inne som skryter av hvor intelligente er, pga av andre tråder jeg har lest hvor dere har deltatt, virker utrolig kjedelige, selvhøytidelige, og uten humor. Dere snakker om att dere intelligente stenger de mindre intelligente ute fra deres felleskap, men må ærlig innrømme att jeg ikke tror jeg hadde giddet å vanke noe særlig sammen med dere heller![/quote']

Hvem er det du sikter til? Jeg har fortsatt ikke sett noen som skryter av intelligensen sin i denne tråden.

Like barn leker best er det et uttrykk som sier, og det stemmer nok både når det gjelder intelligens, sosial status, interesser og mye mer. Hva er galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Jeg merker utrolig stor forskjell bare på folk som har tatt yrkesretta utdanning (elektro, mekken osv) i forhold til de som har allmenne fag. Forskjellen på de med yrkesretta på videregående og de som har høgskole/universitetsutdannelse er stor!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det er da sant.

Jeg snakker selvfølgleig om de utenfor normalnorman på 80-120 i iq. Den offisielle vitenskapelige definisjonen på når man er lettere psykisk utviklingshemmet baserer seg på en iq på 60-70.

Eksempel:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v..._SEKS_ID=875472

http://ruff.hiof.no/www/lu/ppu/deltid2/8sa...ERDSPROBLEM.doc

Forskejllen på iq hos en med 110 og 90 vil man sjelden merke, som Tom Krus sa må man jo debattere ut fra de som skiller seg sterkt ut fra snittet i befolkningen. Og svært mange av de som skiller seg ut fra snittet 80-120 i negativ favør er psykisk utviklingshemmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

"Mindre intelligent" brukes faktisk som et skjellsord. Og, ja, mange intelligente velger bort mindre intelligente, bevisst eller ubevisst, fordi de mener de er uinteressante og mindreverdige.

Ja, folk velger bort folk hele tiden, både smarte og midre smarte. De velger som regel dette selv, og ikke på bakgrunn av andres valg. Så jeg synes du undervurderer folk når du tror de trekker sammen bare fordi andre velger dem bort. Hvis dette ikke er å mindreverdiggjøre dem, hva er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer ut fra tråden att dere intelligente velger å ikke være sammen med mindre intelligente. Og det virker som om dere tror att det er dere som tar det valget. Poenget mitt er att det ikke nødvendigvis er de intelligente som utestenger de mindre intelligente, men heller omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Poenget mitt er att det ikke nødvendigvis er de intelligente som utestenger de mindre intelligente' date=' men heller omvendt![/quote']

Det blir vel to sider av samme sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
det kommer ut fra tråden att dere intelligente velger å ikke være sammen med mindre intelligente. Og det virker som om dere tror att det er dere som tar det valget. Poenget mitt er att det ikke nødvendigvis er de intelligente som utestenger de mindre intelligente' date=' men heller omvendt![/quote']

Veldig generaliserende. Typisk for mindre intelligente.

Og ja, det var i r o n i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk velger bort folk hele tiden, både smarte og midre smarte. De velger som regel dette selv, og ikke på bakgrunn av andres valg. Så jeg synes du undervurderer folk når du tror de trekker sammen bare fordi andre velger dem bort. Hvis dette ikke er å mindreverdiggjøre dem, hva er det da?

Kanskje mindre intelligente også velger bort intelligente, av samme grunn som intelligente velger bort mindre intelligente? At de velger bort hverandre? Da undervurderer jeg intelligente fordi mindre intelligente ikke vil ha noe med dem å gjøre fordi de er irriterende og uinteressante. Hviket de også ofte er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Kanskje mindre intelligente også velger bort intelligente' date=' av samme grunn som intelligente velger bort mindre intelligente? At de velger bort hverandre? Da undervurderer jeg intelligente fordi mindre intelligente ikke vil ha noe med dem å gjøre fordi de er irriterende og uinteressante. Hviket de også ofte er.[/quote']

Konklusjon: Du behander alle likt. Du har fordommer mot alle! Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Begynner å få litt fordommer mot deg nå' date=' ihvertfall. Uavhengig av intelligensen din.[/quote']

Går fint det. Jeg kan tross alt forsvare meg her.

Jeg forstår din intensjon har vært den beste, men det er vitterlig du som har en ovenpånedholdning til mindre intelligente. Du mener tross alt at de ikke klarer å velge venner uten at de blir valgt bort av de mer intelligente først. Jeg mener at de fleste mennesker klarer å velge venner uten å bli valgt bort først.

Ser riktignok at du har korrigert deg litt i ditt siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger ikke folk hverandre? Jeg kan da ikke bare gå å velge meg en venn, vedkommende må da velge meg også! Tror ikke alle higer etter å ha så intelligente venner som mulig. Tror du at de som har mindre intelligente venner har det fordi har prøvd å bli venner med de intelligente først, ble avvist og så måtte "ta til takke med" de mindre intelligente? Eller rettere sagt, tror du at jeg tror det? Du leser jo mine innlegg som Fanden leser Bibelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Velger ikke folk hverandre? Jeg kan da ikke bare gå å velge meg en venn' date=' vedkommende må da velge meg også! Tror ikke alle higer etter å ha så intelligente venner som mulig. Tror du at de som har mindre intelligente venner har det fordi har prøvd å bli venner med de intelligente først, ble avvist og så måtte "ta til takke med" de mindre intelligente? Eller rettere sagt, tror du at jeg tror det? Du leser jo mine innlegg som Fanden leser Bibelen![/quote']

Mulig jeg leser en Bibel Fanden selv har skrevet?

Jeg tror ikke folk nødvendigvis finner sammen bare på grunn av hva andre måtte kanskje mene om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus

Men det betyr da ikke at de ØNSKER å være venn med de intelligente?

Nei, det er en liten kunstnerisk frihet jeg tok meg, men du sier de blir sammen fordi intelligente ikke liker dem, og velger venner utfra andres valg (hva andre mener om dem). Og det mener jeg er å mindreverdiggjøre folk. Og slik likte vel ikke du?

Jeg tror folk primært får venner på bagrunn av andre kriterier enn hva andre måtte mene om dem. Så klart har du outsider-grupper som føler seg utstøtt, men det er vel ikke det vi prater om her. Hvis vi da igjen ikke snakker om et definisjonspørsmål om hva man ser på som mindre intelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Noen er svært flinke til å ta opp andres tanker og gjøre dem til sine egne.Det kan gjelde folk med høy utdannelse. En professors ord er sannhet. Andre mennesker er flinke til å tenke selv. Høy utdannelse behøver ikke å bety at man er særlig smart. Man kan være veldig god på ett felt ,men totalt ubrukelig på andre områder.

Jeg synes jeg er middels smart. Har gjort det relativt dårlig på skolen fordi jeg har vært en likegyldig person da jeg var yngre. Jeg har et ganske stort ego,men kan allikevel le av meg selv i motsetning til en del selvhøytidelige folk man også kan se på denne siden.

Smarte og dumme folk kan være morsomme å være sammen med,det verste er selvmedlidenhet og selvhøytidelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en liten kunstnerisk frihet jeg tok meg, men du sier de blir sammen fordi intelligente ikke liker dem, og velger venner utfra andres valg (hva andre mener om dem). Og det mener jeg er å mindreverdiggjøre folk. Og slik likte vel ikke du?

Jeg tror folk primært får venner på bagrunn av andre kriterier enn hva andre måtte mene om dem. Så klart har du outsider-grupper som føler seg utstøtt, men det er vel ikke det vi prater om her. Hvis vi da igjen ikke snakker om et definisjonspørsmål om hva man ser på som mindre intelligent.

Velger venner ut fra andres valg? Jeg har sagt at valg av venner er et gjensidig valg. Jeg kan ikke velge meg en venn som ikke vil være min venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...