Gå til innhold

Intelligens er overvurdert


Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Jo, det har det da! Mindre intelligente tenker og resonnerer på en annen måte enn intelligente. De omgås også gjerne andre mindre intelligente folk fordi de intelligente synes de er så irriterende og gjerne ser ned på dem. Derfor er det fascinerende å snakke med mindre intelligente folk for man får innblikk i tankegangen til mennesker som gjerne bare blir avfeid som duster.

Så med andre ord så mener du intelligente mennesker har likt syn på saker?

Dessuten så finnes det ingen skarp avgrensning mellom intelligent og uintelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så med andre ord så mener du intelligente mennesker har likt syn på saker?

Hvordan kom du fram til det? Jeg mener evnen til resonnering og logisk tenkning har noe med intelligens å gjøre. Hvorfor synes du mindre intelligene er så uinteressante da? Det må da ha med måten de tenker og uttrykker seg på? Hvordan vet du ellers at de er mindre intelligente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H. Hansen
Jeg vet ikke helt hva problemet mitt er, men jeg får helt noia av lange mattestykker. Likninger f.eks. helt greit helt til jeg får det samme stykket bare med noen ekstra ledd... Uææææ tenker jeg da... eller hvis man bytter ut X med en annen bokstav.... panikk igjen :o

Typen holder på å le seg skakk av meg når han skal hjelpe meg... Han satt inn p en gang i steden for x, og jeg ble kjempesinna fordi jeg mente han hadde lurt meg!! :-? satt jo der og tenkte: "hva faen... p????" oxo sa han: "det blir helt det samme som x, vennen" (jeg så at han sleit med å holde seg alvorlig).

HVORFOR I H**#*#*# SKREV DU IKKE BARE X DA DIN ****?? :frustrert: haha, sånn går det når man hadde 1ma for 6 år siden og nå skal ta matte på høyskole-nivå...

:-?

:hoho: Sånn er kjæresten min også. Lurer på hva det kommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er interessant å snakke med folk som har en annen livsanskuelse og bakgrunn for meningene sine enn jeg har selv' date=' jeg. Også er det morsomt å le av feil bruk av fremmedord etterpå. :oops:[/quote']

Poenget mitt er at du trenger da ikke ha noen lavere intelligens for å ha et annet livssyn og bakgrunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Enig med Pet jeg.

Jeg vet mange personer med høy iq som jeg mener er stokk dumme.

Jeg lurer på hvordan så mange her inne vet iq til de de omgås? Selv kjenner jeg ingen (bortsett fra min bror) som har fått målt sin iq av profesjonelle.

jeg kan mene at noen er dumme eller smarte, men det er ikke sikkert at de dermed sagt har høy eller lav iq. Ser ut som at mange her tror at høyt utdannede autopmatisk har høy iq. Det tror jeg er helt feil Noen er der de er i livet pga press, falsk og sjarm.

De alle fleste er uansett innenfor normalområdet 80-120. Har man under dette begynner man å miste litt fokus , på mer enn en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jo, det har det da! Mindre intelligente tenker og resonnerer på en annen måte enn intelligente. De omgås også gjerne andre mindre intelligente folk fordi de intelligente synes de er så irriterende og gjerne ser ned på dem. Derfor er det fascinerende å snakke med mindre intelligente folk for man får innblikk i tankegangen til mennesker som gjerne bare blir avfeid som duster.

Virker som du prater om mindre intelligente som en unison gruppe, nærmest en utstøtt kaste som finner sammen.

Personlig synes jeg det er fascinerende å prate med individuelle mennesker for å få innblikk i deres syn på verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei selvfølgelig ikke :roll: . Det er derfor jeg også liker å snakke med små barn, gamle mennesker, folk fra andre land osv. som OGSÅ ser på livet på en annen måte enn meg. I tillegg til mindre intelligente mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høy iq i følge alle slike tester, men det betyr ikke at jeg foretrekker folk i samme siktet.

iq har ingen ting med kunnskaps nivå å gjøre, det har i større grad med å se mønstre og logisk tenkning. På alt for mange felter er jeg helt amøbe, og har ikke akkurat noen klisterhjerne. Er heller dårlig til å lagre info. For ikke å snakke om språk....

Det er heller ikke akkurat vanlig at jeg er i veldig kompliserte diskusjoner. Og selv da setter jeg ofte mer pris på litt livserfarne personer, enn en 17-åring med 160 i iq.

Det kunne for eks ikke falle meg inn å bli Mensa medlemm, bare for å ha noe å skryte av...

Jeg har da andre gleder i livet enn å løse kompliserte teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan så mange her inne vet iq til de de omgås? Selv kjenner jeg ingen (bortsett fra min bror) som har fått målt sin iq av profesjonelle.

jeg kan mene at noen er dumme eller smarte, men det er ikke sikkert at de dermed sagt har høy eller lav iq. Ser ut som at mange her tror at høyt utdannede autopmatisk har høy iq. Det tror jeg er helt feil Noen er der de er i livet pga press, falsk og sjarm.

De alle fleste er uansett innenfor normalområdet 80-120. Har man under dette begynner man å miste litt fokus , på mer enn en måte.

Er man selv intelligent, vil man kunne lese av andre mennesker om de også er intelligente.

Er man selv mindre intelligent, vil man sikkert ha problemer med å forstå hvem som er mye eller lite intelligente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du prater om mindre intelligente som en unison gruppe, nærmest en utstøtt kaste som finner sammen.

Personlig synes jeg det er fascinerende å prate med individuelle mennesker for å få innblikk i deres syn på verden.

Er det ikke mindre intelligente menneske vi diskuterer her da? Jeg synes mindre intelligente mennesker er minst like interessante som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mindre intelligente mennesker er minst like interessante som andre.

Ja det er da selvsagt, ettersom vi sitter og diskuterer på kvinneguiden.no, og her er spennvidden på brukernes intelligens enorm :wink:

Men uansett, de fleste ønsker nok å omgås personer på sitt eget nivå mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Jeg synes mindre intelligente mennesker er minst like interessante som andre.

For å være helt ærlig; Det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Er man selv intelligent, vil man kunne lese av andre mennesker om de også er intelligente.

Er man selv mindre intelligent, vil man sikkert ha problemer med å forstå hvem som er mye eller lite intelligente.

Mulgim du har rett. Men jeg synes Magne sa det bra: at intelligens har ikke noe med kunnskapnivå å gjøre. Jeg synes det virker som om mange tror at de som kan mye (da gjerne de som tar høy utdannelse) er svært intelligente. Det er jeg ikke nødvendigvis enig i, jeg tror de aller fleste, også der, ligger innenfor normalskiktet.

Min bror har blitt testet, og har høy iq. Han har gått på mekken, ser ikke nyheter og har til tider vært et problembarn med adhd. Mao ikke det mange her omtaler som "snevre mennekser med høy iq".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er da selvsagt, ettersom vi sitter og diskuterer på kvinneguiden.no, og her er spennvidden på brukernes intelligens enorm :wink:

Men uansett, de fleste ønsker nok å omgås personer på sitt eget nivå mentalt.

Synes det er kjedelig å bare omgås folk på mitt eget nivå, jeg. Dere som ikke vil omgås mindre intelligente fordi dere mener de er irriterende og uinteressante går glipp av mye moro og innsikt. (Det samme gjelder selvsagt små barn, gamle, utlendinger, som tidligere nevnt, og for ikke å snakke om kriminelle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Er det ikke mindre intelligente menneske vi diskuterer her da? Jeg synes mindre intelligente mennesker er minst like interessante som andre.

Du ja, tråden handler generelt om intelligens, og hevde at mindre intelligente trekker sammen fordi de nærmest blir fryst ut av de intelligente blir litt feil i mine ører. Tror folk finner venner etter felles interesser og ikke etter et prinsipp om hvilke hylle de kan plukke dem fra.

Men det hele dreier seg vel kanskje om et definisjonsspørsmål. En intelligent person for meg, er en som skiller seg klart ut fra snittet, og ikke fra de på bunn. På samme måte som en atlet skiller seg ut fra snittet, og ikke de late. Så jeg tviler på at en større gruppe finner sammen fordi en mindre gruppe synes de er irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ja, tråden handler generelt om intelligens, og hevde at mindre intelligente trekker sammen fordi de nærmest blir fryst ut av de intelligente blir litt feil i mine ører. Tror folk finner venner etter felles interesser og ikke etter et prinsipp om hvilke hylle de kan plukke dem fra.

Men det hele dreier seg vel kanskje om et definisjonsspørsmål. En intelligent person for meg, er en som skiller seg klart ut fra snittet, og ikke fra de på bunn. På samme måte som en atlet skiller seg ut fra snittet, og ikke de late. Så jeg tviler på at en større gruppe finner sammen fordi en mindre gruppe synes de er irriterende.

Det er jo flere her som sier at de ikke omgås mindre intelligente fordi de er kjedelige og irriterende! Det er jo bare jeg som sier jeg liker mindre intelligente mennesker her! Så at de fryses ut er nok riktig. Hvor ofte hører man ikke at det snakkes nedsettende om mindre intelligente folk? Det er da ikke jeg som fryser dem ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
Min bror har blitt testet' date=' og har høy iq. Han har gått på mekken, ser ikke nyheter og har til tider vært et problembarn med adhd. Mao ikke det mange her omtaler som "snevre mennekser med høy iq".[/quote']

En falsk negativ er ikke et bevis for falske positive.

Jeg tror det finnes færre mindre intelligente (iq<90) og flere intelligente (iq>130) blant de som tar høyere utdanning enn i befolkningen ellers. Riktignok er ikke dette vitenskaplig basert, kun basert på erfaring. Så skreller du vekk HF, SVT og høyskolene stemmer nok dette veldig bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

:ler:

Enig med deg.

Prøvde bare å formidle at alt ikke trenger å være så stereotypt, slik noen her later til å tro; ved at det er lett å skille ut de med god intelligens. De med dårlig intelligens skiller seg stort sett ut uansett, da de ofte er hjerneskadede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det er jo flere her som sier at de ikke omgås mindre intelligente fordi de er kjedelige og irriterende! Det er jo bare jeg som sier jeg liker mindre intelligente mennesker her! Så at de fryses ut er nok riktig. Hvor ofte hører man ikke at det snakkes nedsettende om mindre intelligente folk? Det er da ikke jeg som fryser dem ut!

Jeg synes ordlyden din var uheldig, når du nærmest sier at mindre intelligente trekker sammen kun på grunn av intellektet deres.

Jeg har mange intelligente venner, men det er ikke et resultat av at jeg har eliminert bort de mindre intelligente, men det har noe med felles interesser og utdanning, og de settingene jeg treffer dem.

Og ja, jeg finner mange mindre intelligente irriterende (mange intelligente og), men tror ikke disse finner sammen bare på grunn av det. Tror folk som regel er litt mer kompliserte, selv om man er mindre intelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med dårlig intelligens skiller seg stort sett ut uansett' date=' da de ofte er hjerneskadede.[/quote']

Den var drøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...