Gå til innhold

Trampe er på tjukken!


Trampe

Anbefalte innlegg

Jeg ELSKER det navnet, det sto som nummer en på guttelista mi. Det er et kjempefint og solid navn, og mammaen din burde bare klare å holde det inni seg at hun ikke liker det. Det er rett og slett frekt å holde på sånn, og jeg skjønner godt du blir lei deg. Og er det ikke litt flaut for henne i ettertid å ha gått så høyt ut mot navnet til barnebarnet sitt? :roll:

Jeg syns det er utrolig vanskelig dette med å fortelle hvilke navn man tenker på til andre. Vil faktisk ikke ha negative kommentarer på de navnene vi tenker på! Vi har sagt favorittnavnet vårt til foreldre og søsken, og alle har gitt "godkjent-stempel". Tror likevel ikke svigers er helt fornøyd, de har liksom fått det for seg at hun burde hete Emilie. Et navn som aldri har vært i nærheten av å være diskutert engang hos oss, fordi jeg 1) ikke vil ha et navn fra topp 10/15, 2) vi har noen gode venner som har en datter som heter Emilie og 3) jeg syns det er et helt ok navn, men kan nevne sikkert 50 navn som er mer min smak. Her om dagen endte det med at jeg nevnte to navn jeg nok ville valgt før det navnet vi er nesten enige om, men som A ikke syns er like fine. Bla jenteversjonen av navnet til gutten din, faktisk. Og svigermor utbrøt selvfølgelig at hun var enig med A - og til og med da ble jeg litt lei meg, selv om det er navn vi nok har avskrevet for lenge siden...

Ble litt nysgjerrig på hva slags navn mammaen din mener dere burde velge, siden hun er så totalt i mot dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trampe, hvis vi får en gutt (om jenta her viser seg å være en gutt) så skal han også hete det. Jeg syntes det navnet er helt fantastisk og det er betyr mye for både meg og samboer. 

Jeg syntes egentlig moren din er litt veldig frekk når hun holder på sånn. Det er jo hennes barnebarn!! Navnet er et klassisk fint navn som passer til en baby men også når han blir i 80 årene sine. Nei, jeg hadde nok tissa på mamma om hun holdt på sånn. Kanskje ikke tissa på henne men jeg hadde sagt klart ifra om hvem som er sjefen i dette huset, og hvis hun vil fortsette å oppføre seg sånn så kan hun få lov til å gjøre det alene. Uten barnebarnet. Det er ikke så koselig det heller. 

 

Det er et fint navn!!  :rodmer: Si at du kaller ungen Slufsen hvis hun ikke gir seg.

 

Jeg syntes dette navnegreiene er utrolig vanskelig, og ALLE skal si noe om navnet til mini. Jeg kjeftet på et familiemedlem på en middag for en uke siden. Nettopp fordi personen sa høyt ut at navnet vi har bestemt oss for er det bare vestkant folk som bruker. Vi kaller opp barnet vårt etter min oldemor som jeg har hatt der for meg gjennom hele oppveksten. Du kan tro jeg begynte å hylgrine når personen var sånn. Jeg er så hormonell.. Jeg DRITER i om folk liker navnet, jeg har valgt det og samboer syntes det er nydelig og vet hvor mye det betyr for meg. Jeg tisser på folk som ikke sier seg enig.

Endret av Saltsild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et helt nydelig navn! Og det er virkelig ikke noe jeg bare sier, jeg hadde ikke hatt noe imot å kalle min sønn for det hvis jeg hadde fått en. Jeg syns det var frekt og dårlig gjort av moren din å reagere på den måten, uansett hva hun syns om navnet. Jeg ville konfrontert henne med det og sagt at det er vårt valg og ikke noe hun har noe med. Og hvordan hun fikk deg til å føle deg når hun kommenterte sånn. Jeg kjenner faktisk jeg blir sint på dine vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor jeg får all denne tissingen min fra, men jeg regner med at det er fordi jeg er så tissatrengt hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er et kjempefint navn! Dessuten er det det jeg liker å kalle et "solid" navn - det funker på større barn, ungdommer og voksne også, ikke bare på søte små babyer. Folk har så klart forskjellig smak, men jeg synes absolutt at dere har gjort et godt valg :)

 

Uavhengig om det er et fint navn eller ikke (selv hvis det hadde vært et typisk sukkersøtt "unge mødre-navn", hehe) synes jeg moren din oppfører seg dårlig, og ganske rart. Hun bør jo støtte dere, spesielt når sønnen deres nå faktisk har fått dette navnet! Synes nesten det høres ut som en sjalusi-greie, noe hun driver med for å få/ta oppmerksomhet fra barnet..? Mulig jeg projiserer nå altså, for moren min har hatt noen slike nykker etter at både datteren min og sønnen til broren min ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for støtten!

Aner ikke hva som går av henne. Hadde navnet vært skjemmende eller noe, ville jeg jo skjønt at hun reagerer på det. Men det er jo et helt vanlig navn, og jeg tenker som deg, miore. Det passer like godt på nyfødt som på tenåring som på bestefar. Dessuten passer det godt med navnene til storebror og storesøster. Hun foreslo Vebjørn. Vebjørn?!! Hvor kom det fra? Ikke min smak i det hele tatt. Før hun kom med tiraden sin i dag, fortalte hun at hun drømte at lillebror skal hete Henrik, og det er jo et fint navn det, mente hun. Drømte my ass... Henrik er ikke min smak det heller. Og det er jeg og mannen som skal legge navn på lillebror. Hvis hun vil legge navn på unger, får hun lage de selv!!

Mine krav til navn er at det skal være et vanlig, men ikke superpopulært navn. Det skal være lett å uttale, han skal slippe å stave det hver gang (sånn som Jacob) og det skal være mulig å bruke i utlandet. Ikke typisk lett å lage kallenavn på. Ikke dobbeltnavn. Ikke traust 60-70-80-tallsnavn (sånn som Jan, Per, Geir etc) og ikke oppkonstruerte supermoderne navn. (sånn som Krisander og Lysander)

Jeg syns vi har landet fint jeg, men jeg er enormt skuffet over mamma. Hadde det ikke vært for henne, så hadde lillebror hatt navn for lenge siden. Alle spør, og det begynner å bli teit å ikke ha et navn, han er fem uker jo. Det er bare jeg som har blitt enormt usikker og har holdt igjen på grunn av henne. Vel, nå driter jeg i det, i morgen skal jeg registrere navn på NAV og søke barnehageplass. Så kan gamla dra dit peppern gror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto mellom to navn hos oss. Jeg fortalte begge to til moren min og hun sa klart fra om hvilket hun likte best. Det andre navnet mobbet hun rettvog slett. Angret på at jeg sa noe. Utrolig dårlig gjort av mødre å reagere på den måten.

Synes det ble et fint navn på gutten deres.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer navn i morgen og send henne en melding om at navnet nå er offisielt og at du ikke vil høre et nedsettende ord til om navnet dere har valgt! (Skulle hatt en high-five-smiley, men det inngår ikke i repertoaret mitt når jeg skriver fra mobil.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han oppkalt etter noen, direkte eller indirekte? Kanskje det i så fall vil blidgjøre motstanderen? Uansett så er det dere som er foreldre som bestemmer det :)

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke engang fortalt søsknene hva lillebror skal hete. Så ille er det. De kaller han bare lillebror. Det er jo koselig det, og det kommer vi til å fortsette å gjøre, men nå har han et ordentlig navn. På tide!!!

Lillebror har jo vært på tur nå. Tre timer hver vei + ei ferge. Han har vært eksemplarisk. Og de store har også vært eksemplariske. Bare gamla som ikke kan oppføre seg. Lillebror har blitt en smule bortskjemt, han har sovet oppå noen eller inntil noen hele tiden. Nå nekter han å ligge i vogga si ;) Han har sovnet oppå meg for andre gang på en halv time nå, så jeg er spent på om det holder denne gangen. Første gang begynte han å hikke, og da var han jo lys våken igjen. Nå sover han på skuldra mi, kanskje jeg tør å legge han i senga snart...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke oppkalt i det hele tatt. Vi har ingen tradisjon for oppkalling, verken i min familie eller mannens. Vi bare liker navnet :)

Jeg har litt lyst til å annonsere det på Facebook uten å fortelle henne det, så kommer det jo garantert kommentarer om at det er så fint så, og så kan hun sitte der og la være å kommentere navnet. ;)

Jeg skjønner ikke hvordan mødre kan reagere sånn. Er det fordi de er mødre, så de tar seg den friheten å kunne si hva de vil? Jeg har ei venninne som har lagt et i mine ører fælt navn på sin sønn. Folk ler av navnet, og jeg har ikke hørt en positiv kommentar om det. Det er et helt vanlig hundenavn, spesielt på engelsk, og jeg har aldri hørt dette navnet på et menneske før. Allikevel kunne det ikke falt meg inn å si noe negativt til henne. Hennes barn, hennes valg!!! Jeg tenker mitt, men smiler og oppfører meg da virkelig pent rundt både venninnen min og barnet.

Navn er jo virkelig smak og behag, så det vil alltid være noen som ikke liker navnet man velger. Men da skal man da virkelig være høflig nok til å klappe igjen.

Jada, jeg er fortsatt litt sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å være sur, Trampe. Tro meg, dette med navn er såre saker og enkelte tar seg litt for store friheter. Hadde min mor sagt det til meg så hadde hun fått høre, tro meg. Og du kan gjerne annonsere det på facebook, det er helt greit. Det er deres valg! 

 

Jeg syntes personlig at det er en uting å kommentere slikt. Kunne aldri falt meg inn å kommentere noe stygt om andre barn sine navn direkte til dem. Jeg har flere ganger sagt til samboer at flere navn er uaktuelle her, spesielt fordi jeg syntes de er så stygge eller har blitt for populære. Jeg sier at du skal gi bæng i hva moren din sier. Og nå har han fått et fint klassisk navn. Dere har gjort ungen deres en tjeneste!! Flinke som ikke valgte Chrysander eller noe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Saltsild! Jeg vet ikke helt med tissingen, men jeg skal gi bæng, jeg lover :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sikkert tisse for deg altså.. Jeg tisser annenhver time, så jeg kan bare tisse i en kopp for deg så kan du helle det i skoene til mammaen din  :ninja: 
Neida, jeg bare tuller. Men jeg syntes dere har gjort alt rett og det er hun som er virkelig ute på tur. Og bare hyggelig! Selvfølgelig får du støtte  :hjerte: 
Det er jo ikke dere som.. er litt for vanskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott navn som passer fint i alle livets faser. :jepp: Skjønner godt du er skuffa og forbanna - for en oppførsel. :daane: Heier på deg og synes dere skal gi litt "bæng" og kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helle i skoene :hoho:

Du er herlig :blomst:

Jeg hadde aldri den der tissingen jeg. Var aldri oppe på do om natta eller noe, selv da jeg var stor som et hus og følte meg gravid i 48. uke. Tisser ikke nå heller, nå ammer jeg ut all væsken i kroppen tror jeg. Har tisset to ganger i hele dag, og jeg er flink å drikke, altså. Masse vann og cola og juice og en tekopp. Det er kanskje en ammegreie :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av fint navn! Solid, ordentlig og med god klang - det synes jeg ikke din mor skal klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også navnet dere har valgt veldig godt. Solid navn som jeg bare har gode assosiasjoner til :Nikke:

 

Vanskelig er det likevel når det skal være så mange meninger rundt navn! Uansett er det jo bare dere to som bestemmer, så alle andre får bare pent forholde seg til hva det blir.. Kjenner litt på det selv ettersom vi kommer til å velge et ganske utradisjonelt navn, men folk får bare tenke hva de vil (og helst holde stille om det hvis de ikke liker det)! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...