Gå til innhold

Dumt gjort av bestemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her.

Blir imponert over hva enkelte klarer å tolke inn i noen få opplysninger :ler:

Trassete tenåringer? Ei jente som bare ønsker seg iPhone?

Er det en som ikke har trasset, så er det jenta selv. Det hun ønsket seg til jul, var fremfor alt ny telefon. Hun nevnte at mange i klassen hadde iPhone, og var litt nysgjerrig på den. Men det har aldri vært et spørsmål om iPhone eller ingenting, det viktigste var å få en ny telefon. Hun har hatt den gamle telefonen i nesten tre år, og den fusker i ladingen og slår seg av uten grunn, så det er etter min mening et helt forståelig ønske. Men hun har aldri sagt at hun kun ønsker seg iPhone, eller at det er iPhone eller ingenting.

At noen mener at Nokia Lumia er en kjip telefon overrasker meg litt. Skulle tro den dekket det en 14-åring har behov for og enda litt mer, selv om den ikke har epleklistremerket på seg? Datteren min mener i alle fall det, etter å ha fiklet med bestemorens telefon mesteparten av gårsdagen.

Jeg har snakket med moren min, som vedgikk at det var litt ubetenksomt å gi bort telefonen sin tre dager før julaften. Og nei, jenta hadde ikke bedt om den, og heller ikke forklart at det var livsviktig med en iPhone. Moren min hadde funnet telefonen slengende i skuffen og fått en lys ide der og da. Som ikke viste seg å være så lys allikevel (faren min ble oppgitt da han hørte det, han også, vi avtaler tross alt julegaver til barna i hele slekta for å ikke kjøpe det samme). Det er for øvrig en velbrukt iPhone 4 det er snakk om.

Og til det å ikke skuffe foreldre. Selvsagt kan vi ikke være sikre på at hun svarte som hun gjorde for ikke å skuffe oss. Men det vi sa var følgende: "Nå har du to telefoner, og det er jo dumt. Hvis du heller vil ha iPhonen kan pappa og jeg bytte inn Nokiaen, det skal du ikke tenke på. Vi blir ikke lei oss av den grunn, og så kan du få noe annet til jul. Og bestemor blir heller ikke lei seg hvis du heller vil ha den nye i steden for en telefon som er godt brukt. Det er ikke din skyld at du sitter her og må velge, så følg det du selv har lyst til og ta den du liker, ikke tenk på at du må please noen, for det må du ikke". Hva mer skulle vi egentlig sagt?

Det hadde ikke vært noe problem om hun valgte iPhonen! Klart hun skulle fått lov til det uten sure miner fra oss. Og bestemor er så oppegående at hun heller ikke tar det som en personlig fornærmelse at jenta valgte en splitter ny telefon over en velbrukt arvetelefon, når tanken er at den skal vare noen år. Jeg synes dette ble en ganske bra løsning, selv om enkelte velger å tolke alt i verste mening :)



Anonymous poster hash: e247b...909
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Blir imponert over hva enkelte klarer å tolke inn i noen få opplysninger :ler:

Trassete tenåringer? Ei jente som bare ønsker seg iPhone?

Er det en som ikke har trasset, så er det jenta selv. Det hun ønsket seg til jul, var fremfor alt ny telefon. Hun nevnte at mange i klassen hadde iPhone, og var litt nysgjerrig på den. Men det har aldri vært et spørsmål om iPhone eller ingenting, det viktigste var å få en ny telefon. Hun har hatt den gamle telefonen i nesten tre år, og den fusker i ladingen og slår seg av uten grunn, så det er etter min mening et helt forståelig ønske. Men hun har aldri sagt at hun kun ønsker seg iPhone, eller at det er iPhone eller ingenting.

At noen mener at Nokia Lumia er en kjip telefon overrasker meg litt. Skulle tro den dekket det en 14-åring har behov for og enda litt mer, selv om den ikke har epleklistremerket på seg? Datteren min mener i alle fall det, etter å ha fiklet med bestemorens telefon mesteparten av gårsdagen.

Jeg har snakket med moren min, som vedgikk at det var litt ubetenksomt å gi bort telefonen sin tre dager før julaften. Og nei, jenta hadde ikke bedt om den, og heller ikke forklart at det var livsviktig med en iPhone. Moren min hadde funnet telefonen slengende i skuffen og fått en lys ide der og da. Som ikke viste seg å være så lys allikevel (faren min ble oppgitt da han hørte det, han også, vi avtaler tross alt julegaver til barna i hele slekta for å ikke kjøpe det samme). Det er for øvrig en velbrukt iPhone 4 det er snakk om.

Og til det å ikke skuffe foreldre. Selvsagt kan vi ikke være sikre på at hun svarte som hun gjorde for ikke å skuffe oss. Men det vi sa var følgende: "Nå har du to telefoner, og det er jo dumt. Hvis du heller vil ha iPhonen kan pappa og jeg bytte inn Nokiaen, det skal du ikke tenke på. Vi blir ikke lei oss av den grunn, og så kan du få noe annet til jul. Og bestemor blir heller ikke lei seg hvis du heller vil ha den nye i steden for en telefon som er godt brukt. Det er ikke din skyld at du sitter her og må velge, så følg det du selv har lyst til og ta den du liker, ikke tenk på at du må please noen, for det må du ikke". Hva mer skulle vi egentlig sagt?

Det hadde ikke vært noe problem om hun valgte iPhonen! Klart hun skulle fått lov til det uten sure miner fra oss. Og bestemor er så oppegående at hun heller ikke tar det som en personlig fornærmelse at jenta valgte en splitter ny telefon over en velbrukt arvetelefon, når tanken er at den skal vare noen år. Jeg synes dette ble en ganske bra løsning, selv om enkelte velger å tolke alt i verste mening :)

Anonymous poster hash: e247b...909

Hvis du har en løsning og ikke orker diskusjon hvorfor starer du da en tråd her og innleder til diskusjon? bare for å få medhold?? Lite gjennomtenkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Blir imponert over hva enkelte klarer å tolke inn i noen få opplysninger :ler: Trassete tenåringer? Ei jente som bare ønsker seg iPhone? Er det en som ikke har trasset, så er det jenta selv. Det hun ønsket seg til jul, var fremfor alt ny telefon. Hun nevnte at mange i klassen hadde iPhone, og var litt nysgjerrig på den. Men det har aldri vært et spørsmål om iPhone eller ingenting, det viktigste var å få en ny telefon. Hun har hatt den gamle telefonen i nesten tre år, og den fusker i ladingen og slår seg av uten grunn, så det er etter min mening et helt forståelig ønske. Men hun har aldri sagt at hun kun ønsker seg iPhone, eller at det er iPhone eller ingenting. At noen mener at Nokia Lumia er en kjip telefon overrasker meg litt. Skulle tro den dekket det en 14-åring har behov for og enda litt mer, selv om den ikke har epleklistremerket på seg? Datteren min mener i alle fall det, etter å ha fiklet med bestemorens telefon mesteparten av gårsdagen. Jeg har snakket med moren min, som vedgikk at det var litt ubetenksomt å gi bort telefonen sin tre dager før julaften. Og nei, jenta hadde ikke bedt om den, og heller ikke forklart at det var livsviktig med en iPhone. Moren min hadde funnet telefonen slengende i skuffen og fått en lys ide der og da. Som ikke viste seg å være så lys allikevel (faren min ble oppgitt da han hørte det, han også, vi avtaler tross alt julegaver til barna i hele slekta for å ikke kjøpe det samme). Det er for øvrig en velbrukt iPhone 4 det er snakk om. Og til det å ikke skuffe foreldre. Selvsagt kan vi ikke være sikre på at hun svarte som hun gjorde for ikke å skuffe oss. Men det vi sa var følgende: "Nå har du to telefoner, og det er jo dumt. Hvis du heller vil ha iPhonen kan pappa og jeg bytte inn Nokiaen, det skal du ikke tenke på. Vi blir ikke lei oss av den grunn, og så kan du få noe annet til jul. Og bestemor blir heller ikke lei seg hvis du heller vil ha den nye i steden for en telefon som er godt brukt. Det er ikke din skyld at du sitter her og må velge, så følg det du selv har lyst til og ta den du liker, ikke tenk på at du må please noen, for det må du ikke". Hva mer skulle vi egentlig sagt? Det hadde ikke vært noe problem om hun valgte iPhonen! Klart hun skulle fått lov til det uten sure miner fra oss. Og bestemor er så oppegående at hun heller ikke tar det som en personlig fornærmelse at jenta valgte en splitter ny telefon over en velbrukt arvetelefon, når tanken er at den skal vare noen år. Jeg synes dette ble en ganske bra løsning, selv om enkelte velger å tolke alt i verste mening :)Anonymous poster hash: e247b...909

Det er ikke datteren din det siktes til, men flere av de som har svart i tråden. Datteren din virker som en veloppdratt, fornuftig og takknemlig: )

Anonymous poster hash: d7ad6...749

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en løsning og ikke orker diskusjon hvorfor starer du da en tråd her og innleder til diskusjon? bare for å få medhold?? Lite gjennomtenkt.

Nei, i første omgang lurte jeg på om det var urimelig å bli irritert over dette. I tillegg fikk jeg nyttige innspill om bytting av telefon og å la jenta velge, som jeg tok med meg. Så det du sier er ikke helt riktig. At jeg ikke er enige med samtlige som skriver betyr heller ikke at det er bortkastet, ofte kan meningsutveksling gjøre at ens egne synspunkter endres eller begrunnes bedre. Så jeg er takknemlig for alle svar som har kommet, om jeg er enig eller uenig :)

Det er ikke datteren din det siktes til, men flere av de som har svart i tråden. Datteren din virker som en veloppdratt, fornuftig og takknemlig: )

Anonymous poster hash: d7ad6...749

Åja, da skjønner jeg. Takk for komplimentet, det er slik jeg oppfatter henne også, som en ganske fornuftig jente. Nettopp derfor var jeg redd for at hun skulle føle at hun kom i skvis, men det ser ut som om hun er fornøyd med valget selv. Og ingen såre følelser hos bestemor heller.

Og vi kaster jo som sagt ikke iPhonen, men beholder den til lillesøster skal prøve seg om et år eller to. Ferske mobilbrukere kan lett ødelegge eller miste telefonen, så da er arvetelefon topp!

Anonymous poster hash: e247b...909

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hvis du har en løsning og ikke orker diskusjon hvorfor starer du da en tråd her og innleder til diskusjon? bare for å få medhold?? Lite gjennomtenkt.

Hvis du leser HI (som det kan virke som du ikke har gjort i det hele tatt) ser du ganske klart hva TS lurte på.

Flott at du TS behandler jenta di som en ungdom, og ikke en to-åring som ikke kan ta egne, selvstendige avgjørelser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo klart at folk kaller det en kjip mobil når nokia er en windowsmobil og apputvalget er minimalt. Poenget med smartphone er jo nettopp apper. Kjedelig for jenta å ikke kunne ha samme apper som venner med samsung og iPhone

Anonymous poster hash: a716f...77a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo klart at folk kaller det en kjip mobil når nokia er en windowsmobil og apputvalget er minimalt. Poenget med smartphone er jo nettopp apper. Kjedelig for jenta å ikke kunne ha samme apper som venner med samsung og iPhone

Anonymous poster hash: a716f...77a

Endelig et bedre argument enn "alle vil jo ha iPhone". TS, er dattera deres klar over dette?

Anonymous poster hash: fc70f...f95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo klart at folk kaller det en kjip mobil når nokia er en windowsmobil og apputvalget er minimalt. Poenget med smartphone er jo nettopp apper. Kjedelig for jenta å ikke kunne ha samme apper som venner med samsung og iPhone Anonymous poster hash: a716f...77a

Du har et poeng, men det er fortsatt kvalmende utakknemlig å kalle det en kjip telefon/gave, når man tross alt får en ting til flere 1000kr.

Og det er ikke sånn at man må ha apper! År man er 14 år så holder det helt fint med en telefon man kan ringe til og fra... Noe mer enn det kan strengt talt barna spare til selv.

Anonymous poster hash: d7ad6...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng, men det er fortsatt kvalmende utakknemlig å kalle det en kjip telefon/gave, når man tross alt får en ting til flere 1000kr.

Og det er ikke sånn at man må ha apper! År man er 14 år så holder det helt fint med en telefon man kan ringe til og fra... Noe mer enn det kan strengt talt barna spare til selv.

Anonymous poster hash: d7ad6...749

Velkommen til 2014 sier nå jeg :fnise:

Barn av idag bruker tlf til mye annet enn å ringe til og fra...

Anonymous poster hash: 6383f...955

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til 2014 sier nå jeg :fnise:Barn av idag bruker tlf til mye annet enn å ringe til og fra... Anonymous poster hash: 6383f...955

Selvfølgelig gjør de det....men man kan ikke få alt man ønsker seg. så lenge foreldrene betaler så er det foreldrene som bestemmer... Det som er viktig er å ha en telefon man kan ringe til og fra, alt utover det er bare en bonus...

Jeg sier igjen at hvis det er slike holdninger dagens ungdom har, så ønsker jeg et økonomisk krakk i Norge hjertelig velkommen, så kanskje noen kommer seg ut av boblen sin før de mister helt grepet om virkeligheten...

Anonymous poster hash: d7ad6...749

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Du har et poeng, men det er fortsatt kvalmende utakknemlig å kalle det en kjip telefon/gave, når man tross alt får en ting til flere 1000kr.

Og det er ikke sånn at man må ha apper! År man er 14 år så holder det helt fint med en telefon man kan ringe til og fra... Noe mer enn det kan strengt talt barna spare til selv.

Anonymous poster hash: d7ad6...749

Det er jo tidenes sløsing med penger å bruke 2500 på en telefon man bare kan ringe med. Sånne telefoner får man til en tohundrings.

Ikke at jeg mener Nokia er en dårlig gave, men siden jenta først fikk valget bør hun være klar over hva valget står mellom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tidenes sløsing med penger å bruke 2500 på en telefon man bare kan ringe med. Sånne telefoner får man til en tohundrings.

Ikke at jeg mener Nokia er en dårlig gave, men siden jenta først fikk valget bør hun være klar over hva valget står mellom.

Nå kan man faktisk gjøre mye mer enn å ringe med Nokia også da :)

Anonymous poster hash: d7ad6...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo klart at folk kaller det en kjip mobil når nokia er en windowsmobil og apputvalget er minimalt. Poenget med smartphone er jo nettopp apper. Kjedelig for jenta å ikke kunne ha samme apper som venner med samsung og iPhone

Anonymous poster hash: a716f...77a

Apputvalget for Windows er langt bedre nå enn det var bare for et år siden, og bedre blir det jo flere som kjøper windowsmobil. Følg med i tiden.

Anonymous poster hash: 3e83a...828

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sa jeg at hun absolutt må kjøpe en dyr iphone da? hvis kommentaren min var så teit så ignorer den da. og jada, jeg er en uoppdratt, bortskjemt liten drittunge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til 2014 sier nå jeg :fnise:

Barn av idag bruker tlf til mye annet enn å ringe til og fra...

Anonymous poster hash: 6383f...955

Kommer helt ann på hvilken 14åring det er snakk om :)

Ikke alle 14åringer idag bruker telefonen til å ta bilder, spille apps eller ting i den duren.

Er en del som bare bruker telefonen til å ringe, eller sende en sms...Og det er noen som bare har en telefon slik at foreldrene kan få tak i dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sa jeg at hun absolutt må kjøpe en dyr iphone da? hvis kommentaren min var så teit så ignorer den da. og jada, jeg er en uoppdratt, bortskjemt liten drittunge. :)

Det finnes vel ikke akkurat billige iphoner?

Anonymous poster hash: d7ad6...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvilken 14åring det er snakk om :)

Ikke alle 14åringer idag bruker telefonen til å ta bilder, spille apps eller ting i den duren.

Er en del som bare bruker telefonen til å ringe, eller sende en sms...Og det er noen som bare har en telefon slik at foreldrene kan få tak i dem :)

Ikke når du er 14. 8/9 åringer kanskje, men ikke ungdomsskoleelever.

Anonymous poster hash: 6383f...955

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble overtalt av min kjære til å kjøpe windows phone. Apputvalget er helt greit, du har både facebookchat og instagram (og snapchat for de som synes det er relevant). Det eneste jeg savner i grunn er en app for financial times men det tviler jeg på at datteren din skulle bry seg om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tankeløst. Det var nok en ond tanke bak det hele, som hun ikke vil innrømme. Men besteforeldre skal være 'de snille' og skjemme bort barnebarna. Hun visste gaven hun skulle få, så dette var rett og slett såpass idiotisk gjort. Bestemoren burde i det minste ha avtalt på forhånd slik at dere kunne kjøpe noe annet, for å ikke virke som de gnitne slemme foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...