AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #21 Skrevet 22. desember 2014 Hva om moren din har kjøpt ny telefon til seg selv og har vist den tildatteren din? Så har datteren din vært så "forseg" at hun har spurt om å få den gamle mormor alikevel ikke bruker? Skulle mormor da ha sagt nei, du får ny mobil til jul? Eller noe annetslik at mormor kunne fått kjeften og skylden for å røpe julegaven? Hallo? Anonymous poster hash: 922d5...06f 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #22 Skrevet 22. desember 2014 Sukk. Enda en av disse kundene som tror de kan forbrukerkjøpsloven. Du kan jo være grei og lese den og se om du finner angreretten din der for kjøp i fysisk butikk.Anonymous poster hash: 3e83a...828 Det heter verken angre rett, eller bytterett eller kan vises til forbrukerkjøpsloven på noe punkt. Det heter åpent kjøp, og er en velvillighet fra enkelte butikker at feilfri og ubrukt vare kan returneres og pengene refunderes. Finnes også noe som heter å deponere som fungerer omtrent på samme måten.Anonymous poster hash: 922d5...06f 1
emilia12 Skrevet 22. desember 2014 #23 Skrevet 22. desember 2014 Det heter verken angre rett, eller bytterett eller kan vises til forbrukerkjøpsloven på noe punkt. Det heter åpent kjøp, og er en velvillighet fra enkelte butikker at feilfri og ubrukt vare kan returneres og pengene refunderes. Finnes også noe som heter å deponere som fungerer omtrent på samme måten.Anonymous poster hash: 922d5...06f Joda men enkelte kunder tror dette er en rett de har. Har blitt kjeftet opp utallige kunder som kommer med gaver som er kommet på salg som blir lyn forbannet for att de ikke får byttet i mer en salgsprisen. Mange bøt nok lese seg opp om lovene 2
Gjest chisandra Skrevet 22. desember 2014 #24 Skrevet 22. desember 2014 Synes det var snilt av mormor, jeg - med mindre hun visste at dere hadde kjøpt telefon, da.
Gjest Phoenix Skrevet 22. desember 2014 #25 Skrevet 22. desember 2014 Synes det var snilt av mormor, jeg - med mindre hun visste at dere hadde kjøpt telefon, da. Det står det jo at bestemor visste. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #26 Skrevet 22. desember 2014 hahah, en nokia telfeon, så kjipt. Hvilken tenåring vil ha en kjip Nokia De aller fleste tenåringer idag har iPhone da. Anonymous poster hash: f7245...03c Ja, det trodde jeg også, bortsett fra datteren til ts da. Hvilken tlf har datteren din nå da ts, hvis hun har tlf da. Fordi foreldrene velger å kjøpe dem, og har råd til det. Eller fordi tenåringen betaler sel av enten sparepenger eller har jobbet og tjent pengene. Anonymous poster hash: 6383f...955 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #27 Skrevet 22. desember 2014 TS her. Takk for svar. Jeg vet at vi ikke har noen ubetinget rett til å bytte telefonen, men siden den ligger uåpnet i pakningen kunne vi jo forhørt oss. Til AB 922d5...06f, så har ikke bestemor kjøpt ny telefon i det siste. Men vi kan selvfølgelig ikke være sikre på hva som har skjedd, og hadde uansett ikke tenkt å lage noe drama ut av det. Selv om det var gjort helt og holdent på hennes eget initiativ, var det neppe vondt ment fra hennes side. Jeg bare stusser over timingen og synes det er litt ubetenksomt. Det blir som om foreldrene mine skulle kjøpe nye ski eller noe slikt, og så kommer vi med tilsvarende rett før jul. Uansett hvordan du vrir og vender på det, er det en unødvendig ting å gjøre. Men sikkert ikke gjort med hensikt. Men nå slapp vi unna både bytterett og vanskelige samtaler med bestemor. Vi endte opp med å snakke med jenta og gi henne valget selv. Hvilken tenåring vil ha en kjip Nokia Anonymous poster hash: 6383f...955 Datteren min vil det Stilt overfor valget ville hun heller ha en ny Lumiatelefon enn en arvet iPhone, så da er det jo greit. Vi ble enige om at hun skulle late som hun ble overrasket på julaften Vi var tydelige på at det var hennes valg og verken vi eller bestemor ville bli skuffet, for det er ikke hennes skyld at hun kom i skvis. Jeg må smile litt av de som mener at alt annet enn Apple er kjipt og dårlig. Smaken er som baken, noen liker Macbook og andre vil ha Surface Flott at dere er fornøyd med telefonene deres, men nettopp den nedlatende holdningen til alt annet gjør iPhone til den trendnisse-telefonen det har blitt i en del miljøer. Dere ser at det er akkurat slike kommentarer som bidrar til presset hos ungdom? Det er en del småjenter med merkevesker på skolen hennes også, skal vi da kjøpe det bare fordi "alle andre" har? For vår del er det ikke pengene det står på, men jeg synes ikke en 14-åring trenger julegave til 6000 kroner, og i hvert fall ikke begrunnet i frykt for å skille seg ut. Så beholder vi iPhonen til bruk når lillesøster blir stor nok til å trenge sin første mobil. Da er det fint med en arvetelefon helt i starten, og bestemors gamle telefon kommer til nytte slik hun sikkert håpet på. Takk for innspill! Anonymous poster hash: e247b...909 18
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. desember 2014 #28 Skrevet 22. desember 2014 Hva om moren din har kjøpt ny telefon til seg selv og har vist den tildatteren din? Så har datteren din vært så "forseg" at hun har spurt om å få den gamle mormor alikevel ikke bruker? Skulle mormor da ha sagt nei, du får ny mobil til jul? Eller noe annetslik at mormor kunne fått kjeften og skylden for å røpe julegaven? Hallo? Anonymous poster hash: 922d5...06f Ja, hun kunne sagt nei (uten å røpe noe)? Har jeg gått glipp av noe, skal det liksom ikke være mulig å si nei? 5
veslefrøken Skrevet 22. desember 2014 #29 Skrevet 22. desember 2014 Først skriver du at datteren din vil ha Iphone, og så skriver du at hun vil ha den kjipe nokiaen.. hva om din mor snakket med din datter og din datter sa at hun ikke ville ha noen annen telefon da? kanskje din mor tenkte at da får hun den gamle hennes for å spare dere for skuffelsen over at datteren din ikke ville ha en nokia?? Gi dere muligheten til å forsøke å bytte den og gi noe annet. Nokia er ikke akkurat det ungdommen vil ha, de vil heller kjøpe en brukt Iphone bare for at det er en I phone. Snakk med din mor og spør i stede for å hisse deg opp 2
Chloe- Skrevet 22. desember 2014 #30 Skrevet 22. desember 2014 Jeg tror nok hun sa at hun ville ha Nokiaen over iPhonen for å tilfredstille dere. 6
Gjest daisydaisy Skrevet 22. desember 2014 #31 Skrevet 22. desember 2014 hahah, en nokia telefeon, så kjipt. men foreldrene bestemmer og teit gjort av moren din. Lite frekt. 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #32 Skrevet 22. desember 2014 Jeg syns moren din var både tankeløs og frekk her. Selv pleier vi å samarbeide med besteforeldre fra begge sider når det gjelder julegaver til barna, for å unngå at de får dobbelt opp av de tingene de virkelig ønsker seg, ettersom de største julegavene stort sett kommer fra oss og besteforeldre. Og å gi en iPhone rett før jul når hun VET at dere har kjøpt en mobil i julegave er jo å ødelegge deres julegave en del. Må også si at de som skriver at absolutt de fleste tenåringer har og krever en iPhone og vil ikke bli like glad for en Nokia, vel, det kommer jo rett og slett an på oppdragelsen også. Min datter og min sønn ønsket seg veldig en iPhone, og jeg kunne helt fint ha kjøpt det i julegave til dem, det var ikke pengene det stod på. Nå er de ikke tenåringer, litt yngre, men allikevel. Men jeg diskuterte med dem HVORFOR ønsker dere absolutt en iPhone, hva er det som gjør den til så mye bedre enn alt annet, og de kom frem til at en overpriset mobil bare fordi "alle andre har det" ikke var ett nødvendig ønske, da det var mye annet de egentlig ønsket seg mer enn dette, og andre mobiltlf er absolutt like gode men billigere fordi de ikke har Apple merket. Grunnen til at jeg gjorde dette er fordi jeg ikke ønsker at de skal vokse opp å absolutt skulle ha "den og den tingen, fordi alle andre har det". Man kan bruke hodet og tenke logisk, trenger jeg den, har jeg behov for den, finnes det noe billigere som fungerer like bra. Og det er nettopp slik økonomisk læring jeg ønsker å gi barna mine. Og dette selv om vår økonomi tilsier at det ikke er noe problem å kjøpe dette, og jeg vet at besteforeldre gir gaver og penger som tilsvarer mye mer enn en det en iPhone koster. Jeg ønsker at de skal bruke hodet og tenke selv, ikke bare følge det alle andre gjør og har fordi det er status. Dette er noe jeg er veldig stolt av at jeg selv alltid har gjort, og ser at min datter allerede nå følger, hun går ikke kledd i de samme klærne som alle andre, noe som er utrolig viktig for mange jenter i den alderen. Hun har sin egen stil og tørr å være annerledes, og får alltid ros av venner fordi de syns hun er så stilig og kul i klesveien. Hvorfor skal alle være A4 og "sauer" som alltid må følge flokken. Lær heller ungdommen å tørre å være seg selv, tenke selv, og ikke gjøre som alle andre. Det er ikke nødvendig og kommer helt an på selvtilliten og selvinnsikten du som mor/far lærer dine barn. Syns det er helt topp at TS faktisk virker som hun er en av disse, som ikke behøver å gi en iPhone til jul til tenåringen for at julen ikke skal bli ødelagt, og at hun tror tenåringen faktisk blir glad for en Nokia, og du skal ikke se bort fra at hun hadde blitt strålende fornøyd hvis ikke bestemoren hadde ødelagt alt her. To tlf er jo helt unødvendig og nå vil ikke den samme gleden over TS sin gave komme, selv om datteren helt sikkert vil late som, så er noe ødelagt her. Anonymous poster hash: 7edb1...ff4 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #33 Skrevet 22. desember 2014 Herrefred, alle som omtaler julegaven som "den kjipe Nokiaen" må da være maks fjorten år selv. Snakk om barnslig holdning! Nå aner ikke jeg hvilken Nokia TS har kjøpt, men generelt er de nyere Nokiaene i mellomprisklassen meget gode og med ekstremt bra kamera. Jeg er voksen og var storfornøyd da jeg valgte ut min nye Nokia 1020 til 1990 kr - mens en tenåring liksom MÅ ha iPhone fordi Nokia er "kjipt"? Noen trenger åpenbart å bo en måned i den indiske slummen eller lignende, disse holdningene er jo sinnssyke! Anonymous poster hash: 3e83a...828 27
mara2012 Skrevet 22. desember 2014 #34 Skrevet 22. desember 2014 Enig i at det var dårlig gjort av din mor. Men gjort er gjort, nå ville jeg bytta Nokia'n i noe annet. Faktisk visste jeg ikke at Nokia'er fremdeles eksisterte, trodde det gikk i Samsung og Xperia nå.. En jente på 14 MÅ ikke ha iPhone, men de fleste vil jo så klart ha noe tilnærmet det andre folk har. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #35 Skrevet 22. desember 2014 Herrefred, alle som omtaler julegaven som "den kjipe Nokiaen" må da være maks fjorten år selv. Snakk om barnslig holdning! Nå aner ikke jeg hvilken Nokia TS har kjøpt, men generelt er de nyere Nokiaene i mellomprisklassen meget gode og med ekstremt bra kamera. Jeg er voksen og var storfornøyd da jeg valgte ut min nye Nokia 1020 til 1990 kr - mens en tenåring liksom MÅ ha iPhone fordi Nokia er "kjipt"? Noen trenger åpenbart å bo en måned i den indiske slummen eller lignende, disse holdningene er jo sinnssyke!Anonymous poster hash: 3e83a...828 Jeg er så enig med deg her som det går an å bli Det er nettopp disse holdningene som fører til at tenåringer som vokser opp nå ikke tenker selv, og "skal-ha-mentaliteten" til samfunnet skremmer meg. Hva med å lære ungdom å tenke selv, eller bedre, lære barna dette i tidlig alder. Jeg er SÅ utrolig stolt av en ting som jeg har klart som mor, og det er å sørge for at barna mine har selvtillit nok til å tenke selv, og ikke skulle ha en overpriset hypet ting bare fordi alle vennene har det. Og vi er blant de foreldrene i barnas vennekrets som har best økonomi, så det er ikke penga det står på. Men jeg ønsker at barna skal lære pengers verdi. Og stilt overfor valget, mellom to produkter som fungerer like godt, hvor den ene er mye dyrere pga merket, så gjør de alltid det riktige valget og sparer like godt summen de sparer på dette på en konto til de blir eldre. Hvor har det blitt av individualiteten spør jeg bare? Hvis bare flere foreldre hadde turt å si nei til ungdom i stedet for å gi etter. Ingen tenåring trenger f.eks en merkeveske til flerfoldige tusen eller en jakke de vil vokse ut av til store summer bare pga merket hvis man kan få like bra produkt til en billigere penge. Ikke rart så mange går i "luksusfellen" og ender opp som gjeldsslaver. Anonymous poster hash: 7edb1...ff4 4
Kattugla Skrevet 22. desember 2014 #36 Skrevet 22. desember 2014 Ja, det var dumt nok av moren, men også dumt av dere å kjøpe en Nokia til henne. Altså, hvis hun sier at hun helst vil ha en iPhone, så skjønner man jo at standarene hennes for telefoner er høyere enn en Nokia til 2500 kr.Anonymous poster hash: f7245...03c For et tåpelig svar, en slik "standard" kan man sette når man er voksen nok til å betale for det selv. 8
Gjest Gjest_Idja Skrevet 22. desember 2014 #37 Skrevet 22. desember 2014 Det er bare ren og skjær bullshit at alle barn og ungdommer "vil ha iPhone". Finnes fortsatt barn og ungdommer som ikke blindt følger saueflokken og ønsker seg overprisede, middelmådige ting. 6
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #38 Skrevet 22. desember 2014 Ja, det var dumt nok av moren, men også dumt av dere å kjøpe en Nokia til henne. Altså, hvis hun sier at hun helst vil ha en iPhone, så skjønner man jo at standarene hennes for telefoner er høyere enn en Nokia til 2500 kr. Anonymous poster hash: f7245...03c hahah, en nokia telefeon, så kjipt. men foreldrene bestemmer og teit gjort av moren din. Dette er første gang jeg sier, men det må jo være en første fang for alt....Hva er galt med dagens ungdom??? Har dere peiling på hvor mye penger 6-7000kr er?? Nei, vet ikke hva som har skjedd med dagens oppdragelse, men det er en kvalmende utvikling! Da er det kanskje godt at krona stuper, får nesten håpe den norske økonomien går på en smell, sånn at det kan bidra til å oppdra og realitetsorientere de unge når foreldrene tydeligvis ikke mestrer denne oppgaven selv... -jente 27Anonymous poster hash: d7ad6...749 5
Illuminatum Skrevet 22. desember 2014 #39 Skrevet 22. desember 2014 hahah, en nokia telefeon, så kjipt. men foreldrene bestemmer og teit gjort av moren din. Nokia Lumia 930 er da langt fra kjip. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2014 #40 Skrevet 22. desember 2014 Denne her tråden gir virkelig ingen mening. Kipe nokiaer og trassete tenåringer og snåle avgjørelser i hytt og pine.. Det TS burde ha gjort er å sjekke med butikken om varen er byttbar (joda, jeg vet at butikker ikke må ta inn igjen varer. Jeg - og resten av forbrukernorge - vet også at nettbutikker må ta dem i retur. Hva skjer dersom den fysiske butikken har dårligere service enn den på nettet? Jo, vi benytter den med best service. Dette vet samtlige seriøse aktører i markedet, og tar varer inn igjen villig vekk. Butikker som ikke gjør det benytter jeg meg selvsagt ikke av.) I stedet har hun valgt å kaste over 2000 kroner ut vinduet selv om datteren nå hadde en godt fungerende mobil. Og lagt valget "få ny telefon jeg ikke trenger vs skuffe mor og far før jul" på skuldrene til en 14 år gammel jente. Jodda. Dette var vellykka. Anonymous poster hash: 63115...0fe 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå