Gå til innhold

"Vi får se hva fastlegen har tid til" ...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at både jeg og mannen er heldige med våre fastleger. Jeg får alltid den tiden jeg trenger, og han spør alltid om det er noe jeg vil ta opp før jeg går. Han tar seg god tid til å prate med meg, stresser aldri, og er sjelden forsinket.

Henvisninger og resepter kan også i noen tilfeller bestilles uten at du har legetime.

På mannens legesenter får du ikke bestilt dobbelttime, men legen kan selv sette opp lenger tid hvis hun mener det er behov for det. Mannen sliter med traumer etter en barndom fylt med mishandling, og nå får han en time (60 minutter) en gang i måneden.



Anonymous poster hash: 6edb7...e10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at både jeg og mannen er heldige med våre fastleger. Jeg får alltid den tiden jeg trenger, og han spør alltid om det er noe jeg vil ta opp før jeg går. Han tar seg god tid til å prate med meg, stresser aldri, og er sjelden forsinket.

Henvisninger og resepter kan også i noen tilfeller bestilles uten at du har legetime.

På mannens legesenter får du ikke bestilt dobbelttime, men legen kan selv sette opp lenger tid hvis hun mener det er behov for det. Mannen sliter med traumer etter en barndom fylt med mishandling, og nå får han en time (60 minutter) en gang i måneden.

Anonymous poster hash: 6edb7...e10

Generelt tror jeg leger spør gjerne om det er mer en ønsker å ta opp, men i dette tilfelle er det to tidskrevende prosedyrer som også skal utføres i tillegg til typiske henvisning, resepter osv. :)

Det har nok mye med at TS har ønsket en spesifikk dag/dager fordi det passer med jobben. Og hvis det ikke er langt frem i tid så er det vanligvis veldig vanskelig å imøtekomme da det pfte er ventetid.

Men forall der er ikke sikker Ts har spurt om konkret dag.

Godt å høre at de hvertfall tar vare på mannen din selv om det i teorien ikke går ann å bestille dobbeltime. Sånn det skal fungere når det er så alvorlige ting som i hans tilfelle :)

Anonymous poster hash: 7218e...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, når dere sier en legteine varer i 15-20 min og DET er lite... jaja... jeg fikk knapt vært inne i 7 min. Har byttet lege da jeg følte at det var om å gjøre å ta flest pasienter pr dag. Hvis han spurte meg om noe rakk jeg ikke svare før han hadde svart for meg. Helt på bærtur. Har byttet lege nå å er stråålende fornøyd. Hadde en legetime denne uken påkanskje 30 min ca, tok blodprøver for MASSE greier og alt i alt betalte jeg 250,- og jeg har ikke frikort. :) synes det er viktig at legene tar seg tid til pasienten.

Og særlig om det er slik du sier, at du er der en gang i året, det skulle ikke spille noen rolle om du var der i 3 kvarter på en gang eller 15 min tre ganger i året... eh. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke legesekretæren sa noe galt. Det var jo mye å ta opp på en time, og hun ville kanskje at du er forberedt på at legen ikke får tid til alt. Særlig føflekkfjerning alene tar ca 20-30 min, for bedøvelsen skal virke. Da blir det mye med GU i tillegg.

Jeg synes arbeidsgiver burde ha forståelse for at man har noen legetimer i året. Kanskje egentlig problemet er arbeidsgiver, og ikke legen eller deg selv. Noen har flere helseproblemer enn andre, og det er viktig å ta vare på helsen sin, de vil sikkert heller at du gjør det enn at du ender opp sykemeldt,

:)

Anonymous poster hash: 6e09a...15f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt hva skal, med mindre jeg må ha en time samme dag som jeg ringer. Jeg har og kommet uansmeldt til GU, og som noen svarte over her at det krever mer ressurder, så var det ikke noen andre som ble heftet av det.. mannen min fjernet en føflekk uten å si i fra på forhånd, bare et tips. vil du ha det pent etterpå så be om henvisning til hudlege, fastlegen bare tråkler det sammen! greit å samle opp småting, og heller avtale emd legen når du tar de når du skal komme igjen for det andre for da er han eller hun også forbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fastlege får mellom 400 og 500 kr. Tror ejg det nå er, i alle fall enfast sum pr. Pasient han har på sin fastlegeliste.

I tillegg får han egenandel fra pasienten og sender regning til Helfo med takster på hva han har hjulpet/behandlet pasienten for.

Driftstilskuddet, det han får pr. Pasient, går til å dekke hjelpepersonell, husleie, strøm, telefon og andre daste utgifter. Honorartaksten pluss egenandelen fra pasienten er legens "lønn".

Hvordan legen vil ha timeboken organisert bestemmer legen. Noen har 3 og andre 4 pasienter i timen. Noen vil ikke ha dobbelttime andre kan ha trippel timer. Hjelpepersonellet gjør så godt de kan etter legens instruks. Vil ikke legen ha dobbelttimer kan helle rikke hjelpep. Sette opp dobbelttimer.

Noen takster passer ikke sammen på samme pasient på samme dag/time. Dette er det helfo og legeforeningen som bestemmer. Da kan ikke legen gjøre disse to ulike tingene f.eks. fjerme føflekk og gjøre gu samme dag. ( brukt som et eksempel jeg har ikke oversikten i hodet over takster som ikke kan brukes samtidig.) Dermed blir det nokså logisk at legen sier til pasienten at gu kan vi gjøre i dag, føflekken kommer du tilbake på ny time og får fjernet.

Men resepten kan vi ta i dag. Vi kan og se på eksemet i ørene og ta en blodprøve. F.eks.

det er ikke hjelpepersonellet som er vanskelig, heller ikke legen som tjener en formue fordi at...... Men et system som er laget slikav myndighetene og legene selv. Hjelpepersonellet gjør bare en jobb, uansett hva dere på KG måtte mene om måten de ggjør jobben sin på.

Husk og på at legene har familie og ofte barn de skal ta seg av etter arbeidstid og de vil som folk flest hjem ved arbeidsdagens slutt. Det går ikke om alle skal ha dobbeltime og få gjort hele smørbrølista på en legetime.

Anonymous poster hash: 6cbf2...b32

Men legene går da uansett ikke overtid da legekontoret stenger kl 15. Og man bestiller da legetime før selve dagen og da får man jo vite om legen har ledig eller ikke. Om legen har fyllt opp dagen med pasienter og et par av pasientene har bestilt doble timer. (Da betaler jo pssienten for to legetimer). Så er det ikke plass til flere den dagen. Så ser ikke problemet. De holder ikke åpent lengre uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sagt hva skal, med mindre jeg må ha en time samme dag som jeg ringer. Jeg har og kommet uansmeldt til GU, og som noen svarte over her at det krever mer ressurder, så var det ikke noen andre som ble heftet av det.. mannen min fjernet en føflekk uten å si i fra på forhånd, bare et tips. vil du ha det pent etterpå så be om henvisning til hudlege, fastlegen bare tråkler det sammen! greit å samle opp småting, og heller avtale emd legen når du tar de når du skal komme igjen for det andre for da er han eller hun også forbredt.

Ja, det er forskjellig. Her får man ikke legetime uten at man sier hva man skal. Det skrives notis til legen om det og man kan ikke ta opp annet enn det som står der. Da må man bestille ny time.

Anonymous poster hash: 5bffa...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vudert volvat? :-)

Er jo privat, men hørt posetive erfaringer fra dem som vert der..☺

Mange fastleger er så stressa og forsinket!

Du må nesten forberede deg på hva du skal si, og vurdere hvilken av plagene du skal ta opp

Anonymous poster hash: 6126e...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en idè og bestille neste time inne hos legen, for da kan legen

se hvor lang tid h*n trenger☺. Det går an hos legen min...☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekretæren hadde helt rett i å si dette, fremfor å love deg at alt kunne bli gjort.

Hvis legen gjorde et illevarslende eller usikkert funn på en av undersøkelsene så hadde han jo måttet bruke lang tid på det. Isåfall hadde det jo ikke blitt tid til alt det andre.

Og da kunne du jo klaget i ettertid: "legekontoret lovte meg at alt skulle bli gjort, men de tok bare 1 ting??"

Sekretærens svar: "vi får se hva legen får tid til" var derfor et bra svar, fremfor å love deg noe som ikke kunne bli holdt. :)

Rett etter legetimen må forresten legen skrive journal, eller enda verre, bruke det talestyrte systemet og diktere journal. Det tar også mye tid... Spesielt om det blir gjort et funn.

Endret av Noope
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som svarer at det bare er å bestille en dobbeltime, så er ikke det alltids mulig. Tror ikke folk skjønner helt hvor travelt det er for en lege å ha mange pasienter. Han skal være tilgjengelig for alle. Og hvis alle skulle ha dobbeltime og samle opp tre fire ting å ta opp på timen ville ventelisten blitt 1-2 måneder for å få en time. En lege har gjerne 1000 pasienter på listen sin, og har gjerne kontakt med 50-70 av de i uken.... Og en henvisning tar faktisk tid å skrive, en gu tar også sin tid, og fjerne føflekk tar enda lengre tid.

Legen strekker seg langt for at pasient skal slippe å komme tilbake men man har bare 20 min hos legen, og det er andre som også skal inn til legen, er det da riktig for at du skal ta gu, henvisning og fjerne føflekk skal kreve at legen skal bruke 40-60 min på deg? Slik at de som hadde time etter deg må vente i en time før de får komme inn? Fordi du ikke kan ta deg tid til å gå til legen oftere? Er andre som også har det travelt som sagt.

Anonymous poster hash: b26f4...3ea

Signerer alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som svarer at det bare er å bestille en dobbeltime, så er ikke det alltids mulig. Tror ikke folk skjønner helt hvor travelt det er for en lege å ha mange pasienter. Han skal være tilgjengelig for alle. Og hvis alle skulle ha dobbeltime og samle opp tre fire ting å ta opp på timen ville ventelisten blitt 1-2 måneder for å få en time. En lege har gjerne 1000 pasienter på listen sin, og har gjerne kontakt med 50-70 av de i uken.... Og en henvisning tar faktisk tid å skrive, en gu tar også sin tid, og fjerne føflekk tar enda lengre tid.

Legen strekker seg langt for at pasient skal slippe å komme tilbake men man har bare 20 min hos legen, og det er andre som også skal inn til legen, er det da riktig for at du skal ta gu, henvisning og fjerne føflekk skal kreve at legen skal bruke 40-60 min på deg? Slik at de som hadde time etter deg må vente i en time før de får komme inn? Fordi du ikke kan ta deg tid til å gå til legen oftere? Er andre som også har det travelt som sagt.

Anonymous poster hash: b26f4...3ea

Hvis legen ikke har tid til sine pasienter, få han finne seg en annen jobb, eller kutte ned på antall pasienter han/hun har på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som svarer at det bare er å bestille en dobbeltime, så er ikke det alltids mulig. Tror ikke folk skjønner helt hvor travelt det er for en lege å ha mange pasienter. Han skal være tilgjengelig for alle. Og hvis alle skulle ha dobbeltime og samle opp tre fire ting å ta opp på timen ville ventelisten blitt 1-2 måneder for å få en time.

Fru Hansen bruker 4 timer fordelt utover året = 4 timer per år

Fru Hansen bruker 4 timer på en gang = 4 timer per år

Fru Hansen og Herr Markusen har begge 1 time fire ganger årlig.

Fru Hansen bestiller 4 timer i mars. Herr Markusen bestiller 4 timer i februar.

Hvordan blir ventelistene lengre?

Anonymous poster hash: 3063d...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Hansen bruker 4 timer fordelt utover året = 4 timer per år

Fru Hansen bruker 4 timer på en gang = 4 timer per år

Fru Hansen og Herr Markusen har begge 1 time fire ganger årlig.

Fru Hansen bestiller 4 timer i mars. Herr Markusen bestiller 4 timer i februar.

Hvordan blir ventelistene lengre?

Anonymous poster hash: 3063d...9b8

Tenk deg om før du skriver slikt! Hvis alle skal bruke 4 timer hver dag, av de 10 timene som legene har til pasientene hver dag, så er det to hver dag hele uken som skal bruke 4 legetimer på en dag, da får legen bare hjulpet 4 pasienter den dagen i stedet for 10 stk. Dvs hvis dette skjer hver dag hele året, så blir det flere måneders vente tid, skjønner du ikke den? Men hvis de bruker 4 legetimer fordelt på 4 forskjellige dager så har legen tid til å se 9 andre pasienter alle de 4 dagene. Skjønner du nå poenget?

Anonymous poster hash: b26f4...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele fastlegesystemet er ganske håpløst, jeg. Et par ukers ventetid på å få time, og så må man jo forvente å sitte på venterommet i en halvtime etter oppsatt tid før man kommer inn (timeavtalen er åpenbart kun for pasienten, ikke legen, og gud forby at man skal påpeke forsinkelsen når man kommer inn), hvilket betyr at man raskt skal ta to timer fri fra jobb for det lille kvarteret man får tildelt. Det er da ikke rart folk med jobb og lite legebehov forsøker å samle ting litt? Hadde man opplevd at det var mindre styr med å gå til legen, tror jeg folk hadde syntes det var greiere å dele opp ting.

Anonymous poster hash: 86d9a...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk deg om før du skriver slikt! Hvis alle skal bruke 4 timer hver dag, av de 10 timene som legene har til pasientene hver dag, så er det to hver dag hele uken som skal bruke 4 legetimer på en dag, da får legen bare hjulpet 4 pasienter den dagen i stedet for 10 stk. Dvs hvis dette skjer hver dag hele året, så blir det flere måneders vente tid, skjønner du ikke den? Men hvis de bruker 4 legetimer fordelt på 4 forskjellige dager så har legen tid til å se 9 andre pasienter alle de 4 dagene. Skjønner du nå poenget?Anonymous poster hash: b26f4...3ea

Tenk deg om sjøl. Hvis den pasienten som har dobbelttime kommer sjeldnere som en følge av det, så er det en fordel med dobbelttimer for både lege og pasient. Det er ikke bare antall pasienter per dag som teller, men antall helseproblemer legen kan hjelpe med per dag. Hvorfor svarer du ikke på det vedkommende spør om?

Anonymous poster hash: 6e09a...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg om sjøl. Hvis den pasienten som har dobbelttime kommer sjeldnere som en følge av det, så er det en fordel med dobbelttimer for både lege og pasient. Det er ikke bare antall pasienter per dag som teller, men antall helseproblemer legen kan hjelpe med per dag. Hvorfor svarer du ikke på det vedkommende spør om?

Anonymous poster hash: 6e09a...15f

Jeg har svart vedkommende på spørsmålet! Les svaret mitt en gang til du!

Anonymous poster hash: b26f4...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen ikke har tid til sine pasienter, få han finne seg en annen jobb, eller kutte ned på antall pasienter han/hun har på listen.

Legen har jo tid til pasientene, han/hun har bare ikke alltid tid på konkrete dager som pasienter ønsker dobbeltimer eller skal gjøre flere tidskrevende ting samtidig. Det er kanskje allerede mange som har bestilt time den dagen feks, en kan heller ikke forvente å få time til så tidskrevende ting på sparket dersom vi kommer med en egen dag.

Å til dere som mener man ender med å sitte å vente, selvsagt er det irriterende å vente men dere kan umulig jobbe i helsevesenet hvertfall. Tiing skjer, legen får inn akutteting som må tas, influensar der folk er dårligere og trenger behandling. Dette kan være dere en gang, så vær glad for de gjør det. Legen får inn pasienter som kommer med masse ting på en gang uten å bestille dobbelt time eller si fra at de har mye og legen ønsker å hjelpe mest mulig. Da blir det faktisk lengre ventetid fordi dette går utover tiden til andre på venterommet.

Anonymous poster hash: 7218e...0c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN det finnes fastleger som bare er treige rett og slett også. Da snakker jeg om fastleger som har pasienter til klokken blir 9 på kvelden. Og vettu de finnes faktisk her i mitt område.

Anonymous poster hash: 7218e...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...