Gå til innhold

Blir nektet innleggelse fordi jeg har borderline


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

All forskning viser at de som har borderline ikke blir bedre av innleggelse, selv om de ofte vil innlegges selv. Du får ta samtalen med behandleren din, men det er ikke sikkert du sitter på nok innsikt til å bedømme dette selv.

Anonymous poster hash: 7eacb...94e

Har du kilder på det? Rart om all forskning viser dette, når både jeg og mange jeg kjenner som har borderline faktisk har hatt god nytte av både korte og lengre innleggelser.

Anonymous poster hash: 23dfd...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der provoserer meg så jævlig! Har vært borti lignende situasjoner selv, der de har sagt at jeg ikke har godt av innleggelser på grunn av borderlinediagnosen min. Heldigvis så kjenner behandlerne mine meg godt nok til å vite at jeg har godt av det når jeg trenger det. Det er bare enkelte andre leger/psykologer som mener jeg ikke har godt av det. Jeg har bevist gang på gang at jeg har hatt nytte av innleggelser, både korte og lange, og det har også mange av vennene mine som har borderline hatt, så det at vi ikke har godt av det er bare bullshit. Jeg kjenner noen med borderline som blir verre av innleggelser, men det er et fåtall, og jeg vet dessuten av andre uten den diagnosen som også blir det. Stå på krava og ikke gi opp! Og bytt behandler, for han/hun vet åpenbart lite om diagnosen.

Anonymous poster hash: 23dfd...26c

Det er blant annet derfor det er gunstig å holde seg til samme behandler. Da blir behandler kjent med deg og kan vite hva som er best egnet for deg som pasient. For personer som har en personlighetsforstyrrelse er det mest gunstig å ha de samme behandlerne gjennom lang tid, men dersom behandler og pasient ikke passer sammen overhodet er vel det en litt annen sak.

Når det gjelder at det med at det er et fåtall med borderline som blir dårligere av langtidsinnleggelser er dette feil. Hvor mange du kjenner som blir verre eller bedre er irrelevant. Det er en grunn til at personer med borderline eller andre personlighetsforstyrrelser ofte blir nektet innleggelse.

Anonymous poster hash: f0884...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blant annet derfor det er gunstig å holde seg til samme behandler. Da blir behandler kjent med deg og kan vite hva som er best egnet for deg som pasient. For personer som har en personlighetsforstyrrelse er det mest gunstig å ha de samme behandlerne gjennom lang tid, men dersom behandler og pasient ikke passer sammen overhodet er vel det en litt annen sak.

Når det gjelder at det med at det er et fåtall med borderline som blir dårligere av langtidsinnleggelser er dette feil. Hvor mange du kjenner som blir verre eller bedre er irrelevant. Det er en grunn til at personer med borderline eller andre personlighetsforstyrrelser ofte blir nektet innleggelse.

Anonymous poster hash: f0884...7db

Jeg sa det var et fåtall av de jeg kjenner med borderline som blir dårligere ved innleggelser.

Anonymous poster hash: 23dfd...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Har du kilder på det? Rart om all forskning viser dette, når både jeg og mange jeg kjenner som har borderline faktisk har hatt god nytte av både korte og lengre innleggelser.

Anonymous poster hash: 23dfd...26c

Det er nok dessverre riktig det som blir sagt om forskning og Borderline her. Husker at vi hadde pm det på skolen (videreutd. i Psykiatri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilder på det? Rart om all forskning viser dette, når både jeg og mange jeg kjenner som har borderline faktisk har hatt god nytte av både korte og lengre innleggelser.

Anonymous poster hash: 23dfd...26c

Blant annet står det om suicidal atferd ved ustabil personlighetsforstyrrelse:

"Det er viktig at klinikere bruker nødvendig tid til å gjøre individ- og situasjonsspesifikke vurderinger av selvmordsrisikoen. Dersom risikoen er høy, kan det være aktuelt med kortvarig døgnbehandling som kriseintervensjon. For øvrig vil de fleste pasientene trenge spesialtilpassede og lengrevarende behandlingsopplegg fremfor stadig skiftende terapeutiske opplegg som trolig vil forverre prognosen." (Tidsskriftet for den Norske Legeforening (2006;126:2946-9))

Det finnes mange flere forskningsartikler som tar opp samme tema. Her står det heller ikke "alle", men "de fleste".

Anonymous poster hash: f0884...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langtidsinnleggelse er gjerne noe man helst unngår da dette gjerne ikke er gunstig for de fleste (dersom det foreligger en psykisk lidelse).

Innleggelse i seg selv blir ikke sett på som behandling, men kan være nødvendig i enkelte tilfeller. Psykoterapi er noe som blir vektlagt og om terapien skal foregå i døgnavdeling, privat etc. avhenger helt av pasienten.

Det er kjent at borderline-pasienter gjerne ønsker å bli innlagt. Ofte er ikke dette nødvendig, og behandlere må ofte si nei.

Det er flott at de er åpne for dette, men det er som du sier på grunn av at du har innsikt og forståelse i din egen situasjon. De færreste har vel det, og det er nok derfor mange får avslag på kortidsinnleggelser.

Ikke skjær alle over en kam, heter det forresten.

Anonymous poster hash: f0884...7db

Beklager at jeg ikke klarte å skrive ordtaket riktig ;) Men du forstod vel hva jeg mente, virker det som?

Og hvor finner du forskingen om at de færreste med borderline har selvinnsikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er blant annet derfor det er gunstig å holde seg til samme behandler. Da blir behandler kjent med deg og kan vite hva som er best egnet for deg som pasient. For personer som har en personlighetsforstyrrelse er det mest gunstig å ha de samme behandlerne gjennom lang tid, men dersom behandler og pasient ikke passer sammen overhodet er vel det en litt annen sak. Når det gjelder at det med at det er et fåtall med borderline som blir dårligere av langtidsinnleggelser er dette feil. Hvor mange du kjenner som blir verre eller bedre er irrelevant. Det er en grunn til at personer med borderline eller andre personlighetsforstyrrelser ofte blir nektet innleggelse. Anonymous poster hash: f0884...7db

Sitter du på fasiten? Kan du i så fall dokumentere dette? For jeg vet at fagpersonell som behandler emosjonelt ustabil pf ikke utelukker innleggelse. Det er ikke anbefalt som eneste behandling, men kan brukes - og kan være nødvendig - i akutte kriser. Uansett er det viktig med stabil oppfølging over tid. Tross alt er selvmordsfaren betydelig høyere enn ved andre psykiske lidelser.

Anonymous poster hash: 0d061...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del myter vedrøren borderline. De verste er at de aldri skal få innleggelse, og at en ikke må være fleksibel. Studier viser faktisk at i det øyeblikk de får diagnosen gir systemt de dårligere behandling.

Selsvagt kan man få en innleggelse om man har den diagnosen. Det kan også være at man mener det ikke gavner deg i den og den situasjonen, men de kan ikke nekte deg pga diagnosen.

All forskning viser at de som har borderline ikke blir bedre av innleggelse, selv om de ofte vil innlegges selv. Du får ta samtalen med behandleren din, men det er ikke sikkert du sitter på nok innsikt til å bedømme dette selv.



Anonymous poster hash: 7eacb...94e

Det er nok dessverre riktig det som blir sagt om forskning og Borderline her. Husker at vi hadde pm det på skolen (videreutd. i Psykiatri).



Anonymous poster hash: 18d8a...cd5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du på fasiten? Kan du i så fall dokumentere dette? For jeg vet at fagpersonell som behandler emosjonelt ustabil pf ikke utelukker innleggelse. Det er ikke anbefalt som eneste behandling, men kan brukes - og kan være nødvendig - i akutte kriser. Uansett er det viktig med stabil oppfølging over tid. Tross alt er selvmordsfaren betydelig høyere enn ved andre psykiske lidelser.

Anonymous poster hash: 0d061...5e7

Det var jo nettopp det jeg skrev i det innlegget her:

Blant annet står det om suicidal atferd ved ustabil personlighetsforstyrrelse:

"Det er viktig at klinikere bruker nødvendig tid til å gjøre individ- og situasjonsspesifikke vurderinger av selvmordsrisikoen. Dersom risikoen er høy, kan det være aktuelt med kortvarig døgnbehandling som kriseintervensjon. For øvrig vil de fleste pasientene trenge spesialtilpassede og lengrevarende behandlingsopplegg fremfor stadig skiftende terapeutiske opplegg som trolig vil forverre prognosen." (Tidsskriftet for den Norske Legeforening (2006;126:2946-9))

Det finnes mange flere forskningsartikler som tar opp samme tema. Her står det heller ikke "alle", men "de fleste".

Anonymous poster hash: f0884...7db

Jeg har ikke skrevet at jeg sitter på fasiten. Jeg har ikke skrevet at personer som har borderline ALDRI bør bli innlagt. Det er ikke noe fasit når det gjelder pasienter med borderline. Det er jo åpenbart.

Det innlegget du siterte har egentlig ikke særlig relevans til det du skrev.

Anonymous poster hash: f0884...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange behandlere tenker at en ikke skal være innlagt når en har borderline, men det finnes unntak. Jeg har selv denne diagnosen, og no har jeg fått ett veldig bra behandlingsopplegg. Noen uker hjemme, og ti dager inne. For meg fungerer dette veldig bra. Men har før fått innleggelse som varte i tre år. Så en kan få innleggelse også med denne diagnosen. Det variererfra behandler til behandler hvordan deres holdninger er, og det er jo veldig urettferdig. Vi har samme diagnose, men ingen av oss er like. Hva som hjelper for noen hjelper ikke nødvendigvis for en annen.

Anonymous poster hash: 758e5...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...