Gå til innhold

Blir nektet innleggelse fordi jeg har borderline


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake ble jeg utredet for borderline på en psykiatrisk avdeling. Der ble jeg lovet planlagte innleggelser i 2 uker ved behov. Jeg sa "tenk om jeg får en behandler som nekter meg innleggelse fordi det er så typisk å si at de med borderline ikke har godt av å være innlagt. Det skulle ikke være noe problem, fordi jeg bare kunne ringe til avdelingen om det skulle skje. Det har skjedd, og pga angst tør jeg ikke å ringe. Naturligvis reagerer jeg med utrolig sterke følelser, og jeg er så sint på behandleren min at jeg nekter å snakke med han. Har sagt til han at det ble lovet at jeg skulle få det, men han sier bare at DBT er den beste behandlingen ved ustabilitet. Det skal jeg begynne i, og jeg har aldri sagt at jeg får planlagte innleggelser fordi jeg skal få behandling der inne..

Hva skal jeg gjøre? Innleggelse var liksom siste nødløsning for meg om jeg skulle falle i en alvorlig depresjon og bli ekstremt suicidal over lengre tid.



Anonymous poster hash: 94546...412
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en stund tilbake ble jeg utredet for borderline på en psykiatrisk avdeling. Der ble jeg lovet planlagte innleggelser i 2 uker ved behov. Jeg sa "tenk om jeg får en behandler som nekter meg innleggelse fordi det er så typisk å si at de med borderline ikke har godt av å være innlagt. Det skulle ikke være noe problem, fordi jeg bare kunne ringe til avdelingen om det skulle skje. Det har skjedd, og pga angst tør jeg ikke å ringe. Naturligvis reagerer jeg med utrolig sterke følelser, og jeg er så sint på behandleren min at jeg nekter å snakke med han. Har sagt til han at det ble lovet at jeg skulle få det, men han sier bare at DBT er den beste behandlingen ved ustabilitet. Det skal jeg begynne i, og jeg har aldri sagt at jeg får planlagte innleggelser fordi jeg skal få behandling der inne..

Hva skal jeg gjøre? Innleggelse var liksom siste nødløsning for meg om jeg skulle falle i en alvorlig depresjon og bli ekstremt suicidal over lengre tid.

Anonymous poster hash: 94546...412

Ring fastlegen din og si det er et problem med behandlingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke nektet innleggelse grunnet diagnosen din, men fordi det rett og slett er fulle avdelinger på psyk.



Anonymous poster hash: 41772...6ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund tilbake ble jeg utredet for borderline på en psykiatrisk avdeling. Der ble jeg lovet planlagte innleggelser i 2 uker ved behov. Jeg sa "tenk om jeg får en behandler som nekter meg innleggelse fordi det er så typisk å si at de med borderline ikke har godt av å være innlagt. Det skulle ikke være noe problem, fordi jeg bare kunne ringe til avdelingen om det skulle skje. Det har skjedd, og pga angst tør jeg ikke å ringe. Naturligvis reagerer jeg med utrolig sterke følelser, og jeg er så sint på behandleren min at jeg nekter å snakke med han. Har sagt til han at det ble lovet at jeg skulle få det, men han sier bare at DBT er den beste behandlingen ved ustabilitet. Det skal jeg begynne i, og jeg har aldri sagt at jeg får planlagte innleggelser fordi jeg skal få behandling der inne..

Hva skal jeg gjøre? Innleggelse var liksom siste nødløsning for meg om jeg skulle falle i en alvorlig depresjon og bli ekstremt suicidal over lengre tid.

Anonymous poster hash: 94546...412

Kan du få noen til å ringe for deg? Om du har en fastlege du stoler på, eller annen person innen behandlingen din, som kan gjøre det for deg? Hvis dette er det som skal til for at DU får det bedre, så må du eller noen andre ta den telefonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke nektet innleggelse grunnet diagnosen din, men fordi det rett og slett er fulle avdelinger på psyk.

Anonymous poster hash: 41772...6ca

Jo det er pga den. Det er ikke fult der hele tiden, og jeg måtte ha sendt en vanlig søknad dit som alle andre.

Anonymous poster hash: 94546...412

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få noen til å ringe for deg? Om du har en fastlege du stoler på, eller annen person innen behandlingen din, som kan gjøre det for deg? Hvis dette er det som skal til for at DU får det bedre, så må du eller noen andre ta den telefonen..

Jeg er bare så ekstremt redd for at jeg skal bli avvist. Satt med en klump i halsen når jeg spurte behandler om innleggelse, fordi jeg var så redd for å bli avvist, og jeg vil ikke bli det enda engang.

Anonymous poster hash: 94546...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som gjør at kun en innleggelse er din mulighet for trygghet?

Neste gang du snakker med behandøeren din kan du spørre om å få nummeret til akutt-teamet i kommunen din. Det er et team en kan ringe eller sende melding til om du skulle trenge noen å snakke med på flekken, de kan også hjelpe til med innleggelse om de ser at det er nødvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forskning viser at de som har borderline ikke blir bedre av innleggelse, selv om de ofte vil innlegges selv. Du får ta samtalen med behandleren din, men det er ikke sikkert du sitter på nok innsikt til å bedømme dette selv.



Anonymous poster hash: 7eacb...94e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forskning viser at de som har borderline ikke blir bedre av innleggelse, selv om de ofte vil innlegges selv. Du får ta samtalen med behandleren din, men det er ikke sikkert du sitter på nok innsikt til å bedømme dette selv.

Anonymous poster hash: 7eacb...94e

For noen funker korttidsinnleggelse, for andre funker lang og for noen funker det ikke i det hele tatt. Uavhengig av lidelse®. Ikke ta alle under en kam.

Hva er det som gjør at kun en innleggelse er din mulighet for trygghet?

Neste gang du snakker med behandøeren din kan du spørre om å få nummeret til akutt-teamet i kommunen din. Det er et team en kan ringe eller sende melding til om du skulle trenge noen å snakke med på flekken, de kan også hjelpe til med innleggelse om de ser at det er nødvendig

Når ting blir så ille at jeg ikke engang orker å skru på pcen, er suicidal 24 timer i døgnet i flere uker i strekk og plutselig kan jeg bli impulsiv hjelper det ikke at noen kommer hjem til meg for å snakke litt. Men ellers skal det gå fint å være hjemme. Akutt teamet består av min gamle behandler, så det er uaktuelt. Akuttinnleggelse får jeg til selv om det er nødvendig, men at de ikke har holdt det de har lovet gir meg litt blandede følelser.

Anonymous poster hash: 94546...412

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

For en stund tilbake ble jeg utredet for borderline på en psykiatrisk avdeling. Der ble jeg lovet planlagte innleggelser i 2 uker ved behov. Jeg sa "tenk om jeg får en behandler som nekter meg innleggelse fordi det er så typisk å si at de med borderline ikke har godt av å være innlagt. Det skulle ikke være noe problem, fordi jeg bare kunne ringe til avdelingen om det skulle skje. Det har skjedd, og pga angst tør jeg ikke å ringe.

Anonymous poster hash: 94546...412

"Mann" deg opp og ring avdelingen. De har jo sagt at det er det du skal gjøre om du blir avvist av behandleren din. Jeg har stor forståelse for angsten din for å bli avvist der også, men det er det de har sagt du skal gjøre ...

Jeg har også en psykisk lidelse så jeg har hatt mye med helsevesenet å gjøre jeg også. Når jeg ikke klare å ordne opp selv stiller mannen min opp, og det er til stor hjelp. Har du noen du stoler på som kan være din talsperson og f.eks ringe for deg?

Håper at det ordner seg for deg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du som skriver at dette ikke har noe med diagnosen å gjøre. Desverre så har det det. Jeg har selv emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og får alltid høre "du har ikke godt av en innleggelse" "vi kan ikke hjelpe deg" og det er alltid pga diagnosen min. Alle behandlerene mine har også sagt det. Alle behandlere når jeg har vært akutt innlagt har sagt det. En behandler ga meg tillatelse til å få en kortere innleggelse iblant om jeg virkelig trengte det. Men det er svært få som tillater akkurat dette pga at en har den diagnosen.

Få noen du stoler på til å ringe avdelingen om du ikke klarer det selv.Det er desverre slik at en må stå på sitt å kjempe for å få det en har rett på. og det en har blitt lovet. Det er desverre ikke så lett å være psyk. En må nesten være frisk for å være psyk også. En må være sterk å kjempe for sine rettigheter. Stå på TS. Jeg vet du vil klare dette.



Anonymous poster hash: d393d...948
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan forklare hvorfor det er sånn? Jeg tviler ikke på det dere sier, men det høres jo fryktelig teit ut, om jeg får si det slik. Folk med borderline har jo behov for tett oppfølging de også.



Anonymous poster hash: 82c22...787
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på det samme. Hvis man er suicidal må man jo få hjelp uavhengig av diagnose? Å se på statistikken hjelper den som er akutt syk svært lite...

Vondt å høre om situasjonen din TS. Som flere her foreslår, håper du finner en person som kan være din stemme utad når du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All forskning viser at de som har borderline ikke blir bedre av innleggelse, selv om de ofte vil innlegges selv. Du får ta samtalen med behandleren din, men det er ikke sikkert du sitter på nok innsikt til å bedømme dette selv.

Anonymous poster hash: 7eacb...94e

Jeg har borderline. Jeg kan få innleggelse når jeg selv spør om det, fordi systemet vet at jeg har innsikt og forståelse i min egen situasjon. Jeg får velge utskrivelsesdato selv, for når jeg gjør det så er jeg klar, og da klarer jeg meg i maaange måneder uten innleggelse. Så det så! Ikke dra alle under én kam. Alle er forskjellige - selv de med samme diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund tilbake ble jeg utredet for borderline på en psykiatrisk avdeling. Der ble jeg lovet planlagte innleggelser i 2 uker ved behov. Jeg sa "tenk om jeg får en behandler som nekter meg innleggelse fordi det er så typisk å si at de med borderline ikke har godt av å være innlagt. Det skulle ikke være noe problem, fordi jeg bare kunne ringe til avdelingen om det skulle skje. Det har skjedd, og pga angst tør jeg ikke å ringe. Naturligvis reagerer jeg med utrolig sterke følelser, og jeg er så sint på behandleren min at jeg nekter å snakke med han. Har sagt til han at det ble lovet at jeg skulle få det, men han sier bare at DBT er den beste behandlingen ved ustabilitet. Det skal jeg begynne i, og jeg har aldri sagt at jeg får planlagte innleggelser fordi jeg skal få behandling der inne..

Hva skal jeg gjøre? Innleggelse var liksom siste nødløsning for meg om jeg skulle falle i en alvorlig depresjon og bli ekstremt suicidal over lengre tid.

Anonymous poster hash: 94546...412

Jeg håper det løser seg for deg. Prøv å finn roen i deg selv og prøv å ring. Hvis ikke du klarer - kan noen andre ringe for deg? Du har rett til innleggelse, og den planen om 2 ukers innleggelse høres bra ut. Du kommer ikke til å bli avvist igjen, for dere har jo blitt enige om dette? Den behandleren kjenner deg ikke, derfor sa han det han sa. Prøv å kontakt avdelingen. Vær sterk. Du trenger dette, du har krav på det, you can do it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er DBT?

Jeg har selv lyst på innleggelse men ingen ser grunn til det. Men jeg trenger mye hjelp med rutiner. Alt handler om mat og søvn. Også om prosjekt jeg plutselig blir helt obsessed med. Så er så redd for nå skal vi ta fatt på rutiner med mat og søvn med psykologen min, men skjønner ikke hvordan jeg skal få det til med 45 min samtale i uka.

Ts, få noen andre til å ringe. Eller ring selv og si at det du var redd for har skjedd! Lykke til!

Anonymous poster hash: 9b31b...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her.. Tusen takk for all støtten, det hadde jeg ikke forventet. Trist at mange av dere også sliter, vi har klart oss hit, da kan vi klare enda lenger og vi kan klare det sammen :hug:

Skal snakke med behandleren min en gang til på mandag for å se om han har skiftet mening da, han sa han skulle sjekke ut om det jeg sa med innleggelser var sant..



Anonymous poster hash: 94546...412
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på det samme. Hvis man er suicidal må man jo få hjelp uavhengig av diagnose? Å se på statistikken hjelper den som er akutt syk svært lite...

Vondt å høre om situasjonen din TS. Som flere her foreslår, håper du finner en person som kan være din stemme utad når du trenger det.

Tror det er fordi en del behandlere har misforstått og generaliserer all behandling i fht borderline. Det stemmer at innelggelse ikke løser de langsiktige problemene, men det kan være nyttig i akutte kriser inntil annen behandling forhåpentligvis stabiliserer tilstanden litt. Og det man sliter med kan være veldig forskjellig fra person til person, noen kan bli psykosenære eller suicidald for eksempel og vil da ha godt av innleggelse. Så det er leit ikke behandlerne holder seg litt oppdaterte på dette. Det er ikke sånn at man aldri skal innlegges for enhver pris. Den prisen kan bli høy.

Anonymous poster hash: 0d061...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen funker korttidsinnleggelse, for andre funker lang og for noen funker det ikke i det hele tatt. Uavhengig av lidelse®. Ikke ta alle under en kam.

Når ting blir så ille at jeg ikke engang orker å skru på pcen, er suicidal 24 timer i døgnet i flere uker i strekk og plutselig kan jeg bli impulsiv hjelper det ikke at noen kommer hjem til meg for å snakke litt. Men ellers skal det gå fint å være hjemme. Akutt teamet består av min gamle behandler, så det er uaktuelt. Akuttinnleggelse får jeg til selv om det er nødvendig, men at de ikke har holdt det de har lovet gir meg litt blandede følelser.

Anonymous poster hash: 94546...412

Langtidsinnleggelse er gjerne noe man helst unngår da dette gjerne ikke er gunstig for de fleste (dersom det foreligger en psykisk lidelse).

Innleggelse i seg selv blir ikke sett på som behandling, men kan være nødvendig i enkelte tilfeller. Psykoterapi er noe som blir vektlagt og om terapien skal foregå i døgnavdeling, privat etc. avhenger helt av pasienten.

Det er kjent at borderline-pasienter gjerne ønsker å bli innlagt. Ofte er ikke dette nødvendig, og behandlere må ofte si nei.

Jeg har borderline. Jeg kan få innleggelse når jeg selv spør om det, fordi systemet vet at jeg har innsikt og forståelse i min egen situasjon. Jeg får velge utskrivelsesdato selv, for når jeg gjør det så er jeg klar, og da klarer jeg meg i maaange måneder uten innleggelse. Så det så! Ikke dra alle under én kam. Alle er forskjellige - selv de med samme diagnose.

Det er flott at de er åpne for dette, men det er som du sier på grunn av at du har innsikt og forståelse i din egen situasjon. De færreste har vel det, og det er nok derfor mange får avslag på kortidsinnleggelser.

Ikke skjær alle over en kam, heter det forresten.

Anonymous poster hash: f0884...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der provoserer meg så jævlig! Har vært borti lignende situasjoner selv, der de har sagt at jeg ikke har godt av innleggelser på grunn av borderlinediagnosen min. Heldigvis så kjenner behandlerne mine meg godt nok til å vite at jeg har godt av det når jeg trenger det. Det er bare enkelte andre leger/psykologer som mener jeg ikke har godt av det. Jeg har bevist gang på gang at jeg har hatt nytte av innleggelser, både korte og lange, og det har også mange av vennene mine som har borderline hatt, så det at vi ikke har godt av det er bare bullshit. Jeg kjenner noen med borderline som blir verre av innleggelser, men det er et fåtall, og jeg vet dessuten av andre uten den diagnosen som også blir det. Stå på krava og ikke gi opp! Og bytt behandler, for han/hun vet åpenbart lite om diagnosen.



Anonymous poster hash: 23dfd...26c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...