Gå til innhold

hjelp! 50/50 fordeling på barna.


camillete

Anbefalte innlegg

Nei, jeg hadde bare ikke tenkt på d og kjøpt en del nytt i d siste.

Får mye dårligere råd når vi har 50/50.

Ble bare litt tatt på sengen.

Ikke meningen å være kjip.

Han betaler allerede mindre enn nav ville krevd han for.

Hei TS. intr. svar fra deg.

Dette forteller meg at du er omtrent avhengig av barnebidrag for og bo som du ønsker.

Er dette riktig, tenk etter?

Bidrag skal i det fulle gå til barnet. Noe av det er til å dekke opp felleskostnader som ditt barn sal bidra med som du har på din bolig. Dette er utregnet etter satser.

Når bidrag etter samvær blir betalt et det vel ikke noe å klage på?

Når en betaler etter gjeldene regler og du vil beholde det gamle samværet for å få bedre økonomi.

hos deg betaler far under NAV sats skriver du. Men han har betalt mye klær slik jeg skjønner. Dette har ikke vært nødvendig å gjøre av far i det hele tatt om han er samværsforelder. Det er i hovedsak, mat og toalettsaker han skal dekke under samvær. I tillegg kommer utgifter til aktiviteter.

Du skulle også betalt din brøkdel av billigste reisemåte for barnet til og fra samvær, som er pliktig organisert av far. Det skal også regnes direkte reisekostnader til følge under reiser til og fra samvær.

Hva som har vært lønnsomt for deg i ditt tilfelle er ikke godt og si men det er et regnstykke du kan tenke på.

Holdninger om at delt bosted gir mindre bidrag er mye av årsaken til at det er lite delt bosted. Det ville vært mer delt bosted har det ikke vært for de gode økonomiske fordelene med dagens støtte ordninger til såkalte enslige foreldre.

Jeg har fått med meg at delt bosted har økt fra 12 % i 2007 til 25 % i 2012.

Blant foreldre som har lav inntekt er det flere som har bosted enn delt bosted. Dette underbygger dette jeg sier her.

Jeg regner med at ved en reduksjon av overgangsstønad til et år er det flere som går på delt bosted da det ikke er så gunstig lenger. Det er også flere som går over til delt bosted etter at overgangsstønaden er forbi.

Konklusjonen er da at hver enkelt forelder må forsørge seg selv uten å være avhengig av barnebidrag.

Bidraget skal være til barnet. En ser da hvor sårbar en er om legger barnebidraget til grunn for og klare sine utgifter.

Utdannelse og jobb som gir inntekt sammen med forbruk er en kombinasjon som må tilpasses. Ikke noe overforbruk og gammelt forbruk fra den tiden foreldre kan forefinnes lenger.

Gammel vane vond og vende, men en må tære etter næring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, er det barnas klær eller foreldrenes klær?

For en rar tankegang. Skal ungene gå i ulike klessett avhengig av hvor de bor? Det virker helt utrolig!

Jeg forstår det som om at når barna har fått klærne er de deres. Dette er som med gaver og annet,

Noen opplever at en ikke får ta med gaver eller andre ting som gjerne koster litt fra den ene til den andre forelder. Dette er slik jeg forstår det feil da det er den som er eier som råder over dette.

Barn trenger veiledning, men når større barn ikke får ta med nettbrett og pc er dette helt utenfor det en kan nekte de.

Det samme er det om en har kjøpt inn pentøy f.eks. til jul. Dette skal det sendes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostedskompetanse heter det når en er forelderansvar og er folkeregistret med samme bosted som barnet. Her gjelder også dokumentert avtale om delt bosted.

Ordet kompetanse vil bety i juridisk språkbruk det myndighetsområdet en organisasjon eller person har til å treffe avgjørelser. Order har som du/dere forstår flere betydninger.

Ved delt bosted har begge foreldre samme myndighetsrettigheter ovenfor barnet.

Som du/dere sikkert kjenner til er det ved bosted/ samvær bostedsforelder som har myndighet til å treffe de vesentlige og daglige beslutninger for barnet. Samværsforelder har her bare muligheter til utale seg og bli hørt i vesentlige saker som omhandler barnet.

Dette er den største forskjellen litt enkelt fortalt.

Derfor er det at jeg i flere av mine innlegg kommer inn på dette temaet. Dette er noen som er bortglemt av samværsforelder helt til den står med problemer som f.eks.at bostedsforelder flytter fra Oslo til Alta med barnet.

Da blir det ikke muligheter til samvær av samme omfang som en evt. har hatt før.

Så de med dokumentert og avtalt Delt Bosted har BEGGE det du kaller "bostedskompetanse"?

For meg virker begrepet "bostedskompetanse" mer forvirrende enn oppklarende: høres ut som om foreldrene må ta eksamen og bli sertifisert i et fag..

Riktig begrep burde heller være hva det faktisk er: beslutningsmyndighet.

Ved delt bosted har altså BEGGE foreldrene beslutningsmyndighet.

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig enig i at klær/utstyr/alt barnet eier følger barnet :-)

Begge foreldre vil vel barnets beste? Så la da barnet få lov til å ha med seg klær/sko/ting uavhengig av hvem som har kjøpt det...la alt følge barnet!!

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de med dokumentert og avtalt Delt Bosted har BEGGE det du kaller "bostedskompetanse"?

For meg virker begrepet "bostedskompetanse" mer forvirrende enn oppklarende: høres ut som om foreldrene må ta eksamen og bli sertifisert i et fag..

Riktig begrep burde heller være hva det faktisk er: beslutningsmyndighet.

Ved delt bosted har altså BEGGE foreldrene beslutningsmyndighet.

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

Det er ikke jeg som "kaller" det bostedskompetanse.

Det er i regelverk og utredinger dette er bruk mest for å gi en beskrivelse. Det er som forklart tidligere et juridisk utrykk der en har myndighet/ myndighetsområde-/omfang.

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de med dokumentert og avtalt Delt Bosted har BEGGE det du kaller "bostedskompetanse"?

For meg virker begrepet "bostedskompetanse" mer forvirrende enn oppklarende: høres ut som om foreldrene må ta eksamen og bli sertifisert i et fag..

Riktig begrep burde heller være hva det faktisk er: beslutningsmyndighet.

Ved delt bosted har altså BEGGE foreldrene beslutningsmyndighet.

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

I noen tilfeller kan du si som du vil beskrive det men det er bostedskompetanse er mye videre. Et annet eksempel er om en ungdom får problemer med politiet så er den som har bostedskompetanse som i første omgang må ta saken med barnevernet ovs. Det er like mye å ivareta som å beslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg hadde bare ikke tenkt på d og kjøpt en del nytt i d siste.

Får mye dårligere råd når vi har 50/50.

Ble bare litt tatt på sengen.

Ikke meningen å være kjip.

Han betaler allerede mindre enn nav ville krevd han for.

Så du belager deg på bidraget.

Hvor mye bidrar du selv med da? Hvor mye jobber du?

Anonymous poster hash: 61345...27a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare gi ham en del av klærne?

Samarbeidet dere er kjempeviktig og jeg ville aldri giddet å være smålig mot min viktigste samarbeidspartner.

Prinsippene er ikke så relevant. Resultatet er mye viktigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal ha barna 50/50, er det naturlig at begge kjøper inn de klærne barna skal bruke his dem. Det betyr at du slutter å pakke med dem klær, og far må selv kjøpe inn de klærne barna skal bruke der. Selvsagt skal du ikke gi bort halvparten av klærene barna har hos deg.

Hvis barna har nok av klær fra før, hvorfor bruke ekstra penger på ting barna egentlig ikke trenger? Syns det hele høres ulogisk ut. Ting som sengetøy og den slags må han selvfølgelig kjøpe, men gensere, bukser og den slags som de har nok av fra før blir jo bare tull å kjøpe nytt. Er jo mye bedre at ungene bruker de klærne de har nå til de vokser ut av dem, så får de nye klær etter behov senere. Med pengene spart her, så får dem jo bare bedre klær da også, og mer av det.

Er det sånn at hun kun har to par sokker til ungene hjemme så forstår jeg argumentet liksom, men det er jo heller unormalt.

Dette virker mer som "her må mannen taes" opplegg.

Endret av Timza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du egentlig at far må reise ut og handle alt nytt til barna når han allerede har bidratt økonomisk til klærne de allerede har?

Anonymous poster hash: f699f...a16

Mener du at når de nå går over til 50/50 så skal han ha tilbakebetalt barnebidrag fra de årene de hadde 60/40? Det er jo i praksis det som er greia dersom hun nå "skylder han" halvparten av barnas klær som er kjøpt med hans barnebidrag?

Det dummeste jeg har hørt!!

Tillegg: er enig i at ytterklær og utstyr kan følge barnet, og at et godt samarbeid er viktig! Men her virker det som om han krever å få halvparten av det hun har hos henne fordi det er kjøpt for hans bidrag. Her-re-gud

Endret av Lilleulv_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at når de nå går over til 50/50 så skal han ha tilbakebetalt barnebidrag fra de årene de hadde 60/40? Det er jo i praksis det som er greia dersom hun nå "skylder han" halvparten av barnas klær som er kjøpt med hans barnebidrag?

Det dummeste jeg har hørt!!

Tillegg: er enig i at ytterklær og utstyr kan følge barnet, og at et godt samarbeid er viktig! Men her virker det som om han krever å få halvparten av det hun har hos henne fordi det er kjøpt for hans bidrag. Her-re-gudEr

Er det han eller ungene som skal bruke klærne?

Selvfølgelig burde han få med klærne til ungene når ungene egentlig ikke har behov for mer klær. Hvilken logikk ligger det i å kjøpe 14 par bukser til en unge som ikke trenger halvparten engang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at når de nå går over til 50/50 så skal han ha tilbakebetalt barnebidrag fra de årene de hadde 60/40? Det er jo i praksis det som er greia dersom hun nå "skylder han" halvparten av barnas klær som er kjøpt med hans barnebidrag?

Det dummeste jeg har hørt!!

Tillegg: er enig i at ytterklær og utstyr kan følge barnet, og at et godt samarbeid er viktig! Men her virker det som om han krever å få halvparten av det hun har hos henne fordi det er kjøpt for hans bidrag. Her-re-gud

Det er vel neppe klær av bidragspengene det her er snakk om. Det er vel mer i tillegg til bidragspengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller kan du si som du vil beskrive det men det er bostedskompetanse er mye videre. Et annet eksempel er om en ungdom får problemer med politiet så er den som har bostedskompetanse som i første omgang må ta saken med barnevernet ovs. Det er like mye å ivareta som å beslutte.

Jeg mener begrepet "bostedskompetanse" er uheldig.

Gitt delt bosted og 50/50; så sier du her at den forelderen barnet er folkeregisteret hos, det året ditt "politieksempel" inntreffer, er den foreldrene som følger opp saksgangen/barnet/håndterer situasjonen?

Dette er ikke "kompetanse", det er ansvar og oppfølging. Noen i det statlige embetsverk har kjedet seg da de jobbet med disse begrepene.

Skulle ditt politieksempel inntreffe (god forbid) og foreldrene har avtalt delt bosted og 50/50 så er det jo begge foreldrene som følger og håndterer situasjoner som oppstår med barnet.

Greit av byråkratiet har mye viktig å gjøre men på akkurat dette området har noen bevisst gått inn for å komplisere unødig uvisst av hvilke motiver.

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener begrepet "bostedskompetanse" er uheldig.

Gitt delt bosted og 50/50; så sier du her at den forelderen barnet er folkeregisteret hos, det året ditt "politieksempel" inntreffer, er den foreldrene som følger opp saksgangen/barnet/håndterer situasjonen?

Dette er ikke "kompetanse", det er ansvar og oppfølging. Noen i det statlige embetsverk har kjedet seg da de jobbet med disse begrepene.

Skulle ditt politieksempel inntreffe (god forbid) og foreldrene har avtalt delt bosted og 50/50 så er det jo begge foreldrene som følger og håndterer situasjoner som oppstår med barnet.

Greit av byråkratiet har mye viktig å gjøre men på akkurat dette området har noen bevisst gått inn for å komplisere unødig uvisst av hvilke motiver.

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

Nå tror jeg du ikke forstår at ved delt bosted har folkeregisteret ingen betydning. Jeg skriver heller ikke det du tolker. Tenk enkelt, har begge foreldrene bostedskomtanse følger begge opp. Når den ene har bosted kompetanse er det dennes ansvar i utgangspunktet. Ved samvær avtale har bostedsfolder kompetanse. Delt bosted begge foreldrene. Håper dette var oppklarende for deg. Jeg har nylig i et annet innlegg i en tråd henvist til en NOU 2008 fra barne og fam.dep.Dette vil være enda mer forklarende for deg.

Ordet kompetanse er ikke laget av embetsverket. Det er brukt over alt. Oversatt fra andre språk med. En hjelpepleier kan gi medisin men har ikke llv pga kompetanse ut fra lovverk i hva en kan gjøre

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du ikke forstår at ved delt bosted har folkeregisteret ingen betydning. Jeg skriver heller ikke det du tolker. Tenk enkelt, har begge foreldrene bostedskomtanse følger begge opp. Når den ene har bosted kompetanse er det dennes ansvar i utgangspunktet. Ved samvær avtale har bostedsfolder kompetanse. Delt bosted begge foreldrene. Håper dette var oppklarende for deg. Jeg har nylig i et annet innlegg i en tråd henvist til en NOU 2008 fra barne og fam.dep.Dette vil være enda mer forklarende for deg.

Ordet kompetanse er ikke laget av embetsverket. Det er brukt over alt. Oversatt fra andre språk med. En hjelpepleier kan gi medisin men har ikke llv pga kompetanse ut fra lovverk i hva en kan gjøre

Peter, Peter...når jeg er på KG så er jeg ikke på jobb. Jeg bruker ikke timer på å studere hva du har sagt i fortiden...;-)

Selv om hele verden bruker ordet "kompetanse" i denne sammenheng er begrepet like dårlig uansett: veldig lite beskrivende.

Det fine med delt bosted er at begge bestemmer like mye på alle områder som har med barnet å gjøre. Begge har like mye myndighet.

Men ikke alle kan ha delt bosted...kun de ressurssterke som samarbeider og er begge har god økonomi og har hver sin romslige bolig i gangavstand fra hverandre: de få får til dette idealet.

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nå etter to år ha ungene 50/50.

Min eks har betalt 5000,- hver månede i bidrag når vi har hatt 60/40. (Han tjener godt)

Jeg har da stått for alt ungene har trengt, også pakket klær når de er hos han.

Nå mener han at han skal ja 50% av klærne siden vi skal ja 50/50 fordi d er han som har betalt for de.

Er dette riktig? Burde jeg bare gi meg på d å gi han d som han vil?

Far har betalt det meste av disse klærne... Så om dere nå skal slutte å pakke bagen så burde du gi han det..

Du har fått 60000 kr i året av far + 23000 i barnetrygd og kun fôrt barnet 1,4 dager mer enn far.. Hvorfor syns du det er så urimelig at far skal få noen av de klærne han selv har betalt ?

Anonymous poster hash: e075a...225

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Peter, Peter...når jeg er på KG så er jeg ikke på jobb. Jeg bruker ikke timer på å studere hva du har sagt i fortiden...;-)

Selv om hele verden bruker ordet "kompetanse" i denne sammenheng er begrepet like dårlig uansett: veldig lite beskrivende.

Det fine med delt bosted er at begge bestemmer like mye på alle områder som har med barnet å gjøre. Begge har like mye myndighet.

Men ikke alle kan ha delt bosted...kun de ressurssterke som samarbeider og er begge har god økonomi og har hver sin romslige bolig i gangavstand fra hverandre: de få får til dette idealet.

Anonymous poster hash: 7efba...7ea

Det siste avsnittet ditt er vel ikke helt slik det er. Det er mange med gjennomsnittlig inntekt som har delt bosted og ikke bor i samme området. 410-490 tusen kr.i års inntekt er den gruppen jeg sikter til. Ikke alle har bolig med hver sitt soverom. Barn under 11 år kan godt dele dette. Det materielle er ikke det som er det viktigste for delt bosted. Overgangs stønad stopper ved 6 g og når når sen blir på et år vil dette fremme delt bosted. At vårt sosial system til såkalte enslige foreldre som stort sett er damer gir mer utbytte enn delt bosted er feil. Dette kan endres ved andre utbetalinger som fremmer delt bosted. Sverige er et naboland som har delt bosted som utgangspunkt. Delt bosted trenger ikke være 50/50 heller.

Forøvrig økte det i Norge fra 12% til 23% delt bosted i perioden 2007 til 2012.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde bare ikke tenkt på d og kjøpt en del nytt i d siste.

Får mye dårligere råd når vi har 50/50.

Ble bare litt tatt på sengen.

Ikke meningen å være kjip.

Han betaler allerede mindre enn nav ville krevd han for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også 50/50, og jeg (mor) pleier oftest å kjøpe klær. I starten ble det til at jeg sendte med klær herfra, men etterhvert ble det taktisk hva jeg sendte med, for klær kom ikke tilbake, sko ble ødelagt/mistet, så nå sender jeg med de "styggeste" klærne sånn at han blir nødt til å handle litt han også.

Misforstå meg rett, barnet har hele og ordentlige klær, men det er jo fakta at vi damer er mer opptatt klærs utseende ol. og de fine klærne jeg kjøper, blir hos meg. Far trenger også å lære seg litt om bekledning, verdien i godt ulltøy ol. fremfor tre lag med vanlige klær.

Yttertøy, sko ol. bør dere spleise på.

Åh! Akkurat slik er det her også, og vi har barnet annenhver helg. Sender barnet i fine klær, kommer tilbake i samme klær til neste gang, og klærne er faktisk ødelagte (brukt hver dag i barnehagen virker det som). Så vi har begynt å putte på ungen de samme klærne hver søndag kveld.

Å skulle gi fra seg 50% av klærne synes jeg virker rart, men skjønner at far ikke ønsker storhandel første gang... Hva med å sende med noen klær, så kan han kjøpe litt og litt? Når min samboer flyttet ut og hadde barnet, måtte han kjøpe inn nytt, men vil ikke si det kostet all verdens. Barn vokser fort, så klær må byttes ut etterhvert uansett, pluss at det ikke er noe problem å skaffe på salg eller arve...

Anonymous poster hash: c1dde...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...