Gå til innhold

Hvorfor kommer debatten opp igjen til hver eneste jul om juleavslutting i kirken for de som går på skolen?


tonelise10

Anbefalte innlegg

Ang de hedenske tradisjonene så var jommen ikke vikingene noe bedre enn kristendommen.

Kristendommen blir sett på som den store stygge ulven fordi de kom så brått på og tvang seg inn i flere samfunn, over hele verden. De gjorde mye fælt for å få folk til å konvertere, ja.

Men ta vikingene; de plyndret, voldtok og drepte. Å ta hevn var lov.

I de afrikanske stammene før kristendommen kom, kunne fks tvillinger bli drept, for tvillinger var onde. Kvinner ble behandlet som "ting"... Mennesker ble drept og behandlet som vi idag ville kalt dårlig, i frykt for gudene.

Hadde ting med sikkerhet vært bedre om vi fremdeles trodde på Tor og Odin, fks?

Jeg forsvarer ikke kristendommen, men jeg ser ikke hvordan religionen før var så mye bedre? Jeg syns det er rart at folk sier "vi feirer den hedenske versjonen av jul", når den også er religiøs!!!

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristendommen har vært her siden 1500-tallet t.o.m før,så det å si at kristendommen ikke er norsk blir feil. Alle som snakker om jol og det der,feirer dere odin og tor og da eller?siden dere feirer jo ikke jesus? Pick da,hva/hvem feirer dere?

Feirer familie selvfølgelig :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jul har ikke med kristne å gjøre? Når ble Jesus født i bibelen? Skrives jul som yul?

Anonymous poster hash: 68374...d5a

Navnet "jul" har ikke noe med kristendommen å gjøre nei. Ifølge Bibelen ble jesus født på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. Sekularisering (liberal politisk retning) er noe helt annet enn å opphøye en ideologi til statsreligion (autoritær politisk retning)

Anonymous poster hash: 07605...9cc

Dette er riktig, men for snevert, og blir derfor til tull i denne sammenhengen, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ikke kristendommen eller noen annen religion,selv om jeg har et helt annet livssyn.
Det jeg derimot er motstander av er likegyldighet.

Jeg er ikke døpt,konfirmert, barna mine er ikke døpt og jeg giftet meg ikke i kirken.

Jeg håper at andre respekterer at jeg feirer en jul som har mer forbindelse med den hedenske tradisjonen med vintersolverv å gjøre. Endelig snur solen!

Da jeg gikk på skolen kunne jeg ha med lapp hjemmefra for å slippe å delta i gudstjeneste.Og ja jeg syntes det var tungt å bli "mobbet" for dette av medelever.Og nei det var ikke morsomt å bli "oppbevart"på skolen sammen med et fåtall andre elever,mens de andre kristne og ukristne vennene mine dro i kirken.

Jeg syntes det er på høy tid at den offentlige skolen klarer å lage en juleavslutning som er inkluderene for alle. Religion kan man utøve privat.

Ta gjerne med barna mine til kirken, i form av undervisning, men ikke for å praktisere religion!


  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om hva de kristne syns?

Uansett, er de hedenske tradisjonene noe bedre? Du vet at vikingene også var religiøse? I steinalderen var de mest sannsynlig religiøse og.

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Ja, jeg vet det. Og for meg som ikke-religiøs stiller Odin og Jesus på lik linje. Jeg er ikke imot tradisjoner, og har ikke noen problemer med å forstå at folk ønsker en feiring midtvinters selv om man ikke tror på gud. Det jeg er imot, er forkynnelse i regi av skolen. Jeg er for en religionsnøytral skole.

Jeg synes det kan være hyggelig å lese bibelfortellinger, på lik linje med å lese eventyr om Askeladden. Forskjellen ligger i om barna blir fortalt at "dette skjedde for 2000 år siden" eller at "dette er det noen som tror skjedde".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang de hedenske tradisjonene så var jommen ikke vikingene noe bedre enn kristendommen.

Kristendommen blir sett på som den store stygge ulven fordi de kom så brått på og tvang seg inn i flere samfunn, over hele verden. De gjorde mye fælt for å få folk til å konvertere, ja.

Men ta vikingene; de plyndret, voldtok og drepte. Å ta hevn var lov.

I de afrikanske stammene før kristendommen kom, kunne fks tvillinger bli drept, for tvillinger var onde. Kvinner ble behandlet som "ting"... Mennesker ble drept og behandlet som vi idag ville kalt dårlig, i frykt for gudene.

Hadde ting med sikkerhet vært bedre om vi fremdeles trodde på Tor og Odin, fks?

Jeg forsvarer ikke kristendommen, men jeg ser ikke hvordan religionen før var så mye bedre? Jeg syns det er rart at folk sier "vi feirer den hedenske versjonen av jul", når den også er religiøs!!!Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Det er det heller ingen som har sagt.

Julefeiring inneholder tradisjoner tatt fra mange forskjellige religioner og kulturer. Derfor er det helt greit at andre enn kristne feirer jul. Det er ingen som har skrevet at tidligere religioner var bedre.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det heller ingen som har sagt.

Julefeiring inneholder tradisjoner tatt fra mange forskjellige religioner og kulturer. Derfor er det helt greit at andre enn kristne feirer jul. Det er ingen som har skrevet at tidligere religioner var bedre.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Poenget mitt er at mange sier de ikke er religiøse, men at de feirer jul pga tradisjonen som var før kristendommen. Men den var også religiøs.

Jeg syns det er rart at folk "fornekter" kristendommen, men alt annet er liksom greit?

For min del feirer jeg jul kun som tradisjon, og det innebærer også engler i treet og jesu-krybbe på peishylla. Og når jeg får barn kommer jeg ikke til å ha noe problem med å ta de med i kirka om jeg syns det er en gudstjeneste som frister. Det er mange fine gudstjenester der ute, man trenger ikke være kristen for å syntes det.

Jeg kommer ikke til å nekte for barna mine at kristendommen eksisterer og at det er galt å tro på Gud. Barna mine skal få se forskjellige sider av verden, og "tilfeldigvis" er kristendommen den største religionen i Norge, det er derfor naturlig at de kommer til å se mest av den.

Også må de jo få velge selv.

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det. Og for meg som ikke-religiøs stiller Odin og Jesus på lik linje. Jeg er ikke imot tradisjoner, og har ikke noen problemer med å forstå at folk ønsker en feiring midtvinters selv om man ikke tror på gud. Det jeg er imot, er forkynnelse i regi av skolen. Jeg er for en religionsnøytral skole.

Jeg synes det kan være hyggelig å lese bibelfortellinger, på lik linje med å lese eventyr om Askeladden. Forskjellen ligger i om barna blir fortalt at "dette skjedde for 2000 år siden" eller at "dette er det noen som tror skjedde".

Nå er vel RLE-faget slik at man lærer om forskjellige religioner, og ikke blir lært opp I en religion?

Jeg hadde krl på skolen, men kan ikke huske at vi ble forsøkt konvertert da heller.

Barn tar ikke skade av å være i kirka en gang i året.

Sålenge de vet at dette er en tro, så vil de forstå det om/når de drar på gudstjeneste også.

Uansett er det ikke kun skolen sin jobb i å få barna til å forstå at religion er tro og ikke viten. Hvis man diskuterer dette med barnet sitt på en ordentlig måte kan man være ganske sikker på at barnet tar et EGET valg om å bli kristen eller ikke. En gudstjeneste innimellom gjør ikke alle barn kristne. Barn er ikke dumme.

Hva med kunsthistorien på skolen? Historie? Er det galt å vise bibelske motiver og diskutere disse?

Arkitektur? Kirkearkitektur er veldig relevant å se på i arkitekturhistorien, og du kommer ikke unna å nevne religiøs symbolbruk. I tillegg er det veldig lærerikt og spennende for elevene å fysisk dra og se en kirke eller et bibelsk, kjent maleri. Da bør det grunnleggende om kristendommen/(evt andre religioner om man skal besøke en moske e.l) være inne, for å kunne forstå hvorfor maleriet er som den er, eller kirka er bygd som den er bygd.

En litteraturlærer sa også til oss, at vi må kunne bibelen! Ikke fordi vi skal være kristne, hun var ikke kristen selv, men fordi all litteratur egentlig kommer fra bibelen. Og at den egentlig er et ganske bra litterært verk! For å kunne forstå moderne litteratur fks, må du også forstå eldre litteratur.

Kristendommen finner du altså over alt, så hvorfor er en gudstjeneste en gang i året så ille?

Og uansett, hva så, om ungen din hadde blitt kristen? Sålenge han ikke blir med i en sykt sekt, hva er galt med det?

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel RLE-faget slik at man lærer om forskjellige religioner, og ikke blir lært opp I en religion?

Jeg hadde krl på skolen, men kan ikke huske at vi ble forsøkt konvertert da heller.

Barn tar ikke skade av å være i kirka en gang i året.

Sålenge de vet at dette er en tro, så vil de forstå det om/når de drar på gudstjeneste også.

Uansett er det ikke kun skolen sin jobb i å få barna til å forstå at religion er tro og ikke viten. Hvis man diskuterer dette med barnet sitt på en ordentlig måte kan man være ganske sikker på at barnet tar et EGET valg om å bli kristen eller ikke. En gudstjeneste innimellom gjør ikke alle barn kristne. Barn er ikke dumme.

Hva med kunsthistorien på skolen? Historie? Er det galt å vise bibelske motiver og diskutere disse?

Arkitektur? Kirkearkitektur er veldig relevant å se på i arkitekturhistorien, og du kommer ikke unna å nevne religiøs symbolbruk. I tillegg er det veldig lærerikt og spennende for elevene å fysisk dra og se en kirke eller et bibelsk, kjent maleri. Da bør det grunnleggende om kristendommen/(evt andre religioner om man skal besøke en moske e.l) være inne, for å kunne forstå hvorfor maleriet er som den er, eller kirka er bygd som den er bygd.

En litteraturlærer sa også til oss, at vi må kunne bibelen! Ikke fordi vi skal være kristne, hun var ikke kristen selv, men fordi all litteratur egentlig kommer fra bibelen. Og at den egentlig er et ganske bra litterært verk! For å kunne forstå moderne litteratur fks, må du også forstå eldre litteratur.

Kristendommen finner du altså over alt, så hvorfor er en gudstjeneste en gang i året så ille?

Og uansett, hva så, om ungen din hadde blitt kristen? Sålenge han ikke blir med i en sykt sekt, hva er galt med det?

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Jeg er selvfølgelig enig i at barn skal lære om religioner, arkitektur, kunsthistorie, historie, og gjerne høre bibelfortellinger og andre religiøse tekster - men da fortalt på en nøytral måte. Enig i at det er viktig å kjenne til en del bibelske sitater og henvisninger som man finner igjen i annen litteratur.

Forskjellen er at i en julegudstjeneste foregår forkynnelse. Og det er det jeg ikke synes hører hjemme i skolens regi. Om barn ikke tar skade av det, er helt irrelevant. Det er livssynsfrihet i Norge, og myndighetene skal ikke kunne pålegge noen å delta i religiøse ritualer uten at man ønsker det selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at det finnes flere religioner enn kristendom i denne verden? Eller at det finnes noen som ikke tror på noe som helst. Jeg ønsker LIKHET for alle skolebarn, enten de er kristne, ateister, muslimer, jøder osv. Det er IKKE likhet sånn som systemet er i dag. Da skulle vi isåfall også hatt obligatoriske forkynnelsesbesøk i moskeer, synagoger etc, og det regner jeg med at enkelte kristne hadde hatt litt problemer med å godta. Og jeg vil ha meg frabedt at andre skal fortelle meg hva JEG skal tenke og føle omkring dette. Hvis JEG mener det er ugunstig for mitt barn å bli tvunget i kirken, eller sitte å gjøre matte på skolen mens andre er i kirken, så er det faktisk ugunstig. Det bestemmer JEG og ikke andre.

Jeg merker at jeg begynner å bli oppriktig lei av å høre hvor intolerant og lite " åpen" ateister og andre som er imot obligatorisk kristen forkynning er. Hele denne diskusjonen her, på skoler og i samfunnet generelt, kunne vært unngått hvis man bare hadde åpnet opp for at gudstjeneste i skoletiden er valgfritt, og at man må melde barna sine på arrangementet. For meg virker det som at kristne forsøker å rettferdiggjøre og påtvinge sin egen tro på andre. Ikke minst fremstår det som at kristendom og kirkegang er viktigere enn respekt for andre mennesker og deres måte å leve på. Alle er IKKE kristne - gå i kirken akkurat når dere vil, men ikke bland meg og mine barn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Like sikkert som det er jul så kommer denne debatt opp igjen.

Skal de som går på barneskolen gå eller ikke gå i kirken?

Det jeg lurer på er flere ting:

1. Hvorfor kommer denne debatten om igjen til hvert år?

2. Er det så farlig å få med noen ord fra Bibelen på vei inn i julehøytiden?

3. Hvorfor skal vi som er vokst opp med å gå i kirken til julavslutting og i julen lytte på de som ikke er mot dette med julebudskapet?

4. Det som folk som ikke tenker over at de som er mot å gå i kirken skal likevell feire jul. Hvorfor gjør det?

5. Dersom folk ikke liker å julen eller det budskapet julen kommer med, hvorfor kan de ikke reise en annen plass når de er så mot dette med julebudskapet, kriken osv? For hadde jeg reist til en annen verdensdel så måtte jeg ha funnet meg i at slik var det der ellers så hadde jeg blitt forfulgt og straffet med det ene og andre.

6. Hva med dette at kirken er del av kulturarven og basisfunamentet for det norske samfunnet? Dette gjelder både norske lover, etikk og moral.

7. Er det som er tingen at Norge skal avkristens fullstending?

Skal Norge det så vi ikke feire jul, påske, pinse osv.

Så dersom noen kan gi meg et godt svar på disse syv punktene skal jeg gi vedkommende en flaske brus som takk for gode argument.

Jeg vil at du skal tenkte nøye igjennom disse spørsmålene før du svare.

Nå vil jeg ha satt fokus på dette en gang for alle, så vi slipper å høre noe mer mas om at det ene og andre.

VÆR SERIØS og Kjør debatt.

1) Fordi det kan anses som et problem at religion plutselig er så viktig i et sekulært land som Norge.

2) Men hva er poenget? Det bør vel kanskje være noe som har noe nytte for seg i stedet?

3) Dere kan gjøre det utenom skoletid.

4) Jul er tradisjon for de fleste, selv om vi har færre og færre kristne her i Norge.

5) Jeg er norsk, foreldrene mine er norske og jeg har alltid bodd her. Hvorfor skal jeg reise en annen plass?

6) Bibelen har ingenting å si for min etikk og moral. Og jeg mener dette er noe jeg har reflektert mye over.

7) Ser ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det. Selv om det er elementer fra kristendom igjen i julefeiring og påskefeiring, er det like mange andre elementer. Har noen engler, har også nisser. Har lite nattverd i påsken, men påskeegg, påskekurver og krim er elementer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig enig i at barn skal lære om religioner, arkitektur, kunsthistorie, historie, og gjerne høre bibelfortellinger og andre religiøse tekster - men da fortalt på en nøytral måte. Enig i at det er viktig å kjenne til en del bibelske sitater og henvisninger som man finner igjen i annen litteratur.

Forskjellen er at i en julegudstjeneste foregår forkynnelse. Og det er det jeg ikke synes hører hjemme i skolens regi. Om barn ikke tar skade av det, er helt irrelevant. Det er livssynsfrihet i Norge, og myndighetene skal ikke kunne pålegge noen å delta i religiøse ritualer uten at man ønsker det selv.

Er det ikke sånn at dette er valgfritt de fleste steder?

Det syns jeg og det skal være, men jeg syns ikke man skal oppfordre ungene til å ikke dra. De burde heller oppfordres til å ta egne valg.

Jeg syns det er like ille å bli tvunget til å kunne ta ett eget valg om religion også. Noen foreldre virker som at det er verdens undergang om det er noe som helst mulighet for at ungen kan bli "påvirket" til å bli kristen.

Selvfølgelig er du i ett ganske kristent miljø om du drar i kirka, i kirka "er Gud" ifølge de som tror. Men det er jo greit at barna lærer dette. I kirka tror de på Gud, det betyr ikke at du selv trenger å tro på det.

Som jeg har nevt før, var jeg veldig mye i koselige, kristne miljøer da jeg var yngre. Og jeg ble ikke kristen av det. Men jeg lærte mye, og har nok også fått større respekt for kristendommen enn andre, tydeligvis. (Er selvfølgelig klar over at det er mye rare kristne folk der ute, men stort sett er vanlige, kristne nordmenn som folk flest)

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like ille å bli tvunget til å IKKE ta et valg* skulle det stå der oppe:)

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Det handler ikke om kristne er greie folk eller ikke. Det er ok og ikke ok folk blant muslimer, ateister osv også.

Men HVORFOR er det sånn at " ingen har vondt av litt bibelord i kirken"? Hvorfor skal man krangle seg til at alle skal bli med i kirken og få sin forkynnelse der?

Jeg prøver å gjøre mitt beste for at mitt barn skal lære seg å tenke selvstendig og kritisk, og velger hun å bli troende så er det helt greit for meg. Men da er forutsetningen i det minste at hun har kunnskap om ulike religioner og trosretninger, og ikke ha blitt påtvunget andres tro i skoletiden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jul ikke har noe med kristendommen å gjøre er selvsagt et resultat av naive kverulanter her på forumet. I Norge har vi feiret jul på denne måten i over tusen år. I likhet med resten av verden (den kristne verden for dere som nå måtte ville kverulere videre). Selvsagt har andre deler av verden feiret jul (Christmas, Navidad etc.) mye lenger enn oss, vi hang litt etter her i Norden....

Anonymous poster hash: 1a350...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

-Selvfølgelig kunne vi ha skiftet til et kristent navn på høytiden, men ser ikke poenget når vi nå har brukt "jul" i over tusen år. Enkelte ting blir bare for dumt å diskutere. Adios!

Anonymous poster hash: 1a350...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at mange sier de ikke er religiøse, men at de feirer jul pga tradisjonen som var før kristendommen. Men den var også religiøs. Jeg syns det er rart at folk "fornekter" kristendommen, men alt annet er liksom greit? For min del feirer jeg jul kun som tradisjon, og det innebærer også engler i treet og jesu-krybbe på peishylla. Og når jeg får barn kommer jeg ikke til å ha noe problem med å ta de med i kirka om jeg syns det er en gudstjeneste som frister. Det er mange fine gudstjenester der ute, man trenger ikke være kristen for å syntes det.Jeg kommer ikke til å nekte for barna mine at kristendommen eksisterer og at det er galt å tro på Gud. Barna mine skal få se forskjellige sider av verden, og "tilfeldigvis" er kristendommen den største religionen i Norge, det er derfor naturlig at de kommer til å se mest av den.Også må de jo få velge selv. Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Jeg er lærer og svært skeptisk at juleavslutningen skal være så ekskluderende som den er. Det skal være gudstjeneste siste dag, og opptredener av elever. Det at avslutningen skal inkludere prekener og bønner synes jeg er feil. Det at noen få elever sitter igjen på skolen er utrolig ekskluderende. Vi har ikke en statskirke, og julen er faktisk ikke kristen.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og svært skeptisk at juleavslutningen skal være så ekskluderende som den er. Det skal være gudstjeneste siste dag, og opptredener av elever. Det at avslutningen skal inkludere prekener og bønner synes jeg er feil. Det at noen få elever sitter igjen på skolen er utrolig ekskluderende. Vi har ikke en statskirke, og julen er faktisk ikke kristen.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Du er lærer, og mener at julen ikke er kristen? Jo, i Norge har vi overtatt ordet jul for å feire Jesu fødsel, og dette skjedde på 900-tallet.

Anonymous poster hash: 1a350...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del. Dra i kirken för jul om dere önsker det, men hvorfor skal barn tvinges med gjennom skolen? Burde ikke barna da også väre med på avslutninger/feiringer av alle andre religioner? Hvorfor bare kristendommen? For skolen skal jo läre barn om alle religioner, ikke bare trekke frem kristendommen hele tiden

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...