Gå til innhold

Hvorfor kommer debatten opp igjen til hver eneste jul om juleavslutting i kirken for de som går på skolen?


tonelise10

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er rart at noen gjør så mye ut av det. Man kan praktisere hva man vil når man er alene men når man er sammen med andre må man kompromisse litt. Man kompromisser fordi man mener at verdier som fellesskap og felles opplevelser av og til står over individuelle interesser. Om noen synger julesalmer i kirken på juleaften så synes jeg folk trekker det langt hvis de mener at det er en dyp religionsutøvelse. Det er mere et tegn på at man vil være en del av felleskapet. Man behøver ikke alltid ta alt like bokstavelig. Jeg vet også det er de som ikke vil gå til skolegudstjeneste men gjerne synger om nissen. En merkelig inkonsekvens. I julen kan jeg ta begge deler.



Anonymous poster hash: 38588...f44
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolletrine

Like sikkert som det er jul så kommer denne debatt opp igjen.

Skal de som går på barneskolen gå eller ikke gå i kirken?

Det jeg lurer på er flere ting:

1. Hvorfor kommer denne debatten om igjen til hvert år?

2. Er det så farlig å få med noen ord fra Bibelen på vei inn i julehøytiden?

3. Hvorfor skal vi som er vokst opp med å gå i kirken til julavslutting og i julen lytte på de som ikke er mot dette med julebudskapet?

4. Det som folk som ikke tenker over at de som er mot å gå i kirken skal likevell feire jul. Hvorfor gjør det?

5. Dersom folk ikke liker å julen eller det budskapet julen kommer med, hvorfor kan de ikke reise en annen plass når de er så mot dette med julebudskapet, kriken osv? For hadde jeg reist til en annen verdensdel så måtte jeg ha funnet meg i at slik var det der ellers så hadde jeg blitt forfulgt og straffet med det ene og andre.

6. Hva med dette at kirken er del av kulturarven og basisfunamentet for det norske samfunnet? Dette gjelder både norske lover, etikk og moral.

7. Er det som er tingen at Norge skal avkristens fullstending?

Skal Norge det så vi ikke feire jul, påske, pinse osv.

Så dersom noen kan gi meg et godt svar på disse syv punktene skal jeg gi vedkommende en flaske brus som takk for gode argument.

Jeg vil at du skal tenkte nøye igjennom disse spørsmålene før du svare.

Nå vil jeg ha satt fokus på dette en gang for alle, så vi slipper å høre noe mer mas om at det ene og andre.

VÆR SERIØS og Kjør debatt.[/quote

Ble veldig kluss når jeg skulle svare nå, så får se om svaret mitt kommer fram i det hele tatt.

MEN, denne debatten kommer årviss opp fordi det kan virke som at det er vanskelig å løse. Det burde ikke vært det, for det handler jo om å gi alle skolebarn et likeverdig tilbud. Hadde du syntes det var greit at ditt barn skulle være på skolen og gjøre matte, mens skolevennene var i kirken?

Jeg ser det er flere her som nevner at man ikke har vondt av å gå i kirken, men personlig vil jeg ha meg frabedt at barnet mitt er pliktig å høre på forkynning i skoletiden. Jeg mener at religionsutøvelse hører til utenfor skoletiden - det er et personlig valg, og bør absolutt ikke være obligatorisk. Hadde det vært påmelding til kirkeavslutning samt et likeverdig tilbud til de som velger å ikke gå i kirken, så tror jeg denne debatten hadde vært over for lengst.

Det handler om noe så enkelt som respekt for andre enn seg selv og sin religionsutøvelse.

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at noen gjør så mye ut av det. Man kan praktisere hva man vil når man er alene men når man er sammen med andre må man kompromisse litt. Man kompromisser fordi man mener at verdier som fellesskap og felles opplevelser av og til står over individuelle interesser. Om noen synger julesalmer i kirken på juleaften så synes jeg folk trekker det langt hvis de mener at det er en dyp religionsutøvelse. Det er mere et tegn på at man vil være en del av felleskapet. Man behøver ikke alltid ta alt like bokstavelig. Jeg vet også det er de som ikke vil gå til skolegudstjeneste men gjerne synger om nissen. En merkelig inkonsekvens. I julen kan jeg ta begge deler. Anonymous poster hash: 38588...f44

Hvordan er det en inkonsekvens?

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det en inkonsekvens?Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Fordi jeg tror det er svært få som seriøst tror på nissen men ikke på noen religion. Jeg antar at langt de fleste som ikke vil gå på skolegudstjeneste men synger om nissen gjør det mere i protest enn at det er et utrykk for hva de tror på/anser som mest sannsynlig.

Anonymous poster hash: 5214a...19d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg tror det er svært få som seriøst tror på nissen men ikke på noen religion. Jeg antar at langt de fleste som ikke vil gå på skolegudstjeneste men synger om nissen gjør det mere i protest enn at det er et utrykk for hva de tror på/anser som mest sannsynlig.Anonymous poster hash: 5214a...19d

For et absurd argument.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg vil at du skal tenkte nøye igjennom disse spørsmålene før du svare.

Nå vil jeg ha satt fokus på dette en gang for alle, så vi slipper å høre noe mer mas om at det ene og andre.

VÆR SERIØS og Kjør debatt.

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine, for jeg sitter med mange av spørsmålene selv.

Jeg opplevde hykleriet rundt skolegudstjenesten på nært hold i et selskap for noen dager siden.

Person A synes julegudstjenesten er en uting, og har fritatt barna fra dette. Samtidig tar han alltid med seg familien til kirken på julaften fordi det er tradisjon, noe han alltid har gjort, og som var viktig fordi det ga en så høytidelig og fin start på julen.

Person B var enig, og ville heller ikke at barna skulle delta i julegudstjenesten. Men selv planlegger hun et kirkebryllup til våren. Igjen var begrunnelsen tradisjon, og at kirkebygget ga en høytidelig ramme rundt sermonien.

Det ble en stor diskusjon rundt dette uten at jeg ble noe klokere av svarene, for jeg klarer ikke se logikken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine, for jeg sitter med mange av spørsmålene selv.

Jeg opplevde hykleriet rundt skolegudstjenesten på nært hold i et selskap for noen dager siden.

Person A synes julegudstjenesten er en uting, og har fritatt barna fra dette. Samtidig tar han alltid med seg familien til kirken på julaften fordi det er tradisjon, noe han alltid har gjort, og som var viktig fordi det ga en så høytidelig og fin start på julen.

Person B var enig, og ville heller ikke at barna skulle delta i julegudstjenesten. Men selv planlegger hun et kirkebryllup til våren. Igjen var begrunnelsen tradisjon, og at kirkebygget ga en høytidelig ramme rundt sermonien.

Det ble en stor diskusjon rundt dette uten at jeg ble noe klokere av svarene, for jeg klarer ikke se logikken!

TS her: Her er du inne noe av sakens kjærne....

Forstå det den som kan???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor enkelte foreldre er så hysterisk i mot alt som har med kirken å gjøre. Skolegudstjenestene jeg har vært på har vært veldog koselige. De fleste klassene har et lite bidrag, noen tenner lys, noen synger en sang, noen har et lite skuespill... Man synger julesanger og presten leser juleevangeliet og snakker om omtanke og det å bry seg. Det er mer en kosestund der tempoet settes ned, enn en gudstjeneste.

De som er så fanatisk i mot alt som har med kirken å gjøre er jo ikke noe bedre enn andre fanatikere!

Anonymous poster hash: c52b6...c04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine, for jeg sitter med mange av spørsmålene selv.

Jeg opplevde hykleriet rundt skolegudstjenesten på nært hold i et selskap for noen dager siden.

Person A synes julegudstjenesten er en uting, og har fritatt barna fra dette. Samtidig tar han alltid med seg familien til kirken på julaften fordi det er tradisjon, noe han alltid har gjort, og som var viktig fordi det ga en så høytidelig og fin start på julen.

Person B var enig, og ville heller ikke at barna skulle delta i julegudstjenesten. Men selv planlegger hun et kirkebryllup til våren. Igjen var begrunnelsen tradisjon, og at kirkebygget ga en høytidelig ramme rundt sermonien.

Det ble en stor diskusjon rundt dette uten at jeg ble noe klokere av svarene, for jeg klarer ikke se logikken!

Jeg må innrømme at jeg personlig synes tradisjons-argumentet er helt fjernt, men samtidig er det for meg to veldig ulike ting at privatpersoner selv velger å gå i kirken og at skolen velger å gå i kirken. Problemet er ikke nødvendigvis bare selve kirkegangen, men at det mange steder ikke er noe reellt valg, at alternativet til å gå i kirken er å sitte igjen på skolen og gjøre matte hele dagen, at på små steder kan det muslimske barnet som går i 5. klasse være det eneste barnet som ikke skal være med i kirken av alle på hele skolen. Å delta i en gudstjeneste er ikke det samme som å lære om kristendom, det er å utøve kristendom.

Når skolen tar på seg en forkynnende rolle, blir skolen ekskluderende. Og det er det viktig for meg at den ikke er. Uavhengig av min egen personlige tro.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det jeg lurer på er flere ting:

1. Hvorfor kommer denne debatten om igjen til hvert år?Fordi humanetisk forbund har det som en kampsak.

2. Er det så farlig å få med noen ord fra Bibelen på vei inn i julehøytiden? Nei.

3. Hvorfor skal vi som er vokst opp med å gå i kirken til julavslutting og i julen lytte på de som ikke er mot dette med julebudskapet? ? Man gjør det, det er helt valgfritt.

4. Det som folk som ikke tenker over at de som er mot å gå i kirken skal likevell feire jul. Hvorfor gjør det? Fordi de liker gaver, mat, julestemning, men er imot religion.

5. Dersom folk ikke liker å julen eller det budskapet julen kommer med, hvorfor kan de ikke reise en annen plass når de er så mot dette med julebudskapet, kriken osv? For hadde jeg reist til en annen verdensdel så måtte jeg ha funnet meg i at slik var det der ellers så hadde jeg blitt forfulgt og straffet med det ene og andre. Det kan de vel, hvis de vil. Se ellers pkt 4.

6. Hva med dette at kirken er del av kulturarven og basisfunamentet for det norske samfunnet? Dette gjelder både norske lover, etikk og moral.Ja, hva med det? Det er vel grunnen til at de fleste skoler fortsatt har et tilbud om juleavslutning i kirken.

7. Er det som er tingen at Norge skal avkristens fullstending?

Skal Norge det så vi ikke feire jul, påske, pinse osv. Det er humanetikernes, ateistenes, hedningenes mål, ja. Men ikke "tingen" eller "Norges" mål.

Anonymous poster hash: bbd40...1f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det moderne Norske samfunnet er formet av, og bygget på, kristne verdier. Dette oppleves som en trussel for sosialister, de jobber for at sosialismen skal ta religionens plass.

Derfor denne stadige hakkingen på Den Norske Kirken, som er en viktig del av vår kulturarv.

Endret av MrSmith
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fordi at selv om at det er konsensus i Norsk politikk og skolemiljø om at releigionsutøvelse ikke skal være en del av skolen, er det fortsatt rektorer som motarbeider sin egen arbeidsgiver.

2. Egentlig ikke, men tro er en privatsak og de gir feil signal om skolens mandat og kirkens posisjons i samfunnet.

3. Fordi mange av oss, har jobbet mot dette i hele vårt voksne liv, og alle vedtakene om det allerede er gjordt.

4. Kirken og Jul har relativt svake bånd i Norge; det er liten direkte kobling mellom vår julefeiring og kristendom.

5. Fordi dette landet er mitt hjem, og vi har utviklet noe som kalles sekulært samfunn og religionsfrihet. Det betyr at både min overbevisning og din overbevisning har en plass, så lenge vi ikke pressen den på hverandre; Så hvis du går i kirken i din privattid, skal ikke jeg kreve at du skal være med på juletrefest.

6. Dette er en populær påstand, og den er vanskelig å analysere. Fakta er nok at Norsk etikk og moral har preget vår måte å utøve kristendom mye mere enn kristendom har påvirket vår etikk og moral.

7. Dette er igjen en svært interesant betrakning. Ja, samfunnet skal i utgangspunktet "avkristnes". Statsreligioner er en utdatert og en trussel til folks ret til egen overbevisning.

Men det vil ha liten reell betydning for de tradisjonelle festdagene. Jul er en kunstig kristen dag; det finnes ingen reel kobling, man tok en festdag og GA den en kristen kobling. Det samme med Påsken, som i tillegg viser at Jødene brukte samme teknikk i sin tid. Pinsen og Kristi himmelfart er sånn sett de eneste reelle kristne dagene og de er under angrep ganske enkelt fordi de belaster arbeidslivet i Mai med en negativ næringseffekt. Følgelig er disse i dag primært en arbeiderorganisasjonmessig fanesak, enn spesifikt en religiøs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Her er du inne noe av sakens kjærne....

Forstå det den som kan???

Du skal altså ikke svare på noen av de andre argumentene?

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var ung gikk vi i kirka med skolen om jula, jeg var med i tensing (kristent kor) og dro mye på kristenleir til påske, nyttår.

Om noen dager skal jeg i kirka og høre læreren min synge. (Jeg studerer)

Er jeg i utlandet stikker jeg alltid innom de nydelige kirkene og katedralene, og jeg blir aldri lei stavkirkene i Norge.

Å høre på guttekor i en svær, nydelig katedral er helt fantastisk Fks.

Og jeg er ikke kristen i det hele tatt!

Ikke er jeg døpt heller, og jeg er konfirmert borgerlig.

Er ungene deres stokk dumme eller kan de klare å velge selv om de vil tro på noe eller ikke?

Poenget mitt er at en kan fint besøke kirker osv uten å bli kristen av det.

Prat med barna deres om religion, hva det er, og at de velger selv.

Uansett, er det så ille om de blir kristne?

Jeg ble ikke kristen av å være så mye i det kristne miljøet. Ikke at jeg ble skremt, jeg syns de var kjempehyggelige folk, det var moro å synge, og høre "eventyr" (selv om de var fra bibelen), men jeg ble bare ikke kristen! Ikke tvang noen meg heller.

Jeg tenkte over det selvfølgelig, hva er det å være kristen? Er jeg kristen? Burde jeg bli det?

Og det er ikke noe galt i å tenke over det. Det er bare sunt å reflektere litt over sånt.

Kristendommen er ikke noe skummelt som suger deg inn. Med mindre ungen din er stokk dum og ikke klarer å tenke selv, så tar den sitt eget valg. Og det valget får være opp til den ungen.

Trenger ikke ta helt av med kristne ting, men en gudstjeneste i ny og ne gjør ingenting.

Noe av det verste jeg vet er om jeg er på tur med venninner og jeg vil inn i en katedral/kirke som jeg syns er fin, (jeg er veldig interessert i arkitektur og kunsthistorie) så er det alltid noen som nekter. De skal stå utenfor og vente!!

Herregud altså.

Da lukker de øynene mot kulturarven også. Det er trist.

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine, for jeg sitter med mange av spørsmålene selv.

Jeg opplevde hykleriet rundt skolegudstjenesten på nært hold i et selskap for noen dager siden.

Person A synes julegudstjenesten er en uting, og har fritatt barna fra dette. Samtidig tar han alltid med seg familien til kirken på julaften fordi det er tradisjon, noe han alltid har gjort, og som var viktig fordi det ga en så høytidelig og fin start på julen.

Person B var enig, og ville heller ikke at barna skulle delta i julegudstjenesten. Men selv planlegger hun et kirkebryllup til våren. Igjen var begrunnelsen tradisjon, og at kirkebygget ga en høytidelig ramme rundt sermonien.

Det ble en stor diskusjon rundt dette uten at jeg ble noe klokere av svarene, for jeg klarer ikke se logikken!

Logikken: opplæring i trosspørsmål er en oppgave for foreldrene og det trossamfunnet de eventuelt tilhører, ikke skolevesenet.

Anonymous poster hash: 07605...9cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det moderne Norske samfunnet er formet av, og bygget på, kristne verdier. Dette oppleves som en trussel for sosialister, de jobber for at sosialismen skal ta religionens plass.

Derfor denne stadige hakkingen på Den Norske Kirken, som er en viktig del av vår kulturarv.

Dette er feil. Sekularisering (liberal politisk retning) er noe helt annet enn å opphøye en ideologi til statsreligion (autoritær politisk retning)

Anonymous poster hash: 07605...9cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som tidligere skrevet her er jul en hedensk, før-kristen tradisjon. I følge Bibelen skal ikke Jesu fødsel ha skjedd i desember, mange bibelgranskere mener at datoen er 11. september (ut fra stjernebilder o.l.). Det er også andre ting i Bibelen som tyder på at desember er feil måned, bl.a. at gjeterne var på marken og at det var lam på marken, noe som ikke er vanlig i desember, selv ikke i Betlehem.

Uavhengig av dette synes jeg ikke forkynnelse hører hjemme i skolen, kirkebesøk kan foreldrene ta seg av hvis de synes det er viktig. Å ha noe kunnskap om verdensreligionene kan være bra, men da får opplæringen skje på en nøytral måte. Ikke "vi feirer jul fordi Jesus ble født", men "de kristne feirer jul fordi de tror at Jesus ble født 24. desember".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha ja jeg må le litt av de som "hater" kristendommen, men så gifter de seg i kirka/konfirmerer ungene der, for sånn har det alltid vært.

Folk vil bare ha en unnskyldning til å være litt imot noe.

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere skrevet her er jul en hedensk, før-kristen tradisjon. I følge Bibelen skal ikke Jesu fødsel ha skjedd i desember, mange bibelgranskere mener at datoen er 11. september (ut fra stjernebilder o.l.). Det er også andre ting i Bibelen som tyder på at desember er feil måned, bl.a. at gjeterne var på marken og at det var lam på marken, noe som ikke er vanlig i desember, selv ikke i Betlehem.

Uavhengig av dette synes jeg ikke forkynnelse hører hjemme i skolen, kirkebesøk kan foreldrene ta seg av hvis de synes det er viktig. Å ha noe kunnskap om verdensreligionene kan være bra, men da får opplæringen skje på en nøytral måte. Ikke "vi feirer jul fordi Jesus ble født", men "de kristne feirer jul fordi de tror at Jesus ble født 24. desember".

Hvem bryr seg om hva de kristne syns?

Uansett, er de hedenske tradisjonene noe bedre? Du vet at vikingene også var religiøse? I steinalderen var de mest sannsynlig religiøse og.

Anonymous poster hash: 6eacd...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene dine, for jeg sitter med mange av spørsmålene selv.

Jeg opplevde hykleriet rundt skolegudstjenesten på nært hold i et selskap for noen dager siden.

Person A synes julegudstjenesten er en uting, og har fritatt barna fra dette. Samtidig tar han alltid med seg familien til kirken på julaften fordi det er tradisjon, noe han alltid har gjort, og som var viktig fordi det ga en så høytidelig og fin start på julen.

Person B var enig, og ville heller ikke at barna skulle delta i julegudstjenesten. Men selv planlegger hun et kirkebryllup til våren. Igjen var begrunnelsen tradisjon, og at kirkebygget ga en høytidelig ramme rundt sermonien.

Det ble en stor diskusjon rundt dette uten at jeg ble noe klokere av svarene, for jeg klarer ikke se logikken!

Logikken: opplæring i trosspørsmål er en oppgave for foreldrene og det trossamfunnet de eventuelt tilhører, ikke skolevesenet.

Anonymous poster hash: 07605...9cc

Hadde A og B argumentert på en slik måte, hadde jeg både forstått og respektert det, selv om jeg ikke er helt enig.

Men nivået når på argumentene går i retning "hjernevasking" og "religiøst dritt" samtidig som de snakker om tradisjoner og høytidelige rammer, så faller argumentene rett igjennom.

Først og fremst fordi juleavslutnigen i kirken også faller inn under tradisjonsbegrepet.

Men ut over dette.

Jeg er vant til at kristne, muslimer, hinduer og human-etikere har sittet side ved side i gymsalen, hvor presten har sagt noen ord (ikke forkynnelse), det har blitt sunget julesanger, og gått rundt juletreet, uten at dette har vært protester, og uten at noen har blitt søkt fritatt.

Basert på dette er mitt inntrykk at det er kirken (bygningen) som er problemet, ikke det som skjer inne i kirken.

(Jeg er heller ikke vant med at det har vært praktisert forkynnelse under skolegudstjenestene de siste 15 årene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...