Gå til innhold

Medisin på Harvard?


boblevann

Anbefalte innlegg

Er det at det er vanskeligere å få A på en amerikansk høyskole en 6 på vgs i norge, så tar du feil. Det norske karaktersystemet har 6 forskjellige nivåer, det Amerikanske har 4, nemlig A-D, så det sier egentlig seg selv.

Academic grading in the United States commonly takes on the form of five letter grades. Traditionally, the grades are A, B, C, D, and F—A being the highest and F, denoting failure, the lowest. :opplyser:

Mitt svar var som du sikkert ser hvis du gidder å lese innlegget jeg siterte - rettet mot en påstand om at karakterer ikke betyr noe som helst. Årsaken ifølge ABen som skrev dette var fordi han/hun hadde studert ved Stanford og kun hadde middelmådige karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du bør legge fra deg tanken om at du vet hva jeg faktisk prater om. Du kan gjerne fortelle hvilket studie du ble akseptert til. Å bare si at man har studert der sier ingenting - det er forskjell på studiene ved kjente universitet må vite. Det samme gjelder om en kommer inn på dedikerte kvoter. Humaniora er også kjent for å ha langt mindre fokus på karakterer av naturlige årsaker. I tillegg tiltrekker ikke disse studiene i like stor grad de som har de største evnene innen realfag som igjen resulterer i lavere inntaksnitt - noe en også ser i Norge.

Når har jeg påstått at karakterer i seg selv betyr mye? Det er jo i stor grad de land som baserer seg ene og alene på avgangskarakterer som kan sies å mene dette. Blant annet Norge. Om jeg hadde drevet et universitet ville jeg basert meg på andre faktorer som inntaktsprøver, intervju, søknader og referanser. Slik en i langt større grad ser i eksempelvis USA og Singapore for å nevne noen. I Norge er en lærers subjektive mening av en elev langt viktigere for karaktersetting enn hos mange andre skoler. Og siden skolene ikke har noe incentiv for å ha en sammenheng mellom oppgitt karakter og elevens faktiske kunnskapsnivå - er det heller ingen som straffes hvis disse ikke sammenfaller. Altså om en videregående skole leverer mange elever med høyt snitt som etterpå stryker på høyere utdanning fordi kunnskapsnivået ikke stemmer - så vil ikke folk kunne flykte fra denne skolen. Ja folk vil med all sannsynlighet ikke være klar over det.

Karakterer avhenger av de som deler dem ut, hvilken basis som benyttes og hvor konsise de er. Norske elever er blant de dårligste i europa når det kommer til grunnleggende kunnskap i språk og realfag. Norske universitet scorer generelt midt på treet i verdenssammenheng. Dette er resultatet av et fokus på middelmådighet. I tillegg er karaktersetting i større grad basert på en fordelingsnøkkel. Altså et visst antall prosent skal ha toppkarakter. Om en hypotetisk hadde en hel klasse på videregående som gjorde det utrolig bra ville lærerne fått kritikk hvis de ga alle toppkarakter.

At det i USA benyttes egne tester som SAT og ACT er derfor ikke vanskelig å forstå om man ønsker å drive en utdanningsinstitusjon samtidig som en ønsker å sikre et minimumsnivå av grunnleggende kunnskap.

Problemet oppstår når man sammenligner de land hvor en faktisk har lov til og mulighet til å foreta slike rangeringer med Norge hvor slikt er umulig og en som resultat har alt for mange som søker seg inn på høyere utdanning og faller av underveis.

Om jeg skulle søkt meg inn på MIT på en ingeniørutdannelse ville en forventet et toppnivå av kunnskap innen realfag for å bli vurdert i neste omgang. Først da ville anbefalinger og referanser kommet til sin rett. Å da si at karakterer (representasjoner av kunnskapsnivå via tester og skoleinstitusjoner i sin helhet) ikke betyr noe som helst blir derfor feil. Se bare vedlagte oversikt over inntak ved din egen skole

Hvis kun essay og referanser betyr noe, hvorfor har man da et cluster oppe i høyre hjørne?

Jeg er ferdig for nå til sommeren i hvert fall. Jeg går under "science" delen, men hvis jeg outer det så er det veldig lett å finne meg. Jeg føler meg ikke veldig komfortabel med det, dessverre.

Min venninne som studerer ved Stanford er under "Law". Hun kommer selvfølgelig ikke til å flytte hjem igjen til Norge etter partnerships osv. Det er mulig at jeg gjør, jeg vet ikke helt enda. (Beklager min dårlige norsk, jeg snakker norsk kanskje en gang i måneden)

Det er jo selvfølgelig viktig med karakterer, men det er også viktig med andre ting som man kan vise frem. Jeg vet at på inntaket mitt så ble karakterene skyvd til sides og det ble lagt merke til personlig egenhet, frivilighetsarbeid, mitt år som utvekslingsstudent i Kina og det at jeg var så "intens" og virkelig viste hva jeg var god til. Jeg vet om ei jente som hadde et snitt på 5,4 som ikke kom inn på det samme som meg. Vi var fra samme klasse.

Men det er ikke en overflod av norske elever her, og det er det jo en grunn til. Det er kjempe dyrt, men jeg har fått penger fra mine foreldre som naturligvis har endel penger. Jeg går ikke via lånekassen i det hele tatt. Det er også en vanskelig søkeprosess som man kan få hjelp litt hjelp av enkelte organisasjoner til (nå snakker jeg om Cambridge og Oxford bla).

Men jeg har derimot aldri opplevd bedre skole enn det jeg har vært på nå. :)

Anonymous poster hash: 219ea...98b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! De jeg har snakket med går i Bergen. :-) Kanskje jeg skal undersøke andre norske studier før jeg bestemmer meg!

Skriver som jeg alltid skriver i slike tråder: medisinutdanningen i Bergen er gammeldags, og det er ødeleggende både for studiemiljøet og eksamen at det gis karakterer. At man skal skille mellom de ulike karakterene gjør at eksamen blir altfor detaljorientert, istedet for å teste bred forståelse. I tillegg blir det ikke et miljø hvor alle er i samme båt og jobber for å få bestått på en bestått/ikke bestått eksamen, men et miljø hvor opp mot 80 % er flinke piker som stresser maks. Man får et fangens dilemma hvor alle bare øker lesemengden.

I tillegg kan Bergen tilby svært varierende foreleserkvalitet, "kaldt" og lite studentvennlig bygg, og et nedslitt og gammelt Haukeland sykehus.

Anonymous poster hash: 7a1de...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver som jeg alltid skriver i slike tråder: medisinutdanningen i Bergen er gammeldags, og det er ødeleggende både for studiemiljøet og eksamen at det gis karakterer. At man skal skille mellom de ulike karakterene gjør at eksamen blir altfor detaljorientert, istedet for å teste bred forståelse. I tillegg blir det ikke et miljø hvor alle er i samme båt og jobber for å få bestått på en bestått/ikke bestått eksamen, men et miljø hvor opp mot 80 % er flinke piker som stresser maks. Man får et fangens dilemma hvor alle bare øker lesemengden.

I tillegg kan Bergen tilby svært varierende foreleserkvalitet, "kaldt" og lite studentvennlig bygg, og et nedslitt og gammelt Haukeland sykehus.

Anonymous poster hash: 7a1de...929

Til info innføres det nå karakterer på de andre studiene også. Og bygget til medisinstudentene på UiB er ganske nytt (åpnet vel i 2004 eller deromkring), sykehusets utseende har ingenting å si for kvaliteten på arbeidet som utføres der. For øvrig kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av miljø og studentsammensetning. Din subjektive opplevelse er ikke nødvendigvis en vedtatt sannhet.

Anonymous poster hash: a789d...a2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info innføres det nå karakterer på de andre studiene også. Og bygget til medisinstudentene på UiB er ganske nytt (åpnet vel i 2004 eller deromkring), sykehusets utseende har ingenting å si for kvaliteten på arbeidet som utføres der. For øvrig kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av miljø og studentsammensetning. Din subjektive opplevelse er ikke nødvendigvis en vedtatt sannhet.

Anonymous poster hash: a789d...a2f

Nei. Noe slikt er ikke innført i Tromsø eller Trondheim enda. I Oslo, ja, men det er ikke før i 2017 (tror jeg det var).

Jeg er ikke den personen du siterte, men jeg tror nok det er et mer press på å få gode karakterer i Bergen enn de andre studiestedene. Naturligvis da det ikke er karakterer ellers. På de andre stedene jobber alle sammen for å bestå, men på et studiested der det er karakterer og alle studentene er vant til å være best i klassen er det selvsagt at det er konkurranse om de beste karakterene. Bergen skiller seg ganske mye ut fra de andre studiestedene. Alt kommer vel an på hva en selv foretrekker. Jeg likte ikke så godt studieoppbygningen i Bergen, og jeg ville helst ha få eksamener uten karakterer, så derfor falt Bergen bort for min del. Jeg kjenner likevel mange som kun vil til Bergen. Jeg synes ikke at noe er bedre enn det andre.

Anonymous poster hash: faf43...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Academic grading in the United States commonly takes on the form of five letter grades. Traditionally, the grades are A, B, C, D, and F—A being the highest and F, denoting failure, the lowest. :opplyser:

Mitt svar var som du sikkert ser hvis du gidder å lese innlegget jeg siterte - rettet mot en påstand om at karakterer ikke betyr noe som helst. Årsaken ifølge ABen som skrev dette var fordi han/hun hadde studert ved Stanford og kun hadde middelmådige karakterer.

Hun hadde 5,2 i snitt. Det er vel ikke middelmådig? Ikke helt i toppen men langt unna middels! Hva har du selv som snakker så nedlatende om andre?

Anonymous poster hash: e55f3...4cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun hadde 5,2 i snitt. Det er vel ikke middelmådig? Ikke helt i toppen men langt unna middels! Hva har du selv som snakker så nedlatende om andre?

Anonymous poster hash: e55f3...4cb

Enig. Middelmådige karakterer er et sted mellom 3 og 4 i snitt. Det er det de fleste får på VGS (studiespesialiserende). Realfaglig linje går det mer mot 3.

Anonymous poster hash: faf43...bdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver som jeg alltid skriver i slike tråder: medisinutdanningen i Bergen er gammeldags, og det er ødeleggende både for studiemiljøet og eksamen at det gis karakterer. At man skal skille mellom de ulike karakterene gjør at eksamen blir altfor detaljorientert, istedet for å teste bred forståelse. I tillegg blir det ikke et miljø hvor alle er i samme båt og jobber for å få bestått på en bestått/ikke bestått eksamen, men et miljø hvor opp mot 80 % er flinke piker som stresser maks. Man får et fangens dilemma hvor alle bare øker lesemengden.

I tillegg kan Bergen tilby svært varierende foreleserkvalitet, "kaldt" og lite studentvennlig bygg, og et nedslitt og gammelt Haukeland sykehus.

Anonymous poster hash: 7a1de...929

Vi må vekk fra en oppfatning om at medisinstudentene er en egen rase. Det er helt naturlig å ha karakterer for å differensiere mellom studenter, hvorfor skulle ikke det samme være tilfellet på medisinsutdiet? Da kunne man kanskje også kommet frem til en rettferdig turnusordning hvor de mest motvierte og talentfulle får komme til først, istedenfor lotteri slik det er nå. Som potensiell paseitn ønsker jeg at de dyktigste legene skal rettes inn mot de mest krevende områdene, og da sier det seg selv at man må ha noen måleparametere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Vi må vekk fra en oppfatning om at medisinstudentene er en egen rase. Det er helt naturlig å ha karakterer for å differensiere mellom studenter, hvorfor skulle ikke det samme være tilfellet på medisinsutdiet? Da kunne man kanskje også kommet frem til en rettferdig turnusordning hvor de mest motvierte og talentfulle får komme til først, istedenfor lotteri slik det er nå. Som potensiell paseitn ønsker jeg at de dyktigste legene skal rettes inn mot de mest krevende områdene, og da sier det seg selv at man må ha noen måleparametere.

Det er ikke "turnuslotteri" lenger, den ordningen ble avskaffet februar 2013. Man er nå "vanlige" jobbsøkere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "turnuslotteri" lenger, den ordningen ble avskaffet februar 2013. Man er nå "vanlige" jobbsøkere.

desto større grunn til å innfløre karakterer overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desto større grunn til å innfløre karakterer overalt!

Grensen for å stå er såpass høy, kombinert med kun 1 eksamen i året, at man ikke trenger karakterer.

Ville blitt lettere for studentene med karakterer og flere eksamener som på andre studier.

Anonymous poster hash: 48150...340

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

desto større grunn til å innfløre karakterer overalt!

Uenig. Og heldigvis rakk jeg å fullføre med god margin før det ble noe alvor av disse karaktertrusselene som har pågått helt siden før jeg startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må vekk fra en oppfatning om at medisinstudentene er en egen rase. Det er helt naturlig å ha karakterer for å differensiere mellom studenter, hvorfor skulle ikke det samme være tilfellet på medisinsutdiet? Da kunne man kanskje også kommet frem til en rettferdig turnusordning hvor de mest motvierte og talentfulle får komme til først, istedenfor lotteri slik det er nå. Som potensiell paseitn ønsker jeg at de dyktigste legene skal rettes inn mot de mest krevende områdene, og da sier det seg selv at man må ha noen måleparametere.

Det er absolutt ikke lotteri når det gjelder turnusordning i dag. Turnusordningen har gått fra å være trekkbasert til søknadsbasert.

Anonymous poster hash: faf43...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

desto større grunn til å innfløre karakterer overalt!

Det er det man er på vei til å innføre nå. Oslo er neste i 2017. Så kommer vel Trondheim og deretter Tromsø til slutt. Overganger tar tid. Nå er det arbeidserfaring som er det som teller mest i søknadsprosessen.

Anonymous poster hash: faf43...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desto større grunn til å innfløre karakterer overalt!

Du kan så si, men min erfaring fra at karakterer ble innført på profesjonsstudiet i psykologi er at gjennomsnittskarakter i så og si alle fag ligger på B. Da kan man jo spørre seg om den egentlig har noen verdi på å differensiere søkere fra hverandre. Sensorene klarer det jo ikke engang.

Anonymous poster hash: d9ecf...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Det er en grunn til at ingen nordmenn studerer medisin i USA - og det er ikke fordi ingen vil, eller ikke er smarte nok.

Det er bare et forferdelig risikoprosjekt. Du kan ende opp med å bruke mange hundre tusen på pre-med, og så er det ikke sikkert du kommer inn på medisinstudiet... Mange amerikanere tar pre-med uten å komme videre.

Vil du ha utfordringer og ikke bli passet på, så studer medisin i Ungarn eller Tsjekkia, da vel, hvis Norge virker så kjedelig. Det er både uforutsigbart og utfordrende, og selv hvis du kan alt, kan du plutselig bli bedt om å reise hjem. Eller du kan dra til Nederland eller Tyskland. Også der er det opp til deg selv.

Ellers. Du kan ikke forvente at studieveilederne på skolen hjelper deg. Du må finne ut av det selv. Den innstillingen er det bare å venne seg til hvis du skal studere medisin i utlandet.

Anonymous poster hash: 93729...bc7

Tull og tøys at ingen nordmenn studerer medisin i USA.

Søskenbarnet til moren min studerte medisin i USA, på en av de beste eliteskolene i landet, på Brown university. Han har en av de høyeste stillingene i helse og omsorgsdepartementet.

Anonymous poster hash: 2a96f...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tull og tøys at ingen nordmenn studerer medisin i USA.

Søskenbarnet til moren min studerte medisin i USA, på en av de beste eliteskolene i landet, på Brown university. Han har en av de høyeste stillingene i helse og omsorgsdepartementet.

Anonymous poster hash: 2a96f...e37

Du skjønner vel at når AB skriver "ingen" så mener hun at "de aller fleste ikke gjør det". Det vil jo alltid være noen som faktisk gjør det. Én person er ikke noe representativt utvalg. Statistikk er kanskje ikke ditt sterkeste fag?

Anonymous poster hash: 027cd...0bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om man må ha veldig gode spanskkunnskaper for å ta praksis i Spania?

Anonymous poster hash: 98d2e...d16

Det sier seg selv. I Norge kan man ta praksis uten spesielt gode norskkunnskaper fordi de aller, aller fleste snakker engelsk. I Spania er det svært få som snakker engelsk overhodet.

Må si jeg er svært bekymret over legestandens fremtid etter å ha lest denne tråden. Spørs om ikke en pre-med med test av personlig egnethet burde vært innført her i landet også.

Anonymous poster hash: 3a32f...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel at når AB skriver "ingen" så mener hun at "de aller fleste ikke gjør det". Det vil jo alltid være noen som faktisk gjør det. Én person er ikke noe representativt utvalg. Statistikk er kanskje ikke ditt sterkeste fag?

Anonymous poster hash: 027cd...0bc

Da skriver man de "fleste", ikke "alle" hvis man mener noe annet. Hersketeknikkene dine kan du holde for deg selv.

Anonymous poster hash: 2a96f...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys at ingen nordmenn studerer medisin i USA.

Søskenbarnet til moren min studerte medisin i USA, på en av de beste eliteskolene i landet, på Brown university. Han har en av de høyeste stillingene i helse og omsorgsdepartementet.

Anonymous poster hash: 2a96f...e37

Du har allerede fått svaret, men jeg kan gjenta det - jeg mente "så og si ingen", dvs. et marginalt antall, verdt å ignorere.

Overvurderte nok en gang evnen til KGs brukere for resonnement. De fleste forsto, men det er alltid en og annen hvis logikk går hus forbi.

Anonymous poster hash: 6cafc...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...