Gå til innhold

Moren krever barnebidrag

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

Flink du er.

Ja, helt utrolig. Angivelig vil jeg cashe inn på dette i himmelen. I mellomtiden blir en jevnlig stemplet som idiot av kvinner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, helt utrolig. Angivelig vil jeg cashe inn på dette i himmelen. I mellomtiden blir en jevnlig stemplet som idiot av kvinner.

Trist.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Trist.

Jepp! Kartverket har måtte tegne inn fire nye elver i området slik jeg gråter over dette.

Skrevet

Jepp! Kartverket har måtte tegne inn fire nye elver i området slik jeg gråter over dette.

Husk å få med regresjonsanalysen da.

Skrevet

Jeg er enig med deg, TS. Dersom mor krever bidrag og nav fastsetter dette, så slutter du å betale alle de regningene du betaler i dag, da skal disse deles på to, likt mellom deg og barnas mor. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 350ac...3aa

Dersom TS betaler bidrag skal han vel kun betale kost og losji .. Alt annet må mor dekke ved hjelp av bidraget hun krever..

Anonymous poster hash: d84e8...001

Skrevet

Du tenderer til å gjøre det enkle veldig trøblete...ved delt bosted og 50/50 og ett (1) barn så deler foreldrene barnetrygd: 1 til hver!

Det spiller liten rolle om de deler 50/59 ordinær barnetrygd og 50/50 ut idet barnetrygd...eller om de "tar en hver"...summene er de samme.

Hold seg til saken..

Anonymous poster hash: 75fa8...921

Har skrevet det. Les selv. Akkurat som du skriver

Skrevet

Hva er problemet? Det gir seg selv at delt bosted og 50/50, spesielt der far er fast et år (folkeregistrer adresse), mor fast året etter, osv. deler alt: utgifter til barnehage, SFO, regulering, konfirmasjon, førerkort, mat, drikke, lommepenger, skoleutgifter, ferier, klær, utstyr og alt annet barnet måtte behøve!!

Hvorfor lurer noen på det når det er innlysende at det deles??!!

Skrevet

Hva er problemet? Det gir seg selv at delt bosted og 50/50, spesielt der far er fast et år (folkeregistrer adresse), mor fast året etter, osv. deler alt: utgifter til barnehage, SFO, regulering, konfirmasjon, førerkort, mat, drikke, lommepenger, skoleutgifter, ferier, klær, utstyr og alt annet barnet måtte behøve!!

Hvorfor lurer noen på det når det er innlysende at det deles??!!

Lær deg forskjell på delt bosted og 50/50 samvær

Skrevet

Dersom TS betaler bidrag skal han vel kun betale kost og losji .. Alt annet må mor dekke ved hjelp av bidraget hun krever..

Anonymous poster hash: d84e8...001

Dette gjelder ikke så lenge de har 50/50. Da betaler man i de fleste tilfeller ingenting, fordi man deler på alt, men hvis som i TS sitt tilfelle det er en som tjener langt bedre kan den personen bli krevd for litt bidrag (som såklart hadde vært langt høyere om mor hadde hovedomsorgen og skulle dekke alle slike utgifter selv).

Skrevet (endret)

Dette gjelder ikke så lenge de har 50/50. Da betaler man i de fleste tilfeller ingenting, fordi man deler på alt, men hvis som i TS sitt tilfelle det er en som tjener langt bedre kan den personen bli krevd for litt bidrag (som såklart hadde vært langt høyere om mor hadde hovedomsorgen og skulle dekke alle slike utgifter selv).

Nå må dere lære forskjell på delt bosted og samvær. Det er samme regler om en har to overnattinger eller 14 ved samvær. Eneste forskjellen er beløpet på barnebidraget. Juridisk er det fortsatt den dom har bosted ved 50% samvær som bestemmer hvor barnet skal bo ovs. Kan flytte over hele landet. Har foreldrene avtale om delt bosted gjelder ikke dette. Det er da nesten som om foreldrene bor sammen. Juridisk står de nøyaktig likt. Barnet kan bl.a ikke taes med på flytting uten samtykke fra andre forelder. Folkeregisteret adresse har ingen betydning ved skriftlig avtale delt bosted. Det er også andre bidragsregler. Bidrag blir det her ved inteksforskjeller av betydning. Netto bidrag kaller en dette. Les og lær. Her er det bare ei suppe. Foreslår at Ts.forhører seg ordentlig hos NAV. Endret av Peter007
Skrevet

Lær deg forskjell på delt bosted og 50/50 samvær

Eh...er du 15 år?

Jeg har snakket om i mitt eksempel delt bosted OG samtidig 50/50 samvær.

Du vet sikkert at delt bosted ikke automatisk betyr 50/50 samvær?!

Skrevet

Nå må dere lære forskjell på delt bosted og samvær. Det er samme regler om en har to overnattinger eller 14 ved samvær. Eneste forskjellen er beløpet på barnebidraget. Juridisk er det fortsatt den dom har bosted ved 50% samvær som bestemmer hvor barnet skal bo ovs. Kan flytte over hele landet. Har foreldrene avtale om delt bosted gjelder ikke dette. Det er da nesten som om foreldrene bor sammen. Juridisk står de nøyaktig likt. Barnet kan bl.a ikke taes med på flytting uten samtykke fra andre forelder. Folkeregisteret adresse har ingen betydning ved skriftlig avtale delt bosted. Det er også andre bidragsregler. Bidrag blir det her ved inteksforskjeller av betydning. Netto bidrag kaller en dette. Les og lær. Her er det bare ei suppe. Foreslår at Ts.forhører seg ordentlig hos NAV.

Du tar faktisk feil...

Ved delt bosted og barnet folkeregisteret hos mor og far annethvert år så er det den foreldrene som har barnet folkeregistrert hos seg det aktuelle året vi snakker om - som har myndighet til å flytte innenlands med barnet uten den andre forelderens signatur...

Skrevet (endret)

Du tar faktisk feil...

Ved delt bosted og barnet folkeregisteret hos mor og far annethvert år så er det den foreldrene som har barnet folkeregistrert hos seg det aktuelle året vi snakker om - som har myndighet til å flytte innenlands med barnet uten den andre forelderens signatur...

Jeg mener fremdeles du tar feil.

Jeg håper du ser sitatet og lenken som et bevis på at du tar feil.

Altså skriftlig avtale om delt bosted kan barnet ikke flyttes uten begge foreldres underskrift på flyttemeldingen. Jeg har tidligere skrevet at det tilnærmet er juridisk likt som om foreldre bor sammen med delt bosted.

Men håper du tar innover deg fakta nå.

Jeg håper linken skal være forklarende til de som ikke ser forskjellen på delt bosted og samvær. Spesielt 50/50 samvær oppfattes som delt bosted, noe det ikke er.

Som dere ser har prosentandel ikke noe å si hva slags avtale en har.

Avtalen går på det juridiske.

Begge foreldre får bostedskompetanse ved delt bosted. Noe samværs-forelder ikke har.

Det som er så synd er at det ikke gis samme støtteordninger ved delt bosted. Dette er hemmende for denne ordningen. Dette utnyttes slik at menn ofte der mor har dårlig økonomi vi presse gjennom samværsavtale i stedet for delt bosted. Dette gjør at menn her ikke må flytte ut før delt bosteds avtale er skrevet. Den som flytter ut taper som regel retten til bostedskompetanse i en konflikt. Retten legger til grunn at det i utgangspunktet er uheldig å flytte barn,spesielt små barn.

Ved inntekt over 6g gis heller ikke overgangsstønad. Dette kan være noe av årsaken til at det er mer delt bosted hos foreldre der mor har god økonomi.

Jeg håper det skal bli flere delt bostedsavtaler ved reduksjon til et års overgangsstønad. Hovedgrunnen for at jeg mener det er feil med dagens støtteordninger ved samlivsbrudd er altså følgeskader for barnet. Dette ved at barnet får mindre samvær med begge foreldre.

Altså at offentlige støtteordninger hemmer at barnet har mest mulig kontakt med begge foreldrene etter samlivsbrudd. Det er ikke selve utbetalingene jeg er uenig i for de trenger flere. Det burde gis støtte til samværs forelder der dette er behov. Mener hele støtteordningen burde være behovsprøve. Ser også at dette vil påføre forvaltingen mer arbeid.

2.4 Særlig om delt bosted

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2008/nou-2008-9/5/4.html?id=508167

Etter barneloven § 36 første ledd første punktum kan foreldrene fritt avtale hos hvem av dem barnet skal bo fast. Etter samme bestemmelse andre punktum kan foreldrene også avtale at barnet skal bo fast hos begge – ofte omtalt som «delt bosted». Delt bosted kan praktiseres på flere måter, og trenger ikke nødvendigvis innebære like mye botid hos hver av foreldrene. En avtale om delt bosted kan godt gå ut på at barnet tilbringer for eksempel 60 % av tiden hos en av foreldrene og 40 % hos den andre. På samme måte kan intervallene variere: Barnet kan for eksempel bo første del av uken hos en forelder og resten hos den andre, eller annen hver uke hos hver av foreldrene. Det er heller ikke uvanlig å avtale at barnet bor i lengre perioder hos hver av foreldrene. En avtale om delt bosted innebærer at begge foreldrene får bostedskompetanse over barnet, og at den ene av foreldrene for eksempel ikke kan flytte med barnet uten den andres samtykke. 1 Det avgjørende skillet mellom delt bosted og samvær refererer seg altså ikke til tid, men til denne avgjørelsesmyndigheten.

Barneloven stiller ikke opp noen formkrav til en avtale om delt bosted. Ved samlivsbrudd vil ofte fysisk flytting være aktuelt. Etter folkeregister­loven § 9 må en flytting meldes senest 8 dager etter flyttingen. Selv om det inngås avtale om delt bosted, er det imidlertid ikke mulig å folkeregistrere to adresser for barnet. Folkeregisterforskriften tolkes og praktiseres slik at begge foreldrene i slike tilfeller må undertegne flyttemeldingen, men barnet kan kun registreres på en av foreldrenes adresser. 2

Endret av Peter007
Skrevet (endret)

Eh...er du 15 år?

Jeg har snakket om i mitt eksempel delt bosted OG samtidig 50/50 samvær.

Du vet sikkert at delt bosted ikke automatisk betyr 50/50 samvær?!

Er eldre enn du tror.

Ja jeg vet at delt bosted ikke er samværs-avtale med 50 % samvær. Mulig vi har misforstått hverandre her.

Du ser godt hva jeg mener om dette i mitt innlegg over.

Endret av Peter007
Skrevet

Litt off topic, men, til TS: Du er kjempeflink! Skulle ønske min far var mer lik deg. :) Barna dine kommer sikkert aldri til å skjønne hvor utrolig heldige de er som har en pappa som deg. Og det er bra, for man skjønner ikke akkurat dette før man savner det. Won't miss something until it's gone, etc.

Anonymous poster hash: 5e983...b88
Skrevet

samvær og dekking av utgifter:

[Endret 6/03, 3/04, 12/08]

Når den bidragspliktige har samvær med bidragsbarnet, og samværet er skriftlig eller muntlig avtalt eller offentlig fastsatt, gir det rett til samværsfradrag når samværet utgjør minst to dager pr. måned.

Barne- og familiedepartementet har uttalt følgende i punkt 7.4.1 i Ot.prp. nr. 43 (2000-2001):

Grunntanken bak kostnadsmodellen tilsier etter departementets oppfatning at samvær bør få betydning for bidraget. Det er de antatte utgiftene ved å ha barn som skal fordeles mellom foreldrene. Samvær medfører at den bidragspliktige må dekke utgifter til underhold av barnet i tillegg til løpende bidrag, samtidig som bidragsmottaker vil spare en del utgifter i samværsperiodeneDersom bidragspliktige ikke gis fradrag i det ordinære bidraget for utgiftene ved samvær, vil bidraget inneholde bidragspliktiges forholdsmessige andel av alle daglige utgifter, samtidig som samværsutgiftene (både bidragsmottakers og bidragspliktiges andel) blir betalt av bidragspliktige under samværet.

Anonymous poster hash: 3a59b...8c6

Skrevet

TS her

Vi har skrevet avtale og der står det at jeg skal betale en vis sum i mnd, men hun har fått de pengene allerede( kjøp av hus, bil, hytte).Ja, jeg er kanskje dumsnill, men jeg hjalp for at ungene skal ha et fint hjem,hytte osv der også. Vi har delt bosted og barna er folkeregistrert hos meg(pga skolen).

Hun slo seg helt vrang etter jeg fikk tvillinger med samboeren min. Alle bursdagsfeiringer, feriereiser, aktiviteter, utstyr + klær og alt de trenger betaler vi. Det har aldri vært problem for meg pga jeg tjener veldig godt. Bidragskalkulator viser at jeg skal betale 5 000 i barnebidrag. Hun sier at hun er helt blakk og at hun får for lite. Både hun og samboer jobber, men eier ikke grenser når det gjelder forbruk.

Snakket med nav, men de er bare opptatt av lønnsforskjell.

Anonymous poster hash: 43f0e...425
Skrevet (endret)

TS her

Vi har skrevet avtale og der står det at jeg skal betale en vis sum i mnd, men hun har fått de pengene allerede( kjøp av hus, bil, hytte).Ja, jeg er kanskje dumsnill, men jeg hjalp for at ungene skal ha et fint hjem,hytte osv der også. Vi har delt bosted og barna er folkeregistrert hos meg(pga skolen).

Hun slo seg helt vrang etter jeg fikk tvillinger med samboeren min. Alle bursdagsfeiringer, feriereiser, aktiviteter, utstyr + klær og alt de trenger betaler vi. Det har aldri vært problem for meg pga jeg tjener veldig godt. Bidragskalkulator viser at jeg skal betale 5 000 i barnebidrag. Hun sier at hun er helt blakk og at hun får for lite. Både hun og samboer jobber, men eier ikke grenser når det gjelder forbruk.

Snakket med nav, men de er bare opptatt av lønnsforskjell.

T.o. bidragskalkulator skal ikke brukes ved delt bosted. Dette gir deg et høyere bidrag. Nettobidrag skal benyttes. Anbefaler deg sterkt en rådgivning og utredning hos advokat. Det finnes spesialister på området. De kan også regne ut bidrag for deg. Utregning finner du på diverse hoved nummer rundskriv hos nav. Ligger åpent på nett.

Nav er opptatt av lønn og samvær. Ved delt bosted er det bare lønninger som er grunnlaget. Altså ikke samværs grunnlag ved delt bosted. Det er dette som er grunnlaget for deres utredninger. Derfor er dette forståelig. De kan ikke legge til grunn alt du yter utenom. Dette er ikke relevant i deres beregning. Du vet derfor selv at du kan kutte alt du ikke MÅ betale. Jeg ser din frustrasjon over alt forbruket hos mor og ny mann. Jeg har en kamerat som opplever dette med mor til sine barn. Men gjentar kontakt advokat. Vurder sterkt om barnet kan bo f.eks. 60% hos dere. Dette siden du yter mer enn mor. Du blir bostedsforelder. Mor samvær. Dine utbetalinger i bidrag fryktes kanskje brukt til annet enn barn pga situasjonen. Jeg ville tenkt slik.

Endret av Peter007
Skrevet

Har samtale på nav på fredag. Hjelper det hvis jeg dokumenterer at jeg har hatt ungene i alle ferier de siste 5 årene? Hun pleier å ha de kun en uke i sommerferien.

Ts

Skrevet

Man kan ikke både ha 50/50 og delt bosted, det er enten eller. Det er ikke det samme.

Når barna har 50/50 samvær, deler foreldrene likt på alle utgifter, og ingen bidrag.

Når barna har delt bosted hos foreldrene, kan det være en differanse opptil 40/60 deling på samvær, og da skal bidrag betales til den av foreldrene som har lavest inntekt. Delt bosted sier ikke noe om prosenten av samvær.

Min eks fikk en god sum i mnd for våre barn, vi hadde en privat avtale med 45/55 deling i min eks` favør Plutselig ønsket eksen mer penger, og ville dermed ha regnet bidraget via NAV. Poenget er at bidraget gikk ned betraktelig. Eksen tapte to tredjedeler av bidraget, i forhold til vår private avtale på å ta det via NAV. Og jeg sluttet selvfølgelig å "hjelpe" eksen i perioder, som jeg gjorde før. Jeg elsker barna mine over alt på jord, men jeg gidder ikke å bli utnyttet.

Anonymous poster hash: b925f...9b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...