Gå til innhold

Moren krever barnebidrag

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Du virker som en gjerrig fyr når du får det til å handle om en kamp for eller i mot tannregulering!

Betyr ikke barna noe for deg?

Foreldre skal dele alle utgifter til barna 50/50 ved delt bosted og 50/50-ordning.

Da deler man selvsagt på alt.

"Alt" er jo MYE mer enn en simpel tannregulering...så småborgerlig.

Anonymous poster hash: 75fa8...921

Til orientering skriver jeg om fakta Når det gjelder delt bosted deles utgifter på foreldre som om de bor sammen. Det gies heller ikke overgangsstønad og andre stønader til foreldrene ved delt bosted. Når jeg skriver om ekstra bidrag ved f.eks.tannregulering er det et eksempel på linje med utgifter til konfirmasjon. Ved bosted og 50/50 samvær er det regulert i barnelova hva som skal dekkes av bidragsytere. Det er kun barnebidrag og evt større utgifter som nevnt foran. Det spiller ingen rolle hvor mye eller lite samvær er. Samværs foreldre er dette når det er avtalt samvær og ikke delt bosted. Bidrag pluss evt.særtilskudd til bosted forelder uansett samvær. Noe utover dette bortsett fra mat og toalettsaker trenger ikke bidragsyter betale. Ja kino og annet de gjør under samvær selvfølgelig. Hva du mener erllikevel likegyldig. Synes du dette er rart og ikke stemmer les deg opp og ikke sleng ut usannheter. Endret av Peter007
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til orientering skriver jeg om fakta Når det gjelder delt bosted deles utgifter på foreldre som om de bor sammen. Det gies heller ikke overgangsstønad og andre stønader til foreldrene ved delt bosted. Når jeg skriver om ekstra bidrag ved f.eks.tannregulering er det et eksempel på linje med utgifter til konfirmasjon. Ved bosted og 50/50 samvær er det regulert i barnelova hva som skal dekkes av bidragsytere. Det er kun barnebidrag og evt større utgifter som nevnt foran. Det spiller ingen rolle hvor mye eller lite samvær er. Samværs foreldre er dette når det er avtalt samvær og ikke delt bosted. Bidrag pluss evt.særtilskudd til bosted forelder uansett samvær. Noe utover dette bortsett fra mat og toalettsaker trenger ikke bidragsyter betale. Ja kino og annet de gjør under samvær selvfølgelig. Hva du mener erllikevel likegyldig. Synes du dette er rart og ikke stemmer les deg opp og ikke sleng ut usannheter.

vet dette er litt på siden av tråden, men de lever jo sitt eget liv. Jeg fikk beskjed om på nav at far (som er samværsforelder) måtte stå for tøy og utstyr ellers under samvær. Jeg spurte om jeg måtte sende med f.eks bilstol, vogn og klær og fikk svar at nei du ikke det. Så det er vel litt mer en som bare har samvær må betale ;) Er det en bursdag barnet skal i under samvær skal samværsforelder betale denne også. Men så kan det jo bli bestemt noe annet så klart. Samme gjelder reisevei det er ikke kun hovedomsorgsgiver sitt ansvar å fikse/dekke dette.

Anonymous poster hash: 3a59b...8c6

• Liker 1
Skrevet

TS du bør snakke med nav, og få ordentlig oversikt over hva slags avtale dere har. Dokumenter alt du betaler fordi sånn det er nå blir det vel bare ditt ord mot hennes? Tenker da på at du har stilt opp for henne økonomisk. Hvis hun krever bidrag så kutter du ut å betale det du gjør nå og du vil nok slik ikke tape på det uansett. Hvis du fikk brev fra nav ang bidrag er bidraget satt da eller? Men stusser på at du har dem i alle ferier pluss 50/50. Har du ikke dem mer enn henne da? Er jo stor forskjell på om dere har delt omsorg eller om hun har hele også mtp bidrag

Skrevet

Vi deler 50/50. Vi har 2 barn sammen. Jeg betaler alle utgifter for barna(sfo regninger, vinterklær,sko,aktiviteter) og har barna i nesten alle ferier. Hun får dobbel barnetrygd. Jeg tjener mye og nå for et par dager siden fikk jeg brev fra nav der hun krever barnebidrag. Hjalp henne mye ekønomisk de siste årene, med hus, bil osv.

Har jeg noen rettigheter? Hjelper det å snakke med nav?

Anonymous poster hash: 43f0e...425

La Nav finne ut hvor mye du evt skal betale i bidrag, så sørger du for at mor betaler for SFO og klær, det skal hun bruke bidrag og barnetrygden til. Aktiviteter er greit å dele på. Jo "snillere" du er, jo mer vil hun kreve, husk det..

Anonymous poster hash: ecbb6...595

Gjest Eurodice
Skrevet

Vi deler 50/50. Vi har 2 barn sammen. Jeg betaler alle utgifter for barna(sfo regninger, vinterklær,sko,aktiviteter) og har barna i nesten alle ferier. Hun får dobbel barnetrygd. Jeg tjener mye og nå for et par dager siden fikk jeg brev fra nav der hun krever barnebidrag. Hjalp henne mye ekønomisk de siste årene, med hus, bil osv.

Har jeg noen rettigheter? Hjelper det å snakke med nav?

Mener du at hun får barnetrygd for 2X2 ettersom du skriver dobbel? Før var det slik at man fikk barnetrygd for ett barn mer enn man hadde, men det er kanskje blitt forandret?

Skrevet

Jeg gjør det pga jeg har bedre økonomi. Jeg er med på alle treninger og aktiviteter også(de ukene når hun har barna). Alle sier at jeg er for snill,men jeg synes det er viktig at barna følges opp.

dette blir bare dumt...å betale barnebidrag når jeg står for alle utgifter likevel

ts

Blir det sånn at du skal betale bidrag, så stopper du å betale alle utgiftene du til nå har betalt. Gi henne beskjed om det.

Anonymous poster hash: ecbb6...595

Skrevet (endret)

vet dette er litt på siden av tråden, men de lever jo sitt eget liv. Jeg fikk beskjed om på nav at far (som er samværsforelder) måtte stå for tøy og utstyr ellers under samvær. Jeg spurte om jeg måtte sende med f.eks bilstol, vogn og klær og fikk svar at nei du må ikke det. Så det er vel litt mer en som bare har samvær må betale ;) Er det en bursdag barnet skal i under samvær skal samværsforelder betale denne også. Men så kan det jo bli bestemt noe annet så klart. Samme gjelder reisevei det er ikke kun hovedomsorgsgiver sitt ansvar å fikse/dekke dette.

Personlige ting skal sendes med. Bilstol og barnevogn er personlig. Videre sykkel og ski. Evt.barnestol og barneseng regnes som møbel og må holdes av samvær forelder. Nå til jul skal pentøy sendes med. Det samme med klær for skift. Enten har NAv informasjonen vært feil eller du misforstått

Når det gjelder fødselsdagsselskap under

samvær skal det dekkes av samvær foreldre. Dette er en del av det som regnes som det som skjer under samvær. Reise til og fra samvær er ikke under bidragsordningen i det hele tatt. En får merkelig nok ikke hjelp til å kreve inn utgifter til dette. Det er ikke laget regler der menn (som regel) skal få dekket utgifter. Det er samvær foreldre som skal organisere transport. Men Bosted foreldre skal betale etter innteksbrøk som er grunnlag for bidrag. Tjener foreldre likt skal utgifter deles likt. Retten kan dømme annet for transport til og fra samvær. Små barn som trenger følge til og fra samvær kan kreve følge person utgifter dekket med brøkdel. Billigste reise utgifter skal legges til grunn

Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet

Til orientering skriver jeg om fakta Når det gjelder delt bosted deles utgifter på foreldre som om de bor sammen. Det gies heller ikke overgangsstønad og andre stønader til foreldrene ved delt bosted. Når jeg skriver om ekstra bidrag ved f.eks.tannregulering er det et eksempel på linje med utgifter til konfirmasjon. Ved bosted og 50/50 samvær er det regulert i barnelova hva som skal dekkes av bidragsytere. Det er kun barnebidrag og evt større utgifter som nevnt foran. Det spiller ingen rolle hvor mye eller lite samvær er. Samværs foreldre er dette når det er avtalt samvær og ikke delt bosted. Bidrag pluss evt.særtilskudd til bosted forelder uansett samvær. Noe utover dette bortsett fra mat og toalettsaker trenger ikke bidragsyter betale. Ja kino og annet de gjør under samvær selvfølgelig. Hva du mener erllikevel likegyldig. Synes du dette er rart og ikke stemmer les deg opp og ikke sleng ut usannheter.

Hvorfor snakker du om "bidragsyter" når det er delt bosted og 50/50?

Da skal jo begge bidra likt - så hvorfor bidrag??!! Da blir det ikke mye likt...

Skrevet

Hva er problemet? Det gir seg selv at delt bosted og 50/50, spesielt der far er fast et år (folkeregistrer adresse), mor fast året etter, osv. deler alt: utgifter til barnehage, SFO, regulering, konfirmasjon, førerkort, mat, drikke, lommepenger, skoleutgifter, ferier, klær, utstyr og alt annet barnet måtte behøve!!

Hvorfor lurer noen på det når det er innlysende at det deles??!!

Skrevet

Mener du at hun får barnetrygd for 2X2 ettersom du skriver dobbel? Før var det slik at man fikk barnetrygd for ett barn mer enn man hadde, men det er kanskje blitt forandret?

Det er fortsatt barnetrygd for en ekstra, ikke dobbel. Bare mange som har misforstått og tror man får dobbel barnetrygd..

Anonymous poster hash: fbe3d...201

Skrevet

Det er fortsatt barnetrygd for en ekstra, ikke dobbel. Bare mange som har misforstått og tror man får dobbel barnetrygd..

Anonymous poster hash: fbe3d...201

Hvis et fraskilt par har delt bosted og 50/50 og har ett (1) barn - og barnet er folkeregistrert hos mor og far på respektive adresser annethvert år, så mottar alle automatisk (selv om de er multi-milliardærer begge to):

-Ordinær barnetrygd: kr 970,-

-Utvidet barnetrygd: kr 970,-

Total sum: kr 1.940,-

Foreldre med delt bosted/ordning/avtale som skissert over deler gjerne disse to barnetrygdene likt mellom seg: en til far og en til mor.

Dette selv om både mor og far tjener bra og ingen av de opererer med barnebidrag.

De som velger ordning skissert som over tjener ganske bra både mor og far, de har hver sin bolig nær hverandre, bor i storbyene og har typisk lang utdannelse.

Skrevet

Hvorfor snakker du om "bidragsyter" når det er delt bosted og 50/50?

Da skal jo begge bidra likt - så hvorfor bidrag??!! Da blir det ikke mye likt...

Hvor har Ts skrevet delt bosted? Kun skrevet 50/50

Skrevet (endret)

Hvis et fraskilt par har delt bosted og 50/50 og har ett (1) barn - og barnet er folkeregistrert hos mor og far på respektive adresser annethvert år, så mottar alle automatisk (selv om de er multi-milliardærer begge to):

-Ordinær barnetrygd: kr 970,-

-Utvidet barnetrygd: kr 970,-

Total sum: kr 1.940,-

Foreldre med delt bosted/ordning/avtale som skissert over deler gjerne disse to barnetrygdene likt mellom seg: en til far og en til mor.

Dette selv om både mor og far tjener bra og ingen av de opererer med barnebidrag.

De som velger ordning skissert som over tjener ganske bra både mor og far, de har hver sin bolig nær hverandre, bor i storbyene og har typisk lang utdannelse.

Det er utvidet barnetrygd halvparten til hver av foreldrene om de har delt bosted. 50/50 samvær gir rett til full utvidet barnetrygd til den som har bosted barn. Ved delt bosted og særkullsbarn fra før med fast bosted hos den ene foreldre, får denne ikke den andre som har særkullsbarn halvparten av det utvidede for delt bosted barn Endret av Peter007
Skrevet

Det er utvidet barnetrygd halvparten til hver av foreldrene om de har delt bosted. 50/50 samvær gir rett til full utvidet barnetrygd til den som har bosted barn. Ved delt bosted og særkullsbarn fra før med fast bosted hos den ene foreldre, får denne ikke den andre som har særkullsbarn halvparten av det utvidede for delt bosted barn

Du tenderer til å gjøre det enkle veldig trøblete...ved delt bosted og 50/50 og ett (1) barn så deler foreldrene barnetrygd: 1 til hver!

Det spiller liten rolle om de deler 50/59 ordinær barnetrygd og 50/50 ut idet barnetrygd...eller om de "tar en hver"...summene er de samme.

Hold seg til saken..

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hmm, synes det høres rart ut at en fyr gjør alt det der, de er vanligvis veldig milimeterrettferdig når det kommer til barn, det er jo derfor det blir 50/50 i de fleste tilfeller.

Jeg er en sånn fyr. Jammen betaler jeg ikke bidrag også.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Håper TS kommer tilbake med fasiten her. Vil bli veldig overrasket om han ikke rævpules så det holder av NAV.

Skrevet

Jeg gjør det pga jeg har bedre økonomi. Jeg er med på alle treninger og aktiviteter også(de ukene når hun har barna). Alle sier at jeg er for snill,men jeg synes det er viktig at barna følges opp.

dette blir bare dumt...å betale barnebidrag når jeg står for alle utgifter likevel

ts

Når du betaler alt det du sier, ser det ut at du kan komme bedre ut av det økonomisk. Da må nemlig utgifter deles mer rettferdig også.

Anonymous poster hash: 362a7...02d

Skrevet

Dette kommer du sannsynligvis bedre ut av enn du gjør nå. Du må bare ringe mor, si du har fått brev om at hun ønsker bidrag fastsatt av NAV, men at da gjelder ikke lenger deres private avtale, og dere skal dele på alt. Også barnetrygden. Tipper det er du som kommer til å tjene på dette. Du må i hvert fall ikke finne deg i å betale bidrag i tillegg til å betale alt, da må det deles.

Skrevet

ts

Jeg er enig med deg, TS. Dersom mor krever bidrag og nav fastsetter dette, så slutter du å betale alle de regningene du betaler i dag, da skal disse deles på to, likt mellom deg og barnas mor. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 350ac...3aa

Skrevet

Jeg er en sånn fyr. Jammen betaler jeg ikke bidrag også.

Flink du er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...