Gå til innhold

Saksøkt av skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne fremgangsmåten er det ikke inkassoselskapene men lovgiver/politikerne som har bestemt. Politikerne bestemmer også gebyrer. Tror det er Tcisteloven dette står i, så der er mer utfyllende lesning.

Den adressen som står på fakturaen er faktisk den adressen skyldneren har oppgitt da han kjøpte eller bestilte tjenesten han ikke vil betale for, derfor er det skyldnerens

"jobb" å skriftlig varsle adresse endring. Og derfor brukes den adressen. Ikke noe skittent i det.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til. En utleggsforretning skal avholdes der skyldneren faktisk bor. Det er ikke alltid det stemmer med folkeregisteret, men folkeregisteret er selvfølgelig det mest nærliggende å forholde seg til om man ikke har annen info. Når fakturakrav sendes til namsmannen uten å ha vært innom forliksrådet er det et krav at det kan dokumenteres at skyldner kjenner til kravet. Det er altså ikke nok at man har spydd ut post til en gammel adresse og fått alt i retur.

Post som kommer i retur til namsmannen blir alltid registrert nøye og folkeregistrert adresse sjekkes alltid.

Det du sikter til kan muligens være en unntaksregel i forliksrådet i tilfeller der man ikke finner vedkommende. Fakturakrav som skyldner ikke har mottatt varsler på må jo innom forliksrådet før de sendes til namsmannen fordi en dom veier tynger (forklart på en klønete måte).

Sier altså ikke at jeg er uenig, bare nysgjerrig. Må sjekkes!

Anonymous poster hash: a2abf...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Groupon

Jeg synes det er synd at ungdommen må lære the hard way- burde vært et fag som het privatøkonomi. Det er ikke alle foreldre som evner å lære barna sine dette faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke råd, pengene jeg fikk i stipend holdt så vidt til mat nok til å overleve.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Da må du jo ta kontakt med kreditor og avtale en nedbetalingsplan. De dropper jo ikke kravet selv om du stikker hodet ned i sanda.

Anonymous poster hash: 883c8...0d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor de ikke klarer å finne rett adresse før løpet er kjørt? Eller, dvs. etter at en får uteblivelsesdom? Er ikke første gang jeg hører om tilsvarende...

Kravene sendes til adressen som TS har oppgitt til skolen. De bruker ikke tid på å søke frem folkeregistrert adresse. Det har tydeligvis namsmannen gjort, og derfor får hen denne, men ikke de tidligere purringene og varslene. Husk at man har selv ansvar for at alle forbindelser for ens nye adresse når man flytter.

Anonymous poster hash: 8993e...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk akkurat et brev om at jeg har blitt saksøkt av skolen jeg har gått på grunnet manglende betaling av gjeld.

Det står i brevet at det har vært en rettssak, men jeg har aldri blitt kalt inn til en. Burde ikke jeg vite om at jeg faktisk blir saksøkt, og ikke minst ha retten til advokat?

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Rettssak? Det er ikke forliksrådet du har fått brev om? Og at du har fått dom som følge av at du ikke har møtt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at ungdommen må lære the hard way- burde vært et fag som het privatøkonomi. Det er ikke alle foreldre som evner å lære barna sine dette faget.

Privatøkonomi som fag på skolen ble fjernet for noen 10 ish år siden. Utrolig smart tiltak når en ser på unges økonomi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kravene sendes til adressen som TS har oppgitt til skolen. De bruker ikke tid på å søke frem folkeregistrert adresse. Det har tydeligvis namsmannen gjort, og derfor får hen denne, men ikke de tidligere purringene og varslene. Husk at man har selv ansvar for at alle forbindelser for ens nye adresse når man flytter.

Anonymous poster hash: 8993e...be3

Det har Namsmannen gjort ja. Men ikke før de skal underette om at det allerede har foregått en utleggsforretning. Kan de ikke gjøre det når de sender varsel?

Noen krav kan være veldig gamle, og adresseendring kan være en opplagt grunn til at krav enda står ubetalt. Selv om en selv er ansvarlig for å underette kreditorer om flytting, så er det ganske kynisk praksis de har i dag. Har ikke helt troen lenger på at å dekke kravet har størst fokus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at ungdommen må lære the hard way- burde vært et fag som het privatøkonomi. Det er ikke alle foreldre som evner å lære barna sine dette faget.

Evt. at leieprisene er så høye at man faktisk ikke har mulighet til å betale tilbake lån før man er ferdigutdannet og ute i jobb. Har så dårlig råd at jeg av og til å låne penger bare for å få råd til vaskemiddel fordi jeg ikke finner noe billigere sted å bo. Ikke alle er så heldige å finne en plass å bo til en rimelig pris, eller har rike foreldre til å hjelpe.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du jo ta kontakt med kreditor og avtale en nedbetalingsplan. De dropper jo ikke kravet selv om du stikker hodet ned i sanda.

Anonymous poster hash: 883c8...0d1

Jeg stikker ikke hodet ned i sanda. Jeg har skrevet i tråden at jeg skulle ringe, som sagt visste jeg ikke om at det hadde gått så langt før jeg ut av det blå fikk brev i posten. Hvis du ikke har lest hele tråden har jeg enda ikke betalt fordi jeg rett og slett har så dårlig råd at jeg ofte går sulten og mat er det aller siste jeg kan kutte enda mer ned på.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt. at leieprisene er så høye at man faktisk ikke har mulighet til å betale tilbake lån før man er ferdigutdannet og ute i jobb. Har så dårlig råd at jeg av og til å låne penger bare for å få råd til vaskemiddel fordi jeg ikke finner noe billigere sted å bo. Ikke alle er så heldige å finne en plass å bo til en rimelig pris, eller har rike foreldre til å hjelpe.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Har du ikke råd til å studere, så har du ikke råd til å studere. Hard fact! En regning fra videregående bør ordnes opp i før en starter studier. Mange bor dyrt uten rike foreldre, men de har ikke betalingsanmerkninger eller namsmannen på ryggen.

Anonymous poster hash: 35274...46b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Det har lkke vært noen rettssak. Dersom det går til rettssak sendes det en stevning og dersom du ikke skriver på denne og sender i retur, så kommer politiet på døra di for å få signatur.

Du skriver litt om hverandre her, for i enkelte innlegg leser jeg det som at du har visst at de hadde et krav mot deg men at du ikeke har betalt fordi du ikke har hatt råd, mens i andre innlegg skriver du at dette kom helt ut av det blå og at du ikke visste noe om dette.

Første bud om en ikke klarer å betale regningene sine er å ta kontakt med kreditor. Da gir de gjerne utsettelse eller deler opp betalingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du antar det. Jeg har så vidt penger til å leve som det er nå, og det er nesten umulig å kutte enda mere ned på utgifter. Er snart ferdig utdannet og ville ha hatt sjansen til å betale tilbake. Spiser allerede bare first price og går ofte sulten, og trodde ikke at det var nødvendig helt enda å kutte enda mer ned på mat.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Hvorfor jeg antar det...?

Du snakker som om jeg ikke har sympati med at du har dårlig råd. Det er feil.

Jeg tror ikke du virkelig misforstår såpass grundig.

For det første var du fullstendig klar over at du skyldte disse pengene, og for det andre sa du "om jeg hadde visst at det skulle gå så langt hadde jeg nok gjort en ekstra innsats for å prøve å få ting på plass."

Du hadde altså et ekstra gir å gå på for å få ting på plass, men du gjorde det ikke. Fordi du.. trodde de ville glemme det? Fordi du.. trodde de kom til å bruke noen år på å kreve inn pengene? Eller fordi.. hva da, egentlig?

Hvis du virkelig ikke visste at det kom til å gå så langt, så betyr det jo at du på en eller annen måte trodde problemet skulle bli borte av seg selv.

Det hender faktisk at kreditorer går med på å vente til skyldner er i stand til å betale. Men det forutsetter at man viser et minimum av initiativ, og kontakter dem og ber om utsettelse eller nedbetalingsavtale. Det nytter ikke å ta for gitt at de bare venter tålmodig til man plutselig finner det for godt å gjøre opp for seg en vakker dag.

Selvsagt er det ikke bare-bare når man har dårlig råd. Det kan skje alle. Men for at kreditorer skal kunne skille slitere fra unnasluntrere, så må man i det minste løfte en finger for å komme dem i møte. Ikke bare stikke hodet i sanden.

Consider it lesson learned.

Anonymous poster hash: f8c42...fa8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som spør om adresse som brukes og ikke forstår, alt står i de ulike lovene som regulerer tvangsinndrivelse. Det er prosedyrer som skal følges i hht gjeldende lover ogde ser ut til å være fulgt i forhld til TS.

Jeg husker ikke alt i hodet noe er tvisteloven og noe er andre lover, googler dere eller leser de lenkene jeg la ut i går fra politiets sider så finner dere dette.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor jeg antar det...?

Du snakker som om jeg ikke har sympati med at du har dårlig råd. Det er feil.

Jeg tror ikke du virkelig misforstår såpass grundig.

For det første var du fullstendig klar over at du skyldte disse pengene, og for det andre sa du "om jeg hadde visst at det skulle gå så langt hadde jeg nok gjort en ekstra innsats for å prøve å få ting på plass."

Du hadde altså et ekstra gir å gå på for å få ting på plass, men du gjorde det ikke. Fordi du.. trodde de ville glemme det? Fordi du.. trodde de kom til å bruke noen år på å kreve inn pengene? Eller fordi.. hva da, egentlig?

Hvis du virkelig ikke visste at det kom til å gå så langt, så betyr det jo at du på en eller annen måte trodde problemet skulle bli borte av seg selv.

Det hender faktisk at kreditorer går med på å vente til skyldner er i stand til å betale. Men det forutsetter at man viser et minimum av initiativ, og kontakter dem og ber om utsettelse eller nedbetalingsavtale. Det nytter ikke å ta for gitt at de bare venter tålmodig til man plutselig finner det for godt å gjøre opp for seg en vakker dag.

Selvsagt er det ikke bare-bare når man har dårlig råd. Det kan skje alle. Men for at kreditorer skal kunne skille slitere fra unnasluntrere, så må man i det minste løfte en finger for å komme dem i møte. Ikke bare stikke hodet i sanden.

Consider it lesson learned.

Anonymous poster hash: f8c42...fa8

Nei nei nei. Jeg har jo allerede sagt at jeg allerede går sulten ofte siden jeg har kuttet ned på ALT. Bruker faktisk telys når dagslyset er vekke, kjøper KUN firstprice pålegg og brød. Spiser ikke middag. Den aller, aller, aller siste utveien jeg har å "gjøre en ekstra innsats" på er mat. Jeg kan ikke kutte ned på noe som helst annet nå.

Har ikke lyst til å kutte enda mer ned på mat akkurat når jeg allerede er sulten ofte og så vidt bruker strøm i huset. Ikke alle som har foreldre som kan hjelpe, mamma kjøper oppvaskmiddel om jeg ikke har råd liksom men jeg har faktisk ikke flere ting å kutte ned på.

Jeg trodde ikke at det skulle bli borte, men at jeg fikk tid til å komme ut i jobb så jeg iallefall har mat i magen.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har til skikkelig mat, så gå på Frelsesarmeen eller andre steder der du får gratis, behovsprøvd tildeling av mat! Kjære vene...

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skaffe seg en deltidsjobb da? Ta deg en runde på kiwi butikken, kanskje finner du mat som går ut på dato snart og får penger tilbake?. Jeg vet ikke hvordan det fungerer egentlig, kiwi garantien. Kanskje det er verdt å prøve.



Anonymous poster hash: fb8e1...f94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Jeg er student, og i samme situasjon som deg, bare at jeg har en annen historie. Uansett bakgrunn, så har jeg deltidsjobb (jobber for det meste på lørdager og i ferier), og betaler ned kr 1000,- av det jeg skylder i måneden. I tillegg kjøper jeg ikke first price, og har en god del penger til overs hver måned. Jeg har ikke deltidsjobb bare for å betale ned gjeld, men også fordi det rett og slett gir meg stor økonomisk frihet ellers. Har alltid hatt deltidsjobb ved siden av studiene. 3-4000 kr ekstra i måneden hjelper på.

Du er nok klar over dette, men det hjelper ikke å ignorere det, og å "gjemme" seg, da blir det bare verre. Ta kontakt med dem, og vis dem at dette er noe du har lyst til å løse. De er, tro det eller ei, hyggelige mennesker som er ute etter å hjelpe deg, men på en rettferdig måte. Du bestemmer selv hvor mye du ønsker å betale ned i måneden. Jeg satte min på 1000 kr fordi da får jeg betalt ned raskt, men du kan sikkert sette det på 500, eller enda mindre hvis du spør dem og forklarer situasjonen din. Det nytter ikke å være sinna på dem, da gjør du det ikke noe bedre for noen parter, selv om det er veldig fristende å skylde på dem og si at de har gjort feil.

Lykke til med nedbetalinga! Det ordner seg til slutt.



Anonymous poster hash: ec7a8...c88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du kan kutte mer på utgifter må du øke inntekter. Simple as that.

Har ikke mulighet til å jobbe mer. Jobber hver dag etter skole og i helgene. Det er nok ikke så enkelt som det desverre.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er student, og i samme situasjon som deg, bare at jeg har en annen historie. Uansett bakgrunn, så har jeg deltidsjobb (jobber for det meste på lørdager og i ferier), og betaler ned kr 1000,- av det jeg skylder i måneden. I tillegg kjøper jeg ikke first price, og har en god del penger til overs hver måned. Jeg har ikke deltidsjobb bare for å betale ned gjeld, men også fordi det rett og slett gir meg stor økonomisk frihet ellers. Har alltid hatt deltidsjobb ved siden av studiene. 3-4000 kr ekstra i måneden hjelper på.

Du er nok klar over dette, men det hjelper ikke å ignorere det, og å "gjemme" seg, da blir det bare verre. Ta kontakt med dem, og vis dem at dette er noe du har lyst til å løse. De er, tro det eller ei, hyggelige mennesker som er ute etter å hjelpe deg, men på en rettferdig måte. Du bestemmer selv hvor mye du ønsker å betale ned i måneden. Jeg satte min på 1000 kr fordi da får jeg betalt ned raskt, men du kan sikkert sette det på 500, eller enda mindre hvis du spør dem og forklarer situasjonen din. Det nytter ikke å være sinna på dem, da gjør du det ikke noe bedre for noen parter, selv om det er veldig fristende å skylde på dem og si at de har gjort feil.

Lykke til med nedbetalinga! Det ordner seg til slutt.

Anonymous poster hash: ec7a8...c88

Jeg er ikke sint på dem, og har ringt dem. Greia er at jeg helt uten forvarsel fikk brev i posten. Jeg har ikke 1000 kr i måneden å se av, som nevnt tidligere i tråden har jeg så vidt råd til mat, og det eneste jeg kan kutte ned på mtp. utgifter er nettopp mat.

Bruker ikke strøm, bruker telys når det ikke er dagslys. Må låne penger av mamma for å få råd til ting som vaskemiddel. Jobber hver eneste dag etter skole og i helgene men har fremdeles null mulighet til å ha penger til overs. Det er ikke så enkelt som mange av dere her tror, har heller ikke mulighet til å finne meg en billigere plass å bo. Har lett i mange mange måneder men det er ikke noe ledig.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...