Gå til innhold

Saksøkt av skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det mest forvirrende i hele brevet er slutten:

Namsmannens beslutning:
Forretningen besluttes fremmet. Da saksøkte ikke er funnet med ytelser det kan trekkes av eller formuesgoder det kan tas pant eller ønskes utleggspant i, beslutter namsmannen saken fremmet med intet til utlegg.

Hva betyr det egentlig?

TS



Anonymous poster hash: edd16...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har blitt sendt ut noen varsler i forkant. Spesielt om saken har vært innom forliksrådet først. Har du flyttet?

Namsmannen er ferdige med saken nå. De har avholdt saken og da gjør de ikke mer før de får ny begjæring - dvs at de du skylder penger ber namsmannen sjekke om du har fått noe av verdi siden sist. Hvor lenge de venter varierer litt, men vanligvis et par år. Det er 10 års foreldelsesfrist på utleggsforretningen.

Namsmannen har nok ikke vært hjemme hos deg. Det skjer ytterst skjelden.

Hvis du skylder pengene ville jeg prøvd å betale så fort du kan. Du har fått en betalingsanmerkning og den blir borte når du har betalt. Du må ringe de som står som saksøkers prosessfullmektig på namsboken din før du betaler for å sjekke at det blir riktig beløp fordi det går renter.

Ellers er det egentlig ikke så mye å bekymre seg for. Når du har betalt er kravet ute av verden.

Hvis du allerede har betalt, så må du selvfølgelig klage. Hvis du har flyttet og saksøker og namsmann burde fått det med seg, blr du også klage. Da kan du ringe namsmannen og spørre.

Anonymous poster hash: a2abf...c17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt sendt ut noen varsler i forkant. Spesielt om saken har vært innom forliksrådet først. Har du flyttet?

Namsmannen er ferdige med saken nå. De har avholdt saken og da gjør de ikke mer før de får ny begjæring - dvs at de du skylder penger ber namsmannen sjekke om du har fått noe av verdi siden sist. Hvor lenge de venter varierer litt, men vanligvis et par år. Det er 10 års foreldelsesfrist på utleggsforretningen.

Namsmannen har nok ikke vært hjemme hos deg. Det skjer ytterst skjelden.

Hvis du skylder pengene ville jeg prøvd å betale så fort du kan. Du har fått en betalingsanmerkning og den blir borte når du har betalt. Du må ringe de som står som saksøkers prosessfullmektig på namsboken din før du betaler for å sjekke at det blir riktig beløp fordi det går renter.

Ellers er det egentlig ikke så mye å bekymre seg for. Når du har betalt er kravet ute av verden.

Hvis du allerede har betalt, så må du selvfølgelig klage. Hvis du har flyttet og saksøker og namsmann burde fått det med seg, blr du også klage. Da kan du ringe namsmannen og spørre.

Anonymous poster hash: a2abf...c17

Tusen takk for svar, blir så glad av at folk er så hjelpsomme og tålmodige med slike som meg som skjønner fint lite av disse begrepene.

Ja jeg har flyttet, og byttet adresse for noen mnd siden. Kanskje brevene evt kom til feil adresse. Skal betale tilbake så fort som overhode mulig!

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor de ikke klarer å finne rett adresse før løpet er kjørt? Eller, dvs. etter at en får uteblivelsesdom? Er ikke første gang jeg hører om tilsvarende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvorfor de ikke klarer å finne rett adresse før løpet er kjørt? Eller, dvs. etter at en får uteblivelsesdom? Er ikke første gang jeg hører om tilsvarende...

Det er det jeg og lurer på. Veldig dumt, men alt jeg kan gjøre er å kutte ned på absolutt ALT av utgifter og leve på nudler o.l. frem til jeg har råd til å betale tilbake.

Skulle ønske jeg visste om hvor alvorlig det hadde blitt tidligere, jeg lever allerede forferdelig trangt men om jeg hadde visst at det skulle gå så langt hadde jeg nok gjort en ekstra innsats for å prøve å få ting på plass.

TS

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor de ikke klarer å finne rett adresse før løpet er kjørt? Eller, dvs. etter at en får uteblivelsesdom? Er ikke første gang jeg hører om tilsvarende...

Dette handler om å oppgi adresse til den man skylder penger og adresse i Folkeregisteret.

Og at folk gjerne kan bo på en tredje adresse.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om å oppgi adresse til den man skylder penger og adresse i Folkeregisteret.

Og at folk gjerne kan bo på en tredje adresse.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Jo, men når offentlige etater blir trukket inn, hvorfor sjekker ikke de med Folkeregisteret når de sender krav om utlegg? Det er som sagt ikke første ganger jeg hører om det.

Virker nesten som om at de ønsker at skyldner ikke skal få komme med eventuelle innsigelser og/eller unngå gebyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke låne penger av familien din? Du har den værste kreditoren på nakken..hvorfor betalte du ikke pc? Dersom du ikke hadde råd kan det være at du hadde hatt rett på stipend slik at du får betalt skolemateriell.. Du kunne jo snart kjøpt deg en Mac..

Anonymous poster hash: 181e1...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg visste om hvor alvorlig det hadde blitt tidligere, jeg lever allerede forferdelig trangt men om jeg hadde visst at det skulle gå så langt hadde jeg nok gjort en ekstra innsats for å prøve å få ting på plass.

TS

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Men kjære vene, hva tror du egentlig skjer når man ikke gjør opp for seg?

At det bare er å late som ingenting lenge nok, så gir de sikkert opp til slutt?

Anonymous poster hash: f8c42...fa8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når offentlige etater blir trukket inn, hvorfor sjekker ikke de med Folkeregisteret når de sender krav om utlegg? Det er som sagt ikke første ganger jeg hører om det.

Virker nesten som om at de ønsker at skyldner ikke skal få komme med eventuelle innsigelser og/eller unngå gebyrer.

Hvilken adresse som gjelder og skal brukes av inkassoselskaper og forliksrådet står i en eller annen lov. Da jeg leste korrektur på uteblivelsesdommer fra Forliksrådet var en av de viktigste tingene å kontrollere at adressen i uteblivelsesdommen var den samme som adressen på hovedfakturaen. Stemte ikke disse to adressene 100 % (skrivefeil måtte også gjentas) så måtte jeg se etter adresse endring i saksmappen, og den måtte være signert av den som ble dømt eller var den ikke gyldig og skulle ses bort fra.)

Stemte ikke adressen, ville heller ikke dommen være gyldig. Den som skulle ha penger fikk ikke pengene sine i første runde, og alt i prosessen måtte gjentaes. Vi hadde nok å gjøre.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppe i 5000 kroner nå, helt ute av det blå. Har ikke blitt informert om at jeg har blitt saksøkt eller at rettssaken tok sted. La inn litt informasjon over om hva som sto i brevet, tror aldri jeg har vært så forvirra før.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Det har ikke vært noen rettsak. For det skal skje, må du først bli stevnet for tingretten, så må det bli tatt opp i tingretten. Slike ting går deg ikke hus forbi.

Utleggsforretning er noe annet. Da har regningen gått videre fra inkasso og til namsmannen. I ditt tilfelle, har ikke de funnet noe de kan ta pant i, for å få sine penger. For å ordne opp i dette, bør du betale regningen, slik du ikke får betalingsanmerkning.

Anonymous poster hash: 236c6...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken adresse som gjelder og skal brukes av inkassoselskaper og forliksrådet står i en eller annen lov. Da jeg leste korrektur på uteblivelsesdommer fra Forliksrådet var en av de viktigste tingene å kontrollere at adressen i uteblivelsesdommen var den samme som adressen på hovedfakturaen. Stemte ikke disse to adressene 100 % (skrivefeil måtte også gjentas) så måtte jeg se etter adresse endring i saksmappen, og den måtte være signert av den som ble dømt eller var den ikke gyldig og skulle ses bort fra.)

Stemte ikke adressen, ville heller ikke dommen være gyldig. Den som skulle ha penger fikk ikke pengene sine i første runde, og alt i prosessen måtte gjentaes. Vi hadde nok å gjøre.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Så det er faktureringsadresse som gjelder? Og at det er først når dom skal avsies at det sjekkes? Forsto jeg rett nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er faktureringsadresse som gjelder? Og at det er først når dom skal avsies at det sjekkes? Forsto jeg rett nå?

Faktura adressen brukes konsekvent hele veien så lenge det ikke foreligger skriftlig og signert adresseendring fra den som skylder penger. Om personen bytter adresse i folkeregisteret så tas ikke denne endringen hensyn til. Fakturaadressen er den adressen som skyldneren har oppgitt, og den som blir gjennomgående med unntak som nevnt over, når skyldneren har skriftlig meldt adresse endring til fakturautstederen.

Det hender og at man kobler inn hovedstevnevitnet som oppsøker skyldner på arbeidsplassen eller andre steder og overleverer brev/kravet/forliksklage m.m. skyldneren må da signere på at han har mottatt brevet. Da kan de ikke krype unna eller skylde på at han ikke har mottatt, ikke forstått... det er den som skal ha penger som beatemmer fremfangsmåten.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktura adressen brukes konsekvent hele veien så lenge det ikke foreligger skriftlig og signert adresseendring fra den som skylder penger. Om personen bytter adresse i folkeregisteret så tas ikke denne endringen hensyn til. Fakturaadressen er den adressen som skyldneren har oppgitt, og den som blir gjennomgående med unntak som nevnt over, når skyldneren har skriftlig meldt adresse endring til fakturautstederen.

Det hender og at man kobler inn hovedstevnevitnet som oppsøker skyldner på arbeidsplassen eller andre steder og overleverer brev/kravet/forliksklage m.m. skyldneren må da signere på at han har mottatt brevet. Da kan de ikke krype unna eller skylde på at han ikke har mottatt, ikke forstått... det er den som skal ha penger som beatemmer fremfangsmåten.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Ja, da har jeg jo rett. De ønsker jo ikke at skyldner skal få en mulighet til å betale UTEN at de får masse ekstra gebyrer eller har noen rett til å komme med innsigelser. For når det hele er over, da klarer de å få frem budskapet med rett adresse. Da fortjener de faktisk at det ender med "intet til utlegg".

Er ganske skittent spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, da har jeg jo rett. De ønsker jo ikke at skyldner skal få en mulighet til å betale UTEN at de får masse ekstra gebyrer eller har noen rett til å komme med innsigelser. For når det hele er over, da klarer de å få frem budskapet med rett adresse. Da fortjener de faktisk at det ender med "intet til utlegg".

Er ganske skittent spør du meg...

Denne fremgangsmåten er det ikke inkassoselskapene men lovgiver/politikerne som har bestemt. Politikerne bestemmer også gebyrer. Tror det er Tcisteloven dette står i, så der er mer utfyllende lesning.

Den adressen som står på fakturaen er faktisk den adressen skyldneren har oppgitt da han kjøpte eller bestilte tjenesten han ikke vil betale for, derfor er det skyldnerens

"jobb" å skriftlig varsle adresse endring. Og derfor brukes den adressen. Ikke noe skittent i det.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fremgangsmåten er det ikke inkassoselskapene men lovgiver/politikerne som har bestemt. Politikerne bestemmer også gebyrer. Tror det er Tcisteloven dette står i, så der er mer utfyllende lesning.

Den adressen som står på fakturaen er faktisk den adressen skyldneren har oppgitt da han kjøpte eller bestilte tjenesten han ikke vil betale for, derfor er det skyldnerens

"jobb" å skriftlig varsle adresse endring. Og derfor brukes den adressen. Ikke noe skittent i det.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Det hender jo at en blir etterfakturert for noe, og jeg har opplevd 2 ganger å bli det etter at jeg ble forsikret om at intet var utestående. Nå endte det ikke slik men, hører jo stadig om det TS beskriver.

Greit at det er myndighetene som lager reglene, men det er litt usselt. OG en kan være sikker på at DE finner deg hvis de mangler tv-lisensen din eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, hva tror du egentlig skjer når man ikke gjør opp for seg?

At det bare er å late som ingenting lenge nok, så gir de sikkert opp til slutt?

Anonymous poster hash: f8c42...fa8

Skjønner ikke hvorfor du antar det. Jeg har så vidt penger til å leve som det er nå, og det er nesten umulig å kutte enda mere ned på utgifter. Er snart ferdig utdannet og ville ha hatt sjansen til å betale tilbake. Spiser allerede bare first price og går ofte sulten, og trodde ikke at det var nødvendig helt enda å kutte enda mer ned på mat.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke låne penger av familien din? Du har den værste kreditoren på nakken..hvorfor betalte du ikke pc? Dersom du ikke hadde råd kan det være at du hadde hatt rett på stipend slik at du får betalt skolemateriell.. Du kunne jo snart kjøpt deg en Mac..

Anonymous poster hash: 181e1...402

Hadde ikke råd, pengene jeg fikk i stipend holdt så vidt til mat nok til å overleve.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...