Gå til innhold

Saksøkt av skole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fikk akkurat et brev om at jeg har blitt saksøkt av skolen jeg har gått på grunnet manglende betaling av gjeld.

Det står i brevet at det har vært en rettssak, men jeg har aldri blitt kalt inn til en. Burde ikke jeg vite om at jeg faktisk blir saksøkt, og ikke minst ha retten til advokat?



Anonymous poster hash: edd16...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde vel vite om du har betalt gjelden din eller ikke. Om du ikke har det så har det mest sannsynlig vært en rettsak.



Anonymous poster hash: 8dcc4...a18
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brevet er reelt, kontakt en advokat omgående.

Det er veldig reelt, men det er så rart at jeg ikke engang har hatt muligheten til å få vite om rettsaken engang. Er veldig forvirra nå, og skjønner egentlig ikke helt hva som skjer.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde vel vite om du har betalt gjelden din eller ikke. Om du ikke har det så har det mest sannsynlig vært en rettsak.

Anonymous poster hash: 8dcc4...a18

Jeg skrev jo her at jeg ikke har det. Og at det har vært en rettssak. Men jeg burde vel fremdeles varsles om at jeg har blitt saksøkt? Fikk brev ETTER rettssaken hadde vært og hadde ingen anelse om at jeg var saksøkt.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som ikke stemmer? Hva står egentlig i brevet? Er det sendt rekomandert? Eller har hovedstevnevitnet vært på døren og levert det?

Er dette en privatskole, der du ikke har betalt skolepenger?

Du må være snill og legge inn alle reelevante opplysninger.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det noe som ikke stemmer? Hva står egentlig i brevet? Er det sendt rekomandert? Eller har hovedstevnevitnet vært på døren og levert det?

Er dette en privatskole, der du ikke har betalt skolepenger?

Du må være snill og legge inn alle reelevante opplysninger.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Det var fra politiet, og skolen er en offentlig VGS skole. Vet egentlig ikke helt hva som er relevant siden jeg vet veldig lite om slike typer ting generelt, så svarer heller om noen spør om eventuelle detaljer.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg også, en privat skole i Oslo. Hadde gjeld på 12k som gikk til inkasso, ordnet opp.

Fire år senere fikk jeg samme brev som deg. Ringte inkassobyrået jeg hadde hatt kontakt med for fire år siden, og "det hadde skjedd en feil". Pappa lagde rabalder og det ble heldigvis ord et opp i.

Men lurer på hva som hadde skjedd om jeg hadde trodd på dette og ikke vært sikker på at ting var ordnet opp i. Er jo flere som ikke har peiling og som kan føle seg små i slike situasjoner, som bare betaler..

Anonymous poster hash: a8849...2f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fra politiet, og skolen er en offentlig VGS skole. Vet egentlig ikke helt hva som er relevant siden jeg vet veldig lite om slike typer ting generelt, så svarer heller om noen spør om eventuelle detaljer.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Visst det er en offentlig VGS så har de vel ikke noe å saksøke deg for?? Hvilke penger er det i så fall du skulle skylde? Man betaler jo ingenting for offentlig VGS.

Anonymous poster hash: 9044c...689

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding om avholdt utleggsforretning

Det vises til tidligere foreleggelse av begjæring av (dato). Utleggsforretning ble avholdt (dato og klokkeslett).

Det fremgår av vedlagte utskrift av namsboken at forretningen ble avholdt med intet til utlegg. Dette innebærer at namsmannen, ut fra Deres nåværende økonomiske situasjon, ikke har funnet grunnlag for utleggstrekk eller utleggspant.

Foreldelse av kravet er avbrutt og gjelden består.

Alle henvendelser vedrørende saken må heretter rettes til:
(kontaktopplysninger)

Sakens krav og påløpte omkostninger:
(tabell over gjeld)

I tillegg komme eventuelt renter av hovedstol/rest hovedstol og eventuelt av omkostninger/rest omkostninger frem til dekningstidspunkt. Sakskostnadene er fastsatt slik det fremgår av kravberegningen.



Anonymous poster hash: edd16...4a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ta opp lån av lånekassen pga man går på vgs. allmenpåbygging eller lignende.



Anonymous poster hash: 8dcc4...a18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det er en offentlig VGS så har de vel ikke noe å saksøke deg for?? Hvilke penger er det i så fall du skulle skylde? Man betaler jo ingenting for offentlig VGS. Anonymous poster hash: 9044c...689

Jo det gjør man. Skole pc

Anonymous poster hash: 96bf3...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det er en offentlig VGS så har de vel ikke noe å saksøke deg for?? Hvilke penger er det i så fall du skulle skylde? Man betaler jo ingenting for offentlig VGS.

Anonymous poster hash: 9044c...689

Skole-pc, tydeligvis oppe i 5000 kroner nå etter rettsaken som jeg ikke engang visste tok sted. Skjønner virkelig ingenting nå.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kopi-penger? Altså, en tuselapp eller så?

Er oppe i 5000 kroner nå, helt ute av det blå. Har ikke blitt informert om at jeg har blitt saksøkt eller at rettssaken tok sted. La inn litt informasjon over om hva som sto i brevet, tror aldri jeg har vært så forvirra før.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole-pc, tydeligvis oppe i 5000 kroner nå etter rettsaken som jeg ikke engang visste tok sted. Skjønner virkelig ingenting nå. Anonymous poster hash: edd16...4a7

Du har mottatt en pc, formoder jeg? Og ikke betalt det som var avtalt? Vi sier at det er slik, og da skjer følgende:

Du får beskjed om å betale og en faktura. Enten sendt til deg på din folkeregister registrerte adresse eller overlevert deg personlig på skolen. Så får du en purring, sendt til folkereg. Adressen din. På purringen kan det stå inkassovarsel, så har de varslet

deg om det. Du reagerer ikke.

Så går saken til Forliksrådet. (For pirkere, det kan være noen ulike varianter i fremgangsmåtene men dette er grunntrekkene for enkelthets skyld, jeg er ikke synsk i denne saken).

Forliksrådet sender deg pålegg om tilsvar,,på samme adresse som skolen/evt. Fylkeskommunen har brukt. Du reagere fortsatt ikke.Forliksrådet får ingen respons fra deg som fra de fleste andre, og dømmer på bakgrunn av opplysningene de har fått fea den som du skylder penger. Dette heter uteblivelsesdom.

En uteblivelsesdom kan oversendes til Namsmannen på stedet du har folkegegisteradresse.

Namsmannen har tydeligvis vært på døren hos deg og funnet at du ikke har noe de kan ra i fra deg/ta pant i, og selge for at de du skylder penger skal få pengene sine.

Namsmannen kommer til å puste deg i nakken inntil de får pengene og rentene, for det du skylder noen.

Du må ha fått mange varsler underveis, ellers skjønner jeg mindre enn deg.

Du får ringe forliksrådet i morgenmog få ut dommen du har på deg. Du vilmog ha betalingsanmerkning på deg og vil være "svartelistet" mht. Mobil abn., lån, enklete typer jobb osv. Inntil du får gjort opp for deg. Husk rentene galloperer helt til siste krone er betalr.

Skulle du fortsatt mene dette er feilaktig og du ikke aner noen som helst etter å ha fått ut dom fra forliksrådet, så får du skaffe deg en grådig god advokat, men de vil nok ha forhåndsbetaling for å hjelpe deg om de kan hjelpe og ikke bare sier at de ikke har kapasitet til flere saker.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Groupon

Hei TS. Du har fått en utleggsforretning av namsmannen og det har ikke vært en rettsak. De har nok varslet deg tidligere om at uteggsforretning skal avholdes ( og det er svært få som dukker opp på dette møte hos namsmannen) videre står det i brevet at de ikke finner noen midler eller at du har lønn slik at de kan trekke deg i lønn eller lignende for å drive inn pengene. De opprettholder likevel kravet mot deg og så fort du får penger vil de ta pengene å dekke gjelden din. Det beste for deg nå er å skrape sammen pengene å betale siden det påløper renter og gebyrer og vokser i rekordfart. Du har nå fått en betalingsanmerkelse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mottatt en pc, formoder jeg? Og ikke betalt det som var avtalt? Vi sier at det er slik, og da skjer følgende:

Du får beskjed om å betale og en faktura. Enten sendt til deg på din folkeregister registrerte adresse eller overlevert deg personlig på skolen. Så får du en purring, sendt til folkereg. Adressen din. På purringen kan det stå inkassovarsel, så har de varslet

deg om det. Du reagerer ikke.

Så går saken til Forliksrådet. (For pirkere, det kan være noen ulike varianter i fremgangsmåtene men dette er grunntrekkene for enkelthets skyld, jeg er ikke synsk i denne saken).

Forliksrådet sender deg pålegg om tilsvar,,på samme adresse som skolen/evt. Fylkeskommunen har brukt. Du reagere fortsatt ikke.Forliksrådet får ingen respons fra deg som fra de fleste andre, og dømmer på bakgrunn av opplysningene de har fått fea den som du skylder penger. Dette heter uteblivelsesdom.

En uteblivelsesdom kan oversendes til Namsmannen på stedet du har folkegegisteradresse.

Namsmannen har tydeligvis vært på døren hos deg og funnet at du ikke har noe de kan ra i fra deg/ta pant i, og selge for at de du skylder penger skal få pengene sine.

Namsmannen kommer til å puste deg i nakken inntil de får pengene og rentene, for det du skylder noen.

Du må ha fått mange varsler underveis, ellers skjønner jeg mindre enn deg.

Du får ringe forliksrådet i morgenmog få ut dommen du har på deg. Du vilmog ha betalingsanmerkning på deg og vil være "svartelistet" mht. Mobil abn., lån, enklete typer jobb osv. Inntil du får gjort opp for deg. Husk rentene galloperer helt til siste krone er betalr.

Skulle du fortsatt mene dette er feilaktig og du ikke aner noen som helst etter å ha fått ut dom fra forliksrådet, så får du skaffe deg en grådig god advokat, men de vil nok ha forhåndsbetaling for å hjelpe deg om de kan hjelpe og ikke bare sier at de ikke har kapasitet til flere saker.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Takk for at du tok deg tid til å svare. Skjønner helt og fullt at det er min feil at jeg ikke har klart å betalt i tide, men jeg synes bare at det er så rart at jeg ikke får vite om at jeg faktisk blir saksøkt, eller om rettssaken. Jeg skal betale så fort jeg har penger, men jeg er fortsatt veldig forvirret, og ble veldig overrasket over at jeg plutselig fikk brev fra politiet.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid til å svare. Skjønner helt og fullt at det er min feil at jeg ikke har klart å betalt i tide, men jeg synes bare at det er så rart at jeg ikke får vite om at jeg faktisk blir saksøkt, eller om rettssaken. Jeg skal betale så fort jeg har penger, men jeg er fortsatt veldig forvirret, og ble veldig overrasket over at jeg plutselig fikk brev fra politiet. Anonymous poster hash: edd16...4a7

Du må ha fått varsel, ellers er dette ikke lovlig å gjøre. Da kan du angripe dommen/bestemmelsen om å tvangsinndrive.... Ring forliksrådet eller Namsmannen i morgen og du får grundigere forklaring om du ber om en forståelig forklaring.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha fått varsel, ellers er dette ikke lovlig å gjøre. Da kan du angripe dommen/bestemmelsen om å tvangsinndrive.... Ring forliksrådet eller Namsmannen i morgen og du får grundigere forklaring om du ber om en forståelig forklaring.

Anonymous poster hash: 445d8...6fc

Det står i brevet at jeg har fått informasjon om det, men jeg har faktisk ikke hørt et kvekk før dette plutselig dukket opp i postkassa. Skal prøve å ringe i morgen tidlig, må bare ordne opp i dette fort som fy. Veldig dårlig tidspunkt også siden jeg bare har litt over tusenlappen på konto.

Anonymous poster hash: edd16...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...