Gå til innhold

Svart 12-åring skutt i USA.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den som ringte inn til 911 sa TO ganger at han trodde det var et lekevåpen, men at det så ekte ut. Og operatøren spurte også TO ganger om gutten var hvit eller svart, som om det skulle ha en betydning.. Dessuten skjøt politiet gutten to sekunder etter at de fant ham. Jeg syns ikke at politiet handlet rett her. Det finnes mange hvite som går rundt med ekte våpen, til og med på Walmart, uten å bli skutt av den grunn.

Grunnen til at 911 opperatør spør om hudfarge er for å beskrive han for offiserene som rykker ut så de ikke tar feil. Kjønn, hudfarge, alder og eventuellt klær er vanlige ting å ta med i beskrivelsen.

Folkene som bærer våpen åpent i de stater hvor det er lov bærer de i et hylster, man går ikke rundt å vifter med det i hånda og peker på folk med det.

Og når noen vifter runt med et våpen så er det viktig å reagere raskt før de skyter noen. Så at de bare brukte 2 sekunder er jo bra.

Anonymous poster hash: 25cb9...faf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som kun ser skyld hos politiet her.

Ville dere gått med en våpenkopi på gaten, og siktet på folk?

Begrunne gjerne svaret.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kun ser skyld hos politiet her.

Ville dere gått med en våpenkopi på gaten, og siktet på folk?

Begrunne gjerne svaret.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

Har det noe å si hva jeg ville gjort? Jeg mener at politiet alltid bør forsøke å løse en situasjon uten å bruke skarpe skudd, fordi det blir så katastrofalt hvis de tar feil. Verken mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 3c76a...df3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si hva jeg ville gjort? Jeg mener at politiet alltid bør forsøke å løse en situasjon uten å bruke skarpe skudd, fordi det blir så katastrofalt hvis de tar feil. Verken mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 3c76a...df3

Jeg stilte spørsmålet for å høre om folk her forstår alvorligheten av å true med skytevåpen på åpen gate. Det er det dummeste man kan gjøre.

Det ble ropt ordre om å slippe våpenet. Det gjorde han ikke, og da er situasjonen "truende ung mann med skytevåpen som ikke etterkommer pålegg fra politiet". I Norge hadde det nok blitt skutt et varselskudd, men husk at politiet skal ikke bare beskytte seg selv, men også tredjeperson.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personen som ringte 911 sa to ganger at han trodde det var et leketøy, men at det så ekte ut. Denne informasjonen ble av en eller annen grunn ikke videreformidlet til politimennene.

Eller de valgte å se bort fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gutt med våpen er ikke mindre farlig enn en voksen mann med våpen. Tipper hylekoret hadde satt i gang om de hadde brukt tazer også, man kan liksom ikke vinne når det dreier seg om et stakkars, bevæpnet barn, som gjerne har mørk hudfarve.

Anonymous poster hash: e9b07...546

Tazer hadde vært et fullgodt alternativ og i de fleste tilfeller ufarlig. Det slår selv voksne menn i bakken omgående, og de ligger nede så lenge strømmen er på. Plenty med tid til å avvæpne den farlige 6.-klassingen og kontrollere situasjonen. I stedet skjøt de for å drepe og stod og så på ham mens han døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stilte spørsmålet for å høre om folk her forstår alvorligheten av å true med skytevåpen på åpen gate. Det er det dummeste man kan gjøre.

Det ble ropt ordre om å slippe våpenet. Det gjorde han ikke, og da er situasjonen "truende ung mann med skytevåpen som ikke etterkommer pålegg fra politiet". I Norge hadde det nok blitt skutt et varselskudd, men husk at politiet skal ikke bare beskytte seg selv, men også tredjeperson.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

Når informasjon er gitt om at det SANNSYNLIGVIS dreier seg om en våpenkopi, ikke et ekte våpen, så er det temmelig overdrevet å skyte for å drepe umiddelbart. Hadde han rettet våpenet mot politiet skulle jeg forstått deres reaksjon, men ikke ellers. Hvis de hadde ham på kornet, kunne de tatt seg tid til å få ham til å legge våpenet ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når informasjon er gitt om at det SANNSYNLIGVIS dreier seg om en våpenkopi, ikke et ekte våpen, så er det temmelig overdrevet å skyte for å drepe umiddelbart. Hadde han rettet våpenet mot politiet skulle jeg forstått deres reaksjon, men ikke ellers. Hvis de hadde ham på kornet, kunne de tatt seg tid til å få ham til å legge våpenet ned.

Ja, og derfor er det soleklart at de hadde bestemt seg for å drepe før de satte seg inn i politibilen. Det vil de selvsagt aldri innrømme, og de gutta, direkte oversatt, har hverandres rygg. De passer på hverandre og gjør nøyaktig det de ønsker. De lyver i politirapportene.

Det var en fra USA som kommenterte en lignende politisak: "hadde jeg kommet i en situasjon der andre ville ringt politiet, hadde jeg heller ringt en profesjonell leiemorder" - dét er liksom tryggere enn å tilkalle politiet. Det sier litt.

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når informasjon er gitt om at det SANNSYNLIGVIS dreier seg om en våpenkopi, ikke et ekte våpen, så er det temmelig overdrevet å skyte for å drepe umiddelbart. Hadde han rettet våpenet mot politiet skulle jeg forstått deres reaksjon, men ikke ellers. Hvis de hadde ham på kornet, kunne de tatt seg tid til å få ham til å legge våpenet ned.

Den informasjonen ble aldri gitt til de to.

I alle tilfelle kan man ikke ta høyde for at våpenet ikke fungerer, når det kommer fra en ukjent innringer. Våpenet var reelt, og man kan ikke tenke at "kanskje det ikke fungerer".

Hva ville du tenkt om du møtte en person på gaten som bar på et våpen som så ekte ut? Ville du satset på at det ikke er farlig? Ville du satset ditt eget og andres liv på det?

Og bruke tazer - på en person som muligens har fingeren på avtrekkeren? Vet du hva slags effekt en tazer har på kroppen? Man strammer alle musklene man har.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor er det soleklart at de hadde bestemt seg for å drepe før de satte seg inn i politibilen. Det vil de selvsagt aldri innrømme, og de gutta, direkte oversatt, har hverandres rygg. De passer på hverandre og gjør nøyaktig det de ønsker. De lyver i politirapportene.

Det var en fra USA som kommenterte en lignende politisak: "hadde jeg kommet i en situasjon der andre ville ringt politiet, hadde jeg heller ringt en profesjonell leiemorder" - dét er liksom tryggere enn å tilkalle politiet. Det sier litt.

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

Sukk. Du har sett litt for mange "korrupt politi" filmer.

Og vær så snill å ikke støtt opp egne argumenter med en fritt oversatt kommentar fra "en fra USA". Det blir pinlig.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på ordbruket ditt her.

Snakk om å se den verste betydningen da. Du forsto vel hva forfatteren mente.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte her mener jo at barn må få leke med våpenreplika.

Her er et bilde av både reelle våpen og replika. Noen som kan skille de fra hverandre?

post-37809-0-49022800-1417178387_thumb.j


Anonymous poster hash: fd6bd...ff5



Anonymous poster hash: fd6bd...ff5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Du har sett litt for mange "korrupt politi" filmer.Og vær så snill å ikke støtt opp egne argumenter med en fritt oversatt kommentar fra "en fra USA". Det blir pinlig. Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

Jeg har faktisk sett ytterst få, jeg ser sjelden den type filmer..

Så forsøk å drite deg ut på en mer moden måte ;) du har ikke snakket med folk fra USA som kan fortelle hvordan det er der borte.

Skjønner at du er en erketypisk naiv nordmann, men..

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte her mener jo at barn må få leke med våpenreplika.Her er et bilde av både reelle våpen og replika. Noen som kan skille de fra hverandre?attachicon.gifAirgunsandreal.jpegAnonymous poster hash: fd6bd...ff5 Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

SOFTGUN

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sett ytterst få, jeg ser sjelden den type filmer..

Så forsøk å drite deg ut på en mer moden måte ;) du har ikke snakket med folk fra USA som kan fortelle hvordan det er der borte.

Skjønner at du er en erketypisk naiv nordmann, men..

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

Om du ønsker en moden debatt bør du avstå å kalle motdebattanter for "trege" som du gjorde tidligere i tråden..

Jo, jeg kjenner da folk i USA, men jeg bruker ikke deres ord som fasit på hvordan ting er der borte. Det eneste som er sikkert er at det er stor tilgang på våpen og det før et femsifret antall personer i året av nettopp den grunn.. Politisjefen i Ferguson beskrev til og med at en fem år gammel jente ble skutt i en driv - by shooting.

Og jeg er langt fra naiv. Jeg forstår faktisk at politiet der borte har en svært vanskelig jobb. Og et våpen er like farlig hos en ung person som en voksen. Det er realitetene.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOFTGUN

Anonymous poster hash: 98ab0...cfd

Softgun/replika blir brukt om hverandre. En softgun er lagd for å ligne et reelt våpen.

Anonymous poster hash: fd6bd...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Likner vanvittig på denne saken her hjemme i Norge, hvor politiet er langt mindre skyteglade:

https://www.politi.no/troms/aktuelt/nyhetsarkiv/2014_06/nyhet_13898.xml

Han ble sikkert skutt fordi han var hvit.....

Det er en markant forskjell mellom Norge og USA i denne saken.

En person i Norge som suller rundt med våpen, er enten offentlig forvar eller politi, eller jeger. Hvis du møter opp med våpen utenom dette i Norge er du pr definisjon ansett som 1: livsfarlig trussel og 2: mentalt syk. I dette tilfellet ble personen til og med tilfredstillende tatt ut med våpen uten ytterligere problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si hva jeg ville gjort? Jeg mener at politiet alltid bør forsøke å løse en situasjon uten å bruke skarpe skudd, fordi det blir så katastrofalt hvis de tar feil. Verken mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 3c76a...df3

Med våpen blir det fort katastrofalt uansett. Hvem kommer til å takke politiet for å ha forsøkt å megle, om situasjonen ender med at en uskyldig tredjepart blir skutt?

Anonymous poster hash: e9b07...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en markant forskjell mellom Norge og USA i denne saken.

En person i Norge som suller rundt med våpen, er enten offentlig forvar eller politi, eller jeger. Hvis du møter opp med våpen utenom dette i Norge er du pr definisjon ansett som 1: livsfarlig trussel og 2: mentalt syk. I dette tilfellet ble personen til og med tilfredstillende tatt ut med våpen uten ytterligere problemer.

Mens i USA er det langt større sjanse for at du blir skutt, til tross for at andelen våpen i Norge også er ganske høy. Politiet rykker daglig ut på meldinger om skyting og bruk av våpen (i alle fall i enkelte områder), og må ta sine forhåndsregler. Det er heller langt i fra uvanlig at barn der har enkel tilgang til våpen.

Jeg sitter ikke her og forsvarer at politiet skal skyte en 12-åring til døden, men folk her har generelt lite forståelse og velger å lage en rasismesak ut av det. At det går an å være så tett at man tolker det rasistisk om det spørres om en person er svart heller hvit på 911-samtalen, visste ikke jeg at var mulig. Det er ganse innlysende info å vite når man skal prøve å lokalisere en person. Blir like dumt som å kalle det kjønnsdiskriminerende om man spør om hvilket kjønn en person er på telefon. Dere skjønner sikkert selv hvor dumt det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens i USA er det langt større sjanse for at du blir skutt, til tross for at andelen våpen i Norge også er ganske høy. Politiet rykker daglig ut på meldinger om skyting og bruk av våpen (i alle fall i enkelte områder), og må ta sine forhåndsregler. Det er heller langt i fra uvanlig at barn der har enkel tilgang til våpen.

Jeg sitter ikke her og forsvarer at politiet skal skyte en 12-åring til døden, men folk her har generelt lite forståelse og velger å lage en rasismesak ut av det. At det går an å være så tett at man tolker det rasistisk om det spørres om en person er svart heller hvit på 911-samtalen, visste ikke jeg at var mulig. Det er ganse innlysende info å vite når man skal prøve å lokalisere en person. Blir like dumt som å kalle det kjønnsdiskriminerende om man spør om hvilket kjønn en person er på telefon. Dere skjønner sikkert selv hvor dumt det er.

Å det var ikke kritikk i denne saken; av alle saker i det siste virker denne faktisk mere normal. Amerikanere HAR veldig liberal våpenpolitikk; det har konsekvenser; det øker øyeblikkelig risikoen for at noe galt skjer.

Og jeg tok ikke mye tak i rassisme biten heller; for rassismedebattene er typisk mye mere nyansert fra amerikansk ståsted enn fra norsk; det er ikke så enkelt at det er hvit mann skyter svart mann.

Men jeg kritiserer å sammenligne USA og Norsk respons på våpensituasjoner. Jeg FORVENTER at enhver aksjon mot en Norsk mann med våpen skjer med høyest mulig fokus på samfunnssikkerhe; om det inbefatter sniper på 400 meter that be so!

I ett land med liberal våpenpolitikk der man uttrykt støtter personlig vurdert bruk av våpen, må behandlingen av situasjoner naturlig nok være helt andre. Men har du ikke lagt våpnet ned når politiet snakker til deg, betyr det igjen at du har ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...