Gå til innhold

Havnå-saken og bankranene


Gjest Devil's Spawn

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
blir den dna-prøven gyldig siden den ikke er skaffet på riktig måte ?( med samtykke fra vedkommende) slik jeg har fårstått det så tok de dna-fra den døde Havnå.

Ja, den kan være gyldig hvis retten bestemmer at den er det. Er vel heller ikke bestemt enda om den er tatt på gyldig måte enda, eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Fiona*

Hvorom allting er, kostnader, etikk osv osv - så ligger det mengder av arbeid og informasjon hos dem som er utdannet til å jobbe med dette, som vi vanlige dødelige ikke aner noen ting om, og jeg anser de fleste av dette landets medier for å være, i beste fall, en litt mangelfull kilde til informasjon, i verste fall en kilde til feilinformasjon og overfortolkning i sensasjonslystens navn :-)

Leser at familie og venner er overrasket og sjokkert, og at det ikke kan stemme. Vel vel. Noe annet ville jo være litt pussig, vel? "Hei, fatter, nå skal du høre, vi har et fett prosjekt på gang..." :o

Har kjent en håndfull tvilsomme mennesker (en venninne av meg var i 7 år dama til en av de verste på Sørlandet. For øvrig hatt det mye gøy også :sjarmor: ), og ingen av dem rapporterer i hytt og pine hva de driver med, og de har vanlige relasjoner til folk like fullt. En vanlig borger med et normalt liv i Norge lever vel ganske beskyttet, og takk for det, men det medfølger vel en viss naivitet også. Tabloidavisene hjelper jo ikke akkurat til med å gi et nyansert bilde heller. Med nyansert mener jeg ikke i betydningen rettferdiggjøre handlinger som åpenbart er straffbare, men vinklingen er jo med ett mål for øye - appellere til alt vi har av innebygd rettferdighetssans osv.

De venter at DNA beviset godkjennes, det kan de gjøre dersom det er vektige grunner til det. Noe de anser de har nå, siden dette var et særdeles brutalt ran. Det gjenstår jo å se da.

Det er helt klart noe litt Hollywoodsk over hele greia... Hvis EH's DNA er funnet ifm tre ulike ran, er det jo litt av en tilfeldighet om mennesker som har lånt ting av akkurat ham har mistet dem akkurat der... Hva er sjansen for at han ikke er involvert i det hele tatt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Det er helt klart noe litt Hollywoodsk over hele greia... Hvis EH's DNA er funnet ifm tre ulike ran, er det jo litt av en tilfeldighet om mennesker som har lånt ting av akkurat ham har mistet dem akkurat der... Hva er sjansen for at han ikke er involvert i det hele tatt???

Hvis det bare er en eller to personer som er tilknyttet Havnå som er med på alle ranene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det typisk norsk og begynne å syte over pengeforbruket i en slik sak. Dette er smålige holdniger som kommer frem av nordmenn. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Så er det typisk norsk og begynne å syte over pengeforbruket i en slik sak. Dette er smålige holdniger som kommer frem av nordmenn. :-?

Jeg syter IKKE over pengebruken. Jeg undrer meg over at det ikke brukes like mye penger på tilsvarende saker der politimenn ikke dør, men der det like fullt er avfyrt skudd og utvist stor brutalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syter IKKE over pengebruken. Jeg undrer meg over at det ikke brukes like mye penger på tilsvarende saker der politimenn ikke dør, men der det like fullt er avfyrt skudd og utvist stor brutalitet.

Meget mulig. Men da var det dette med å sette to ting opp mot hverande. Betyr det at man skal moderere seg fordi andre ikke har fått nok penger? Kan hende det er opplysninger ikke publikum vet om som skiller denne saken fra de andre sakene. Vet noen i hele tatt hvilke pengebeløp denne saken koster vs de andre sakene. Kunne vært morsomt for oss som enda ikke sitter inne med denne kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Nei, det betyr ikke nødvendigvis at man bør moderere seg, for organisert kriminalitet er viktig å bekjempe. Bare synd det ikke ble ansett spesielt viktig før de drepte noen.

Kanskej de kunne vært stoppet før? Men neida, da er etterforskningen lagt på is fordi de ikke kommer noen vei. Aldri noen som har snakket om å la titalls politimenn jobbe 24 timer i døgnet i flere måneder. Aldri noen som har snakket om å sette normale rettsprosesser og regler tilside.

Mulgi de vet noe andre ikke vet. Det forhindrer ikke at jeg stiller spørsmål ved at 5. giret ikke ble lagt inn før en av politiets egne døde. Og jeg er ikke den eneste som lurer på dette. Det er ikke som om dette ranet er det første i en rekke av brutale væpnede ran. Det er heller ikke som om dette er den eneste organiserte brutale kriminaliteten i dagens Norge.

Nei, man skal ikek sette ting opp mot hverandre. Men like fullt litt merkelig at politiet aldri har nok penger, men når en politimann dør, så har de så mye penger at de kan ha en ubegrenset etterforskning.

Spørsmålet er hvilke saker dette går ut over, for et sted kommer jo pengene fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det betyr ikke nødvendigvis at man bør moderere seg, for organisert kriminalitet er viktig å bekjempe. Bare synd det ikke ble ansett spesielt viktig før de drepte noen.

Kanskej de kunne vært stoppet før? Men neida, da er etterforskningen lagt på is fordi de ikke kommer noen vei. Aldri noen som har snakket om å la titalls politimenn jobbe 24 timer i døgnet i flere måneder. Aldri noen som har snakket om å sette normale rettsprosesser og regler tilside.

Mulgi de vet noe andre ikke vet. Det forhindrer ikke at jeg stiller spørsmål ved at 5. giret ikke ble lagt inn før en av politiets egne døde. Og jeg er ikke den eneste som lurer på dette. Det er ikke som om dette ranet er det første i en rekke av brutale væpnede ran. Det er heller ikke som om dette er den eneste organiserte brutale kriminaliteten i dagens Norge.

Nei, man skal ikek sette ting opp mot hverandre. Men like fullt litt merkelig at politiet aldri har nok penger, men når en politimann dør, så har de så mye penger at de kan ha en ubegrenset etterforskning.

Spørsmålet er hvilke saker dette går ut over, for et sted kommer jo pengene fra.

Politiet ble lovet at pengene ikke skulle tas av deres budsjett, det sa Dørum like etter ranet.

At ikke alle kluter er blitt satt inn tidligere er veldig leit, en god mann kunne fortsatt vært i live.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Politiet ble lovet at pengene ikke skulle tas av deres budsjett, det sa Dørum like etter ranet.

At ikke alle kluter er blitt satt inn tidligere er veldig leit, en god mann kunne fortsatt vært i live.. :cry:

Det er jo bra, men det er meget sjelden slike ekstrabevillninger dukker opp. Pussig at det kom akkurat nå, og ikke ved de 3-4-5 andre brutale væpnede ranene, eks av Postens Brevsenter og diverse pengetransportbiler.

Kan jo være tilfeldig, men jeg syens det er betimelige spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
det er meget sjelden slike ekstrabevillninger dukker opp. Pussig at det kom akkurat nå, og ikke ved de 3-4-5 andre brutale væpnede ranene, eks av Postens Brevsenter og diverse pengetransportbiler.

Kan jo være tilfeldig, men jeg syens det er betimelige spørsmål.

Men Poirot, det kan vel tenkes at mange synes at ran og et drap som i "beste" fall er forsettlig faktisk er enda mer alvorlig enn de andre ranene som har funnet sted, og at utviklingen i brutalitet faktisk gjør det enda mer maktpåliggende å få røsket og renset opp i de miljøene man vet finnes?

At politifolk er relativt godt motiverte for å oppklare et politidrap er vel heller ikke noe voldsomt sjokk, akkurat? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Klart at ran og drap er ille.

Men de har hatt autmaotgeværer og skutt med disse (så vidt jeg husker) før også. De har truet folk, stengt dem inne og vært brutale. Bare flaks at ingen er drept før, når det er det samme miljøet som antakelig står bak alt.

Klart at politiet vil etterforske drap på sine egne. Like fullt blir det bukken og havresekken, som flere i det juridiske miljøet reagerer på, fordi man har ikke sett maken.

Men for all del; JEG vil gjerne ha dete oppklart. Men jeg håper det stilles opp med ekstrabevilgninger hver gang noen drepes av det organiserte kriminelle miljøet heretter, hvis det er nødvendig for å løse en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bukken og havresekken er relativt vanskelig å unngå når det er politifolk som drepes, ja...

Ut fra den logikken er det nesten galt å la en advokat forsvare en advokat, også...

Det er absolutt ikke noe nytt at det brukes mye tid og ressurser på drapssaker, uansett hvem som er drept settes det jo inn flere ressurser her enn ved "vanlig" vold eller ran. Det blir bare litt mer synlig i denne saken, blant annet fordi medieinteressen også er "litt" større enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Koster med andre ord mindre enn utbyttet fra ett ran (NOKAS), supplert med et drap.

Billig, faktisk, særlig dersom det viser seg å gi resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Koster med andre ord mindre enn utbyttet fra ett ran (NOKAS), supplert med et drap.

Billig, faktisk, særlig dersom det viser seg å gi resultater!

Man pleier ikke å finne utbyttet.

Som sagt: jeg er ikke imot slik etterforskning. Jeg er kritisk til at alle kluter settes til først når en politimann er drept, ikke før. Å ikke tro at noen vil skyte på politiet i Norge er naivt, særlig når man vet at en del organiserte miljøer er svært brutale og har våpen i massevis. Ergo burde man etterforsket miljøet mye tidligere i større grad, ikke vente til skaden er skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man pleier ikke å finne utbyttet.

Som sagt: jeg er ikke imot slik etterforskning. Jeg er kritisk til at alle kluter settes til først når en politimann er drept, ikke før. Å ikke tro at noen vil skyte på politiet i Norge er naivt, særlig når man vet at en del organiserte miljøer er svært brutale og har våpen i massevis. Ergo burde man etterforsket miljøet mye tidligere i større grad, ikke vente til skaden er skjedd.

Jeg vet at man vanligvis ikke finner utbyttet. Festlig nok forteller ryktene at fordeling av utbyttet har blitt en slitsom affære på grunn av den rimelig spredte flukten etter ranet...

Ellers registrerer jeg at vi er enige. Dessverre, eller heldigvis, er politiet i Norge underlagt politisk styring og politiske prioriteringer - og dermed er det rimelig utopisk å tro at det kommer ordentlige ressurser til en etterforskning før det dukke opp en sak som media har interesse av.

Synd, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...