Gå til innhold

Havnå-saken og bankranene


Gjest Devil's Spawn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Tannbeskytteren ble funnet i en bil tilknyttet noen av ranerne, og ikke nødvendigvis ranet, og mulig den har blitt brukt til trening.

Siden det ble funnet to dna-profiler på dem, er det ikke umulig at denne guttungen som bodde hos Havnå hadde fått en slik tannbeskytter av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Passe amatørmessig å ha den i ransbilen uansett. Man må jo ikke gå rundt å tro at man finner DNA-spor i en tannbeskytter.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Passe amatørmessig å ha den i ransbilen uansett. Man må jo ikke gå rundt å tro at man finner DNA-spor i en tannbeskytter.. :sjarmor:

Jepp, og derfor var det ikke der den var, i ransbilen, så så fryktelig amatørmessige er de ikke, snarere tvert imot er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok neppe amatører :P

Det ironiske er at etterforskningen vil koste omtrent like mye som ranerne fikk i utbytte... Enormt pengeslukk dette gitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
De er nok neppe amatører :P

Det ironiske er at etterforskningen vil koste omtrent like mye som ranerne fikk i utbytte... Enormt pengeslukk dette gitt :P

Siden det også er en drapsetterforskning tenker jeg man legger litt ekstra ressurser i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest agurk

Gidder noen forklare dette for meg som ikke skjønner noe? Han ene drukna og han hadde de etterforska så derfor tok de DNa prøve og så var det broren som hadde gjort det ikke han? Eller? Hvorfor hadde de etterforska han som drukna da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt det hadde de en DNA-prøve med samme resultat fra begge ranene, men de visste ikke hvem den tilhørte, de bare mistenkte at det var Erling (?) Havnås DNA. Derfor fikk de tillatelse til å ta DNA-prøve av Magne Havnå da han døde, for å se om det var noe likhet, noe det var. Dermed kunne de arrestere Erling Havnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Så vidt jeg har skjønt det hadde de en DNA-prøve med samme resultat fra begge ranene' date=' men de visste ikke hvem den tilhørte, de bare mistenkte at det var Erling (?) Havnås DNA. Derfor fikk de tillatelse til å ta DNA-prøve av Magne Havnå da han døde, for å se om det var noe likhet, noe det var. Dermed kunne de arrestere Erling Havnå.[/quote']

Nei, tror de mistenkte Magne Havnå, da han har vært ute å kjøre tidligere (ifm. med forsøk på å smugle ut noen tusenlapper for mye. Han og kona ble stoppet på flyplassen). Det viste seg så at det ikke stemte, men profilen tydet på at en familiær person av Magne kunne ha gjort det.

Tviler sterkt på at de kunne tatt en prøve av Magne Havnå uten at han var mistenkt (selv om teorien din ikke hørtes dum ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235875

Sånn som jeg skjønte denne artikkelen så har de tatt DNA-prøve av Magne Havnå pga av at de mistenkte broren hans for ran.

.

Slik har jeg også oppfattet det.

Fikk lov av statsadvokaten.

Ja, denne etterforskningen er knalldyr, virker nesten litt som om politiet blir helt besatt pga en av dem døde. På den annen side er jo ransmiljøet i Norge tett, man mistenker at de samme står bak mange ran. Det er kanskej verdt å betale en del for å få en slutt på slike ran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235875

Sånn som jeg skjønte denne artikkelen så har de tatt DNA-prøve av Magne Havnå pga av at de mistenkte broren hans for ran.

Ser ut som om VG har fått infoen direkte fra politiet, så vet ikke helt hvor mye hold det er i det.

Men hvis de mener at de hadde noe på Erling H, synes jeg det er merkelig at de ikke har innkalt ham til forhør, og bedt ham avgi en prøve. Blir litt mer filmaktig å sjekke broren i den hensikt å finne en familiær likhet. Trodde det bare var på slump, jeg, men hey, høres ut som enda mer Hollywood på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Slik har jeg også oppfattet det.

Fikk lov av statsadvokaten.

Men hadde det ikke vært andre måter å skaffe en dna-profil av Erling H hvis de mistenkte ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Aner ikke. Kanskje de ikke hadde nok til å fengsle ham, og dermed var redd han ville ødelegge spor? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, denne etterforskningen er knalldyr, virker nesten litt som om politiet blir helt besatt pga en av dem døde.

Synes ikke dette er det minste rart. Man trår over en grense når man dreper folk i jakten på penger. Hvis de som står bak dette grove ranet hadde sluppet unna med dette, vet man jo ikke hva de ville tydd til av voldsbruk neste gang.

Det er jo ikke bare det at en politimann ble skutt, de satte jo mange sivilister liv i fare også.

Folk må skjønne at det ikke går an å få resultater i kampen mot organisert kriminalitet uten at det koster penger. Vi snakker om grupper som sitter med ressurser langt ut over det politiet kan drømme om.

Hvis Havnå ikke har noe med ranene å gjøre, kan han ike bare gi en plausibel forklaring på hvordan hans DNA knyttes til tre ulike ran da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Lemona: det har vært en mengde brutale ran med våpen (der ingen er drept), antakelig utført av det samme miljøet.

Når en politimann blir skutt åpnes pengeslusene, regelverk omgås og folk jobber som man aldri har sett tilsvarende.

Hvorfor skjedde ikke dette før, om de er så opptatt av organisert kriminalitet. Ingenting kommer gratis. Men ejg er skeptisk til at det må dø en politimann for at man skal få ut fingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Hvis Havnå ikke har noe med ranene å gjøre, kan han ike bare gi en plausibel forklaring på hvordan hans DNA knyttes til tre ulike ran da?

Det kan han sikkert. Selv har jeg kommet med en forklaring til det tredje ranet. Som en som har jobbet med mange unge kriminelle er det ikke umulig at hans dna kan dukke opp på uante steder, via gjenstander de får/låner/stjeler av ham.

Hvis jeg noensinne blir kriminell skal jeg iallfall ha med meg en pose med dna fra noen tusen mennesker hvorhen jeg går. Trenger bare litt hår og noe hudrester, så har etterforskerne litt ekstra å sette tenna i. Oi, kanskje jeg satt noen på en tanke nå..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heksa

blir den dna-prøven gyldig siden den ikke er skaffet på riktig måte ?( med samtykke fra vedkommende) slik jeg har fårstått det så tok de dna-fra den døde Havnå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...