Gå til innhold

Du som tror at du blir verdt noe hvis du tar en høy utdanning:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunnskap er verdt ganske mye, det. Og man får unektelig en god del kunnskap gjennom utdanning man ikke får gjennom "livets skole", men også omvendt.

Erfaringen og kunnskapen jeg har fått gjennom min utdanning innen helse har gjort at jeg er mye bedre rustet til å ta godt vare på mennesker i arbeidslivet. Jeg innrømmer gjerne at det øker selvfølelsen min betraktelig, og det synes jeg er helt greit. Synes ikke du, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunnskap er verdt ganske mye, det. Og man får unektelig en god del kunnskap gjennom utdanning man ikke får gjennom "livets skole", men også omvendt.

Erfaringen og kunnskapen jeg har fått gjennom min utdanning innen helse har gjort at jeg er mye bedre rustet til å ta godt vare på mennesker i arbeidslivet. Jeg innrømmer gjerne at det øker selvfølelsen min betraktelig, og det synes jeg er helt greit. Synes ikke du, TS?

Det er helt greit det, og jeg merker selv at selvfølelsen min økte da jeg tok utdanning i voksen alder. Men det betyr ikke at verken du eller jeg er mer verdt enn de som ikke tar utdanning.

<script src="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/ba0478cb/background/helpers/prefilterHelper.js" type="text/javascript"></script>

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Du synes at det er flott å hjelpe noen? Å hjelpe hjelpesløse dyr? Gi til de fattige?

Hvordan skal man hjelpe skadelidende mennesker uten utdannelse som medisinutdanning, sykepleierutdanning, radiografutdanning etc. ?

Hvordan skal man hjelpe skadelidende dyr uten å være veterinær?

Man får ofte også utrettet mer på verdensbasis (mtp fattigdom) dersom man har en relevant utdannelse å stille med, en tittel, eller en politisk plass i landet vårt. Se på Mads Gilbert og Gaza for eksempel. Takket være Mads Gilbert har svært mange bidratt økonomisk til Gaza, blant annet til Proteseverkstedet i Gaza. Tror du han hadde klart dette uten utdannelse? Neppe..

Selvsagt.. Du klarer sikkert mye av dette uten utdannelse, men det er åpenbart at de som stiller med utdannelse gjerne kan langt mer innenfor dette feltet enn noen andre som ikke har det. Jeg forstår ikke hva du vil med dette innlegget. Du kan heller ikke definere min eller andre menneskers verdi. Så klatre ned fra din høye hest.



Anonymous poster hash: c888a...786
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du glofifisrer legegjerningen noe her. Og nei, uansett er man ikke mer verdt selv om man "ofrer" mye av livet sitt til å redde andre mennesker.

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Er det ikke det TS mener da? Uavhengig av utdannelse er det man gjør for andre det som bestemmer om hvor mye du er verdt. Jeg sier ikke jeg er enig, men innleggene her retter seg jo som oftest mot HI, så ifølge TS vil jo en lege være mer verdt enn en som sitter hjemme hele dagen, nettopp på grunn av at legen vier livet sitt til å hjelpe andre mennesker.

Anonymous poster hash: c888a...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Du synes at det er flott å hjelpe noen? Å hjelpe hjelpesløse dyr? Gi til de fattige?

Hvordan skal man hjelpe skadelidende mennesker uten utdannelse som medisinutdanning, sykepleierutdanning, radiografutdanning etc. ?

Hvordan skal man hjelpe skadelidende dyr uten å være veterinær?

Man får ofte også utrettet mer på verdensbasis (mtp fattigdom) dersom man har en relevant utdannelse å stille med, en tittel, eller en politisk plass i landet vårt. Se på Mads Gilbert og Gaza for eksempel. Takket være Mads Gilbert har svært mange bidratt økonomisk til Gaza, blant annet til Proteseverkstedet i Gaza. Tror du han hadde klart dette uten utdannelse? Neppe..

Selvsagt.. Du klarer sikkert mye av dette uten utdannelse, men det er åpenbart at de som stiller med utdannelse gjerne kan langt mer innenfor dette feltet enn noen andre som ikke har det. Jeg forstår ikke hva du vil med dette innlegget. Du kan heller ikke definere min eller andre menneskers verdi. Så klatre ned fra din høye hest.

Anonymous poster hash: c888a...786

Nå mener jeg selvsagt ikke at noen er mer verdt enn andre. Dette var bare et svar til TS sitt innlegg, som jeg mener møter seg selv litt i døra. Jeg mener selvsagt at alle mennesker er verdt like mye uavhengig av utdannelse.

Anonymous poster hash: c888a...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for at det skal utdannes leger, sykepleier ol så må det skrives bøker slik at de kan lære noe teoretisk. Bøkene blir skrevet av professorer for eksempel i medisin, så professorer er altså også nyttige.

Anonymous poster hash: afad8...caf

De aller fleste yrker er jo nyttige da. En søppeltømmer er kjempenyttig for helsen vår for eksempel, og miljøet nå som de fleste driver med kildesortering.

Anonymous poster hash: c888a...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som noen her over meg skrev, TS møter seg selv i døra.

Hvordan man definerer et verdifullt menneske er kanskje individuelt. Men dersom vi tar utgangspunkt i TS sin definisjon av verdi - å hjelpe andre, vil jo en utdanning (enten det er innen helse, jus, frisør etc.) både øke evnen til å hjelpe, hvor mye man hjelper og tiden man bruker på utdanningen gjenspeiler ønsket om å hjelpe og bidra.

Jeg tenker at det TS egentlig snakker om er en grad av hvor nyttig en person er her i verden. Og at hvert et liv er like verdifullt fra det øyeblikket vi blir født.... og at de som tar utdanning senere i livet ikke skal se ned på andre uten utdanning.

Og helt til slutt vil jeg si at jeg tror det er fullt mulig at en utdanning øker ens egen selvtillit uten at man samtidig ser ned på andre mennesker. Helt uten fordommer er det nok vanskelig å være - det er klart at jeg tenker at en person med mastergrad er litt skarpere og ofte kan se de større sammenhengene enn en som aldri har fått til skolen helt, selv om dette ikke alltid stemmer. Vi er nok alle litt skyldige i å plassere folk i båser. Men for min del er dette i hvert fall ikke verdibåser, men personlighetsbåser. Eller miljøbåser, for all del.

Litt rotete formulert dette, kanskje, men hele greia vi diskuterer her er jo i grunnen litt abstrakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Absolutt

Har ikke orka å lese hvert innlegg her, men må si jeg synes hele tråden og debatten er et merkelig sleivspark til utdanning. Ja, det er mange arrogante mennesker i samfunnet som mener at de er mer verdt enn andre, at de er bedre enn andre. Ja, det er massevis av grådige folk som aldri strekker ut en hånd og hjelper til der det trengs, som har mulighet til å hjelpe medmennesker, men som ikke gidder.

Det jeg ikke forstår er hvorfor sinnaprekenen din blir rettet mot utdannelse? Utdannelse fordrer ikke disse type menneskene, en bachelor, master, doktorgrad er ikke grunnen til at noen mennesker ser ned på andre og mener de er mer verdt. Dette har med grunnleggende verdier å gjøre, miljøet du vokser opp i, foreldrene dine, familien og vennene dine, perspektivet ditt på verden og livet generelt. Utdannelse på alle nivåer drives av nyskjerrighet, et ønske om utvikling, er en formidling av kunnskap og driver samfunn, kulturer, bygder, byer og land framover. Dette er en av grunnsteinene alle steder i verden og vi ville vært nærmest verdiløse uten. Hvor ville vi vært uten? Utdanning har alt å si. Idiotsleivspark! Klarer ikke etter beste evne å bli med på den der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis man tar en utdannelse/fagbrev som gir godt betalte jobber har man jo mer å gi bort. Gir det da mer verdi?

Endret av KaDust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...