Gå til innhold

Du som tror at du blir verdt noe hvis du tar en høy utdanning:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, du blir ikke mer verdt. Du er ikke et bedre menneske. At du kaller studiet ditt for et "prestisjestudie" har absolutt ingenting å si for verdien din. Du blir ikke mer verdt!

Utdann deg innen det du synes er interessant og spennende, noe som føles givende, men tro ikke at du blir mer verdt som menneske. Det er dine handlinger som definerer hvem du er; når du gir en brødskive til noen som ikke har mat. Da er du verdt mye. Eller hvis du hjelper hjelpeløse dyr. Men utdanningen din? Den har ikke noe å si.

Hvis du føler deg stygg, kjedelig eller kommer fra noe du selv definerer som en "laverestående familie", og tror at du kan utdanne deg mer verdt; nei. Du kan ikke det.

Men hjelp de fattige, gi til de som ikke har, for DA blir du utrolig mye verdt. Og det trenger man ikke utdanning for å kunne gjøre...

Anonymous poster hash: f4b24...214

Alt er relativt. At du er verdens beste og snilleste person er eksempelvis revnende likegyldig for meg om jeg trenger en god kirurg - da er en legeutdannelse mer verdt for meg.

Du glemmer i monologen din å påpeke at dette er _ditt_ syn. At _du_ ser slik på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Skulle likt å møtt deg i virkeligheten og få plukket av deg tullet ditt.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Det klunne vært interessant å møte deg også, men du virker som en veldig bitter person.

Anonymous poster hash: 81230...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klunne vært interessant å møte deg også, men du virker som en veldig bitter person.

Anonymous poster hash: 81230...972

Aldri en tråd på KG uten at man beskylder meningsmotstandere for å være bitre. :P

Anonymous poster hash: 2a942...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det på spissen:

Er en lege som bruker sin stilling for å oppnå fordeler, eller evt mishandler barna sine, et bedre menneske enn en snekker som bygger hus i Nairobi på frivillig grunnlag, bare fordi han/hun er lege?

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

Det er ikke satt på spissen, det er usaklig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra enkelte av svarene her har jeg lært:

Han jeg er gift med er et dårlig menneske, fordi han er yrkesutdannet.

At han jobber på frivillig basis flere ganger i uken er irrelevant i forbindelse med dette.

Jeg er et bedre menneske, fordi jeg har 5-årig høgskoleutdannelse.

Og de beste menneskene er de arrogante, nedlatende menneskene jeg beskrev tidligere i tråden, fordi de har høyeste utdannelse av oss alle. (Mastergrader og doktorgrader)

Alt avhenger av utdannelse.

Personlighet og samfunnsengasjement har selvsagt ingenting med saken å gjøre.

:ironi:



Anonymous poster hash: 9b8c9...dac
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klunne vært interessant å møte deg også, men du virker som en veldig bitter person.

Anonymous poster hash: 81230...972

Det var da en voldsom slutning ut i fra mine innlegg. :le:

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos er min erfaring at de med mest utdannelse er de som er mest tilbøyelige til å ikke føle seg bedre enn en vanlig snakker. :)



Anonymous poster hash: af2f1...2ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke satt på spissen, det er usaklig.

Det er ikke usaklig når trådstarters poeng er at du kan være en god lege, men likevel være et dårlig menneske.

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos er min erfaring at de med mest utdannelse er de som er mest tilbøyelige til å ikke føle seg bedre enn en vanlig snakker. :)

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Jeg mente selvsagt snekker.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en voldsom slutning ut i fra mine innlegg. :le:

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Hva er vitsen med å angripåe meg bare fordi jeg er ærlig? Jeg har god forståelse av meg selv og hva som gir meg selvfølelse. De fleste sier at utdanning på f. eks. partner ikke har noe å si, og at de mener at alle er like mye verdt, jeg har hørt dette fra mange. Men de samme personene ville aldri datet en som bare er fagutdannet, det vitner om at man ikke har forståelse for hva man sier. Jeg er i det minste ærlig.

Anonymous poster hash: 81230...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt. At du er verdens beste og snilleste person er eksempelvis revnende likegyldig for meg om jeg trenger en god kirurg - da er en legeutdannelse mer verdt for meg.

Du glemmer i monologen din å påpeke at dette er _ditt_ syn. At _du_ ser slik på det.

Men i et slikt scenario likestiller du kirurgens verdi som lege med kirurgens verdi som menneske, og det er ikke helt det samme.

Jeg er for så vidt enig med deg, legens verdi som menneske er likegyldig for meg når det er legens profesjonelle verdi jeg har behov for.

Men likevel mener jeg at et menneskes profesjonelle verdi ikke gjenspeiler hvor godt menneske personen er.

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i et slikt scenario likestiller du kirurgens verdi som lege med kirurgens verdi som menneske, og det er ikke helt det samme.

Jeg er for så vidt enig med deg, legens verdi som menneske er likegyldig for meg når det er legens profesjonelle verdi jeg har behov for.

Men likevel mener jeg at et menneskes profesjonelle verdi ikke gjenspeiler hvor godt menneske personen er.

Anonymous poster hash: 9b8c9...dac

Poenget mitt var at en flåsete romantisk fremstilling som det TS dro frem i denne tråden inledningsvis er feil - all den tid vi vurderer mennesker rundt oss og deres "verdi" basert på individuelle kriterier og utifra situasjon. Verdi som sådann er ekstremt flytende og avhenger av nytte og nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at en flåsete romantisk fremstilling som det TS dro frem i denne tråden inledningsvis er feil - all den tid vi vurderer mennesker rundt oss og deres "verdi" basert på individuelle kriterier og utifra situasjon. Verdi som sådann er ekstremt flytende og avhenger av nytte og nærhet.

Selvsagt vurderer vi mennesker, men å si at noen er mer verdt enn andre er å nærme seg et menneskesyn jeg tror de aller færreste her i Norge bekjenner seg til.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt var at en flåsete romantisk fremstilling som det TS dro frem i denne tråden inledningsvis er feil - all den tid vi vurderer mennesker rundt oss og deres "verdi" basert på individuelle kriterier og utifra situasjon. Verdi som sådann er ekstremt flytende og avhenger av nytte og nærhet.

Hvordan kan du på ramme alvor mene at folk har ulik verdi, samtidig som du er et bra menneske selv? Ja, det står respekt av visse karaktertrekk, men f.eks. er ikke Magnus Carlsen mer verdt enn et hjemløst barn i Moldova.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke mindre verdt med høy utdannelse heller.

Anonymous poster hash: 2fb04...cf9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du på ramme alvor mene at folk har ulik verdi, samtidig som du er et bra menneske selv? Ja, det står respekt av visse karaktertrekk, men f.eks. er ikke Magnus Carlsen mer verdt enn et hjemløst barn i Moldova.

Jeg tror ikke du har lest, alternativt forstått innlegget mitt overhodet. Verdi er relativt situasjonsbetinget. Ikke kom og si at du mener at du ville hatt problemer med å velge mellom Kim Il Sung og ditt eget barn eksempelvis. Eller din mor og en vilt fremmed person på andre siden av kloden. Og som jeg var inne på - en god kirurg ville vært mer verdt for deg hvis din sønn var døddsyk og trengte en operasjon, enn en person som ikke kan gjøre oppgaven (uansett hvor snill denne måtte være).

Hvis du skal skarpt gå ut og være uenig med noen bør du forsikre deg om at du faktisk skjønner hva denne mener - og evt spørre om det er noe som er vanskelig å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personangrep er alltid festlig, er det ikke? Skulle ikke tro du hadde høyere utdannelse. Glemt alt om argumentasjonslære? Ad hominem og slikt?

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Fælt som du antar ting?Jeg har ingen høyere utdannelse.Så der bommet du igjen;-D

Anonymous poster hash: 16751...c28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har lest, alternativt forstått innlegget mitt overhodet. Verdi er relativt situasjonsbetinget. Ikke kom og si at du mener at du ville hatt problemer med å velge mellom Kim Il Sung og ditt eget barn eksempelvis. Eller din mor og en vilt fremmed person på andre siden av kloden. Og som jeg var inne på - en god kirurg ville vært mer verdt for deg hvis din sønn var døddsyk og trengte en operasjon, enn en person som ikke kan gjøre oppgaven (uansett hvor snill denne måtte være).

Hvis du skal skarpt gå ut og være uenig med noen bør du forsikre deg om at du faktisk skjønner hva denne mener - og evt spørre om det er noe som er vanskelig å forstå.

Greit nok, men nå var det snakk om hvorvidt verdi kan sies å være en funksjon av hvilke personlige meritter man selv kan vise til (ikke hvorvidt man fortjener straff for noe, hvem man elsker mest, osv.). Det at du ville ha ofret en tilfeldig person til fordel for en slektning, har underbevisst å gjøre med at dere har flere gener til felles. Det har da ingenting med det filosfiske begrepet "menneskeverd" å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Ts. Lei av å møte kompiser som studerer økonomi på BI, som tror de er noe,etter at de startet på en vanlig studiet.

:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tror også at mangel på utdannelse automatisk gjør en person mindre kunnskapsrik. Den fordommen er den jeg har mest problemer med å ikke konfrontere folk med om de har den.

Anonymous poster hash: af2f1...2ab

Men det er jo veldig ofte tilfelle? Litt morsomt at de jeg har møtt som tror på konspirasjonsteoreier, tarot, åndenes makt og annet ræl er de uten utdanning. Slår aldri feil! De skjønner seg ikke på kildekritikk.. Man blir som regel mer kunnskapsrik av å studere, og særlig rik blir man på den kunnskapen samfunnet verdsetter.

Selvfølgelig vil man møte på mange kunnskapsrike, smarte mennesker uten utdanning, men jeg tror det er flere av dem i den bolken som har tatt utdanning..

Anonymous poster hash: 157c3...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...