Gå til innhold

Får barna se på rakettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så det at det er lov til å sende opp raketter fra kl 18 er god nok grunn til å gjøre det, uten å ta hensyn til noe som helst? Fin tankegang.

Og for en idiotisk digresjon du avslutter med. Eh, ja, selvfølgelig holder jeg hundene mine i bånd, hvorfor i alle dager skulle jeg ikke det? :klo:

Anonymous poster hash: 014fc...d01

Kjære deg. Det er snakk om 7 timer i løpet av helt år det er lov å skyte opp raketter. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det slik at barna kan se på før de legger seg. Du må virkelig være irritert på de kommunene hvor de har oppskytning for barna kl 18?

Fordi ikke alle hundeeiere tar hensyn heller: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=890182#entry15473724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, ser man det: http://www.helg.no/nyheter_ranablad/article6430185.ece

Kanskje dere bare kan drite i det fyrverkeriet utenom akkurat rundt midnatt, da? ;)

Anonymous poster hash: 014fc...d01

https://www.politi.no/asker_og_barum/aktuelt/nyhetsarkiv/2008_12/Nyhet_6023.xhtml

Den generelle regelen er at det er lov mellom 18-02 på nyttårsaften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Det er snakk om 7 timer i løpet av helt år det er lov å skyte opp raketter. Hvorfor skal man ikke kunne gjøre det slik at barna kan se på før de legger seg. Du må virkelig være irritert på de kommunene hvor de har oppskytning for barna kl 18?

Fordi ikke alle hundeeiere tar hensyn heller: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=890182#entry15473724

Så fordi noen hundeeiere er idioter er det best å plage vilt, hjemløse katter og søvnløse småbarn mest mulig? :klo:

Kommunale oppskytinger er ikke et problem, de begrenser seg til maks to korte perioder (personlig synes jeg det er ganske meningsløst å markere overgangen til nytt år 6 timer før det nye året begynner, men det er en annen sak). Personlig oppskyting rett før barna skal legge seg spres utover hele kvelden og er uforutsigbart. Kjedelig for naboungene også, når alle med de minste barna fyrer opp klokken seks for så å legge ungene sine for å sove, de med litt større barn setter igang klokken sju, de litt større igjen fyrer opp bråket klokken åtte, og så videre.

Det viktigste argumentet mot at private får kjøpe fyrverkeri er dog at folk ikke evner å sende opp rakettene sine på nyttårsaften, vi hører rakettbatterier hele romjula, hele januar, og det siste jeg hørte i år var i midten av mars. Ja, inntil de begynte på nytt igjen i oktober, da.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyttårsaften? Nei, for da er bikkjene inne. Resten av året følger man naturligvis hundeloven, som sier at hunder kun får være løse hvis de følges aktsomt og er under kontroll slik at de ikke kan løpe bort til eller mot og forstyrre noen som ikke uttrykkelig ønsker kontakt.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Nei, generelt.

Selv om du kanskje har kontroll på hunden så kan andre du møter føle seg utrygge når den er løs. Dere leser regelverket som dere vil ;) Det er lov å skyte raketter mellom 18-02, men dere mener folk bør ta hensyn til dere med hunder og bare skyte opp rundt midnatt. Når det gjelder hundehold er det lov å ha den løs (når det ikke er båndtvang) hvis man har kontroll på den. Det syns dere er greit selv om andre kan føle seg usikre, ergo dere tar ikke hensyn.

Konklusjonen er at man er seg selv nærmest!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi noen hundeeiere er idioter er det best å plage vilt, hjemløse katter og søvnløse småbarn mest mulig? :klo:

Kommunale oppskytinger er ikke et problem, de begrenser seg til maks to korte perioder (personlig synes jeg det er ganske meningsløst å markere overgangen til nytt år 6 timer før det nye året begynner, men det er en annen sak). Personlig oppskyting rett før barna skal legge seg spres utover hele kvelden og er uforutsigbart. Kjedelig for naboungene også, når alle med de minste barna fyrer opp klokken seks for så å legge ungene sine for å sove, de med litt større barn setter igang klokken sju, de litt større igjen fyrer opp bråket klokken åtte, og så videre.

Det viktigste argumentet mot at private får kjøpe fyrverkeri er dog at folk ikke evner å sende opp rakettene sine på nyttårsaften, vi hører rakettbatterier hele romjula, hele januar, og det siste jeg hørte i år var i midten av mars. Ja, inntil de begynte på nytt igjen i oktober, da.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Om du er så plaget med disse rakettene langt utover det lovlige så må du ringe politiet. Det hjelper ikke å klage på det her.

Forøvrig så kan man søke politiet om å skyte opp utenom nyttårsaften så det du hørte i mars kan ha vært gitt tillatelse fra politiet. Her jeg bor hender det at politiet godtar søknad om oppskyting ifmb noen arrangementer også utenom nyttårsaften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, generelt.

Selv om du kanskje har kontroll på hunden så kan andre du møter føle seg utrygge når den er løs.

Nei, jeg synes folk bør begrense rakettoppskytingen av hensyn til andre dyr som ikke har mennesker til å ta vare på seg, samt dyr som er vanskelig å skjerme - hester på utegang for eksempel. Mennesker også, for den saks skyld. Hunder kan i større grad skjermes.

Og personlig går jeg med min hund løs mesteparten av året (ikke i båndtvangsperioden) men tar henne i bånd i alle passeringer. Ikke fordi jeg må, for hun går pent fot når jeg ber om det uansett, men for syns skyld, så folk skal slippe å føle seg usikre. Jeg går ikke med bikkja i bånd i to timer når passeringer utgjør fem minutter av turen. Men jeg tar hensyn ved å koble når vi ser folk eller dyr. Så ja, jeg har hunden løs, og jammen viser jeg ikke hensyn ved å koble hunden oftere enn jeg må ihht loven også. Det er mulig å ta hensyn til både seg selv og andre samtidig.

På samme måte nyter jeg nyttårsrakettene ved midnatt nyttårsaften, men skyter ikke opp selv i hytt og pine.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er så plaget med disse rakettene langt utover det lovlige så må du ringe politiet. Det hjelper ikke å klage på det her.

Forøvrig så kan man søke politiet om å skyte opp utenom nyttårsaften så det du hørte i mars kan ha vært gitt tillatelse fra politiet. Her jeg bor hender det at politiet godtar søknad om oppskyting ifmb noen arrangementer også utenom nyttårsaften.

Skulle gjerne gjort, men ser ikke helt for meg at de får gjort stort med det. "Hei, det er noen som fyrer opp et par rakettbatterier et eller annet sted i bydel xxx, jeg aner ikke hvor, for det er minst fire gater unna og jeg ser bare fyrverkeriet, ikke hvor det kommer fra eller hvem som skyter det opp..."

Det er faktisk enda mer håpløst enn å anmelde den helvetes naboen som alltid lar bikkja si gå tur på egenhånd. Ham har jeg i det minste adresse på, men politiet får ikke gjort noe med ham uansett.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes folk bør begrense rakettoppskytingen av hensyn til andre dyr som ikke har mennesker til å ta vare på seg, samt dyr som er vanskelig å skjerme - hester på utegang for eksempel. Mennesker også, for den saks skyld. Hunder kan i større grad skjermes.

Og personlig går jeg med min hund løs mesteparten av året (ikke i båndtvangsperioden) men tar henne i bånd i alle passeringer. Ikke fordi jeg må, for hun går pent fot når jeg ber om det uansett, men for syns skyld, så folk skal slippe å føle seg usikre. Jeg går ikke med bikkja i bånd i to timer når passeringer utgjør fem minutter av turen. Men jeg tar hensyn ved å koble når vi ser folk eller dyr. Så ja, jeg har hunden løs, og jammen viser jeg ikke hensyn ved å koble hunden oftere enn jeg må ihht loven også. Det er mulig å ta hensyn til både seg selv og andre samtidig.

På samme måte nyter jeg nyttårsrakettene ved midnatt nyttårsaften, men skyter ikke opp selv i hytt og pine.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Supert at du tar slike hensyn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gjort, men ser ikke helt for meg at de får gjort stort med det. "Hei, det er noen som fyrer opp et par rakettbatterier et eller annet sted i bydel xxx, jeg aner ikke hvor, for det er minst fire gater unna og jeg ser bare fyrverkeriet, ikke hvor det kommer fra eller hvem som skyter det opp..."

Det er faktisk enda mer håpløst enn å anmelde den helvetes naboen som alltid lar bikkja si gå tur på egenhånd. Ham har jeg i det minste adresse på, men politiet får ikke gjort noe med ham uansett.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Neivel, men hvis du velger å ikke kontakte politiet om det så blir det hvertfall ingen bedring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noe er tillatt rent juridisk, så er det fremdeles noe som heter sunn fornuft og hensyn til andre. Just saying.



Anonymous poster hash: dbf03...414
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder å ta deg tid til å lese det jeg skriver, så ser du at jeg slett ikke mener det. Jeg mener bare at man kan holde seg til midnatt, ikke starte fra kl 18 og utover, ikke dagen før, og ikke fortsette i dagene etterpå! Den timen rundt midnatt kan man som sagt greie, men idioter som holder på mer enn det burde hatt seg en rakett i ræva!

Anonymous poster hash: 014fc...d01

Da får du sende ett brev til regjeringen, da vet du som har bestemt at man kan få skyte opp fra kl.18.00. Folk gjør bare som får lov til.

Skjønner forsåvidt at det er irriterende med de som skytter opp før og etter de 6-7 gjeldende timene..

Anonymous poster hash: 23202...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det noe dritt at vanlige folk får sende opp raketter i det hele tatt. Men når det først er lov, jaja, send opp fra klokken 18 om dere vil. Det ødelegger halve magien når det sendes opp litt og litt, mye penere om alt kommer samtidig rundt midnatt. Men greit nok. De som sender opp fyrverkeri utenom akkurat disse 7 timene i året derimot, de skulle vært satt i gapestokk til allmenn spott og spe halve vinteren. Møkkafolk.

Men til deg, tror du virkelig det er hunder med eiere som bryr seg som har det verst? Hunder klarer seg alltids, verre er det med hjemløse katter, søvnløse babyer, elg, rev, rype og annet vilt, storfe, og eventuelt mennesker med krigstraumer. Elgen kan ikke bare krype inn i stua og legge seg under senga mens det verste står på, den må være ute. Og jo lengre fyrverkeriet varer, jo verre er det. Jeg får litt voldelige fantasier når jeg hører rakettbatterier i hytt og pine hele januar...

Anonymous poster hash: 92a29...91c

Hvem tror du redder elgen og annet vilt på sommeren i kraftig tordenvær? Man kan som sagt, ikke redde hele verden, det er for mange hensyn å ta.

Anonymous poster hash: 23202...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem tror du redder elgen og annet vilt på sommeren i kraftig tordenvær? Man kan som sagt, ikke redde hele verden, det er for mange hensyn å ta.

Anonymous poster hash: 23202...9af

Man må nesten fokusere på det man kan gjøre noe med, ikke det man ikke kan gjøre noe med, og man må vurdere skade mot nytteverdi. Tordenvær har alltid eksistert og jeg antar viltet har utviklet måter å håndtere det på, fyrverkeri er fra et evolusjonsmessig perspektiv noe helt nytt og ukjent. Tordenvær har vi ingen innflytelse på, fyrverkeriet vi selv sender opp på et eller annet tilfeldig tidspunkt når ingen andre sender opp (bare fordi barna må få se) har vi all mulig kontroll over. Annen dritt vi utsetter verden for, som for eksempel bilkjøring, er også til skade, men har i det minste nytteverdi for oss. I motsetning til tilfeldige raketter på alskens rare tidspunkt.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...