Gå til innhold

Får barna se på rakettene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Ive Lina

Det er en uting med raketter før midnatt. For oss med hunder er det umulig å få gå kveldstur i fred og ro.

Mine barn har fått sett nyttårsraketter fra de var små. Vi feiret nyttår med venner som har barn i samme alder og ungene klarte fint å holde seg våkne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, til alle dere som tror at man må holde ungene våkne til kl 00: neeeeeei, det er lov å sende opp fra 18

Anonymous poster hash: 66966...0e9

Så det er helt ok å drite i alle andre rundt seg, og bruke hele ettermiddagen/kvelden på å sende opp raketter som skremmer livskiten ut av dyr? Bare for å seigpine dem, eller fordi det er så jævla mye mer behagelig enn å holde ungene oppe/vekke dem ved midnatt?

Særs hensynsfullt.

Anonymous poster hash: 014fc...d01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting med raketter før midnatt. For oss med hunder er det umulig å få gå kveldstur i fred og ro.

Mine barn har fått sett nyttårsraketter fra de var små. Vi feiret nyttår med venner som har barn i samme alder og ungene klarte fint å holde seg våkne.

Jeg har barn og syns det er en uting med raketter fra 18:00 - evigheten. Forstår at det er kjekt å skyte opp raketter tidlig slik at barna kan legge seg til vanlig tid, men det er sinnsykt vanskelig å få et barn til å sovne når det smeller konstant fra leggetid og langt over midnatt. Her jeg bor er det helt ekstremt, det skytes raketter fra begynnelsen av desember og nesten helt til sommeren.

Skulle ønske det bare var lov å skyte opp rundt midnatt slik at alt rabalderet kom samtidig. Hvis mitt barn ikke får se rakettene fordi han skal legge seg tidlig så får det bare være, bedre enn at han ikke får søvn i det heletatt pga alt bråket

Anonymous poster hash: 8444d...aca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle redde dyr må holde ut i timesvis fordi skal please egne greier? Hurra, og godt nytt år.

Anonymous poster hash: d1cbb...7f3

Kjøp Valeriana-dråper på apoteket, eller Valeriana-pipetter på helsekosten, og drypp i nakken på dyret. Det hjelper!

Jeg tror jeg var seks år før jeg fikk se på rakettene ved midnatt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Valeriana-dråper på apoteket, eller Valeriana-pipetter på helsekosten, og drypp i nakken på dyret. Det hjelper!

Jeg tror jeg var seks år før jeg fikk se på rakettene ved midnatt...

Og hva gjør jeg med hestene mine? Og funker dette middelet på rådyr og elg? Det finnes kanskje da frivillige som går rundt i skauen og drypper nakkene deres?

Ville det ikke vært mye enklere for alle om folk holdt seg til en regel om å sende opp ved midnatt, så vet man at det kun er den timen dyrene har det jævlig, og man må tilrettelegge rundt dem?

Jeg blir helt satt ut av hvor egoistiske mange er.

Anonymous poster hash: 014fc...d01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tre-fire årsalderen har barna mine fått beskjed om at de kan få være våkne så lenge de vil på nyttårsaften (før det har de vært for avhengige av rutiner til at det kunne funke). Så de er da våkne til midnatt og får med seg fyrverkeriet. Veldig stor stas :)

Og raketter før midnatt er en uting!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten, var vi så "høy" på nyttårsbukkgodteriet at det ikke var mulig å sove før fyrverkeriet uansett. Men jeg har forstått at det ikke finnes i hele landet og tradisjonen er i ferd med å forsvinne, så da må man finne andre måter å takle det å holde seg våken eller ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, til alle dere som tror at man må holde ungene våkne til kl 00: neeeeeei, det er lov å sende opp fra 18

Anonymous poster hash: 66966...0e9

...og nettopp denne holdningen er det som gjør at mange dyr er pissredde fra de første begynner å skyte opp raketter i 18.00 tiden (og gjerne før) til godt over middagstid 1. nyttårsdag fordi noen plutselig fant en pose de glemte kvelden før. Har man barn og ønsker at de skal overvære nyttårsrakettene så holder man enten ungene våkne eller vekker de til 24.00. Såpass til hensyn for andre mennesker (og dyr) bør man kunne ta....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungene klarer å holde seg våkne eller lett lar seg vekke rundt midnatt så får de se, klarer de det ikke så var det ikke så viktig for dem enda.

Der jeg vokste opp hadde vi en liten felles oppskyting i kommunal regi klokken 18 (eller var det 20?) for barnas del, og så sparte alle private rakettene sine til kl 24. Dermed ble det to samlede oppskytinger, nokså greit å forholde seg til og relativt liten seigpining av ville dyr, redde hester og trøtte unger som trenger ro for å sove. Denne usystematiske oppskytingen med litt her og litt der får jeg derimot fnatt av, og det er tydelig at folk flest har penger nok til å tørke seg i ræva siden det nå flyr opp rakettbatterier i hytt og pine fra ca lillejulaften til 31. januar. Fysj. Enten får man fyre opp raketter hele året så folk og dyr venner seg til det og lærer at det ikke er vits å være redd, eller så får svineriet kontrolleres så det kun skytes opp rundt midnatt nyttårsaften.

Anonymous poster hash: 92a29...91c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de var våkne så fikk de se, men jeg vekket dem ikke hvis de sov. Min mellomste strevde for harde livet å holde seg våken da han var mindre men sovnet alltid før rakettene begynte og da var det kul umulig å vekke han. Han tok det derimot igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva gjør jeg med hestene mine? Og funker dette middelet på rådyr og elg? Det finnes kanskje da frivillige som går rundt i skauen og drypper nakkene deres?

Ville det ikke vært mye enklere for alle om folk holdt seg til en regel om å sende opp ved midnatt, så vet man at det kun er den timen dyrene har det jævlig, og man må tilrettelegge rundt dem?

Jeg blir helt satt ut av hvor egoistiske mange er.

Anonymous poster hash: 014fc...d01

Det var en annen her som tipsa meg om Valeriana-dråper, og dette var noe som fungerte utmerket godt på min katt i tordenvær. Derfor regner jeg med at det kommer til å fungere like bra når nyttårs-rakettene skal skytes opp. Kanskje det også går an å bruke middelet på hester, det vet jeg ingen ting om. Når det kommer til villdyr som rådyr og elg så er de redd for mennesker også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å legge til vanlig tid for han er helt avhengig av faste rutiner. Er usikker på om vi skal vekke han i år fordi det er stor sannsynlighet for at han ikke kommer til å sovne igjen og et slikt rutinebrudd kan ta flere uker å få ordnet opp i så det blir ikke bare den ene natta vi får problemer. Tenker at han kan få stå opp om han våkner av alt bråket

Jeg vet han vil like å se rakettene, men å vekke han for at han skal få se vil bli mest for min egen del fordi jeg tror det vil være koselig for han å se. Kan jo ikke vite hva han egentlig føler om det.

Barnet er 4år gammelt, men har asd så han er ikke på samme utviklingsnivå som andre på samme alder

Vurder heller å ha litt fyrverkeri som dere sender opp før han legger seg. Er lovlig å sende opp fra kl 1800.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg var innom dyrebutikken for å spørre etter Valeriana-dråper, men at de ikke hadde. Fikk uansett tak i det på apoteket, kanskje det også var en der som nevnte helsekost... samme det, de fungerte iallfall for min katt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er oppvokst med en far som elsker nyttårsaften, og at det skulle være en familiefest uten alkohol, så har jeg ført det videre til mine barn. Her er det slik at barna får være oppe så lenge de vil, men hvis de sovner før midnatt vekker vi de før rakettene.

Vi sender aldri opp raketter tidligere på kvelden, alt skal opp rundt midnatt.

Som oftes går de rett i seng når rakettshowet til bestefaren en ferdig. (Pappa bruker MYE penger på raketter)

Kan ikke huske helt hvor små de var da de holdt seg våken hele kvelden for første gang, men kan tenke meg det var rundt 3-årsalderen...



Anonymous poster hash: 0c923...db4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder heller å ha litt fyrverkeri som dere sender opp før han legger seg. Er lovlig å sende opp fra kl 1800.

Jeg liker ikke at det skytes opp raketter hele kvelden. At andre skyter opp før barnas leggetid gjør at mitt barn ikke klarer å sovne fordi det buldrer hele kvelden. Vi fyrer på noen stjerneskudd og han koser seg med det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var lillegutt 9 mnd og vi la han til vanlig tid. Men han våknet av alt bråket og var livredd så vi prøvde å ta han ut for å vise hvor støyer kom fra, men han var fortsatt redd så gikk kjapt inn. Kommer til å legge han som normalt i år også, regner med han våkner rundt midnatt da han sover veldig lett, så får vi se an på formen hans om vi prøver å gå ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min jente, 5 år, får lov hvis hun vil. Men tviler på at det blir aktuelt, for det sendes opp raketter tidligere på kvelden, så litt får hun sett uansett. Ikke er hun overvettes interessert heller. Vi sender aldri raketter opp selv, men vi har stjerneskudd, og det er stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en annen her som tipsa meg om Valeriana-dråper, og dette var noe som fungerte utmerket godt på min katt i tordenvær. Derfor regner jeg med at det kommer til å fungere like bra når nyttårs-rakettene skal skytes opp. Kanskje det også går an å bruke middelet på hester, det vet jeg ingen ting om. Når det kommer til villdyr som rådyr og elg så er de redd for mennesker også

Klart de er redde for mennesker, men ikke så redde at synet eller lyden av et får dem til å løpe seg i hjel. Nyttårsraketter, derimot...

Anonymous poster hash: 014fc...d01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Eldste er 5,5år.

Fikk være våken så lenge hun ville i fjor, men ville legge seg kl 22. Ville ikke bli vekket.

Samme i år. Vekker henne om hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at det skytes opp raketter hele kvelden. At andre skyter opp før barnas leggetid gjør at mitt barn ikke klarer å sovne fordi det buldrer hele kvelden. Vi fyrer på noen stjerneskudd og han koser seg med det :)

Jeg er ikke enig med deg selv om jeg ser problemstillingen din. Er mange barn som ønsker å få oppleve fyrverkeriet men som av forskjellige grunner ikke orker/kan holde seg våken til midnatt. Så da synes jeg det ikke gjør noe.

Det jeg derimot missliker er de som skyter opp fyrverkeri gjennom hele romjula til alle døgnets tider. Selv om dette har blitt mye mindre av etter at det ble slutt på pinnerakettene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...