Gå til innhold

Fødsel: Vaginal eller keisersnitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Solstråla88

Du kom ikke på mange ting som må bæres i løpet av 6 uker.. Man overlever helt fint uten å føle at man er til bry for andre når det gjelder å bære ting.

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

Jeg vet at så lang tid inne uten og kunne gjøre noe, da hadde jeg flydd på veggen! Takk gud for naturlig fødsel så man kommer seg raskere på bena igjen. Kunne bære både bilsete og handleposer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kom ikke på mange ting som må bæres i løpet av 6 uker.. Man overlever helt fint uten å føle at man er til bry for andre når det gjelder å bære ting.

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

Babyen i bilstol, vogna når den må opp/ned trappetrinn/ut døra, handleposen i butikken. Det er ganske mange småting i løpet av dagen, som du ikke tenker på før du står der alene.

Og det kommer helt utenom eventuelle storesøsken som ikke er store nok til å ordne alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen i bilstol, vogna når den må opp/ned trappetrinn/ut døra, handleposen i butikken. Det er ganske mange småting i løpet av dagen, som du ikke tenker på før du står der alene.

Og det kommer helt utenom eventuelle storesøsken som ikke er store nok til å ordne alt selv.

Man kan bære litt selv om man har hatt KS, men ikke tunge handleposer selvsagt. Men at man ikke kan bære babyen er tull. Man har ofte en partner til å hjelpe seg. Men bor man alene i fjerde etasje uten heis, har man selvsagt et problem.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bære litt selv om man har hatt KS, men ikke tunge handleposer selvsagt. Men at man ikke kan bære babyen er tull. Man har ofte en partner til å hjelpe seg. Men bor man alene i fjerde etasje uten heis, har man selvsagt et problem.

Anonymous poster hash: e2b32...cd6

Jeg har et keisersnitt bak meg (ikke selvvalgt), så jeg skrev av egen erfaring. Bare det å dytte vogna opp bakker var et problem i flere uker etter snittet. Og så lenge varte ikke de to ukene med barselperm som faren hadde.

Man klarer det jo på et vis, men det er ikke til å stikke under stol at det ikke er like lett. Og det er noe man bør ta med i beregningen dersom man vurderer keisersnitt fordi man ikke har lyst å få rifter nedentil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du absolutt bære rett etter fødsel som er så tungt??

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

At det var det eneste du plukket ut av den kommentaren er ganske vilt men ok. Si man har et barn på et par år fra før av, som er vant til å kunne bæres av mamma, men mamma kan ikke leke en gang fordi hun ikke skal sprekke opp operasjonssåret. Skjønner du det nå? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom ikke på mange ting som må bæres i løpet av 6 uker.. Man overlever helt fint uten å føle at man er til bry for andre når det gjelder å bære ting.Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

kom ikke på? Det er mange ting som må vike etter ks.

jeg sitter her på femte uken etter ks, idsg var jeg på en liten hsndletur med et par poser babyklær og en,pose med tre bøker. Kjente det er sårt inne under såret ikveld.

klesvasken. Min datter som vil løftes men mamma som ikke kan. Rydde ut en og en tallerken av oppvaskmaskinen siden flere samtidig veier mer enn babyen og jeg kjenner det strammer. Å løfte dobbeltdyna er for tungt, stelleveska for tung. Bilstol. Å ikke kunne trille eldste som må sitte inne pga mor har hatt ks.

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste trenger vel ikke trilles for å være ute! Og eldste går vel i bhg de fleste dager. Jeg syns det gikk helt greit etter ks selv om jeg hadde 3-åring også. Mannen hjalp meg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste trenger vel ikke trilles for å være ute! Og eldste går vel i bhg de fleste dager. Jeg syns det gikk helt greit etter ks selv om jeg hadde 3-åring også. Mannen hjalp meg jo.

Jeg har hatt to ks og har klart meg helt fint jeg også. Handel av matvarer tar vi i en gang i uka alle sammen når mannen er hjemme. Vognen syns jeg er grei å få inn og ut av bilen og bilstolen tar jeg ikke ut da vi ikke har isofix. Har ingen problemer med å sette meg ned på gulvet å leke eller trøste storebror.

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom ikke på? Det er mange ting som må vike etter ks.

jeg sitter her på femte uken etter ks, idsg var jeg på en liten hsndletur med et par poser babyklær og en,pose med tre bøker. Kjente det er sårt inne under såret ikveld.

klesvasken. Min datter som vil løftes men mamma som ikke kan. Rydde ut en og en tallerken av oppvaskmaskinen siden flere samtidig veier mer enn babyen og jeg kjenner det strammer. Å løfte dobbeltdyna er for tungt, stelleveska for tung. Bilstol. Å ikke kunne trille eldste som må sitte inne pga mor har hatt ks.

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Kjipt at du har det sånn, men jeg har ikke den erfaringen. Da jeg kom hjem fra sykehuset 4 dager etter ks var jeg i fin form og gjorde det jeg pleier å gjøre. Ikke det at jeg har så høyt tempo til vanlig, men har på ingen måte måtte bure meg inne hvertfall

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste trenger vel ikke trilles for å være ute! Og eldste går vel i bhg de fleste dager. Jeg syns det gikk helt greit etter ks selv om jeg hadde 3-åring også. Mannen hjalp meg jo.

glemte å si at jeg har en trapp utenfor inngangen til huset, 6 trinn, så for meg er det ekstra vanskelig uten hjelp.

min eldste går ikke u bhg

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom ikke på mange ting som må bæres i løpet av 6 uker.. Man overlever helt fint uten å føle at man er til bry for andre når det gjelder å bære ting.

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

Søsken, handleposer, bilstol, vogn, hund, klesvask, støvsuger osv.

Anonymous poster hash: 615db...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste trenger vel ikke trilles for å være ute! Og eldste går vel i bhg de fleste dager. Jeg syns det gikk helt greit etter ks selv om jeg hadde 3-åring også. Mannen hjalp meg jo.

Det er ikke alle som går i barnehagen. Og det er forskjell på en ettåring og en treåring.

Anonymous poster hash: 615db...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte for første gang for 4 dager siden. Vaginal fødsel.

Fy søren for en flott opplevelse. Lystgassen funket ikke på smertene, men fikk kontroll på pustingen ved å bruke maske. Ble anbefalt epidural på 7cm pga høyt blodtrykk og gikk for det.

Hjalp på riesmertene, men økte trykket og presset i bekkenet.

Riene på 7cm var helt overkommelige, men svært vondt. Vanskelig å si hvordan det ville blitt resten av fødselen. Pressingen gikk fint og relativt raskt, 20 minutter fra første press til baby var ute.

To små revner, men kjente ikke det der og da. Ikke vondt, men et ubeskrivelig press i underlivet.

Syns opplevelsen var helt fantastisk og heeelt overkommelig.

Anonymous poster hash: cd708...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest alle de foregående sidene så det er mulig det er nevnt, men: om planlagt ks er aldri så trygt, fint og flott, så er det ikke like kult ved en eventuell neste graviditet at livmora de faktisk har et svært arr, og dermed en svakhet. Jeg vil heller revne i skjeden under en fødsel og så lappes sammen igjen, enn at livmora revner - sånn for å sette det litt på spissen.

Det sagt: med to fødsler innabords blir jeg også litt matt av alle "gidameg, man blir så vid nedentil" og liknende argumenter for å hause ks opp i skyene. De aller fleste fødsler går fint. Det er vondt mens det står på, og mens eventuelle rifter heles, men god tilknytning, god start på amming, redusert risk for fødselsdepresjon etc. syns jeg ikke skal undervurderes. Ei heller fordelene det statistisk har for barnets helse.

Anonymous poster hash: b14bc...3a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo faktisk slik at vi kvinner faktisk er bygd for og kunne gjennomføre en vaginal fødsel. De aller fleste hvertfall. Synd at din slekt har vært uheldig men det gjelder da virkelig ikke alle. Og de fleste føder også uten de største komplikasjonene. Klart det skjer grusomme ting under noen fødsler og det er jo så klart det vi husker best når man leser fødselshistorier. Men i bunn og grunn så burde vaginal fødsel være prioritert så lenge mor og barns helse er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at så lang tid inne uten og kunne gjøre noe, da hadde jeg flydd på veggen! Takk gud for naturlig fødsel så man kommer seg raskere på bena igjen. Kunne bære både bilsete og handleposer.

Man må ikke være inne i 6 uker, selv om man ikke skal bære tungt! Jeg var raskt på beina etter KS (hastesnitt) og begynte tidlig å gå på tur. Det kan være så individuelt hvordan man kommer seg... Andremann kom naturlig, om man kan kalle det det, når vakuum måtte til. Jeg hadde problemer med å både sitte og gå i mange uker etterpå. Jeg prøver ikke å påstå at KS er bedre, for det er et stort inngrep og man kan oppleve ulike komplikasjoner også her, men kommentarer som den over provoserer meg litt, for man er ikke alltid på beina igjen rett etter naturlig fødsel...

Skulle jeg valgt på nytt med nummer to ville jeg fortsatt ha gått for naturlig fødsel, for det er en spesiell opplevelse - og for de fleste så er det få komplikasjoner i etterkant. Om jeg skulle bestemme for en tredjemann blir det imidlertid KS pga det jeg har vært igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ifølge Legeforeningen er antallet kvinner som får totalruptur langt høyere enn 6 promille. Hvor har du disse tallene fra. I en kartlegging Legeforeningen har foretatt fra 2000 til 2003 fikk 2,4 prosent av kvinnene ruptur. Dette stemmer med beskjeden jeg fikk på sykehuset, at rundt 2 prosent av kvinner får ruptur, grad 3. Link:http://tidsskriftet.no/article/1157255

Når det er sagt synes jeg debatten her inne er litt ensporet og lite nyansert. Det er individuelt om keisersnitt eller vagianal fødsel er best for hver enkelt. Jeg revnet fra helt bak til rompa og kunne ikke sitte skikkelig på seks måneder. Har fremdeles smerter i arrvevet når jeg har sex.. Kan ikke forestille meg at et keisersnitt kunne vært så mye verre for min del.



Anonymous poster hash: b36e7...913
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Legeforeningen er antallet kvinner som får totalruptur langt høyere enn 6 promille. Hvor har du disse tallene fra. I en kartlegging Legeforeningen har foretatt fra 2000 til 2003 fikk 2,4 prosent av kvinnene ruptur. Dette stemmer med beskjeden jeg fikk på sykehuset, at rundt 2 prosent av kvinner får ruptur, grad 3. Link:http://tidsskriftet.no/article/1157255 Når det er sagt synes jeg debatten her inne er litt ensporet og lite nyansert. Det er individuelt om keisersnitt eller vagianal fødsel er best for hver enkelt. Jeg revnet fra helt bak til rompa og kunne ikke sitte skikkelig på seks måneder. Har fremdeles smerter i arrvevet når jeg har sex.. Kan ikke forestille meg at et keisersnitt kunne vært så mye verre for min del. Anonymous poster hash: b36e7...913

I 2012 var det 60319 fødsler i Norge og av dem så var det 1058 som har ruptur grad 3-4. Nå er ikke jeg så veldig flink i prosentregning men det vil vel ca være 0,6%?

Kilde: http://www.fhi.no/dokumenter/ba886ffc80.pdf

Anonymous poster hash: 615db...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt riktig, foruten at du glemmer å nevne at det er beste for barnet å bli født vaginalt pga immunforsvaret som styrkes ved å komme ut den naturlige fødselskanalen f.eks.

Jeg ser folk flest kun nevner fordeler for MOR, det handler vel like mye, om ikke mer om sitt eget barn, som man ønsker skal få den beste starten på livet?

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Min sønn som er født vaginalt har nå utviklet mulig barneastma. Har ikke vært annet enn syk i hele høst. Ei venninne sin sønn tatt med ks i uke 31 har ikke vært borte fra bhg en dag. Litt snørr og det er alt! Ei annen jeg kjenner som er født vaginalt har også barneastma. Kjenner like mange friske ks barn. Det frister ikke mye med et hjerneskadet barn fordi sykehuset på død og liv skulle ha deg til å føde!

Anonymous poster hash: aa681...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...