Gå til innhold

Fødsel: Vaginal eller keisersnitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lystgass er tingen. Moren min har pratet med meg endel om fødsler i det siste og hun sa at lystgass er et MUST for kjæresten min. Joda det hender at du revner men det kjenner du lite til ettersom du alt har det vondt ellers når du presser. Hun har født 4 ganger og hun sa at det hjalp mye med lystgassen. Og det med blærekontroll kan du bare slappe av helt med. Når du presser så hardt som du gjør nedentil vil det naturligvis komme litt av hvert ut av deg. Dette skal du ta helt med ro, du får først en skikkelig tarmrens før du føder, og urinen får bare være. De er som sagt vant med det. Det er like naturlig som at du blør fra et sår:)

Anonymous poster hash: 2c640...0cd

Da får jeg håpe du har et sykehus med lystgass i nærheten. Det er faktisk ikke så mange igjen av dem, og færre og færre fødeavdelinger tilbyr lystgass.

Mange har forresten heller ingen effekt av den og ender heller opp med å bli kvalme, svimle og å føle seg fyllesyke.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får jeg håpe du har et sykehus med lystgass i nærheten. Det er faktisk ikke så mange igjen av dem, og færre og færre fødeavdelinger tilbyr lystgass.

Mange har forresten heller ingen effekt av den og ender heller opp med å bli kvalme, svimle og å føle seg fyllesyke.

Dette blir jo litt avsporing, men er ikke målet til de fleste sykehusene å få startet opp med det igjen?

På mitt sykehus var lysgassen borte et års tid. Noen få måneder før jeg selv skulle føde så hadde de fått oppgradert luftanleggene på føden og da kom lystgassen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass er jo bare tull, hjelper ikke på smerten. Distraherer deg bittelitt kanskje. Jeg merka ingen forskjell med og uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass er tingen. Moren min har pratet med meg endel om fødsler i det siste og hun sa at lystgass er et MUST for kjæresten min. Joda det hender at du revner men det kjenner du lite til ettersom du alt har det vondt ellers når du presser. Hun har født 4 ganger og hun sa at det hjalp mye med lystgassen. Og det med blærekontroll kan du bare slappe av helt med. Når du presser så hardt som du gjør nedentil vil det naturligvis komme litt av hvert ut av deg. Dette skal du ta helt med ro, du får først en skikkelig tarmrens før du føder, og urinen får bare være. De er som sagt vant med det. Det er like naturlig som at du blør fra et sår:)

Anonymous poster hash: 2c640...0cd

Jeg fikk ikke tilbud om tarmrens før noen av mine fødsler. Og stadig færre sykehus tilbyr lystgass. Så dette er avhengig fra sykehus til sykehus. Førstemann fødte jeg med stormrier og styrtåpning, lystgass hjalp ikke en dritt da fordi jeg hadde panikk og intense smerter. Med nr 2 åpnet jeg meg sakte og rolig og hadde god efffekt av lystgass. Så det kommer virkelig helt an på fødselsforløpet. Det viktigste er nok å være åpen for alt når man skal inn og føde. Men keisersnitt, uff nei det er jeg sinnssykt glad for at jeg har sluppet!!!

Anonymous poster hash: a3595...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass er jo bare tull, hjelper ikke på smerten. Distraherer deg bittelitt kanskje. Jeg merka ingen forskjell med og uten.

Har lest at ca 40-50 % av fødende opplever lindring ved bruk av lystgass. Husker imidlertid ikke hvor jeg leste det..

Anonymous poster hash: a3595...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

http://mammatilmichelle.blogg.no/m_122014.html Tiden etter fødselen... Tviler ikke et sekund!! Har heldigvis hatt ks.

Anonymous poster hash: aa681...f27

Ja, jeg kan jjo også skrive et innlegg om tiden etter keisersnittet, som nå er 5 uker siden. Tviler ikke et sekund! Hadde mye heller født vaginalt :)

Men jeg ser jo at min historie med keisersnitt kanskje ikke er som alle andre, og man kan da ikke ta utgangspunkt i et par skremselshistorier når det normalt sett går fint.

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jjo også skrive et innlegg om tiden etter keisersnittet, som nå er 5 uker siden. Tviler ikke et sekund! Hadde mye heller født vaginalt :)

Men jeg ser jo at min historie med keisersnitt kanskje ikke er som alle andre, og man kan da ikke ta utgangspunkt i et par skremselshistorier når det normalt sett går fint.

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Kjenner mange i den situasjonen! Som nesten ikke har klart å sitte på et halvt år..

Anonymous poster hash: aa681...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jjo også skrive et innlegg om tiden etter keisersnittet, som nå er 5 uker siden. Tviler ikke et sekund! Hadde mye heller født vaginalt :)

Men jeg ser jo at min historie med keisersnitt kanskje ikke er som alle andre, og man kan da ikke ta utgangspunkt i et par skremselshistorier når det normalt sett går fint.

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Har du født vaginalt da? Er så lett å si at en hadde mye heller gjort det. Veit jo ikke hvordan det hadde endt heller. Men det virker som det er status å føde. Særlig uten smertestillende!

Anonymous poster hash: aa681...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du født vaginalt da? Er så lett å si at en hadde mye heller gjort det. Veit jo ikke hvordan det hadde endt heller. Men det virker som det er status å føde. Særlig uten smertestillende!

Anonymous poster hash: aa681...f27

Ja jeg har født vaginalt, uten smertestillende også, uten at jeg skryter av det, men siden du nevner det. Selvfølgelig var det vondt, men ikke på langt nær sånn som keisersnittet har vært for meg.

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaginal fødsel er det som er sunnest for barnet, og da tenker jeg at smertene og eventuell revning får være en del av bonusen ved å ha et barn som har mindre sjanse for kollikk. I tillegg slipper barnet en mor som må pleie det store operasjonssåret sitt, og ikke kan løfte annet enn barnet og en kartong melk på en god stund. Det er en grunn til at vi ikke er designet med et stort hull inn til livmoren så man bare kan hente ut kidden derfra. Det "verste" som kan skje i ettertid ved vaginalfødsel er å måtte sitte i en balje med grønnsåpe et par uker for å unngå infeksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caesareans weaken gut microbiota and increase risk of allergies

Children who came into the world by Caesarean section are more often affected by allergies than those born in the natural way. The reason for this may be that they have a less diverse gut microbiota, according to a study by universities in Sweden and Scotland.

http://www.liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.489366?l=en



Anonymous poster hash: b26c7...7f6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de siste to talerne skriver.. dette har jeg også skrevet i alle diskusjoner om temaet, men det virker som de fleste driter i barnet og tenker mer på seg selv og plagene.

Og at noen kan snakke om naturlig fødsel som noe status, noe som er HELT NATURLIG og sånn vi er laget, da er man ikke riktig vel bevart, om man skal omtrent føle seg dum som tør å si at man har født uten smertestillende. Herregud, hva skjer med samfunnet?



Anonymous poster hash: 51b5d...d81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaginal fødsel er det som er sunnest for barnet, og da tenker jeg at smertene og eventuell revning får være en del av bonusen ved å ha et barn som har mindre sjanse for kollikk. I tillegg slipper barnet en mor som må pleie det store operasjonssåret sitt, og ikke kan løfte annet enn barnet og en kartong melk på en god stund. Det er en grunn til at vi ikke er designet med et stort hull inn til livmoren så man bare kan hente ut kidden derfra. Det "verste" som kan skje i ettertid ved vaginalfødsel er å måtte sitte i en balje med grønnsåpe et par uker for å unngå infeksjon.

Hva skal du absolutt bære rett etter fødsel som er så tungt??

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva skal du absolutt bære rett etter fødsel som er så tungt??Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

hva med 4-6 uker? Avhengig av Andre? Eldre barn?

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare ønske KS fordi man er engstelig for vaginal fødsel. Det er kun medisinske grunner som gjør at man får KS. KS er og blir et kirurgisk inngrep med tilhørende risiko, og dette er ikke noe man kødder med.

Vet om flere som har ønsket KS fordi de ikke ville revne der nede og var livredd for at sexlivet deres skulle bli ødelagt. De fikk blankt avslag selvsagt.



Anonymous poster hash: ced12...8bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med 4-6 uker? Avhengig av Andre? Eldre barn?

Anonymous poster hash: 51b5d...d81

Du kom ikke på mange ting som må bæres i løpet av 6 uker.. Man overlever helt fint uten å føle at man er til bry for andre når det gjelder å bære ting.

Anonymous poster hash: 37d7f...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun uekte kvinnfolk som søker om keisersnitt hvis det ikke er behov.



Anonymous poster hash: 8b024...89e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...