Gå til innhold

Hvorfor sier noen at de "tjener" pengene sine fra NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjør de jo strengt tatt ikke. AAP og uføretrygd er økonomiske ytelser man mottar, man tjener ikke disse pengene.



Anonymous poster hash: 04aff...405
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg aldri hørt noen si, med unntak av de som jobber hos NAV da...



Anonymous poster hash: f4997...016
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen si dette.

Kanskje dette er unikt for din omgangskrets, TS?



Anonymous poster hash: b646a...e0a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi hugger, kapper, sorterer, pakker og leverer ved, inkludert bæring inn hos folk uansett hvilken etasje, 7,5 timer om dagen 5 dager i uka. Hun jobber beinhardt. Hun får ikke lønn, derimot mottar hun uførepensjon. Mener du seriøst at hun ikke skal få lov til å si og å være stolt av at hun tjener pengene sine?



Anonymous poster hash: 450df...c98
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hørt folk si det før, så det er neppe særlig utbredt. Uansett er det jo bare en talemåte. Jeg kunne til nøds forstått irritasjonen hvis de faktisk mente noe vondt med det, men dette var litt av en ikke-sak. De vet jo at de mottar ytelser fra felleskassa i stedet for å få lønn, de prøver ikke akkurat å lure noen ved å bruke ordet "tjene", så jeg ser ingen grunn til å irritere meg over dette.



Anonymous poster hash: b4cea...dc9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi hugger, kapper, sorterer, pakker og leverer ved, inkludert bæring inn hos folk uansett hvilken etasje, 7,5 timer om dagen 5 dager i uka. Hun jobber beinhardt. Hun får ikke lønn, derimot mottar hun uførepensjon. Mener du seriøst at hun ikke skal få lov til å si og å være stolt av at hun tjener pengene sine?

Anonymous poster hash: 450df...c98

Du. TS er i mine øyne ganske urimelig her, som du kan se at jeg allerede har skrevet, men det er jo du også nå. Det er åpenbart at ikke TS mener at din søster "ikke skal få lov til å si og å være stolt av at hun tjener pengene sine", og man må litt av en jobb med å vri om på TS' budskap for å faktisk bli støtt. TS sier at hun (eller han) reagerer på begrepet "tjener penger hos NAV". Jeg er uenig med TS her, men man trenger ikke gå så aktivt inn for å ta ting ille opp.

Anonymous poster hash: b4cea...dc9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er uføretrygdet. Når trygda kommer inn på konto, så pleier jeg å si at "nå har jeg fått lønna mi". Det klinger liksom bedre enn "nå har jeg fått trygda mi". De jeg sier det til vet selvfølgelig at jeg er trygdet. Hvorfor plager det deg TS?



Anonymous poster hash: 00842...14a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen si dette.

Kanskje dette er unikt for din omgangskrets, TS?

Anonymous poster hash: b646a...e0a

Nei, jeg har faktisk hørt/lest at spesielt en del unge "NAV'ere" uttrykker seg på den måten.

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de jo strengt tatt ikke. AAP og uføretrygd er økonomiske ytelser man mottar, man tjener ikke disse pengene.

Anonymous poster hash: 04aff...405

Nå husker jeg ikke hva de kaller det, men min bror mottar trygd som han jobber for. Han får 10 000 i mnd. for å jobbe fulltid i en IT bedrift.

Anonymous poster hash: 22828...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstra mi hugger, kapper, sorterer, pakker og leverer ved, inkludert bæring inn hos folk uansett hvilken etasje, 7,5 timer om dagen 5 dager i uka. Hun jobber beinhardt. Hun får ikke lønn, derimot mottar hun uførepensjon. Mener du seriøst at hun ikke skal få lov til å si og å være stolt av at hun tjener pengene sine?

Anonymous poster hash: 450df...c98

Hun jobber, da tjener hun jo penger, og det er flott at hun klarer dette selv om hun er uføretrygdet! Det har hun all grunn til å være stolt av. Det er en grunn til at jeg postet dette på "Skråblikk og generaliseringer", for jeg mener selvsagt ikke å skjære alle over èn kam.

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du. TS er i mine øyne ganske urimelig her, som du kan se at jeg allerede har skrevet, men det er jo du også nå. Det er åpenbart at ikke TS mener at din søster "ikke skal få lov til å si og å være stolt av at hun tjener pengene sine", og man må litt av en jobb med å vri om på TS' budskap for å faktisk bli støtt. TS sier at hun (eller han) reagerer på begrepet "tjener penger hos NAV". Jeg er uenig med TS her, men man trenger ikke gå så aktivt inn for å ta ting ille opp.

Anonymous poster hash: b4cea...dc9

Det er derfor jeg skriver "noen" og poster dette i "Skråblikk og generaliseringer".

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke hva de kaller det, men min bror mottar trygd som han jobber for. Han får 10 000 i mnd. for å jobbe fulltid i en IT bedrift.

Anonymous poster hash: 22828...39c

Jeg uttrykte meg ikke klart nok i HI. Jeg mente ikke å inkludere personer som faktisk mottar AAP/uføretrygd og jobber. Jeg mente NAV'ere.

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi mange elsker å grave og spørre. "Hvorfor får du arbeidsavklaringspenger? Hvorfor får du det? Hva er galt med deg?" Plutselig så skal alle bry seg fordi de mener du stjeler penger fra staten, og bare sitter hjemme på ræva hele dagen.



Anonymous poster hash: bbc89...a52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykte meg ikke klart nok i HI. Jeg mente ikke å inkludere personer som faktisk mottar AAP/uføretrygd og jobber. Jeg mente NAV'ere.

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

Da får jeg spørre deg. Hva mener du med NAV'ere? De som får AAP, men går i behandling?

Anonymous poster hash: bbc89...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de jo strengt tatt ikke. AAP og uføretrygd er økonomiske ytelser man mottar, man tjener ikke disse pengene. Anonymous poster hash: 04aff...405

Var en som skrev i en annen tråd her inne noe sånt som at han hadde helårsferie på navpenger.

Jeg anser dette som flåsete utsagn fra mennesker med litt problemer med å innrømme at de har en skavank som gjør at de ikke kan jobbe og delta i samfunnet.

For noen er det et nederlag å motta uføre og annen NAV støtte. Andre har ett annet syn på den saken.

Anonymous poster hash: 1bbb5...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg uttrykte meg ikke klart nok i HI. Jeg mente ikke å inkludere personer som faktisk mottar AAP/uføretrygd og jobber. Jeg mente NAV'ere.

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

Men dette er ordninger som Navere går under. Det er mange uføretrygdede som har slike opplegg. Det er ikke så svart hvitt som en skal ha det til.

Når det kommer til å kalle det tjene istedet for motta, så er det flisespikeri. Som om uføretrygdede trenger enda mer nedgradering i selvfølelse og verdi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er ordninger som Navere går under. Det er mange uføretrygdede som har slike opplegg. Det er ikke så svart hvitt som en skal ha det til.

Når det kommer til å kalle det tjene istedet for motta, så er det flisespikeri. Som om uføretrygdede trenger enda mer nedgradering i selvfølelse og verdi.

Det blir feil å kalle alle brukere av NAV for "navere". Definisjonen av ordet "naver" er faktisk en som hever trygd eller stønad uten å ha reelt behov for det, og det er disse jeg sikter til.

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å kalle alle brukere av NAV for "navere". Definisjonen av ordet "naver" er faktisk en som hever trygd eller stønad uten å ha reelt behov for det, og det er disse jeg sikter til.

Anonymous poster hash: a2c57...ad2

Det er et fåtall av de som mottar støtte fra Nav som faktisk misbruker systemet. Det er mange som kommet under kategorien naver, selv om de faktisk ikke misbruker det. Det er det som gjør det feil å ha et slikt navn på det. Altfor mange blir feildømt og sett ned på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...