Gå til innhold

Hva er det beste å værste med Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å da er du en av de snille :) Beklager at jeg virker fiendtlig tidligere. Jeg er bare 23 men er diognisert asberpgers så jeg prøvde forskjellige jobber men så plutselig for 3 og et halvt år siden så ble jeg bedt om å møte opp hos nav og dem sa jeg skulle bli ung ufør, jeg spurte hvor lenge dette kan vare, når det går ut på dato? Dem sa det går ikke ut på dato, jeg kan være ufør resten av livet, at jeg faktisk kan være slik resten av livet er skremmendes. Hadde vært trist å bli 70 og tenke tilbake på livet og så har jeg ikke gjort noe

Anonymous poster hash: 5e7f3...4c5

Nettopp! Det er flere sider ved å bli ufør enn bare å motta penger, som ofte ikke er mer enn at en klarer å holde liv i seg, og som du nevner - det er mye du skulle ønske du kunne gjøre.

Ja, jeg er en av de snille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å tull, jeg går på nav og jobber ikke og jeg er ikke noe høyrefantasi, man er ufør av en grunn...

Anonymous poster hash: 5e7f3...4c5

Det er nettopp fordi du er virkelig at du ikke er en høyrefantasi. Mitt angrep er rettet mot høyretanken at alle kan jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Det er flere sider ved å bli ufør enn bare å motta penger, som ofte ikke er mer enn at en klarer å holde liv i seg, og som du nevner - det er mye du skulle ønske du kunne gjøre.

Ja, jeg er en av de snille :D

Er du ufør?

Det er nettopp fordi du er virkelig at du ikke er en høyrefantasi. Mitt angrep er rettet mot høyretanken at alle kan jobbe.

Å

Anonymous poster hash: 5e7f3...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POSITIVE:

Gratis helsetjeneste ulik USA. God teknologi og kvalitet innenfor helsetjeneste.

God økonomi. Egentlig et veldig trygt land. Bra landskap. Bruker vannkraftverk.

NEGATIVE:

NAV gjør som regel ikke en god jobb. Det er vel en grunn til at folk friker ut der xD

Mange fylker eller byer som ikke er like "moderne" som andre,
for eksempel Oslo har jo videospill utviklere men ikke Ålesund eller Molde osv.

Vi virker litt mer ignorant/uinformert en USA på en del ting?

Fordommer mot innvandrere og utenlandske, muligens diskriminering og forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POSITIVE:

Gratis helsetjeneste ulik USA. God teknologi og kvalitet innenfor helsetjeneste.

God økonomi. Egentlig et veldig trygt land. Bra landskap. Bruker vannkraftverk.

Null innvandring!

NEGATIVE:

NAV gjør som regel ikke en god jobb. Det er vel en grunn til at folk friker ut der xD

Mange fylker eller byer som ikke er like "moderne" som andre,

for eksempel Oslo har jo videospill utviklere men ikke Ålesund eller Molde osv.

Vi virker litt mer ignorant/uinformert en USA på en del ting?

Fordommer mot innvandrere og utenlandske, muligens diskriminering og forskjellsbehandling.

Innvandring her kommer vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snarere du som lever i en drømmeverden - et multikulti-ideologisk fantasifoster hvor det delireres om at det masseinnvandringsinduserte nye Norge er en forlengelse av Norge slik det alltid har vært. I virkeligheten var Norge fremdeles ett av verdens mest homogene land til langt utpå åttitallet og begynnelsen av nittitallet, før konsekvensen av masseinnvandringspolitikken for alvor tok knekken på den delen av norgeshistorien.

Selv ideologiske forsøk på å dokumentere en multikulturalistisk Norgeshistorie før masseinnvandringens tidsalder, slik som det multikulti-propaganderende historieverket «Norsk innvandringshistorie», viser tvert i mot at den historiske innvandringen til Norge ikke bare var ekstremt liten sammenlignet med dagens regelrette folkevandring, men så godt som all innvandring til Norge fram til 1970 var fra andre germanske land.

Hvilket selvfølgelig dokumenterer at Norge tvert i mot har en meget lang historie som et svært homogent land før den politisk initierte masseinnvandringen og den påfølgende etnokulturelle transformasjonen av Norge vi ser i dag.

Hva med den omfattende arbeidsinnvandringen under industrireisningen da man bygde veier, kraftverk og fabrikker over alt der det var mulig å bygge ut elektrisk kraft? Min oldefar kom til landet som anleggsarbeider og ble værende som fabrikkarbeider. Han var finsk, og han kom ikke akkurat alene.

Hva med den omfattende finske innvandringen til Nord-Norge? Der finner du flere bygder der befolkninga i det alt vesentlige er kvener den dag i dag. Dvs, de er norske men de er fullt på det rene med at de er etterkommere av finner, og mange av dem snakker fortsatt et passabelt finsk.

Det har vært ganske omfattende innvandring av mennesker med en annen kultur og et annet språk enn det norske, men de har blitt en del av oss, og det kommer til å skje med de nyere innvandringsbølgene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Beste;

Velstanden

Dugnadsånden

Friluftslivet

Fisket

Fjellet

Skogene

Værste;

Selvgodheten

Den overdrevne innvandringen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hva med den omfattende arbeidsinnvandringen under industrireisningen da man bygde veier, kraftverk og fabrikker over alt der det var mulig å bygge ut elektrisk kraft? Min oldefar kom til landet som anleggsarbeider og ble værende som fabrikkarbeider. Han var finsk, og han kom ikke akkurat alene.

Hva med den omfattende finske innvandringen til Nord-Norge? Der finner du flere bygder der befolkninga i det alt vesentlige er kvener den dag i dag. Dvs, de er norske men de er fullt på det rene med at de er etterkommere av finner, og mange av dem snakker fortsatt et passabelt finsk.

Det har vært ganske omfattende innvandring av mennesker med en annen kultur og et annet språk enn det norske, men de har blitt en del av oss, og det kommer til å skje med de nyere innvandringsbølgene også.

Det er ikke sikkert.

Tidligere innvandring har primært kommet i fra land med samme kulturelle bakgrunn som oss (europeere). De hadde dessuten ingen særkrav, og det var svært få ting som lå til grunn for konflikt. I dag ser vi muslimer og afrikanere som ikke har noen interesse av å bidra (jobbe, idielt arbeid, dugnagsånd etc), og som samtidig ønsker seg mange av de kulturelle og religiøse greiene som de "flyktet" i fra.

Så du kan ikke uten videre sammenlikne en finsk arbeidsinnvandrer fra 1800-tallet med en somalisk flyktning som lever på NAV og som ikke har noen drøm eller ønske om å bidra eller klare seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

POSITIVE:

Gratis helsetjeneste ulik USA. God teknologi og kvalitet innenfor helsetjeneste.

God økonomi. Egentlig et veldig trygt land. Bra landskap. Bruker vannkraftverk.

NEGATIVE:

NAV gjør som regel ikke en god jobb. Det er vel en grunn til at folk friker ut der xD

Mange fylker eller byer som ikke er like "moderne" som andre,

for eksempel Oslo har jo videospill utviklere men ikke Ålesund eller Molde osv.

Vi virker litt mer ignorant/uinformert en USA på en del ting?

Fordommer mot innvandrere og utenlandske, muligens diskriminering og forskjellsbehandling.

Wow..

Gratis helsetjeneste i Norge ja. Men den er middelmådig. Mange må dra til utlandet for å få den hjelpen de trenger.

God økonomi..vel, den er oljedrevet. Uten oljen, så er vi Italia eller Hellas.

"Bruker vannkraftverk"? Vel..vi er heldige som har masse fosser og fjell, og dermed KAN bruke vannkraft. Du får det til å høres ut som om at andre land er dumme som ikke bruker vannkraft.

Hva er det som gjør en by moderne? At de har dataspillutviklere? Øh...Mangel på logikk. Trondheim har ikke dataspillutviklere, men de har NTNU. Det har ikke Oslo. Oslo har heller ikke like mye oljeteknologiske selskaper som Stavanger. Er Oslo gammeldags da?

Mer ignorante enn amerikanere? For en merkelig form for generalisering. Vi har antakelig noe høyere IQ i snitt enn amerikanere, men i USA bor det 280 millioner mennesker. Omtrent 100 millioner av dem er retarderte rednecks, og omtrent 100 millioner er helt vanlige folk som deg og meg. Og en liten gruppe er supersmarte og progressive.

Fordommer mot innvandrere ja..hmm..det finner man ikke i andre land..eller?

Jeg tror jeg ville gjort litt mer research til O-fagsoppgaven din om jeg var deg kompis ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, hva er det som er så ille med norskundervisningen?

Anonymous poster hash: 3e004...fa9

Er alt for mange nordmenn som er helt ræva på rettskrivning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alt for mange nordmenn som er helt ræva på rettskrivning

Og det har du erfaring nok til å si? -_-

Anonymous poster hash: 5e7f3...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det har du erfaring nok til å si? -_-

Anonymous poster hash: 5e7f3...4c5

Ja. Jeg har lest såpass mye i både aviser og ukeblader og her inne, at jeg ser feilene hagle ned overalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert.

Tidligere innvandring har primært kommet i fra land med samme kulturelle bakgrunn som oss (europeere). De hadde dessuten ingen særkrav, og det var svært få ting som lå til grunn for konflikt. I dag ser vi muslimer og afrikanere som ikke har noen interesse av å bidra (jobbe, idielt arbeid, dugnagsånd etc), og som samtidig ønsker seg mange av de kulturelle og religiøse greiene som de "flyktet" i fra.

Så du kan ikke uten videre sammenlikne en finsk arbeidsinnvandrer fra 1800-tallet med en somalisk flyktning som lever på NAV og som ikke har noen drøm eller ønske om å bidra eller klare seg selv.

Ikke, hva med finner? Ikke samme kultur, ikke samme språk, ikke samme religion. Likevel integrert.

Hva angår dugnadsånd og ideelt arbeid, så syns jeg ikke jeg ser så mye til det blant nordmenn heller. Og når det gjelder vilje til å arbeide, så er det da svært mange innvandrere som er veldig arbeidssomme og opptatt av å gjøre noe ut av livene sine. Pakistanske foreldre er f.eks ofte veldig ambisiøse på barnas vegne, og presser dem for at de skal ta en skikkelig utdannelse. Mange av dem blir leger, advokater og ingeniører.

Du gjør en kjempetabbe når du tar noen røtne eksempler og fremstiller dem som om de skulle være representative for alle innvandrere. Sånn er det ganske enkelt ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow..

Gratis helsetjeneste i Norge ja. Men den er middelmådig. Mange må dra til utlandet for å få den hjelpen de trenger.

God økonomi..vel, den er oljedrevet. Uten oljen, så er vi Italia eller Hellas.

"Bruker vannkraftverk"? Vel..vi er heldige som har masse fosser og fjell, og dermed KAN bruke vannkraft. Du får det til å høres ut som om at andre land er dumme som ikke bruker vannkraft.

Hva er det som gjør en by moderne? At de har dataspillutviklere? Øh...Mangel på logikk. Trondheim har ikke dataspillutviklere, men de har NTNU. Det har ikke Oslo. Oslo har heller ikke like mye oljeteknologiske selskaper som Stavanger. Er Oslo gammeldags da?

Mer ignorante enn amerikanere? For en merkelig form for generalisering. Vi har antakelig noe høyere IQ i snitt enn amerikanere, men i USA bor det 280 millioner mennesker. Omtrent 100 millioner av dem er retarderte rednecks, og omtrent 100 millioner er helt vanlige folk som deg og meg. Og en liten gruppe er supersmarte og progressive.

Fordommer mot innvandrere ja..hmm..det finner man ikke i andre land..eller?

Jeg tror jeg ville gjort litt mer research til O-fagsoppgaven din om jeg var deg kompis ;)

du liker å være udiplomatisk har jeg merket.

Jeg fokuserer jo på fordelene vi har NÅ, ikke når de vil forsvinne.

Videospillutvikling var et eksempel, det ville vært det logiske å tenke når du leste det der

Og det jeg mener med at vi kan VIRKE som vi er mer ignorant kommer fra at vi for eksempel har mange wikipedia artikler som er mye kortere en de engelske

men jeg blir ikke igjen her for å krangle med deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest FuturePrimitive

Ikke, hva med finner? Ikke samme kultur, ikke samme språk, ikke samme religion. Likevel integrert.

Hva angår dugnadsånd og ideelt arbeid, så syns jeg ikke jeg ser så mye til det blant nordmenn heller. Og når det gjelder vilje til å arbeide, så er det da svært mange innvandrere som er veldig arbeidssomme og opptatt av å gjøre noe ut av livene sine. Pakistanske foreldre er f.eks ofte veldig ambisiøse på barnas vegne, og presser dem for at de skal ta en skikkelig utdannelse. Mange av dem blir leger, advokater og ingeniører.

Du gjør en kjempetabbe når du tar noen røtne eksempler og fremstiller dem som om de skulle være representative for alle innvandrere. Sånn er det ganske enkelt ikke.

Nja..Det er da vel ikke kjempestor forskjell på finner og nordmenn? Vi deler omtrent de samme verdiene. Ja, vi sitter ikke i sauna eller sturer rundt i snøen på samme måte som dem (eller hva søren det er finner driver med der borte egentlig), men jeg føler jeg har mer til felles med finner generelt enn irakere. Men dette forventer jeg ikke at du skal forstå eller være enig i.

Pakistanske foreldre er kjempeopptatt av at deres JENTEbarn skal gjøre det godt på skolen - ja. Det stilles umenneskelig krav til dem. Guttene derimot er det ingen som stiller krav til. Pakistanske gutter gjør det visstnok dårligere enn norske gutter på skolen. Pakistanske jenter, jepp..de gjør det kjempebra. De må også gifte seg med en pakistansk fetter og ta seg av sine egne foreldre og mannen sine foreldre når de blir gamle og syke. Yaaaaaaay :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

du liker å være udiplomatisk har jeg merket.

Jeg fokuserer jo på fordelene vi har NÅ, ikke når de vil forsvinne.

Videospillutvikling var et eksempel, det ville vært det logiske å tenke når du leste det der

Og det jeg mener med at vi kan VIRKE som vi er mer ignorant kommer fra at vi for eksempel har mange wikipedia artikler som er mye kortere en de engelske

men jeg blir ikke igjen her for å krangle med deg

Jeg forstår ikke sammenhengen i det du skriver. Ikke meningen å være dust altså, men det du sier gir ingen mening. Sorry..da trenger vi i hvert fall ikke krangle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Ikke, hva med finner? Ikke samme kultur, ikke samme språk, ikke samme religion. Likevel integrert.

Hva angår dugnadsånd og ideelt arbeid, så syns jeg ikke jeg ser så mye til det blant nordmenn heller. Og når det gjelder vilje til å arbeide, så er det da svært mange innvandrere som er veldig arbeidssomme og opptatt av å gjøre noe ut av livene sine. Pakistanske foreldre er f.eks ofte veldig ambisiøse på barnas vegne, og presser dem for at de skal ta en skikkelig utdannelse. Mange av dem blir leger, advokater og ingeniører.

Du gjør en kjempetabbe når du tar noen røtne eksempler og fremstiller dem som om de skulle være representative for alle innvandrere. Sånn er det ganske enkelt ikke.

Du kan jo se brennpunkt-dokumentaren om hvor norske andregenerasjonsinnvandrere føler seg, og kanskje du også får litt nyttig info om hva slags kultur de har i f.eks pakistan? Hva f.eks ære betyr?

Du virker jo litt forvirret når du sammenlikner finsk og pakistansk kultur :)

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDUP11001514/04-11-2014

Fantastisk sitat fra Hassan (18) FØDT I NORGE

"For meg er det helt OK lissom, for jeg skal bare ha kone som skal passe på mine foreldre. Så lenge hun er muslim og fra pakistan. Spiller ingen rolle hvem hun er. Hun må vite hva som er galt og riktig og være sånn veldig inne i Islam. Da menn hadde kontroll, verden var bra og sånt. Nå som det er damer som er med i greia, jeg liker ikke det. Nå som kvinner har fått rettigheter, de skal prate i mot mannen sin"

Hahahaha...finner altså!

Endret av FuturePrimitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se brennpunkt-dokumentaren om hvor norske andregenerasjonsinnvandrere føler seg, og kanskje du også får litt nyttig info om hva slags kultur de har i f.eks pakistan? Hva f.eks ære betyr?

Du virker jo litt forvirret når du sammenlikner finsk og pakistansk kultur :)

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDUP11001514/04-11-2014

Fantastisk sitat fra Hassan (18) FØDT I NORGE

"For meg er det helt OK lissom, for jeg skal bare ha kone som skal passe på mine foreldre. Så lenge hun er muslim og fra pakistan. Spiller ingen rolle hvem hun er. Hun må vite hva som er galt og riktig og være sånn veldig inne i Islam. Da menn hadde kontroll, verden var bra og sånt. Nå som det er damer som er med i greia, jeg liker ikke det. Nå som kvinner har fått rettigheter, de skal prate i mot mannen sin"

Hahahaha...finner altså!

Rundt begynnelsen av 1900-tallet som jeg snakker om, ville folk som deg ha vært meget mistenksomme overfor finnene også. Og siden mange av arbeiderne som kom, var kommunistiske agitatorer for arbeiderrettigheter, så ble arbeidsinnvandrerne ofte sett på med stor skepsis av den opprinnelige befolkninga. Litt som med muslimer i dag, tenker jeg.

Men det er jo litt artig da, at du benytter deg av ett enkelt utsagn og generaliserer til hele den pakistanskættede befolkningen ut fra det. Et spørsmål til deg: Hvorfor tar du ikke heller Ulrik Imtiaz Rolfsen som eksempel på "hvordan pakistanere er" og hvor godt de er integrert? Eller Hadia Tajik? Eller de mange pakistanere som har tatt høyere utdanning og gjort gode karrierer?

Men nei, du velger som din "representative" norsk-pakistaner en 18-åring som ikke syns det er så nøye hvem han gifter seg med, "bare hun er fra pakistan og muslim", til tross for at det gjør ham til en representant for en liten gruppe. Det er bare en håndfull slike ekteskap hvert år.

Du kunne like gjerne ha brukt en nordmann som hentet seg en kone fra Thailand som et eksempel på norske mennes preferanser og verdisyn. Det kommer like mange thailanske kvinner for å giftes med norske menn, som det kommer utenlandske ektefeller til alle andre grupper til sammen.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...