Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener at mange mennesker som ikke har egne barn kan vite mye om temaet, men å opprette en foreldregruppe når man ikke er foreldre selv er noget spesielt og det vil bli en helt annen tilnærming til temaet.

Men jeg skal stoppe her. Det er frivillig å melde seg inn så jeg kan bare avstå og ønske deg lykke til med gruppen din.

Anonymous poster hash: 57c7b...067

Tja, jeg står nå daglig i de aller mest reelle hverdagssituasjoner og fungerer som en mor både i praksis og teori

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adoptivforeldre har et annet utgangspunkt og tilnærming enn steforeldre. De har valgt å bli foreldre til et barn som desperat trenger det, du har valgt en partner med barn som vedheng.

Er du helt på styr? Partner med barn som vedheng???? :sjokkert:

• Liker 3
Skrevet

Noen eksempler:

Sier du bevisst til barna dine: "Så artig tegning, jeg likte hvordan du har brukt fargene!" og ikke "Så flink du er til å tegne"? Og vet du grunnen til at du sier det første og ikke det andre?

Er du bevisst på å ikke si til små jenter som har pynta seg: "Åååååå så FIIIIIN du var i dag, har du PYYYYYNTA deg???"

Er du bevisst på hvilke filmer barna ser, hvilke bøker de leser? Er det viktig for deg hva disse tingene inneholder og hva de oppfordrer til?

Er du bevisst på å lære barnet ditt hvordan det bygger relasjoner? Hva som gjør alle mennesker spesielle? Hvordan man viser andre at man setter pris på dem?

Er du en av dem som lar barnet handle/lage bursdags- og julegaver selv, og som oppfordrer til å kjøpe/lage ting som mottageren setter pris på og blir glad av?

Er du bevisst på balansegangen mellom frihet/grenser/tenke selv/respektere andre/oppføre seg ordentlig/tørre å si nei?

Hvis svaret er ja på de fleste av disse så har vi masse å snakke om :)

Jeg kan svare ja på det meste av dette. Vet ikke om jeg føler for å delta i noen diskusjonsgruppe, men en tråd på KG kan jeg alltids delta i. :P Nå er mine barn mye yngre enn dine bonusbarn da.
Skrevet (endret)

Jeg kan svare ja på det meste av dette. Vet ikke om jeg føler for å delta i noen diskusjonsgruppe, men en tråd på KG kan jeg alltids delta i. :P Nå er mine barn mye yngre enn dine bonusbarn da.

Hyggelig, men jeg mistet litt piffen her jeg nå... Hadde glemt hvor ekle folk på KG kunne være...

Edit: Men det hjalp veldig å se svaret ditt, takk :)

Endret av Zadja
  • Liker 2
Skrevet

Hyggelig, men jeg mistet litt piffen her jeg nå... Hadde glemt hvor ekle folk på KG kunne være...

Edit: Men det hjalp veldig å se svaret ditt, takk :)

Sånn er KG ;)

Kjente meg veldig igjen i punktene dine, spesielt nummer to siden jeg har en datter.

Skrevet

Er du helt på styr? Partner med barn som vedheng???? :sjokkert:

Ja, ikke kom og fortell meg at du valgte deg noen barn og faren til disse barna er noe som fulgte med på lasset?

Det er jo lite interessant å være i en gruppe og diskutere med noen som ikke er helt bevisst sin egen rolle.

• Liker 7
Skrevet

Ja, ikke kom og fortell meg at du valgte deg noen barn og faren til disse barna er noe som fulgte med på lasset?

Det er jo lite interessant å være i en gruppe og diskutere med noen som ikke er helt bevisst sin egen rolle.

Beklager, men hverken ungene eller faren var på lasset, her var de alle i førersetet.

• Liker 1
Skrevet

Sånn er KG ;)

Kjente meg veldig igjen i punktene dine, spesielt nummer to siden jeg har en datter.

Det punktet er et av de jeg er mest bevisst på, sikkert mye fordi jeg også har vært i et forhold med en som var veldig glad i at jeg pyntet meg osv. Fikk alltid høre hvor fin jeg var når jeg hadde fine klær og full makeup, ikke ellers... :sur:

Var akkurat i en bursdag hvor en fem år gammel jente var så lei seg fordi hun hadde glemt å ta på seg kjole før hun kom. Alle prøvde å oppmuntre på ulike vis (deriblant jeg, som hadde lik farge på buksa som henne), men hun sutra så mye at faren ringte mora som kom med kjolen. Jenta skifta til prinsessekjole, kom inn i stua og alle gispet og ropte "Nææææ!! Så FIN du var nå!!! Oioioi, åsså så flott kjole a gitt!" .........jeg tenker at hun kommer ikke til å være noe mindre opptatt av å pynte seg i tiden som kommer, klart det er moro å få sånne reaksjoner. Synd hun ikke bare kunne fått samme typen oppmerksomhet uten å "kle seg ut"...

Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit å like å pynte seg, det gjør jo ofte både små gutter og jenter. Ta på seg andre klær, kle seg ut osv. Klart det er gøy! Men det blir feil når jentene nesten utelukkende får komplimenter for klær og utseende. De må bli sett for den de er og det de gjør, ikke bare "å, så fin kjole". Derfor forteller jeg datteren min at det er koselig å være sammen med henne, at jeg liker henne osv. heller enn at hun er "fin".

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er helt greit å like å pynte seg, det gjør jo ofte både små gutter og jenter. Ta på seg andre klær, kle seg ut osv. Klart det er gøy! Men det blir feil når jentene nesten utelukkende får komplimenter for klær og utseende. De må bli sett for den de er og det de gjør, ikke bare "å, så fin kjole". Derfor forteller jeg datteren min at det er koselig å være sammen med henne, at jeg liker henne osv. heller enn at hun er "fin"

Helt klart, klær kan være morsomt og jeg ville ikke tatt fra de den gleden :) Er bare at når man først har blitt bevisst på det, så hører man hvor ofte jenter blir møtt med "Hei! Så fin du var i dag!" og de tror ganske fort at det er det det handler om, å være fin så man får skryt for at man er fin...

Endret av Zadja
Skrevet

Det punktet er et av de jeg er mest bevisst på, sikkert mye fordi jeg også har vært i et forhold med en som var veldig glad i at jeg pyntet meg osv. Fikk alltid høre hvor fin jeg var når jeg hadde fine klær og full makeup, ikke ellers... :sur:

Var akkurat i en bursdag hvor en fem år gammel jente var så lei seg fordi hun hadde glemt å ta på seg kjole før hun kom. Alle prøvde å oppmuntre på ulike vis (deriblant jeg, som hadde lik farge på buksa som henne), men hun sutra så mye at faren ringte mora som kom med kjolen. Jenta skifta til prinsessekjole, kom inn i stua og alle gispet og ropte "Nææææ!! Så FIN du var nå!!! Oioioi, åsså så flott kjole a gitt!" .........jeg tenker at hun kommer ikke til å være noe mindre opptatt av å pynte seg i tiden som kommer, klart det er moro å få sånne reaksjoner. Synd hun ikke bare kunne fått samme typen oppmerksomhet uten å "kle seg ut"...

Okei, men slikt som dette er jo ganske banal tenkning om barneoppdragelse som har vært mye eksponert i media og ikke akkurat det jeg tenker på som dypdykk i foreldrerollen... Jeg tror faktisk de fleste foreldre er litt mer tilbøyelige til å overanalysere og være litt for opptatt av detaljer enn motsatt.

Det er også forskjell på "hverdag og fest" og det er synd om jenter aldri skal få høre at de er fine av prinsipp. Det er ingen som vet om hennes ønske om kjole var pga at hun hadde gledet seg til å få bruke den og ble kjempelei seg og skuffe, eller fordi hun egentlig ville fiske etter komplimenter... Ut fra erfaring emd egne jenter på den alderen vil jeg tro førstnevnte er mest sannsynlig, Det er ikke så ganger jeg har stått i ulike settinger med utrøstelige barn pga feil "antrekk" eller andre banale årsaker.

Anonymous poster hash: ba01f...ce2

• Liker 3
Skrevet

Okei, men slikt som dette er jo ganske banal tenkning om barneoppdragelse som har vært mye eksponert i media og ikke akkurat det jeg tenker på som dypdykk i foreldrerollen... Jeg tror faktisk de fleste foreldre er litt mer tilbøyelige til å overanalysere og være litt for opptatt av detaljer enn motsatt.

Det er også forskjell på "hverdag og fest" og det er synd om jenter aldri skal få høre at de er fine av prinsipp. Det er ingen som vet om hennes ønske om kjole var pga at hun hadde gledet seg til å få bruke den og ble kjempelei seg og skuffe, eller fordi hun egentlig ville fiske etter komplimenter... Ut fra erfaring emd egne jenter på den alderen vil jeg tro førstnevnte er mest sannsynlig, Det er ikke så ganger jeg har stått i ulike settinger med utrøstelige barn pga feil "antrekk" eller andre banale årsaker.

Anonymous poster hash: ba01f...ce2

At barn kan være utrøstelige pga feil antrekk sier noe om hvor fokuset ligger, jeg tviler på at du ville fått den samme reaksjonen av en gutt.

Men jeg er ferdig her jeg nå, jeg fikk svar på det jeg lurte på og er godt fornøyd! Takk for alle svar.

Skrevet

At barn kan være utrøstelige pga feil antrekk sier noe om hvor fokuset ligger, jeg tviler på at du ville fått den samme reaksjonen av en gutt.

Men jeg er ferdig her jeg nå, jeg fikk svar på det jeg lurte på og er godt fornøyd! Takk for alle svar.

Har du fått ti medlemmer til den lukkede gruppen din allerede? ;)

Anonymous poster hash: 15809...f34

• Liker 3
Skrevet

Adoptivforeldre har et annet utgangspunkt og tilnærming enn steforeldre. De har valgt å bli foreldre til et barn som desperat trenger det, du har valgt en partner med barn som vedheng.

Så det du mener er at steforeldre ikke behøver å ta del i sine bonus barns oppdragelse? Så lenge mor, far og stemor/far er på samme plan og enige, ser jeg ikke helt argumentene dine.

Jeg regner med at mannen hennes fortalte om barna sine på et tidlig punkt i forholdet, slik at hun kunne ta et standpunkt på om hun ville være en del av familien. Sorry, men enten er du helt ute på jordet eller så er du kun ute etter å provosere.

Anonymous poster hash: a70e5...843

• Liker 4
Skrevet

Stemmer, jeg kjente hele familien før følelsene oppstod og ingen er vedheng, de ungene er den største gaven jeg kunne fått :)

Skrevet

Selv om barna bor fast hos dere, så er du jo ikke mor/far og kan ha en mer toretisk tilnærming til temaet.

Den var drøy! Jeg er helt uenig med deg i dette standpunktet. Kan ikke skjønne hvorfor det er nødvendig å ha født en unge for å kunne vite noe om barn, eller å kalle seg en forelder. Det er relasjonen som teller ikke hvordan ungen kom til verden. Hallo.. Om en skal følge din logikk, så er det bare biologi som betyr noe, altså er en far bare far dersom han har bidratt med sædceller - helt uavhengig av om han har bidratt utover dette. Det er bare merkelig all den tid mange har vokst opp hos foreldre som ikke er deres biologiske foreldre, uten at de har fått vite det før i voksen alder. Er disse foreldrene mindre viktige?

• Liker 3
Skrevet

Skal man sette ambisjonsnivået lavest mulig for å ikke tråkke på folk som deg med lav selvtillit? Kan du ikke la noen du ikke kjenner strebe etter noe annet enn deg selv?

Anonymous poster hash: a780f...641

Oi, angry much? Stått opp på feil ben? Ja alle som ser litt kritisk på slike grupper har dårlig selvtillit og har ingenting å strebe etter, må være dagens mest latterligste arguement :P

Anonymous poster hash: 6e089...dca

Skrevet

Har du fått ti medlemmer til den lukkede gruppen din allerede? ;)

Det jeg fikk svar på er at det var ikke så veldig mange bevisste foreldre inne på forumet i kveld ;)

• Liker 2
Skrevet

Det jeg fikk svar på er at det var ikke så veldig mange bevisste foreldre inne på forumet i kveld ;)

Hehe :)

• Liker 1
Gjest Kritisk
Skrevet

Det er jo ganske mange som har kommet med gode svar her da. At du velger å vri mye av det folk sier til noe negativt og stemple dem som mindre bevisst sier mer om deg. Det vil alltid være noen som provoserer litt i en slikt råd, men det har da vitterlig vært noen gode kommentarer her også. Og jeg kan forstå at folk stiller spm tegn ved at du ikke har barn selv, for ting blir ofte annerledes enn man har tenkt med egne barn. Dine bonusbarn har jo en mor selv. Ikke at jeg ikke tror du er en god stemor, men ja, det blir uansett annerledes.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...