Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er flere her inne som ser på seg selv som over middels bevisst/engasjert når det gjelder barneoppdragelse? Og med det mener jeg ikke de som gir barna mer enn middels mye oppmerksomhet og duppeditter, men som virkelig tenker gjennom ting på et annet plan enn det kan virke som de fleste andre foreldre gjør? Som tar bevisste valg i hverdagen, som tenker litt mer over både de små og store tingene. Som ser den store sammenhengen, som ser at hva vi gjør i dag får konsekvenser i tiden som kommer, på godt og vondt.

Jeg ønsker nemlig å samle en liten gruppe sånne mennesker og ta opp ulike tema. Tanken er at vi utveksler tanker, idéer og kunnskap.

Denne gruppen vil fokusere på hvordan man kan oppdra sunne barn med gode verdier og sunne hobbyer. Barn som tenker selv, som kan vurdere, resonere. Selvstendige barn som ikke gir etter for press og som er seg selv, ikke en kopi av andre. Omtenksomme barn som tar hensyn til andre, men som også tar hensyn til seg selv, og som har evnen til å si nei når de ikke vil mer. Barn som har respekt for jordkloden, naturen, dyr og andre mennesker. Kreative barn som ikke bare skal finne "det rette svaret", men som tenker utenfor boksen. Vi ønsker å forberede barna på livet, ikke bare legge til rette så de har det best mulig her og nå. Vi jobber for en sterk selvfølelse, god selvrespekt og realistisk selvtillit. Ønsker mindre fokus på prestasjoner, "å være flink", mer på å ha gode verdier, være seg selv, gjøre sitt beste og ikke gi seg. Og sist, men ikke minst: Barn som er takknemlige, som skjønner hvor godt de har det, som setter pris på det de har.

Vi kan dele artikler vi har lest, eller komme med synspunkt på en sak, stille et åpent spørsmål, oppfordre til debatt/diskusjon/idémyldring. Vi kan dele tips om gode filmer vi har sett, eller bøker vi har lest, som har god moral og som setter i gang hjernen.

Er det noen som kunne tenke seg å være med? Hyl ut :) (Gruppen blir intim (ca 10 personer) og kommunikasjonen foregår vel greiest på Facebook i en lukket/hemmelig gruppe)

Håper veldig å komme i kontakt med andre som tar bevisste valg og som er opptatt av noen av de samme tingene som meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gruppe med foreldre som anser seg selv som bedre enn alle andre altså?

Anonymous poster hash: b294f...6e3

• Liker 25
Skrevet

En gruppe med foreldre som anser seg selv som bedre enn alle andre altså? Anonymous poster hash: b294f...6e3

Og så? Noen foreldre ER jo bedre enn andre. Så lenge diskusjonen ikke går ut på å henge ut andre så ser jeg ikke problemet.

Anonymous poster hash: f85a1...552

• Liker 10
Skrevet

Og så? Noen foreldre ER jo bedre enn andre. Så lenge diskusjonen ikke går ut på å henge ut andre så ser jeg ikke problemet.

Anonymous poster hash: f85a1...552

herregud... det at man tror man er så jævela mye bedre enn alle andre sier jo sitt, lykke til med holdningene der hvis de smitter over på barna dine :P

Anonymous poster hash: 6e089...dca

• Liker 5
Skrevet

herregud... det at man tror man er så jævela mye bedre enn alle andre sier jo sitt, lykke til med holdningene der hvis de smitter over på barna dine :PAnonymous poster hash: 6e089...dca

Skal man sette ambisjonsnivået lavest mulig for å ikke tråkke på folk som deg med lav selvtillit? Kan du ikke la noen du ikke kjenner strebe etter noe annet enn deg selv?

Anonymous poster hash: a780f...641

• Liker 6
Skrevet

IKKE at man er bedre foreldre enn andre, men at man er mer interessert i å diskutere hver minste ting rundt barneoppdragelsen, hvordan små ting kan påvirke. Er veldig mange foreldre som ikke er bevisste, de trenger ikke å være dårlige foreldre av den grunn. Men de har ingenting i en slik diskusjonsgruppe å gjøre, fordi de er ikke interessert i å bryte alt ned sånn som meg. Men JEG er interessert i det, og jeg ønsker å komme i kontakt med andre som også er interessert i det :)

• Liker 1
Skrevet

TS, hvor gammel er du og hvor gamle er barna dine?

Anonymous poster hash: e748b...0fc

• Liker 1
Skrevet

Noen eksempler:

Sier du bevisst til barna dine: "Så artig tegning, jeg likte hvordan du har brukt fargene!" og ikke "Så flink du er til å tegne"? Og vet du grunnen til at du sier det første og ikke det andre?

Er du bevisst på å ikke si til små jenter som har pynta seg: "Åååååå så FIIIIIN du var i dag, har du PYYYYYNTA deg???"

Er du bevisst på hvilke filmer barna ser, hvilke bøker de leser? Er det viktig for deg hva disse tingene inneholder og hva de oppfordrer til?

Er du bevisst på å lære barnet ditt hvordan det bygger relasjoner? Hva som gjør alle mennesker spesielle? Hvordan man viser andre at man setter pris på dem?

Er du en av dem som lar barnet handle/lage bursdags- og julegaver selv, og som oppfordrer til å kjøpe/lage ting som mottageren setter pris på og blir glad av?

Er du bevisst på balansegangen mellom frihet/grenser/tenke selv/respektere andre/oppføre seg ordentlig/tørre å si nei?

Hvis svaret er ja på de fleste av disse så har vi masse å snakke om :)

• Liker 4
Skrevet

TS, hvor gammel er du og hvor gamle er barna dine?

Anonymous poster hash: e748b...0fc

Hei! Jeg er 30 og har tre bonusbarn i alderen 8-19 år, planlegger et felles barn i nærmeste framtid :)

Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Jeg anser meg selv for å være veldig bevisst i alle de temaene du nevner - men jeg leser leter ikke opp masse artikler om saken eller teoretiserer en hel rekke ting.

Bevissthet handler først og fremst om å se barnet.

Slikt fokus tror jeg ikke nødvendigvis gagner barnet eller forelderen, selv om jeg selvsagt tror det er fornuftig å filosofere og gjøre seg opp tanker.

Svaret for meg er ja på mange spørsmål, men jeg kan jo ikke påtvinge mine barn dette. Det vil gi dem følelsen av å ikke bli sett eller hørt - og kanskje gi dårligere selvbilde. Vi kan faktisk ende opp med barn som er stikk motsatt av oss selv også rent verdimessig(ikke nødvendigvis bare på den positive siden), og da vil det du anser som "bevissthet og gode verdier" sees som kritikk/ikke forstående/skape avstand.

Så for meg er hele poenget at min bevissthet rundt disse temaene nok til tider vil måtte kjenne sin besøkelsestid nettopp fordi barna jo ikke er en kopi av oss selv.

• Liker 6
Skrevet

Jeg anser meg selv for å være veldig bevisst i alle de temaene du nevner - men jeg leser leter ikke opp masse artikler om saken eller teoretiserer en hel rekke ting.

Slikt fokus tror jeg ikke nødvendigvis gagner barnet eller forelderen, selv om jeg selvsagt tror det er fornuftig å filosofere og gjøre seg opp tanker.

Svaret for meg er ja på mange spørsmål, men jeg kan jo ikke påtvinge mine barn dette. Det vil gi dem følelsen av å ikke bli sett eller hørt - og kanskje gi dårligere selvbilde. Vi kan faktisk ende opp med barn som er stikk motsatt av oss selv også rent verdimessig(ikke nødvendigvis bare på den positive siden), og da vil det du anser som "bevissthet og gode verdier" sees som kritikk/ikke forstående/skape avstand.

Så for meg er hele poenget at min bevissthet rundt disse temaene nok til tider vil måtte kjenne sin besøkelsestid nettopp fordi barna jo ikke er en kopi av oss selv.

...og nettopp derfor må man være bevisst på dette også!

Jeg vil ha kunnskap, masse kunnskap! Og jeg vil ha tanker, masse tanker!

Å gi dårlig selvbilde som du nevner er jo en ting å være bevisst på: Hvordan gi godt selvbilde, men ikke urealistisk høy selvtillit? Viktigere enn alt er Hvordan gi god selvfølelse: Hvordan gi barn følelsen av at de er verdt noe, uavhengig av hva de presterer og hvordan de ser ut?

Ved å si at jeg kan gå i feller ved å være "for bevisst" (?) så glemmer du jo det at jeg ønsker å nettopp være så bevisst at jeg ikke går i de fellene? Eller tror du ikke det er mulig å være bevisst nok? Eller tror du ikke man oppnår noe ved å være så bevisst?

Skrevet

....må legge til en ting, jeg vil på ingen måte at barna skal bli en kopi av meg. Jeg vil at de skal bli den beste utgaven av seg selv!

Skrevet

Er pedagog og anser meg selv som bevisst, men det er noe spesielt å opprette en slik gruppe når man ikke har barn. Da blir det mer teori enn hvordan ting fungerer i praksis og det er ikke like intetessant.

Anonymous poster hash: 57c7b...067

• Liker 6
Skrevet

Er pedagog og anser meg selv som bevisst, men det er noe spesielt å opprette en slik gruppe når man ikke har barn. Da blir det mer teori enn hvordan ting fungerer i praksis og det er ikke like intetessant.

Hvordan kan du mene det når jeg bor med barn 95 % av tiden min?

Skrevet

Selv om barna bor fast hos dere, så er du jo ikke mor/far og kan ha en mer toretisk tilnærming til temaet.

• Liker 5
Skrevet

Selv om barna bor fast hos dere, så er du jo ikke mor/far og kan ha en mer toretisk tilnærming til temaet.

Fantastisk. Hadde dette vært gjeldende om det var adoptivbarn også?

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at mange mennesker som ikke har egne barn kan vite mye om temaet, men å opprette en foreldregruppe når man ikke er foreldre selv er noget spesielt og det vil bli en helt annen tilnærming til temaet.

Men jeg skal stoppe her. Det er frivillig å melde seg inn så jeg kan bare avstå og ønske deg lykke til med gruppen din.

• Liker 4
Skrevet

Det høres ut som en klein gruppe.

Anonymous poster hash: aa445...51d
  • Liker 3
Skrevet

For meg blir det veldig kunstig om man skal kartlegge hvordan man kommuniserer med barnet. Jeg anser meg som middels bevisst på disse tingene du nevner.

Anonymous poster hash: a70e5...843
  • Liker 3
Skrevet

Fantastisk. Hadde dette vært gjeldende om det var adoptivbarn også?

Adoptivforeldre har et annet utgangspunkt og tilnærming enn steforeldre. De har valgt å bli foreldre til et barn som desperat trenger det, du har valgt en partner med barn som vedheng.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...