Gå til innhold

Hva slags husarbeid gjør deres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det helt normale. Dvs. rydding og vasking av eget rom, sette på plass kopper og kar i oppvaskmaskina, sette på plass sko og klær etc.

Jenter på 12 og 14. Eldstejenta fikk jobb som 13-åring og tjener sine egne penger, og har ingen problem med å ta ansvar, hverken i jobb eller i hjemmet.



Anonymous poster hash: 23f59...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo før de starter å få tildelt ansvar, jo bedre.

3-åringen vår må rydde av bordet etter seg og sette i oppvaskmaskinen.

Han må sette/henge på plass sko/klær etter seg.

Han hjelper til å henge opp klesvask, og får hjelpe til med støvsuging. Resultatet blir så som så, men det er ikke så farlig.

Han hjelper til med middagslaging så fremt det lar seg gjøre og vi har nok tid til det.. Gir han enkle oppgaver og han synes det er stor stas å få lov til å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår snart toåring setter inni oppvaskmaskinen, tømmer oppvaskmaskinen og har nå skjønt hvilke knapper han skal trykke på for å sette den på, setter skoene sine fint på plass og hjelper med å rydde lekene sine. Det er de faste tingene han gjør:) Han hjelper også ofte til med andre ting i huset fordi han syns det er gøy. får nyte det så lenge det varer:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Svært lite - men de hjalp som regel til når jeg spurte dem.

Rommene deres var vel ryddige et par ganger i året, tror jeg ... men de forandret seg heldigvis når de flyttet hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen skal holde eget orden på eget rom, samt rydde etter seg - dvs henge opp yttertøy, legge skittentøy i kurven og rydde opp leker og skolesaker etter seg.

I tillegg må hun hjelpe til når vi ber om det. Det innebærer for eksempel støvsuging, bretting av klær, dekke på eller av bord eller hjelpe til med middag. Jeg er opptatt av at hun skal lære at driften av familien og alt som hører med det er et felles ansvar, og at alle derfor må bidra når det er behov for det.

1,5-åringen "hjelper til" med støvsuging, tømming av oppvaskmaskin og vaskemaskin, samt rydding av egne leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter 4, 7 og 9.

De må rydde bort etter seg når de har spist alle 3, og må rydde rommet, rydde opp leker etter seg osv. De to eldste får også lommepenger for å gå ut med søpla og for å dekke på bordet o.l. Og selvfølgelig må de legge skittent tøy i kurven. Og ta opp matboks/flaske fra sekken. Støvsuging er det minstemann som er mest interessert i... Huset vårt er kronglete å støvsuge (flere halvetasjer), men de støvsuger rommet sitt innimellom når det passer seg slik (normalt er det raskere at jeg gjør det selv når jeg støvsuger resten av huset.) Og de hjelper noen ganger til med å skifte sengetøyet. Planen er at de skal begynne å smøre matpakker selv (de to eldste), men det krever litt mer tid om morgenen og blir dermed stadig utsatt...

Endret av Engel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min seksåring rydder rommet sitt en gang i uka og støvsuger. Får hjelp av meg hvis han synes det blir for mye, men da får han mindre ukepenger. Han panter plasker og går ut med søppel nå og da. Henger opp klær og rydder inn sko i garderoben, og legger klær i skittentøykurv. Er ikke alltid dette blir gjort altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...