Gå til innhold

Hva slags husarbeid gjør deres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... Og hvor gamle er de? Jeg har to barn på 5 og 9. Yngste rydder av bordet etter seg og setter i oppvaskmaskinen, rydder sitt eget rom ( med assistanse) og legger sitt eget skittentøy i kurven. Eldste gjør dette, lager egen matpakke + støvsuger en gang i uken. Eldste klager veldig og mener ingen andre på sin alder må gjøre så mye selv, forventer jeg for mye?

Anonymous poster hash: 798e0...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ett barn på snart 3 år. Hun har så klart ikke et veldig stort ansvarsområde, men hun må sørge for at hennes egne sko står fint plassert der de skal være og hjelpe til med å dekke på og rydde av ved middag. I helgene pleier hun også å være med på en støvtørkingsrunde.

Vi er ikke så veldig streng, og kravene til utførelse er lav, fokuset ligger i å skape gode rutiner.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett barn på snart 3 år. Hun har så klart ikke et veldig stort ansvarsområde, men hun må sørge for at hennes egne sko står fint plassert der de skal være, og hjelpe til og dekke på og rydde av ved middag. I helgene pleier hun også å være med på en støvtørkingsrunde.

Vi er ikke så veldig streng, og kravene til utførelse er lav, fokuset ligger i å skape gode rutiner.

Hehe, sånn er det hos oss også, den støvsugingen er ikke allverdens da, men tenker det viktigste er at han gjør det, få rutine på det og ikke blir vandt til at ting bare magisk blir rent og ryddig...

Anonymous poster hash: 798e0...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 17.

Ingen verdens ting. Blir konflikt hvis jeg spør om noe.

Kos dere med småbarna så lenge dere kan....

Anonymous poster hash: cbcfc...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter på 13 og 14. De rydder og vasker eget rom. Tar ut og inn av oppvaskmaskina. Vasker klær. Stort sett det som må til for at huset skal være ryddig og rent.

Alt skjer ikke like frivillig og uten mas enkelte ganger, men lærdommen er at man kan ikke bare gjøre det man har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn på 13 og 16 år og dem gjør ingenting.

Har vaskedame som gjør alt husarbeidet

Anonymous poster hash: d6c8e...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er tre og fem. De skal henge opp jakka og sette skoene på plass. Rydde i lekene sine når vi ber om det, og særlig før husvasken. Når jeg vasker pleier de å få en klut hver slik at de kan tørke litt støv. Det er ikke for hjelpens del, men fordi de syns det er gøy, og jeg tror at om husarbeidet gjøres litt som en lek så blir det enklere når de blir større.

Ellers vil de gjerne hjelpe til med å lage middag (altså røre litt, og den eldste får skjære litt grønnsaker og sånn), dekke bordet og ta ut av oppvaskmaskina. De legger gjerne klærne i skittentøyskurven selv, og den elste vil gjerne være med å brette litt klær etter vask. Det morsomste er vel å bruke håndstøvsugeren.

Så de gjør litt, men mest for gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 17.

Ingen verdens ting. Blir konflikt hvis jeg spør om noe.

Kos dere med småbarna så lenge dere kan....Anonymous poster hash: cbcfc...135

Hvorfor i all verden slipper han unna å gjøre noe ved å lage konflikter? De eldste mine prøvde også å snike seg unna, men da fikk de erfare at det også ble utrolig magert med lommepenger og hjelp til ting de ville ha hjelp til ( kjøring etc).

Anonymous poster hash: de04d...3e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nettopp blitt 4. Rydder lekene sine til kvelden, rydder av sitt eget etter mat og putter skitne klær i skittentøyet. Ellers er det ikke noe fast ennå. Men når jeg skal gjøre husarbeid får hun gjerne en klut til støvtørking eller eller støvsuger litt, gjerne på sitt eget rom. Hjelper med oppvask-/vaskemaskin.

Hun synes fortsatt det er gøy å hjelpe til, og man får vel håpe at det holder så lenge som mulig. :P Men uansett er det ikke et alternativ å IKKE hjelpe til med noe, samme om hun er 4 eller 14 - da blir det lite med lommepenger, kjøring, rene klær osv for henne etterhvert gitt.



Anonymous poster hash: 66659...2ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 og 7. Setter sko og ytterklær på plass. Hjelper å dekke på og av bordet når det faller seg naturlig. Tar alltid eget fat og kopp og setter på kjekkenbenken. Rydder bort leker etter seg i stua. Rydder egne rom med assistanse. Vasker etter seg på bordet når de søler, tar opp matsøl de har sølet på gulvet.

Anonymous poster hash: 77add...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 åringen hjelper til med å ta ting ut av handleposer og sette det på plass, samt å putte inn i oppvaskmaskina, rydder leker.

9-åringen tar ut og inn i oppvaskmaskina, fikser på eget rom, hjelper lillebror å rydde leker, samt litt andre ring innimellom,

De største bor ikke hjemme lenger, men når de er her, så lager de ofte mat og rydder selvfølgelig opp etter seg selv, samt tar ut av oppvaskmaskina når den er ferdig, tørker over benker osv..

Eldstemann er tydeligvis fryktelig glad i ryddige kjøleskap, så han har det med å gå løs på å ordne i kjøleskapet både hos oss, hos sin far og sin søster. ;)

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 17.

Ingen verdens ting. Blir konflikt hvis jeg spør om noe.

Kos dere med småbarna så lenge dere kan....

Anonymous poster hash: cbcfc...135

Bytt passord på wifi, ta bort x-boxs eller hva søren han har, og si han får de tilbake når oppgavene er gjort. Problem solved.

Anonymous poster hash: 5f2b9...9dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 år gammel gutt, har ukesliste med gjøremål. Samler opp "kryss" for å få lommepenger. (Som går rett i sparebøssa, den har han stålkontroll på ;))

Sette sko/støvler på plass, henge opp yttertøy og hjelm. Hive tøyet sitt i rett skittentøyskorg. Holde rommet ryddig. Ta inn posten. Gi kattene mat og vann. Ta ut søppelet når vi voksne ber han om det. Støvsuge når han blir bedt om det. Legge brettet tøy på plass i skapet sitt. Gjøre leksene. Rydde av bordet etter seg.

Alt blir selvfølgelig ikke gjort, og ofte blir det gjort halvveis, med mye stønning og klaging.

Men som andre her har nevnt, det handler om å bearbeide inn rutiner, og da må man begynne når de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt passord på wifi, ta bort x-boxs eller hva søren han har, og si han får de tilbake når oppgavene er gjort. Problem solved.

Anonymous poster hash: 5f2b9...9dd

helt til han tar selvmord.

Anonymous poster hash: 1aaba...965

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

2 og 5år.

Begge må rydde rommene sine før de legger seg (med litt hjelp).

Eldste må sette inn i oppvaskmaskinen etter hun har spist, Holde orden på badet sitt (med litt hjelp) og Finne fram tøy på kvelden, til dagen etter.

Også blir de begge satt i gang med hver sin støvfille når vi vasker huset.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snart tre år. Må skifte bleien sin selv og gå ut i søpla med den. Han må også sette på vaskemaskinen og hjelpe til å rydde opp når vi har hatt fest. Og så må han pante flasker og bokser når vi er i butikken.



Anonymous poster hash: cb2a7...761
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-åringen må rydde rommet hver kveld (leker). Også resten av huset om leker er der.

Tar ut og inn av oppvaskmaskinen sammen med oss.

Vasker bord og overflater mens vi vasker gulv.

Må holde orden i yttertøyet og skoene sine.

Legge skitne klær i skittentøyskurven.

Går med sine nyvaskede og brettede klær på plass i skuffer og skap.

Hiver matrester i søpla etter middag, før dette blir lagt i oppvasken/maskinen.

Anonymous poster hash: bf5bd...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 17 mnd og hun rydder sine egne leker (og andre ting hun har dratt utover), hjelper til med å rydde ut av oppvaskmaskinen, assisterer ved klesvask (putter inn og ut av maskinen og rekker meg plagg til å henge opp), har såvidt begynt å hjelpe til ved matlaging, men bare småting som å putte oppi ingredienser og røre og sånn. Hun tørker støv (ikke veldig nøye da), og vasker bord og benker. :)

Er så kos med selskap og assistanse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 åringen rydder sitt eget rom, rydder ellers opp etter seg selv, og møkket klær legger han på vaskerommet.

13 åringen rydder rommet sitt, støvsuger en dag i uken, og tar inn og ut av oppvaskmaskina en dag. Ellers er hun ansvarlig for å rydde etter seg selv. Noe som jeg må mase ekstremt på. Mye lettere med han på 7 år, han gjør det bare automatisk.



Anonymous poster hash: f33f2...cd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...