Gå til innhold

Han betaler alt for masse barnebidrag!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet litt om det jeg også, har vært alene med min sønn i 17 år.

Bare matutgiftene våre er på 9000 kr i måneden, jeg vet, jeg velger det selv. Vi spiser det vi har lyst på hver eneste dag. Men far er ikke i nærheten av å ha betalt halvparten av "driftsutgiftene" til den gutten til tross for at han alltid har betalt det NAV har fastsatt og tjener 3 ganger så mye som meg.

9000 på mat? Wow. Jeg skal ikke legge meg opp i det, men det er likevel mye :sjokkert:

Ok, så far betaler sine satser, og da gjør jo han "jobben" sin? Ut over det vet ikke jeg hvor mye han bruker på sønnen sin, men ut i fra det du skriver så er kanskje ikke det særlig mye?

Samtidig bør en da kanskje klandre NAV for hvordan de kalkulerer barnebidragene? Jeg er som sagt ikke noen alenemor, og har liten erfaring med dette, bortsett fra det jeg vet ut i fra venninner.

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det er jeg fullt klar over. Jeg har aldri sagt at det ikke går begge veier, men her var spørsmålet om hvor vidt barnebidrag i blant er for høyt i forhold til reelt forbruk?

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

Vel, men hvorfor fokuserer du da bare på der du mener det er kvinnene som "misbruker" bidraget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg kjenner til konkrete eksempler hvor bidragsmottaker bruker pengene til f.eks. frisør/shopping på seg selv.

Jeg kunne egentlig tenkt meg en håndfull eksempler fra bidragsmottakere på hvor mye de bruker på barna sine i måneden, og hvor mye bidraget står for av dette. Viser det seg at jeg tar feil, så tar jeg hatten av og beklager det! Noen som melder seg frivillig?

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

He he... jeg ventet på det.

For noen år siden kvidde jeg meg faktisk for å gå til frisøren, var redd for å se ut som noe annet enn ei sliten kjærring. Da ble det trøbbel angående barnebidrag.

Jeg, og sikkert de fleste andre, tjener penger selv også. Det har aldri vært meningen at den som har omsorgen kun skal motta supplerende, dvs. det som mangler, for at barnet skal ha et anstendig liv.

Jeg kjenner konkrete eksempler på mødre som på papiret er arbeidsledig, men som jobber svart. Og mottar 12000 kr pr måned i bidrag. Mor har råd til å ta barna med på ferie, ikke far. Men slike er ikke spesielt representative for den store hopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg kjenner til konkrete eksempler hvor bidragsmottaker bruker pengene til f.eks. frisør/shopping på seg selv. Jeg kunne egentlig tenkt meg en håndfull eksempler fra bidragsmottakere på hvor mye de bruker på barna sine i måneden, og hvor mye bidraget står for av dette. Viser det seg at jeg tar feil, så tar jeg hatten av og beklager det! Noen som melder seg frivillig? Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

Du kan ikke kjenne til konkrete eksempler på det. Det tviler jeg sterkt på.

Bidraget går selvfølgelig ikke inn på en egen konto som er merket med utgifter til barnet. Det går inn på bidragsmottakerens brukskonto og nøyaktig hvilke penger som blir brukt til hva er helt uvesentlig og i tillegg umulig å verifisere.

Anonymous poster hash: b58ec...296

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Syns du det er så rart? Det er jo et bidrag til husholdningen som helhet og det koster faktisk å bo, vaske klær mm.

Anonymous poster hash: b58ec...296

Ja faktisk. Ser på barnebidraget som tilskudd til materielle ting som skal kjøpes inn til barnet,barnemat de årene man trenger det, samt barnehage osv.

Har man ikke råd til å huse barnet og betale for strøm fra egen lønn, burde man kanskje ikke fått barn, evt ventet til man hadde råd til å huse dem.

Anonymous poster hash: 3838c...9ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kjenne til konkrete eksempler på det. Det tviler jeg sterkt på.

Bidraget går selvfølgelig ikke inn på en egen konto som er merket med utgifter til barnet. Det går inn på bidragsmottakerens brukskonto og nøyaktig hvilke penger som blir brukt til hva er helt uvesentlig og i tillegg umulig å verifisere.

Anonymous poster hash: b58ec...296

Jo, dessverre gjør jeg det. Jeg kjenner til personer som har gledet seg til utbetaling, fordi da er det shopping.. dette er - igjen dessverre, mennesker som har god og stabil økonomi, og som fint kunne satt hele barnebidraget på en sparekonto til barnet (som jeg mener er det mest fornuftige, om man har muligheten)

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja faktisk. Ser på barnebidraget som tilskudd til materielle ting som skal kjøpes inn til barnet,barnemat de årene man trenger det, samt barnehage osv. Har man ikke råd til å huse barnet og betale for strøm fra egen lønn, burde man kanskje ikke fått barn, evt ventet til man hadde råd til å huse dem. Anonymous poster hash: 3838c...9ec

Vel, da har du misforstått!

Anonymous poster hash: b58ec...296

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg kjenner til konkrete eksempler hvor bidragsmottaker bruker pengene til f.eks. frisør/shopping på seg selv.

Hvordan vet du at det var de konkrete pengene mor (?) mottok i bidrag som ble brukt på frisør? Eller er det sånn at vi som mottar bidrag ikke skal kunne gå til frisør eller shoppe fordi vi da blir beskylt for å bruke av bidragspengene.

Jeg mottar bidragsforskudd fordi far ikke vil betale bidrag, og de pengene går inn i den totale økonomien min. Dersom jeg hadde mottatt bidrag fra far, er det nok tenkelig at enkelte måneder var bidraget høyere enn utgiftene jeg har til barnet mitt, mens de fleste måneder er utgiftene mye høyere enn det dobbelte bidraget. Jeg har f.eks. mer enn dobbelt så høye boutgifter enn jeg måtte hatt uten barn, selv om vi bor på en veldig trang to-roms så langt unna sentrum som man kan komme.

Anonymous poster hash: 8efe6...8ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dessverre gjør jeg det. Jeg kjenner til personer som har gledet seg til utbetaling, fordi da er det shopping.. dette er - igjen dessverre, mennesker som har god og stabil økonomi, og som fint kunne satt hele barnebidraget på en sparekonto til barnet (som jeg mener er det mest fornuftige, om man har muligheten)

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

Argumenter for at det er fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det var de konkrete pengene mor (?) mottok i bidrag som ble brukt på frisør? Eller er det sånn at vi som mottar bidrag ikke skal kunne gå til frisør eller shoppe fordi vi da blir beskylt for å bruke av bidragspengene.

Jeg mottar bidragsforskudd fordi far ikke vil betale bidrag, og de pengene går inn i den totale økonomien min. Dersom jeg hadde mottatt bidrag fra far, er det nok tenkelig at enkelte måneder var bidraget høyere enn utgiftene jeg har til barnet mitt, mens de fleste måneder er utgiftene mye høyere enn det dobbelte bidraget. Jeg har f.eks. mer enn dobbelt så høye boutgifter enn jeg måtte hatt uten barn, selv om vi bor på en veldig trang to-roms så langt unna sentrum som man kan komme.

Anonymous poster hash: 8efe6...8ec

Det er det der med totaløkonomi og fordelingsnøkkel de her bidrags og kondomhaterne ikke vil forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk. Ser på barnebidraget som tilskudd til materielle ting som skal kjøpes inn til barnet,barnemat de årene man trenger det, samt barnehage osv.

Har man ikke råd til å huse barnet og betale for strøm fra egen lønn, burde man kanskje ikke fått barn, evt ventet til man hadde råd til å huse dem.

Anonymous poster hash: 3838c...9ec

Før het barnebidrag "underholdsbidrag", og det er meningen at det skal brukes for å fordele de kostnadene det medfører å fostre opp et barn mellom foreldrene. Å forsørge barnet sitt innebærer mer enn å kjøpe materielle ting. Og det med å huse barnet og betale strøm kan man jo like godt si om den forelderen barnet ikke bor hos. Når bidraget blir beregnet, får bidragsyter fratrekk for samværsdøgn, altså de ekstra utgiftene han/hun har de døgnene barnet er på samvær, som mat, strøm etc.

Anonymous poster hash: 8efe6...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter for at det er fornuftig.

Min mamma var alenemor store deler av oppveksten min, og hadde muligheten for å plassere pengene hun fikk for meg på en høyrentekonto. Når jeg så fikk tilgang på disse pengene i voksen alder, så var potten større, og det er fornuftig i mine øyne.

Dersom en forelder (eller foreldre) kan legge til rette for sparing til barn i ung alder, ser jeg på det som positivt.

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det der med totaløkonomi og fordelingsnøkkel de her bidrags og kondomhaterne ikke vil forstå.

He he... nytt uttrykk: Bidrags- og kondomhatere! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mamma var alenemor store deler av oppveksten min, og hadde muligheten for å plassere pengene hun fikk for meg på en høyrentekonto. Når jeg så fikk tilgang på disse pengene i voksen alder, så var potten større, og det er fornuftig i mine øyne.

Dersom en forelder (eller foreldre) kan legge til rette for sparing til barn i ung alder, ser jeg på det som positivt.

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

Da var du heldig som hadde en mamma som hadde råd til å forsørge deg alene. Sånn er det ikke for de fleste... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg kjenner til konkrete eksempler hvor bidragsmottaker bruker pengene til f.eks. frisør/shopping på seg selv.

Jeg kunne egentlig tenkt meg en håndfull eksempler fra bidragsmottakere på hvor mye de bruker på barna sine i måneden, og hvor mye bidraget står for av dette. Viser det seg at jeg tar feil, så tar jeg hatten av og beklager det! Noen som melder seg frivillig?

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

Siden hun går til frisør så VET du at barnet ikke får nøyaktig det det skal ha, ut fra de pengene far betaler og mor betaler?

Barnebidrag er ikke øremerkede penger.. Det går inn å en større pott som bidragsmottaker disponerer. Dersom hun har råd til shoppig og frisør, så har hun vel penger selv og da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun går til frisør så VET du at barnet ikke får nøyaktig det det skal ha, ut fra de pengene far betaler og mor betaler?

Barnebidrag er ikke øremerkede penger.. Det går inn å en større pott som bidragsmottaker disponerer. Dersom hun har råd til shoppig og frisør, så har hun vel penger selv og da..

Hehe, nei altså, det er ikke slik at jeg sjekker hennes kontoutskrifter. Men når hun sier det selv, så er det ikke særlig mye annet jeg kan gjøre enn å tro på det. Hvordan kan det ellers tolkes, når hun selv innrømmer at pengene ofte går til hennes fordel? Jeg er sikkert ei dårlig venninne som skriver om dette her, men det er sannheten.

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hehe, nei altså, det er ikke slik at jeg sjekker hennes kontoutskrifter. Men når hun sier det selv, så er det ikke særlig mye annet jeg kan gjøre enn å tro på det. Hvordan kan det ellers tolkes, når hun selv innrømmer at pengene ofte går til hennes fordel? Jeg er sikkert ei dårlig venninne som skriver om dette her, men det er sannheten.

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

Vel, men så lenge barna får sitt, så har det da lite å si hva fars penger brukes på. Han skal uansett betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, grunnen til at enkelte reagerer er vel hvordan du har formulert deg i tittelen. En bedre formulering er vel "han betaler mer enn minstesats" eller "mer enn han må", ikke at han betaler "alt for masse".

Da ligger det liksom i kortene at du mener det er for mye, og at han ideellt sett skulle betalt mindre. En liten detalj, men det er vel det folk tenker ;)

Uansett, folk ordner slikt seg imellom utifra hva som passer dem best. Det at noen snor seg unna barnebidrag betyr ikke at veldig mange ikke betaler det, og endel betaler mer. Akkurat som at noen skilsmisser ender med at et par krangler om hver tallerken, mens noen ender med at man gir litt mer enn man må. Jeg kjenner eksempler på begge deler - deriblant et vennepar av mine foreldre der han tjener millioner og hun gjennomsnittlig, han forlot henne for en yngre kollega og hun fikk huset uten å betale for det.

Det er mange potensielle årsaker her - alt fra snillhet, dårlig samvittighet, eller noe så enkelt som at han har god råd og vil at barnet skal vokse opp med levestandarden det ville ha hatt om de fortsatt var sammen. Noen tusenlapper ekstra kan gi en viss forskjell - fra levestandard til bedre ferier, sunnere og bedre mat, fritt valg av fritidsaktiviteter osv. Han kan formulere det som om "hun mener at hun trenger mer", men i bunn og grunn betaler han dette ekstra fordi han vil, det er jo ikke obligatorisk.

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men så lenge barna får sitt, så har det da lite å si hva fars penger brukes på. Han skal uansett betale.

Men du må da være enig i at det er feil at mor ( i dette tilfellet bidragsmottaker) skal bruker barnebidraget til hennes fordel, når hun fint kunne brukt egne penger til dette? I stedet kunne hun jo ha spart disse pengene for barna, slik at de også får utbytte av det en gang i fremtiden.

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei altså, det er ikke slik at jeg sjekker hennes kontoutskrifter. Men når hun sier det selv, så er det ikke særlig mye annet jeg kan gjøre enn å tro på det. Hvordan kan det ellers tolkes, når hun selv innrømmer at pengene ofte går til hennes fordel? Jeg er sikkert ei dårlig venninne som skriver om dette her, men det er sannheten.

Anonymous poster hash: 7ccd9...fe0

Hun innrømmer at hun forsømmer barnets behov for å shoppe? Eller innrømmer hun at med bidraget så har hun mulighet til å unne seg litt mer, enn om hun ikke fikk noe bidrag til barnet sitt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...