Gå til innhold

Drakk kvinner som var gravide i gamle dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan legge til at selv om kvinner var mindre opplyste i gamle dager hadde ikke de fleste slike vaner som mange har idag. Det er langt vanligere i dag for folk å drikke vin til middagen, og de fleste unge kvinner jeg kjenner tar seg ett glass vin (eller to eller tre) etter en lang dag på jobb. Slik type "dagdrikking" var det ikke like mye av i gamle dager og ikke i like stor del for middelklassen. Den jevne, men moderate drikkingen har steget kraftig, spesielt blant kvinner.



Anonymous poster hash: 6ac1d...eac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn til info, ett foster tar ikke skade av ett glass vin i ny å ne (fra andre trimester). Nulltoleransen er fordi det ofte sklir ut når man drikker "jeg kan jo ta bare ett glass til da" så man drikker mye mere enn ett glass vin.

Hilsen Kona til en Lege

Anonymous poster hash: 946eb...f5b

Enhver lege er selvsagt ikke ekspert på alkohol i svangerskapet. En lege er i utganspunktet en generalist. Så kan de eventuelt spesialisere seg.

Hilsen medisinstudent og mamma

Anonymous poster hash: 15b71...21e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de gamle damene jeg gar snakket med dette om (som var gravide på 50 og 60tallet), så var det et ikke-tema fordi de drakk så lite alkohol i utgangspunktet. De drakk ikke et glass vin til maten til hverdags, tok seg en pils i sola, dro på byen i helgene.

Endret av Alice123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er gammel kunnskap at alkohol i svangerskapet kan være farlig for barnet. I det gamle Grekenland var det forbudt ved lov for nygifte under 30 år å benytte vin eller brennevin på grunn av faren for å føde alkoholskadde barn!"

(kilde: NHI)

Jeg har hørt at sånn typ på 50 60 tallet var det ikke ansett som farlig å ta seg en øl eller et glass vin sånn av og til. Hørt det fra folk i den generasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleide jo også å drikke seg drita når de skulle føde ( som smertestillende) men det er kanskje det beste tidspunktet i en graviditet å drikke på, hvis man absolutt må drikke ;)

Anonymous poster hash: 0f41a...ead

Åj, det var lurt!

Barnet tar vel ikke skade av det når det skal ut like etter? Eller hva?

Kanskje det er dette jeg skal gjøre? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De pleide jo også å drikke seg drita når de skulle føde ( som smertestillende) men det er kanskje det beste tidspunktet i en graviditet å drikke på, hvis man absolutt må drikke ;)

Anonymous poster hash: 0f41a...ead

Var det ikke en gang i tiden man lagde hjemmelagde smokker som besto av at man putta noe oppi en klut og snurra rundt slik at det ble en sånn ting å sutte på og så dyppa man det i vin eller noe for å få babyer til å sove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg, jeg var gravid i utlandet for tre år siden, og fikk utdelt britiske retningslinjer. Der var det en kostliste der det stod at man skulle være forsiktig med alkohol, det var merket oransje, i motsetning til grønne ting man burde spise mye av, og røde ting som var helt forbudt. Tran var rødt. Legen på fødselsforberedende kurs sa at man kunne drikke så lenge man ikke ble så full at man risikerte å ramle ned trappa! Min egen lege spurte aldri (jeg fulgte norske anbefalinger, og drakk kanskje tre slurker champagne på julaften/nyttårsaften).

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Britiske retningslinjer sier null alkohol. Det er sikkert noen sykehus eller legen som deler ut andre informasjonshefter, men det offisielle er nulltoleranse, akkurat som i Norge.

Bor i London og ingen leger jeg kjenner eller har brukt sier noe annet.

Anonymous poster hash: 6ac1d...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Britiske retningslinjer sier null alkohol. Det er sikkert noen sykehus eller legen som deler ut andre informasjonshefter, men det offisielle er nulltoleranse, akkurat som i Norge. Bor i London og ingen leger jeg kjenner eller har brukt sier noe annet. Anonymous poster hash: 6ac1d...eac

Nå måtte jeg søke, og på offisielle sider jeg fant, står det should be avoided, ja. Det står også opptil to enheter i uken er greit på samme sider. Det sto likefullt (eller derfor) under 'oransje' ting man skulle være forsiktig med, ikke rødt unngå helt, på listen jeg faktisk har.

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg, jeg var gravid i utlandet for tre år siden, og fikk utdelt britiske retningslinjer. Der var det en kostliste der det stod at man skulle være forsiktig med alkohol, det var merket oransje, i motsetning til grønne ting man burde spise mye av, og røde ting som var helt forbudt. Tran var rødt. Legen på fødselsforberedende kurs sa at man kunne drikke så lenge man ikke ble så full at man risikerte å ramle ned trappa! Min egen lege spurte aldri (jeg fulgte norske anbefalinger, og drakk kanskje tre slurker champagne på julaften/nyttårsaften).

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Hæ, tran er rødt? Hvorfor det? :overrasket:

Anonymous poster hash: b77fa...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info, ett foster tar ikke skade av ett glass vin i ny å ne (fra andre trimester). Nulltoleransen er fordi det ofte sklir ut når man drikker "jeg kan jo ta bare ett glass til da" så man drikker mye mere enn ett glass vin. Hilsen Kona til en Lege Anonymous poster hash: 946eb...f5b

Lenke/referanse til denne artikkelen: http://www.fhi.no/artikler/?id=100792

Ja, denne artikkelen underbygger det du sier, og helsemyndighetene sier vel mer eller mindre det samme: hvis man sier litt er greit, er det noen som ikke stopper ved 'litt'.

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, tran er rødt? Hvorfor det? :overrasket:Anonymous poster hash: b77fa...00f

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Pga inneholder tungmetaller, som igjen utskilles i morsmelk. Men man skal drikke virkelig store mengder tran, da altså. De syns allikevel det er greit med nulltoleranse der :) Sikkert lett for de fleste briter, franskmenn og spanjoler å unngå, men jeg landa på at tranens positive effekter er så godt påvist at en liten skje om dagen var greit.

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga inneholder tungmetaller, som igjen utskilles i morsmelk. Men man skal drikke virkelig store mengder tran, da altså. De syns allikevel det er greit med nulltoleranse der :) Sikkert lett for de fleste briter, franskmenn og spanjoler å unngå, men jeg landa på at tranens positive effekter er så godt påvist at en liten skje om dagen var greit.

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Trodde tran var noe de anbefalte jeg. Vet om mange som gir babyene sine tran og så var nytt for meg. Men så greit. Da vet jeg at jeg slipper å trykke i meg det kvalmende klisset den dagen jeg blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde tran var noe de anbefalte jeg. Vet om mange som gir babyene sine tran og så var nytt for meg. Men så greit. Da vet jeg at jeg slipper å trykke i meg det kvalmende klisset den dagen jeg blir gravid.

Da beviser du jo dette med at helsemyndighetene må være helt enten eller i sine anbefalinger. Tran er sterkt anbefalt for gravide i Norge! Tran er vanlig å ta i Norge. Kanskje tranen i Norge er bedre renset enn hva man mot formodning skulle få tak i i Storbritannia. Det er ikke sikkert britiske helseråd er relevante for deg. Kanskje man i Storbritannia har et problem med helsefreaker som drikker desilitervis med tran hver dag. Hør med din lege, og følg vedkommendes råd, + norske myndigheters anbefalinger.

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga inneholder tungmetaller, som igjen utskilles i morsmelk. Men man skal drikke virkelig store mengder tran, da altså. De syns allikevel det er greit med nulltoleranse der :) Sikkert lett for de fleste briter, franskmenn og spanjoler å unngå, men jeg landa på at tranens positive effekter er så godt påvist at en liten skje om dagen var greit.

Anonymous poster hash: b472f...0ab

Nulltoleranse for alkohol forstår jeg, da det ene vinglasset fort kan ta det andre, og dømmekraften forsvinner paralelt med antall glass.

Men TRAN forstår jeg ikke! Det er da ingen i verden som greier å helle nedpå flere glass med tran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nulltoleranse for alkohol forstår jeg, da det ene vinglasset fort kan ta det andre, og dømmekraften forsvinner paralelt med antall glass.

Men TRAN forstår jeg ikke! Det er da ingen i verden som greier å helle nedpå flere glass med tran!

Da er det isåfall noe galt med vedkommendes smaksløkee. Blah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det isåfall noe galt med vedkommendes smaksløkee. Blah.

Man kaster vel opp på et tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kaster vel opp på et tidspunkt?

Jeg kaster nesten opp etter bare en skje jeg. Nei takke meg til sanasol. I den er det til og med folsyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite de visste i 1978!

nja, det har aldri blitt født så mange unger med astma og abstinenser som nå. :/

Anonymous poster hash: 89875...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...