Gå til innhold

Drakk kvinner som var gravide i gamle dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da visste dem vel ikke at alkohol var farlig?



Anonymous poster hash: d4813...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Det er gammel kunnskap at alkohol i svangerskapet kan være farlig for barnet. I det gamle Grekenland var det forbudt ved lov for nygifte under 30 år å benytte vin eller brennevin på grunn av faren for å føde alkoholskadde barn!"

(kilde: NHI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg mener for litt lengre siden enn kongen...Sånn tidlig 1900 tallet minus ganske mange år.



Anonymous poster hash: d4813...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har en bok om svangerskapet fra 1978, "et barn blir til", og se hva som står her om alkohol!! (Håper jeg klarer å laste opp bildet)

Anonymous poster hash: cbe64...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det fungerte ikke. Men, det står altså i boka "et barn blir til":

"Alkohol i små mengder kan man nok tillate seg. Et glass vin eller to til middag eller et lite glass sterkere saker gjør ingen skade." Dette var altså i 1978...

Men det er enda verre det som står om røyking! Det står at man bør unngå det, men "hvis det er meget vanskelig å slutte å røyke, kan man til nød tillate seg 5-6 sigaretter om dagen. Det er bedre å røyke lite enn å gå opp for mye i vekt, noe som jo er svært vanlig når man slutter å røyke."

Anonymous poster hash: cbe64...c87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, den boka er nesten tragikomisk, den har gitt meg mange latterkramper. Blant annet dette: "en kvinne bør kunne gå opp omkring 20% av sin opprinnelige vekt, det vil si ca. 10 kg, under hele graviditeten".

Altså veide man i 1978 gjennomsnittlig 50 kg!? :D

Anonymous poster hash: cbe64...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mormor var gravid med mamma på 60-tallet fikk hun beskjed av legen om å ligge unna det brune brennevinet, men at det blanke var helt trygt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vel, det fungerte ikke. Men, det står altså i boka "et barn blir til":

"Alkohol i små mengder kan man nok tillate seg. Et glass vin eller to til middag eller et lite glass sterkere saker gjør ingen skade." Dette var altså i 1978...

Anonymous poster hash: cbe64...c87

I enkelte andre land som vi ofte sammenligner oss med på andre måter, blir det fremdeles sagt at et glass kan være ok den dag i dag. Ganske merkelig. I Norge har vi derimot valgt nulltoleranse, da ett glass har lett for å skli ut, i tillegg til at det selvfølgelig er best å være på den sikre siden.

Her er for eksempel engelske retningslinjer: http://www.nhs.uk/chq/Pages/2270.aspx?CategoryID=54#close

Og i Danmark endret de først retningslinjene for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Sør-Europa, som har en helt annen alkoholkultur enn i Norge. Her er det vanlig med vin 7 dager i uka (til maten). Men det står advarsel på alle "bordviner", om at gravide bør være forsiktig med vin.



Anonymous poster hash: a24d3...38b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pleide jo også å drikke seg drita når de skulle føde ( som smertestillende) men det er kanskje det beste tidspunktet i en graviditet å drikke på, hvis man absolutt må drikke ;)

Anonymous poster hash: 0f41a...ead

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mormor var gravid med mamma på 60-tallet fikk hun beskjed av legen om å ligge unna det brune brennevinet, men at det blanke var helt trygt.

Det samme fikk svigermor høre av legen sin når hun var gravid på 80-tallet. Og så spiste rått kjøtt, spekemat og det som var. Så de kunne ikke fatte hvorfor jeg styrte unna det når jeg var gravid, for ungene deres hadde jo overlevd alt jeg holdt meg unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn til info, ett foster tar ikke skade av ett glass vin i ny å ne (fra andre trimester). Nulltoleransen er fordi det ofte sklir ut når man drikker "jeg kan jo ta bare ett glass til da" så man drikker mye mere enn ett glass vin.

Hilsen Kona til en Lege



Anonymous poster hash: 946eb...f5b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "gamle dager" er Norge på 60-70-tallet, sier min mor at det var svært lite snakk om det, men at det (i hennes miljø) var svært lite alkohol blant gifte småbarnsmødre, så det som var naturlig for henne å drikke da hun var gravid, var kanskje ett lite glass hvitvin til rekecabareen de fikk i et selskap en gang, og å nippe til akevitten på julaften. De gikk ikke på fylla i helgene, og drakk aldri vin/øl til hverdags, så temaet var ikke naturlig å ta opp med lege/helsesøster, og livsstilsendring heller ikke nødvendig.

(Sikkert helt annerledes i miljøer der alkohol var vanlig, men tror ikke dette var direkte uvanlig, hun var ikke avholds, alkohol var bare ikke vanlig).



Anonymous poster hash: b472f...0ab
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg, jeg var gravid i utlandet for tre år siden, og fikk utdelt britiske retningslinjer. Der var det en kostliste der det stod at man skulle være forsiktig med alkohol, det var merket oransje, i motsetning til grønne ting man burde spise mye av, og røde ting som var helt forbudt. Tran var rødt. Legen på fødselsforberedende kurs sa at man kunne drikke så lenge man ikke ble så full at man risikerte å ramle ned trappa! Min egen lege spurte aldri (jeg fulgte norske anbefalinger, og drakk kanskje tre slurker champagne på julaften/nyttårsaften).



Anonymous poster hash: b472f...0ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vertsmoren min fortalte meg at da moren hennes gikk gravid med henne ble gravide anbefalt et glass vin om dagen. Dette var sent på 80-tallet i England.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til info, ett foster tar ikke skade av ett glass vin i ny å ne (fra andre trimester). Nulltoleransen er fordi det ofte sklir ut når man drikker "jeg kan jo ta bare ett glass til da" så man drikker mye mere enn ett glass vin.

Hilsen Kona til en Lege

Anonymous poster hash: 946eb...f5b

Det er jo det man ikke vet. Man vet ikke nedre grense for hva som er skadelig, dette er sikkert individuelt, og derfor anbefales nulltoleranse. Nedre grense kan være mye lavere enn ett glass vin. Anbefalingen er ikke fordi "ett glass vin kan skli ut".

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved flere anledninger lest nettopp det i avisen: Ekspertene vedgår at nulltoleranse s ikke er medisinsk nødvendig, men grensen er satt der som en forsikring mot at det sklir ut. Synes det er fornuftig, det er mye lettere å forholde seg til " ingenting" enn "litt".

Anonymous poster hash: db279...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nulltoleransen for alkohol er der av flere grunner. Som nevnt, det kan litt "skli ut". Men også fordi alle er forskjellige, og ingen vet akkurat hva resultatet blir. Noen drikker vin og får barn uten spesifikke problemer. Noen drikker vin og får barn med en rekke problemer - noen av dem uvisse, andre relatert til alkohol.

Det er klart at det et barn får i seg igjennom graviditeten har store konsekvenser, og det er stadig mer som avdekkes. Vi spiser og drikker nye ting hele tiden, med kunstige stoffer som ikke har eksistert lenge nok til at vi vet effektene. Det er godt mulig at om 60 år kan de se hva slags effekter det har på barn at mor har drukket lettbrus hver dag eller spist godteri med masse E-stoffer.



Anonymous poster hash: 6ac1d...eac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...