Gå til innhold

Hvor tidlig kan man finne ut kjønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men er du sikker i det du sier? Det har jeg ikke hørt om før, at det skal være ulovlig? Og jeg selv var på UL i 11+4 (hos genteknologi med henvisning, så ikke privat) og fikk opplyst at det er sannsynlig er en gutt (det visste seg å stemme). Det var nå i februar og jeg har en gutt her nå. :)Anonymous poster hash: 311b0...337

skulle være gynekolog, ikke genteknologi, autokorrekt.. :(

Anonymous poster hash: 311b0...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skulle være gynekolog, ikke genteknologi, autokorrekt.. :(Anonymous poster hash: 311b0...337

Nå ble jeg faktisk litt usikker, men gynekolog på sykehuset sa at de lovmessig ikke kunne opplyse om kjønn før abortgrensen. Pga. At man ikke skal kunne ta abort av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg faktisk litt usikker, men gynekolog på sykehuset sa at de lovmessig ikke kunne opplyse om kjønn før abortgrensen. Pga. At man ikke skal kunne ta abort av den grunn.

Det som provoserer meg ved dette er at det faktisk har blitt et problem, sånn at de ikke ønsker og si noe.

Skulle bo tro de fleste (som ikke har sykdommer som går videre til bestemte kjønn da selvsagt) ønsker og vite kjønn pga nysgjerrighet og ikke fordi de ønsket seg det ene eller det andre og vil da ta det bort hvis det ikke har "riktig kjønn".

Anonymous poster hash: 095dd...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Det er ikke så lenge siden det var en tråd her hvor ts ville abortere vekk feil kjønn.... Galskap, spør du meg, men noen tenker slik. Jeg skjønner veldig godt at det ikke blir opplyst om kjønn før abortgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden det var en tråd her hvor ts ville abortere vekk feil kjønn.... Galskap, spør du meg, men noen tenker slik. Jeg skjønner veldig godt at det ikke blir opplyst om kjønn før abortgrensa.

Uff ja.. Husker godt den tråden.. Nå var jo hun godt over den vanlige abortgrensa da, men uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg ved dette er at det faktisk har blitt et problem, sånn at de ikke ønsker og si noe.

Skulle bo tro de fleste (som ikke har sykdommer som går videre til bestemte kjønn da selvsagt) ønsker og vite kjønn pga nysgjerrighet og ikke fordi de ønsket seg det ene eller det andre og vil da ta det bort hvis det ikke har "riktig kjønn".Anonymous poster hash: 095dd...9a6

Ja, det er utrolig trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Synes det var gøy å få vite kjønn, blir mer personlig! Hadde uansett aldri tatt abort pga kjønn.

Til TS: Kjempe fin gest det med bestefar, hadde nok gjort det samme om min var i live :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som provoserer meg ved dette er at det faktisk har blitt et problem, sånn at de ikke ønsker og si noe.

Skulle bo tro de fleste (som ikke har sykdommer som går videre til bestemte kjønn da selvsagt) ønsker og vite kjønn pga nysgjerrighet og ikke fordi de ønsket seg det ene eller det andre og vil da ta det bort hvis det ikke har "riktig kjønn".Anonymous poster hash: 095dd...9a6

Sant nok, men samtidig kan det vel ikke være verdens undergang å vente et par uker? Det er en av mange geaviditetsrelaterte ting som kanskje er viktig der og da, men strengt tatt ikke er så viktig. Jeg har en sønn født i 2003, og om jeg fikk vite kjønnet i mars eller april det året fremstår særdeles lite relevant nå.

Skjønner at man er nysgjerrig altså, men verdens undergang er det jo ikke at det er satt en grense for å beskytte fostre med gærne foreldre?

Anonymous poster hash: dd871...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte rundt 5000,-. Den utelukker kun de vanligste kromosomfeilene. Men den er helt ufarlig, siden det kun er en blodprøve fra mor. Vi var på ultralydklinikken i København, du kan lese mer på deres hjemmesider.

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Dette ble vi aldri anbefalt og mistet trolig på grunn av fostervannsprøve :(

Anonymous poster hash: 527c0...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man til Danmark (Sverige har det kanskje også), og ikke her i Norge?

Kan ikke skjønne at en fostervannsprøve er billigere for sykehuset, eller oppdager de vidt forskjellige ting?

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man til Danmark (Sverige har det kanskje også), og ikke her i Norge?

Kan ikke skjønne at en fostervannsprøve er billigere for sykehuset, eller oppdager de vidt forskjellige ting?

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Altså for å utføre harmony-test. Glemte å skrive det...

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble vi aldri anbefalt og mistet trolig på grunn av fostervannsprøve :(Anonymous poster hash: 527c0...446

Det er veldig provoserende, for dere er ikke alene! I resten av Europa/USA har de kommet kjempelangt i fosterdiagnostikk ved hjelp av en enkel blodprøve fra mor, men i Norge er de helt steinalder når det gjelder diagnostikk. Det er kun fostervannsprøve som gjelder når mor og far har rett på utvidet diagnostikk, som gir 1/100 sjanse for abort. Jeg skjønner at mange er skeptisk til Harmony Test, fordi man blant annet får opplyst kjønn, men i USA lar de for eksempel bare være å opplyse om kjønn og forholder seg kun til kromosomene. Mange friske fostre reddes hvert år på den måten...

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man til Danmark (Sverige har det kanskje også), og ikke her i Norge?

Kan ikke skjønne at en fostervannsprøve er billigere for sykehuset, eller oppdager de vidt forskjellige ting?Anonymous poster hash: f5e69...d19

Man må betale for harmony test i Danmark selv, sykehusene i Norge nekter å betale for denne teknologien. Og det sier seg selv at veldig mange ikke ønsker denne utgiften, og velger fostervannsprøve i stedet.

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må betale for harmony test i Danmark selv, sykehusene i Norge nekter å betale for denne teknologien. Og det sier seg selv at veldig mange ikke ønsker denne utgiften, og velger fostervannsprøve i stedet.

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Norge er et u-land når det kommer til enkelte ting. De burde hvertfall hatt muligheten til å gjøre det privat her.

Jeg hadde lett gjort dette fremfor fostervannsprøve. Det er 5000,- jeg fint hadde prioritert til noe så viktig. Tatt det som en kosetur til København.

Anonymous poster hash: f5e69...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må betale for harmony test i Danmark selv, sykehusene i Norge nekter å betale for denne teknologien. Og det sier seg selv at veldig mange ikke ønsker denne utgiften, og velger fostervannsprøve i stedet.

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Vil resultatet fra harmony-test være godt nok grunnlag for sen-abort dersom de finner alvorlige kromosonfeil el.l?

Selv om funnet ikke er gjort på sykehus i Norge.

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil resultatet fra harmony-test være godt nok grunnlag for sen-abort dersom de finner alvorlige kromosonfeil el.l?

Selv om funnet ikke er gjort på sykehus i Norge.

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Ja, selvsagt! Legen min forsikret meg om dette. Det absurde er at det offentlige Norge ikke ønsker seg barn ved misdannelser/syndrom/spesielle behov, det koster jo samfunnet masse penger, men beviset må du finne selv...

Det er jo flere som for eksempel er yngre enn 35 og IKKE har risiko for kromosomfeil som benytter seg av harmony test/ dobbeltest eller enkel privat fosterdiagnostikk i Norge, feks tidlig ultralyd i uke 11. Hvis den viser nakkefold som tyder på at noe er galt/andre misdannelser, kommer du automatisk inn i det offentlige og får all mulig hjelp videre.

Det er dét som er så frustrerende i Norge. Veldig mye ansvar ligger på den kommende mor, og opplysningene man får om mulighetene fra det offentlige er lik null.

De på Ultralydklinikken i København fortalte at de har 3-4 pasienter fra Norge i uka. Så det er mange som benytter seg av tilbudet privat....

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig provoserende, for dere er ikke alene! I resten av Europa/USA har de kommet kjempelangt i fosterdiagnostikk ved hjelp av en enkel blodprøve fra mor, men i Norge er de helt steinalder når det gjelder diagnostikk. Det er kun fostervannsprøve som gjelder når mor og far har rett på utvidet diagnostikk, som gir 1/100 sjanse for abort. Jeg skjønner at mange er skeptisk til Harmony Test, fordi man blant annet får opplyst kjønn, men i USA lar de for eksempel bare være å opplyse om kjønn og forholder seg kun til kromosomene. Mange friske fostre reddes hvert år på den måten...

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Ja, veldig! Vår jente var frisk, men kunne være alvorlig syk på grunn at jeg er bærer av balansert kromosomfeil. Er tungt å leve med i ettertid, selv om vi nå har to friske gutter etter IVF og PGD.

Anonymous poster hash: 527c0...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ul bilde fra tidlig ul, kan du jo prøve ingender.com - gender prediction forum. Jeg gjorde det bare av nysgjerrighet og damene der inne gjettet 100% riktig :) Vi venter ei jente, sa hun på oul også. Men klart, ønsker du å være helt sikker, må jo du til Danmark da... jeg ville ikke tatt fostervannsprøve bare for å vite kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant ut i uke 11 at det var 95 % gutt, hehe... Men det falt meg ikke inn at de kan ikke opplyse om kjønn før det har gått 12 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...