Gå til innhold

Hvor tidlig kan man finne ut kjønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av litt forskjellige grunner ønsker vi å finne ut kjønn på den lille i magen så tidlig som mulig. Noen som vet når dette er? Tenker ikke på at noen kan se det i uke 11/12, for vil gjerne ha det mer sikkert. Hørt noen si uke 15?

Anonymous poster hash: 4fcd9...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg nysgjerrig på hvorfor dere må vite dette tidligere enn oul?

Anonymous poster hash: f5e69...d19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen kan de se tegn til hvilket kjønn det er rundt 11-12 uker, men de har ikke lov å opplyse om det før man er over abortgrensen. Flere får vite det rundt uke 15, men de kan se feil. De kan også se feil på OUL:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

De klarte ikke å se det på OUL med oss. så vi dro på privat ul over en uke senere, fikk vite at det var en liten gutt som skjulte seg i magen. De kan aldri garantere for kjønn, desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk vite at det med 95 % sannsynlighet var en jente i uke 13, og det viste seg å stemme. Men dette var hos privat gynekolog med topp moderne utstyr, jeg tror utstyret, og dermed hvor klare UL-bildene blir, har en del å si såpass tidlig.

Anonymous poster hash: 37ed0...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til privat UL med topputstyr og der kan man fra uke 15+0 komme for ul for å sjekke kjønn.

De sier sikkert uke 15 for å være enda mer sikker enn ved uke 12-13..



Anonymous poster hash: cf9bd...7b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste måten du kan få garantert korrekt kjønn, på noe tidspunkt i svangerskapet, er ved DNA-analyse. Enten ved fostervannsprøve eller harmony test og andre typer blodprøver. Dette er dyrt, og du får ikke gjort det i Norge. Vi tok en harmony test i Danmark, men det var for å finne ut av kromosomfeil, kjønnet var helt irrelevant for oss. Slike tester kan tas fra uke 11, og kjønnet er garantert riktig. Jeg må likevel si at jeg håper ikke dere vurderer kjønnssortering, som er helt frastøtende. Grunnen til at vi valgte harmony test, er fordi vi hadde høy sjanse for å få barn med kromosomfeil, og at vi ikke turte å ta fostervannsprøve med tanke på risiko for abort. Husk at opplyst kjønn ved ultralyd aldri er 100% sikkert, en venninne av meg fødte en gutt selv om hun fikk beskjed om jente ved to ultralyder.

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten du kan få garantert korrekt kjønn, på noe tidspunkt i svangerskapet, er ved DNA-analyse. Enten ved fostervannsprøve eller harmony test og andre typer blodprøver. Dette er dyrt, og du får ikke gjort det i Norge. Vi tok en harmony test i Danmark, men det var for å finne ut av kromosomfeil, kjønnet var helt irrelevant for oss. Slike tester kan tas fra uke 11, og kjønnet er garantert riktig. Jeg må likevel si at jeg håper ikke dere vurderer kjønnssortering, som er helt frastøtende. Grunnen til at vi valgte harmony test, er fordi vi hadde høy sjanse for å få barn med kromosomfeil, og at vi ikke turte å ta fostervannsprøve med tanke på risiko for abort. Husk at opplyst kjønn ved ultralyd aldri er 100% sikkert, en venninne av meg fødte en gutt selv om hun fikk beskjed om jente ved to ultralyder.

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Hva betalte dere for harmony-test, og hvor sikker er den for å finne unormale ting, sykdommer osv?

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG nei, det er ikke det at vi bryr oss veldig altså, herregud kjønnsortering:O

Har en bestefar som nok veldig snart går bort. Har lyst til å kalle opp dersom vi får en sønn. Hadde vært så fint om han kunne få vite hva vi får før vi mister ham, og gjerne da også meddele at navnet han blir videreført.. Men er ikke sikkert vi rekker uansett:(

Men da er det uke 15 som er ganske sikkert?

Anonymous poster hash: 4fcd9...d33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG nei, det er ikke det at vi bryr oss veldig altså, herregud kjønnsortering:O

Har en bestefar som nok veldig snart går bort. Har lyst til å kalle opp dersom vi får en sønn. Hadde vært så fint om han kunne få vite hva vi får før vi mister ham, og gjerne da også meddele at navnet han blir videreført.. Men er ikke sikkert vi rekker uansett:(

Men da er det uke 15 som er ganske sikkert?

Anonymous poster hash: 4fcd9...d33

Så koselig! Dere kan jo evt fortelle at du er gravid, og at OM det blir en gutt så blir han oppkalt etter bestefar?

Tror han setter veldig pris på det og :)

Anonymous poster hash: f5e69...d19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke utstyret som bestemmer hvor lett man ser kjønnet, men teknikken! Du kan ha det nyeste og mest avanserte UL-apparatet, men det hjelper ikke om operatøren ikke har korrekt teknikk. Det har også mye å si hvordan fosteret ligger, morkake, navlestreng ol



Anonymous poster hash: 45cfb...316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Så koselig! Dere kan jo evt fortelle at du er gravid, og at OM det blir en gutt så blir han oppkalt etter bestefar?

Tror han setter veldig pris på det og :)

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Helt enig med deg.

TS: Fortell bestefaren at du er gravid og om det blir en gutt så ønsker dere å kalle ham opp etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tenkt til det. Han vet allerede at jeg er gravid. Men syns det hadde vært ekstra koselig om vi visste kjønn før vi sa noe.

Anonymous poster hash: 4fcd9...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er jo uansett ikke garantert at de ser riktig på ul, vet om flere som har fått vite annet kjønn enn det som kom.

Så ville sagt at dere skal kalle opp om det blir gutt :)

Anonymous poster hash: 27767...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er det plutselig greit å legge seg oppi hvorfor noen ønsker å benytte seg av selvbestemt abort? Kvinnens kropp, kvinnens valg - og det valget har ikke noen, heller ikke du som leser dette, noe med!



Anonymous poster hash: 146f9...cd4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo også oppkalle dersom det blir en jente. Oppkalling er mer enn å gi et konkret navn videre. Johannes kan for eksempel bli Johanna eller Johanne. Noen bruker også bare samme bokstav ved oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så nå er det plutselig greit å legge seg oppi hvorfor noen ønsker å benytte seg av selvbestemt abort? Kvinnens kropp, kvinnens valg - og det valget har ikke noen, heller ikke du som leser dette, noe med!

Anonymous poster hash: 146f9...cd4

Hæ? Feil tråd?

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er det plutselig greit å legge seg oppi hvorfor noen ønsker å benytte seg av selvbestemt abort? Kvinnens kropp, kvinnens valg - og det valget har ikke noen, heller ikke du som leser dette, noe med! Anonymous poster hash: 146f9...cd4

I Norge er det ikke lovlig å ta abort pga at man ikke fikk det kjønnet man ønsker seg. Derfor har man ikke lov å opplyse om kjønn før etter abortgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betalte dere for harmony-test, og hvor sikker er den for å finne unormale ting, sykdommer osv?

Anonymous poster hash: f5e69...d19

Betalte rundt 5000,-. Den utelukker kun de vanligste kromosomfeilene. Men den er helt ufarlig, siden det kun er en blodprøve fra mor. Vi var på ultralydklinikken i København, du kan lese mer på deres hjemmesider.

Anonymous poster hash: 3b901...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det ikke lovlig å ta abort pga at man ikke fikk det kjønnet man ønsker seg. Derfor har man ikke lov å opplyse om kjønn før etter abortgrensen.

Men er du sikker i det du sier? Det har jeg ikke hørt om før, at det skal være ulovlig? Og jeg selv var på UL i 11+4 (hos genteknologi med henvisning, så ikke privat) og fikk opplyst at det er sannsynlig er en gutt (det visste seg å stemme). Det var nå i februar og jeg har en gutt her nå. :)

Anonymous poster hash: 311b0...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...