Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av Lærer 1.kl før barnet reiser hjem med taxi? Våte klær...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du svarer aldri på det som er gjentatt flere ganger: send en mail. Jeg er lærer, men jobber ikke med de yngste barna. Men jeg får mange mailer fra foreldre som spørr om jeg kan følge opp ditt og datt. Har hatt en gul lapp i kateterskuffen med alle elevene som jeg måtte følge opp når skolen var slutt

Anonymous poster hash: 93022...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er jo snakk om en elev i 1.klasse. De trenger ofte hjelp med tøy :)

Nei altså.....de fleste store barna på bhg klarer fint å få på sitt eget tøy, å ikke kunne dette som 6åring blir litt drøyt. Greit at man kan ha problemer med å knyte skolissene og slikt men kunne bytte bukse klarer da vel unger på 3år også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som typisk 1.klasse-syndrom. Mange foreldre og barn klarer ikke helt overgangen fra barnehage til skole. Men det nytter ikke for foreldrene å legge ansvar over på skolen, for lærerne er ikke som barnehagetantene. De skal undervise elevene, og ikke hjelpe dem med så grunnleggende ting som å ta vare på seg selv. Så du må rette kravene til deg selv og barnet ditt - ikke lærerne. Jeg har hørt om foreldre som forventet at lærere måtte hjelpe barn på do fordi de ikke hadde lært det helt selv enda... Sommeren før skolestart må brukes til å øve, øve, øve. Barnet MÅ kunne gå på do helt selv, kle av/på seg selv, finne klær i hylla selv, spise selv (huske å spise all maten uten å surre vekk matfri), gå til/fra skolen uten å bli for distrahert av ting på veien, greie å sitte stille og følge med osv. Hvis barnet henger veldig etter på disse tingene kan man få utsatt skolestart et år. Men normale barn lærer dette siste året i barnehagen og i sommerferien. Anonymous poster hash: 18c55...df4

Helt korrekt! Det får da være måte på ansvarsfraskrivelse fra foreldre. Læreren er der for å undervise ikke for å være hjelpeassistent.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså.....de fleste store barna på bhg klarer fint å få på sitt eget tøy, å ikke kunne dette som 6åring blir litt drøyt. Greit at man kan ha problemer med å knyte skolissene og slikt men kunne bytte bukse klarer da vel unger på 3år også?

Men nå var det snakk om vått tøy og påminnelsene rundt dette siden barnet skal gå hjem i kulden. Da er det klart de må få litt hjelp.. Men hva vet vel jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer aldri på det som er gjentatt flere ganger: send en mail. Jeg er lærer, men jobber ikke med de yngste barna. Men jeg får mange mailer fra foreldre som spørr om jeg kan følge opp ditt og datt. Har hatt en gul lapp i kateterskuffen med alle elevene som jeg måtte følge opp når skolen var slutt

Anonymous poster hash: 93022...add

Fortsetter på mitt eget innlegg.

Som eksempel har jeg fått ansvar om å sjekke at alle leksebøkene er med, at skolematen blir spist opp, at guttungen tar på seg jakka når han går hjem ++

Og dette er elever i 6.klasse.

Så det er mange foreldre der ute som ikke forstår at den ene ungen er en av en stor gruppe. Kan tildels være enig i at 1.klasse stiller seg litt annerledes, men det er litt greit å ta ansvar selv også.

Anonymous poster hash: 93022...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at læreren ikke minnet ditt barn på å ta på seg nye klær da? Jeg er lærer, og ville satt stor pris på å få vite det hvis dette var en utfordring for ditt barn. Jeg er helt sikker på at det vil være mulig å finne en løsning, men først må jo læreren vite at det er et problem. Jeg tenker at du har mye å vinne på å ta dette opp på en hyggelig og vennlig måte, så skal du se at det ordner seg.

Jeg tenker at skolen og foreldrene (via å lære barnet å fikse dette selv) deler ansvaret for at påkledningen er ok. Og det er ikke farlig å lære "på den harde måten", innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Å bli våt og kald er ikke farlig, men ubehagelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du snakker med datteren din om at man ikke går rundt i undertøy og at hun må kjenne etter om hun er våt, hva sier hun da?

Dere må snakke om dette og øve. Så hun selv kan kjenne etter om hun er våt og hun selv vite at man ikke går i bare strømpebuksa,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt praksis i 1. klasse, og vi stod i garderoben hver gang de skulle kle på seg for å hjelpe de som ikke fikk det til. Og det var nok av dem.

Ts: send en hyggelig Mail til læreren og spør om de kan minne henne på det. Du kan nok anta at de ikke ønsker at hun skal gå våt og kald, så det burde nok gå fint. Men det er viktig at dere også øver på dette hjemme. Dette er et typisk eksempel på en av de mange tidstyvene som gjør at lærerens hverdag fylles opp av stadig flere ting som ikke har noe med undervisning å gjøre. Så jo raskere hun lærer seg å ta ansvaret selv, jo bedre.:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det har de vel. sfo betaler vi for selv. jeg vet ikke når hun kan reise hjem og ikke pga jobb etc. skal jeg straffes for det. dette har jeg aldri hørt om før, har aldri vært slik så lenge jeg har hatt unger på skolen ts Anonymous poster hash: 78c1a...233

Fordi i henhold til opplæringsloven er det kun til og fra opplæringssted elevene har krav på skoleskyss (2 km for 1. Klassinger og 4 km for øvrige). SFO er å anse som en frivillig fridtidsaktivitet og gir derfor ikke rett på skoleskyss. Har man halv plass på sfo, eller mindre, har man krav på skoleskyss de dagene man ikke benytter sfo plassen.

Jobber med dette til daglig så dette VET jeg.

Anonymous poster hash: 3f8dc...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med ts jeg. Når en voksen person tar av klærne til en 5-6åring så kjenner de jo om resten er vått også. Tar to sekunder.

Er assistent i en første klasse og det er absolutt ikke alle barna som er på samme nivå, noen trenger hjelp til å knyte sko, andre trenger hjelp til å få brettet det ene jakkeermet over den andre votten, det er vanskelig som voksen og det. Og noen trenger hjelp til å huske å skifte. Sånn er det. Vi er der for å hjelpe.

Ts heng en lapp på plassen hennes, kanskje det kan hjelpe henne med å huske?



Anonymous poster hash: 8f6ca...ee2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det deg å betale for de siste 950 meterene da? Det tror jeg jeg hadde gjort.



Anonymous poster hash: c231a...a2e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, det er helt greit å be læreren minne samtlige elever om at de må skifte før de skal videre, men du kan ikke forvente at lærer skal ha tid til å sjekke om de gjør det. Som du sier så er det 20 barn og kun en voksen. Fra den tiden jegvar lærervikar kan jeg huske at det var enormt hektisk, og man har faktisk ikke mulighet til å dobbeltsjekke om alle gjør det de skal. I barnehage er den en voksen pr fem barn, det er en helt annen situasjon på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en teoretisk mulighet for at datteren din har klart å bli våt på den kilometeren fra taxien og hjem også...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pleier alltid minne elevene på at de må bytte tøy hvis de kommer inn våte fra friminutt. Vi snakker også om passende utetøy under morgensamling. Send en mail til lærer :)

Hilsen lærer i 2. klasse

Anonymous poster hash: 905e1...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi i henhold til opplæringsloven er det kun til og fra opplæringssted elevene har krav på skoleskyss (2 km for 1. Klassinger og 4 km for øvrige). SFO er å anse som en frivillig fridtidsaktivitet og gir derfor ikke rett på skoleskyss. Har man halv plass på sfo, eller mindre, har man krav på skoleskyss de dagene man ikke benytter sfo plassen.

Jobber med dette til daglig så dette VET jeg.

Anonymous poster hash: 3f8dc...806

Man har også krav på skoleskyss ved farlig skolevei uavhengig av hvor langt unna man bor.

Anonymous poster hash: 644b1...0fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har også krav på skoleskyss ved farlig skolevei uavhengig av hvor langt unna man bor.Anonymous poster hash: 644b1...0fe

Og det virker som om barnet til TS har en særdeles farlig skolevei.... Det er jo faktisk mulig at hun har blitt våt på vei hjem. Og kald... Og det er en reel fare for at strømpebuksen hennes fryser til is i følge TS.

Anonymous poster hash: 21589...5e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis hun har spesielle behov, må dere ta opp dette med læreren, evt få en utredning av behovene hennes. Jeg har aldri opplevd en førsteklassing som ikke klarer å kle på seg selv/forstå at man må ta på ny bukse når den man har på er våt. Læreren må gjøres oppmerksom på dette, for det er ikke vanlig.

Anonymous poster hash: f684c...851

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har også krav på skoleskyss ved farlig skolevei uavhengig av hvor langt unna man bor.Anonymous poster hash: 644b1...0fe

Ja, det har man, men ikke i forbindelse med sfo.

Man kan få om man av medisinske årsaker også, og da kan man få skoleskyss i forbindelse mes sfo.

Anonymous poster hash: 3f8dc...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter på mitt eget innlegg.

Som eksempel har jeg fått ansvar om å sjekke at alle leksebøkene er med, at skolematen blir spist opp, at guttungen tar på seg jakka når han går hjem ++

Og dette er elever i 6.klasse.

Så det er mange foreldre der ute som ikke forstår at den ene ungen er en av en stor gruppe. Kan tildels være enig i at 1.klasse stiller seg litt annerledes, men det er litt greit å ta ansvar selv også.

Anonymous poster hash: 93022...add

tro meg, det er ikke noe bedre på videregående :P Hilsen en bekymret vidergåendelærer...

Anonymous poster hash: 06400...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet MÅ kunne gå på do helt selv, kle av/på seg selv, finne klær i hylla selv, spise selv (huske å spise all maten uten å surre vekk matfri), gå til/fra skolen uten å bli for distrahert av ting på veien, greie å sitte stille og følge med osv. Hvis barnet henger veldig etter på disse tingene kan man få utsatt skolestart et år. Men normale barn lærer dette siste året i barnehagen og i sommerferien. Anonymous poster hash: 18c55...df4

Det er så og si umulig å få utsatt skolestart. Barneleddgikt, multihandicap og downs er i hvertfall ikke grunner nok, så hvis foreldrene sender inn en søknad i juli om at barnet glemmer å skifte, eller ikke spiser maten sin på 20 minutter? Nope.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...