Gå til innhold

Hva kan jeg forvente av Lærer 1.kl før barnet reiser hjem med taxi? Våte klær...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at ikke storebror får noe ansvar i dette. Hvis ikke han klarer å passe på at førsteklassingen har det bra, så må dere møte henne på taxistoppet istedet.

Jeg er på jobb så får ikke møtt henne... jobber tre mil unna...

reiste hjem denne dagen for å se hvordan det gikk. de var hjemme når jeg kom hjem. nettopp inn døra.

Er en omvei å reise innom sfo, så er fint de kan reise hjem når vi sal ut igjen på noe tidlig på kvelden. Men går det ikke så må hun være på sfo

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er det ikke lærerens ansvar å kle på barna. Det siste året i barnehagen øvde de på dette så de var klare til skolestart. Gjorde de ikke det hos dere?

Anonymous poster hash: 644b1...0fe

I den barnehagen jeg jobber øver vi på å kle på så fort ungene har noe begrep om det å kle seg. Noen av 2-åringene er kjempeflinke til å kle seg de. Hvorfor vente til siste barnehageåret?

Ts, noe som hadde gjort denne problemstillingen mye enklere er å se til at datteren din har skikkelige uteklær som hun ikke blir våt i, og lære henne at disse må brukes når hun er ute.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke hva folk her inne skriver, du har tydeligvis bestemt deg for at dette er en stor glipp fra lærerens side.



Anonymous poster hash: 54d31...3c7
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den barnehagen jeg jobber øver vi på å kle på så fort ungene har noe begrep om det å kle seg. Noen av 2-åringene er kjempeflinke til å kle seg de. Hvorfor vente til siste barnehageåret?

Ts, noe som hadde gjort denne problemstillingen mye enklere er å se til at datteren din har skikkelige uteklær som hun ikke blir våt i, og lære henne at disse må brukes når hun er ute.

Det har hun og de har sagt på skolen at 1.kl skal bruke dette ute når det er behov. gjelder da altså alle. men det har de jo ikke gjort. Hun vil helst ikke kle på seg. Helst gå i så lite som mulig til det er for sent..

Hun kan og kle seg har jeg kommentert flere ganger. De trenger ikke hjelpe henne med å få klære på, men må si det til henne. hun tenker rett og slett ikke på dette.

Og ja dere kommer med mange råd, men det er nå en gamg slik at jeg har prøvd å få dette inn i det pene lille hodet hennes helt forgjeves... er slik hjemme og. REr ikke klar for dette ansvaret selv, og jeg kjenner henne best selv vil jeg tro? :-)

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som typisk 1.klasse-syndrom.

Mange foreldre og barn klarer ikke helt overgangen fra barnehage til skole. Men det nytter ikke for foreldrene å legge ansvar over på skolen, for lærerne er ikke som barnehagetantene. De skal undervise elevene, og ikke hjelpe dem med så grunnleggende ting som å ta vare på seg selv. Så du må rette kravene til deg selv og barnet ditt - ikke lærerne. Jeg har hørt om foreldre som forventet at lærere måtte hjelpe barn på do fordi de ikke hadde lært det helt selv enda...

Sommeren før skolestart må brukes til å øve, øve, øve. Barnet MÅ kunne gå på do helt selv, kle av/på seg selv, finne klær i hylla selv, spise selv (huske å spise all maten uten å surre vekk matfri), gå til/fra skolen uten å bli for distrahert av ting på veien, greie å sitte stille og følge med osv.

Hvis barnet henger veldig etter på disse tingene kan man få utsatt skolestart et år. Men normale barn lærer dette siste året i barnehagen og i sommerferien.



Anonymous poster hash: 18c55...df4
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke hva folk her inne skriver, du har tydeligvis bestemt deg for at dette er en stor glipp fra lærerens side.

Anonymous poster hash: 54d31...3c7

Det er ikke min feil at hun må gå på skolen før hun er klar for dette, det er nå slik dette landet er...

Men nå var det læreen som tok av buksen.. og brettetden fint sammen... og la den i en pose..

Da viste hun at jenta var våt. buksa var ordentlig våt.

Hadde hun kommet hjem og vært våt fordi hun datt nå hun gikk ut av taxi for eks, så er det ikke noe de får gjort noe med. Heller ikke om de kun har våte sokker som de ikke ser siden fargen på ullsokker ofte er like om de er våte eller tørre... men når buksen drypper så går det ann å sjekke....

buksen var fremdeles veldig våt i dag, så de må jo ha sett at hun var våt på med enn buksa.

derfor mener jeg at det var en glipp at de ikke fikk på henne en bukse i det minste.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I barnehagen barna mine gikk i øvde de mye på dette før skolestart.

Men det virker som om mange her ikke forstår at barn er på forskjellig nivå selv i samme alder,

og at barn er forskjellige.

Mine barn var "enkle" fikk jeg beskjed om i barnehagen, da de foretrakk å kle av/på seg selv,

og lærte dette tidlig. Men jeg vet at på skolen barna mine går på nå, er det mange 1.klassinger

som ikke alltid husker helt på skifte av klær m.m selv, og der minner lærerene de på det, og

hjelper til ved behov, altså de barna som ikke alltid klarer alt selv. De sier også til foreldrene på foreldremøter (fellesmøter) at de må øve på dette med de barna som ikke klarer det, men at de

hjelper til ved behov, så jeg finner det merkelig at lærerene ved skolen ikke engang har forsøkt å gi beskjed til barnet her. Og før noen sier noe, mine barn går på en stor skole med mange barn og

få lærere, så tiden er hektisk, allikevel finner lærerene tid til dette. Da de har forståelse for at ikke

alle barn er like praktiske når de er så små som 6 år, og noen trenger litt lengre tid. Syns du kan

nevne det for lærerene, mulig det var en forglemmelse.



Anonymous poster hash: 5c591...fdd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som typisk 1.klasse-syndrom.

Mange foreldre og barn klarer ikke helt overgangen fra barnehage til skole. Men det nytter ikke for foreldrene å legge ansvar over på skolen, for lærerne er ikke som barnehagetantene. De skal undervise elevene, og ikke hjelpe dem med så grunnleggende ting som å ta vare på seg selv. Så du må rette kravene til deg selv og barnet ditt - ikke lærerne. Jeg har hørt om foreldre som forventet at lærere måtte hjelpe barn på do fordi de ikke hadde lært det helt selv enda...

Sommeren før skolestart må brukes til å øve, øve, øve. Barnet MÅ kunne gå på do helt selv, kle av/på seg selv, finne klær i hylla selv, spise selv (huske å spise all maten uten å surre vekk matfri), gå til/fra skolen uten å bli for distrahert av ting på veien, greie å sitte stille og følge med osv.

Hvis barnet henger veldig etter på disse tingene kan man få utsatt skolestart et år. Men normale barn lærer dette siste året i barnehagen og i sommerferien.

Anonymous poster hash: 18c55...df4

Skjønner at jeg har vært bortskjemt med storebror her. var ikke problemer der. var skiftet og lagt i pose i sekken hver gang...

Men da var de vel bare snille da....

Men skjønner heller ikke at det skal bli så mye styr av dette. mener jo bare at jeg bør kunne forvente at de minner henne på det, spesielt når de viste hun var våt. det tar to sekunder.

har ALDRI i denne tråden sagt at hun ikke klarer å finne frem klær eller å kle på seg selv.

Men tenker ikke tanken på å gjøre det.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER IKKE LÆRERENS ANSVAR Å KLE AV OG PÅ BARNET!!!!!!!!!!



Anonymous poster hash: 737b4...112
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen barna mine gikk i øvde de mye på dette før skolestart.

Men det virker som om mange her ikke forstår at barn er på forskjellig nivå selv i samme alder,

og at barn er forskjellige.

Mine barn var "enkle" fikk jeg beskjed om i barnehagen, da de foretrakk å kle av/på seg selv,

og lærte dette tidlig. Men jeg vet at på skolen barna mine går på nå, er det mange 1.klassinger

som ikke alltid husker helt på skifte av klær m.m selv, og der minner lærerene de på det, og

hjelper til ved behov, altså de barna som ikke alltid klarer alt selv. De sier også til foreldrene på foreldremøter (fellesmøter) at de må øve på dette med de barna som ikke klarer det, men at de

hjelper til ved behov, så jeg finner det merkelig at lærerene ved skolen ikke engang har forsøkt å gi beskjed til barnet her. Og før noen sier noe, mine barn går på en stor skole med mange barn og

få lærere, så tiden er hektisk, allikevel finner lærerene tid til dette. Da de har forståelse for at ikke

alle barn er like praktiske når de er så små som 6 år, og noen trenger litt lengre tid. Syns du kan

nevne det for lærerene, mulig det var en forglemmelse.

Anonymous poster hash: 5c591...fdd

Tenker de kanskje ikke vet at det er så langt å gå... som sagt så har de fleste kort vei fra buss. vet hvor alle bor, og hvor bussen kjører...

kan være derfor de ikke tenkte på å si noe her..

men er vandt med at det er ordnet, det var storebror her når han gikk i 1.kl.

storebror rekker ikke hjelpe, da mister de nok taxi... kan ikke henge i sentrum sammen. De kunne nok gått tilbake på sfo i så fall og ringt meg, men nå er det ikke storebrors ansvar heller i mine øyne.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER IKKE LÆRERENS ANSVAR Å KLE AV OG PÅ BARNET!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: 737b4...112

NOK EN GANG: DET ER IKKE DET JEG MENER HELLER!!!!!!!!!!

LES ALLE INNLEGGENE SÅ SER DU DET.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er storforlangende!

Vi har fire barn som tar buss til skolen og drosje hjem. Det er en maxitaxi og den har faktisk også en viss rutetid og forholde seg til. Det er ikke så veldig mange minuttene fra det ringer ut til drosja kjører og hvis læreren skal begynne å skifte på barna når skolen er slutt så tar det fort myyye tid.

Du må rett og slett snakke med datteren din og forklare viktigheten av å skifte i siste friminutt hvis hun er våt. Etter det bør hun jo teoretisk ikke bli våt igjen før hun sitter i drosja.

Det er ikke skolens eller lærerens ansvar at ditt barn er riktig kledt. Det er ene og alene foreldrenes ansvar.

Når du skriver at skolen har ansvar under skoleskyssen så stemmer forsåvidt det, men det ansvaret begrenser seg til å følge med så barnet kommer på riktig buss eller taxi, at det ikke blir plaget/mobbet og at det har en gyldig forsikring i tilfelle noe skulle skje på skoleveien. Ansvaret gjelder ikke om barnet er vått, er tørst, må tisse e.l

Man dør heller ikke av å bli litt våt og kald. Det er nettopp slikt man lærer av.

Anonymous poster hash: 21589...5e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den barnehagen jeg jobber øver vi på å kle på så fort ungene har noe begrep om det å kle seg. Noen av 2-åringene er kjempeflinke til å kle seg de. Hvorfor vente til siste barnehageåret?

De begynner såklart tidligere men det er jo siste året det er viktig å passe på at alle er selvstendige og klare for skolen.

Anonymous poster hash: 644b1...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke min feil at hun må gå på skolen før hun er klar for dette, det er nå slik dette landet er...

Men nå var det læreen som tok av buksen.. og brettetden fint sammen... og la den i en pose..

Da viste hun at jenta var våt. buksa var ordentlig våt.

Hadde hun kommet hjem og vært våt fordi hun datt nå hun gikk ut av taxi for eks, så er det ikke noe de får gjort noe med. Heller ikke om de kun har våte sokker som de ikke ser siden fargen på ullsokker ofte er like om de er våte eller tørre... men når buksen drypper så går det ann å sjekke....

buksen var fremdeles veldig våt i dag, så de må jo ha sett at hun var våt på med enn buksa.

derfor mener jeg at det var en glipp at de ikke fikk på henne en bukse i det minste.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Du må tenke på det som en bonus at de hjalp henne av med den våte buksen ikke som en glipp at de ikke tok på henne en ny. Det forventes at barna klarer dette selv når de har begynt på skolen. Når dit barn ikke klarer dette må du be om ekstra hjelp. Læreren har ikke dette som sine arbeidsoppgaver.

Anonymous poster hash: 644b1...0fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg har vært bortskjemt med storebror her. var ikke problemer der. var skiftet og lagt i pose i sekken hver gang...

Men da var de vel bare snille da....

Men skjønner heller ikke at det skal bli så mye styr av dette. mener jo bare at jeg bør kunne forvente at de minner henne på det, spesielt når de viste hun var våt. det tar to sekunder.

har ALDRI i denne tråden sagt at hun ikke klarer å finne frem klær eller å kle på seg selv.

Men tenker ikke tanken på å gjøre det.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Jeg tror egentlig læreren bare tok det for gitt at datteren din forstår at man tar på ny bukse når den gamle er tatt av - istedenfor å bare gå rundt i strømpebuksa.

Anonymous poster hash: 18c55...df4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er storforlangende!

Vi har fire barn som tar buss til skolen og drosje hjem. Det er en maxitaxi og den har faktisk også en viss rutetid og forholde seg til. Det er ikke så veldig mange minuttene fra det ringer ut til drosja kjører og hvis læreren skal begynne å skifte på barna når skolen er slutt så tar det fort myyye tid.

Du må rett og slett snakke med datteren din og forklare viktigheten av å skifte i siste friminutt hvis hun er våt. Etter det bør hun jo teoretisk ikke bli våt igjen før hun sitter i drosja.

Det er ikke skolens eller lærerens ansvar at ditt barn er riktig kledt. Det er ene og alene foreldrenes ansvar.

Når du skriver at skolen har ansvar under skoleskyssen så stemmer forsåvidt det, men det ansvaret begrenser seg til å følge med så barnet kommer på riktig buss eller taxi, at det ikke blir plaget/mobbet og at det har en gyldig forsikring i tilfelle noe skulle skje på skoleveien. Ansvaret gjelder ikke om barnet er vått, er tørst, må tisse e.l

Man dør heller ikke av å bli litt våt og kald. Det er nettopp slikt man lærer av.

Anonymous poster hash: 21589...5e4

Det var i siste friminutt de hadde tatt av så vidt jeg skjønte det på henne. hun hadde i vært fall vært inne i bare strømpebuksa. Skjønner at jeg ikke kan forvante at faktisk bokstavelig kler på henne, men kun ta av og ikke si noe mer så tenker hun ikke på dette, slik ar hun bare... Jobber med det hjemme, men det er faktisk ikke så lett. skjønner vist ikke at det er så viktig..

Tror heller ikke storebror gjorde alt dette selv, brettet sammen og hadde i pose i sekken... var nok læreren. Sikkert derfor jeg forventer at de i det minste ber de kle på seg..

Lett å bli syk om man går å er våt slik, hverfall om strømpebuksen fryser til is...

Men om de ikke klarer å få henne til å kle på seg så kan hun absolutt ikke reise hjem. ergo er jeg avhengig av sfo.. tenkte de kunne venne seg gradvis til å reise hjem, men det må jeg nok glemme. hun er ikke klar siden jeg ikke kan forvante at hun ikke bare reiser hjem i strømpebuksa...

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror egentlig læreren bare tok det for gitt at datteren din forstår at man tar på ny bukse når den gamle er tatt av - istedenfor å bare gå rundt i strømpebuksa.

Anonymous poster hash: 18c55...df4

Strømpebuksen var klissvåt også. samm var skoa. sto flere timer i tørkeren før de tørket.

Håper jo dette går seg til etterhvert, men hun er nok ikke helt klar for dette ansvaret enda.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor får hun skoleskyss når hun har full SFO plass?

Etter regelverket har ikke unger med full SFO plass krav på å få dekket skoleskyss uavhengig av hvor lang vei de har.

Anonymous poster hash: 3f8dc...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor får hun skoleskyss når hun har full SFO plass?

Etter regelverket har ikke unger med full SFO plass krav på å få dekket skoleskyss uavhengig av hvor lang vei de har.

Anonymous poster hash: 3f8dc...806

jo det har de vel. sfo betaler vi for selv. jeg vet ikke når hun kan reise hjem og ikke pga jobb etc. skal jeg straffes for det. dette har jeg aldri hørt om før, har aldri vært slik så lenge jeg har hatt unger på skolen

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømpebuksen var klissvåt også. samm var skoa. sto flere timer i tørkeren før de tørket.

Håper jo dette går seg til etterhvert, men hun er nok ikke helt klar for dette ansvaret enda.

ts

Anonymous poster hash: 78c1a...233

Du må på en eller annen måte lære jenta di å kle seg. Ikke legg dette over på skolen.

Hun forstår tydeligvis ikke påminnelser, så hva med å lære henne det på den harde måten? Nå er det jo høstvær, så man må kle seg varmt og vanntett.

Hva med å dra ut på tur i helgene, og så ber du henne kle seg selv i det hun føler blir riktig. Så får hun bli kald og våt på turen (ikke dra langt, og dra hjem igjen straks hun blir våt/kald). Da får hun kjenne været på kroppen og tenke gjennom at hun burde tatt på seg jakke osv.

Anonymous poster hash: 18c55...df4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...