Gå til innhold

Hvordan overleve kolikkbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over det. Snakket som sagt ikke om de med allergi.

Ok, da misforsto jeg deg :) Men viktig å vite hvis man skal forsøke det, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, har full sympati med deg!

Dey kan hjelpe å bære barnet under genseren/inntil huden. Bare ha en genser med v-hals eller knapper så du får plassert det greit i forhold til luft.

Osteopat er kan også være veldig hjelpsomt :)

Anonymous poster hash: 1f271...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da misforsto jeg deg :) Men viktig å vite hvis man skal forsøke det, i hvert fall.

Ja, det er det. :) Mange spedbarn reagerer på at mor drikker masse melk og spiser for mye melkeprodukter uten at det er allergi, så for mange holder det å bare kutte ut å drikke melk. :) Men så klart, hvis det er melkeallergi så vil det jo ikke fungere å bare kutte ut melken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuellterapaut er bare tull. Kynisk utnyttelse av desperate foreldre, og har ingen påvist effekt.

Og healing? Don't get me started.

Har du prøvd healing? eller har du forsket på dette?

Anonymous poster hash: f5946...7b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg føler med deg! Guttungen min hadde kolikk fra han var ei uke gammel, og selv om kolikken gav seg da han var tre mnd, så sluttet han da å sove noe særlig, frem til han var 10 mnd. Bare hyling og gråting støtt.

Det er mitt store mareritt nå som jeg skal ha en til, kolikkbaby og toåring...

Eneste som hjalp litt var da pappaen satte på mtv og dansa med babyen i armene. Ofte sovna han i armene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les "Mammasjokket", så får du iallefall litt trøst av noen som har vært i samme situasjon som deg ;)

Det finnes masse tips man kan prøve, og selv ville jeg testet manuellterapeut for å sjekke etter låsninger. Det er gratis, og kan ikke gjøre vondt verre.

Ellers er det veldig viktig at dere lar hverandre få pauser - deler gråtetoktene inn i vakter mellom hverandre, hvor den ene går inn i et annet rom med ørepropper/går ut en tur med relativt kort vei hjem.

Det er også viktig at den som har babyen bruker ørepropper/hørselvern etc.

Alle overlever merkelig nok, men det krever ekstremt mye av et par.

Tenk overlevelse punktum, og legg dagen opp etter de gode stundene.

Anonymous poster hash: 1dd1b...841

Den her. For meg så hjalp det VELDIG at andre hadde vært gjennom det samme. For man føler seg rimelig mislykka og alene i verden. Og snakk med mannen din. Her hatet jeg mannen min fordi han overlot alt til meg, jeg mistet masse respekt for ham fordi han som hadde lovet å elske og ære meg i gode og onde dager dreit i å følge opp når jeg trengte ham som mest. Forholdet overlevde på nære nippet, nå tre år senere så har vi det heldigvis veldig bra! Anbefaler manuellterapeut jeg også, det er en fysioterapeut med videreutdanning. Det er gratis, om du bor i Oslo/Akershusområdet så anbefaler jeg Bjørn Helgar på Fjellhamarklinikken på det sterkeste (dog har han nok lang ventetid, så med mindre han har snarlig time så hadde jeg nok prøvd en annen, eller kiropraktor i mellomtiden selv om det fort kan bli dyrt). Sovner ungen i bilen? Sov til ungen sover, parker og la motoren gå mens du får sove en time eller to. Som det sies over her, tenk overlevelse.

Anonymous poster hash: 1a14f...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd healing? eller har du forsket på dette?

Anonymous poster hash: f5946...7b0

Det ER forsket på healing, ja. Ingen har klart å påvise noen effekt utover placeboeffekten.

Jeg trenger ikke å ha prøvd det selv for å godta resultatene fra gode studier og meta-studier. På lik linje er EN persons overbevisning om at noe hjelper ikke holdbart til å trekke konklusjoner. Særlig ikke når vi vet at mennesker er konstruert for å se sammenhenger der det ikke finnes noen.

Flertallet av anekdoter er IKKE bevis. Eneste måten man kan få pålitelige resultater er blindede forsøk med et representativt utvalg. Enda bedre: mange slike forsøk og en analyse av samtlige etterpå (meta-studie).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er ammevennlig kommer jo an på det enkelte barnet, men hvis vi skal gå ut fra barn som IKKE har allergier, dvs. de fleste barn, så vil ammevennlig si at man dropper verstinger som løk, kullsyre, kål, sjokolade (for mange), druer, jordbær og slike ting. Så er det jo da individuelle forskjeller så klart.

Å kutte ut hvitt mel er unødvendig så lenge barnet ikke har noen form for allergi. Samme med å kutte alt av melkeprotein. Det kan være hensiktsmessig å kutte vanlig kumelk og slikt, men for de fleste vil det gå greit å spise en skive med hvitost for eksempel. Dette er sånt som man må prøve seg fram på.

Jeg hadde en periode hvor jeg bare spiste brødskvie med syltetøy og veldig nøytrale, kjedelige middager. Det hjalp lite. Det som hjalp for oss var manuellterapeut og tiden. Minifom og probiotika eller hva det heter funket heller ikke.

Ja det gir jo mening, tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drypp fem-seks dråper lavendel-olje på lakenet eller et sted jenta kan ligge å lukte på det, den lukta beroliger veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funker Minifom veldig bra, vi har gått fra timevis med skriking hver kveld til kun litt småsutring på kveldene. Viktig at det brukes før hvert eneste måltid, og du vil se effekt etter 2-3 dager hvis det har virkning på ditt barn. Med min fleste funket det ikke så jeg hadde liten tro på det nå, men til min store overraskelse virket det.

Anonymous poster hash: 67292...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt som deg og snuppa vår er 2 måneder. jeg ammer ikke, mistet all melka mi etter sykdom :-( vi prøvde alle mme typene, kiropraktor, manuellterapaut, fennikel te, malt, miniform.. her er snuppa våken 16-19 timer i døgnet, og ja.. Det har mildt sagt vært helvete og jeg er på det punktet at jeg håper det er kolikk for da har jeg en måned igjen, håper jeg da :-)) det som har hjulpet er å svaie henne fram og tilbake i bilsetet. (anbefales ikke, er forbanna tungt) prøver vi å legge henne i en elektrisk stol, tror jeg hun fort merker dette er "juks" og da er det tilbake i bilstolen hehe. Miniform er egentlig det eneste jeg kan anbefale egentlig. Babyer er jo forskjellige, og noe for oss som ikke er gull verdt er kanskje det for dere. Er veldig lett å bli irritert på partneren, alt er feil og du blir jo helt tullete av den skrikingen. Kjenner jeg at jeg holder på å gå fra vettet settes det pris på alenetid, om så det bare er 5 min ut eller en dusj så er det gull verdt! Du blir desperat og prøver ut alt.. Men som mange skriver, er det egentlig bare best å slå seg ned med at det er kolikk OG det går over en vakker dag :-)

Anonymous poster hash: 74a5e...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i samme båt som deg og snuppa vår er 2 måneder. jeg ammer ikke, mistet all melka mi etter sykdom :-( vi prøvde alle mme typene, kiropraktor, manuellterapaut, fennikel te, malt, miniform.. her er snuppa våken 16-19 timer i døgnet, og ja.. Det har mildt sagt vært helvete og jeg er på det punktet at jeg håper det er kolikk for da har jeg en måned igjen, håper jeg da :-)) det som har hjulpet er å svaie henne fram og tilbake i bilsetet. (anbefales ikke, er forbanna tungt) prøver vi å legge henne i en elektrisk stol, tror jeg hun fort merker dette er "juks" og da er det tilbake i bilstolen hehe. Miniform er egentlig det eneste jeg kan anbefale egentlig. Babyer er jo forskjellige, og noe for oss som ikke er gull verdt er kanskje det for dere. Er veldig lett å bli irritert på partneren, alt er feil og du blir jo helt tullete av den skrikingen. Kjenner jeg at jeg holder på å gå fra vettet settes det pris på alenetid, om så det bare er 5 min ut eller en dusj så er det gull verdt! Du blir desperat og prøver ut alt.. Men som mange skriver, er det egentlig bare best å slå seg ned med at det er kolikk OG det går over en vakker dag :-) Anonymous poster hash: 74a5e...c31

Har du forsøkt Nutramigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...