Gå til innhold

Hvordan overleve kolikkbarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere må bare holde ut, selvom dere tilsynelatende (etterhvert) "hater" hverandre. Vi hadde en unge som skrek mye og ikke sov hele netter på ett år.

Anonymous poster hash: f0857...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et helvete som allerede beskrevet.

Man er jo som regel to i et forhold. Har dere muligheten så er det ingen vits at dere sover på samme rom alle sammen, om en kan sove på eget rom en gang i blant er det en stor fordel. Samme med å komme seg ut noen timer av og til uten baby.

For oss gikk det ikke over før rundt 6mnd alder, da ble det gradvis bedre holdt på i ca 4mnd totalt. Nå er alt så mye bedre :) Så det går jo over selvom det ikke hjelper så mye når man står i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktor/manuellterapaut har ingen dokumentert effekt, operererofte med diagnoser og konsepter som resten av helsevesenet klør seg i hodet over og som faktisk ikke gir noen som helst mening ut fra den kunnskap vi har om hvordan kroppen fungerer, og i verste fall kan slik behandling være skadelig. Kort sagt: de finner på ikke-reelle diagnoser som de så tilbyr behandling av.

Les mer:

http://tjomlid.com/2013/02/05/er-kiropraktikk-effektivt-mot-spedbarnskolikk/

At man blir desperat av å ha kolikkbarn er veldig, veldig forståelig. Men det er altså ingen grunn til å miste alt av rasjonalitet og kritisk sans. Prøv å kutte absolutt alt av melkeprodukter i kostholdet ditt i et par uker og se om det hjelper, en grei andel (anslagene varierer mellom 10 og 40%) av kolikkbarna blir bedre da.

Anonymous poster hash: bfff2...6c1

Nå merket vi stor bedring på baby etter å ha vært hos manuellterapeut/osteopat. Det kom grønn, gammel avføring ut av ungen etter å ha løst opp låsningene, og hylskrikingen var ikke lenger hylskriking. Han hadde enda ubehag, men det var ikke i nærheten så ille. Jeg har ingen tro på at kolikken hadde gitt seg ved åtte uker dersom vi ikke hadde tatt de to-tre turene til denne osteopaten fra han var fem uker og utover. Krampegråten gav seg, og jeg er i alle fall overbevist om at det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tvillinger med kolikk i 12 uker, og kan skrive under på at det er et rent helvete. Jeg tror vi prøvde det meste (kiropraktor, minifom, melkefri kost osv), men ingenting fungerte. Det som fikk oss gjennom var at vi holdt på tanken om at det går over. Det går over! Stor klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hva mor spiser har mye å si for om barnet får kolikk eller ikke, veit ikke om dette er sant. Det er kanskje noen matvarer man skal unngå når man ammer? Min mor drakk fennikel-te før hun ammet, både med meg og broren min, ingen av oss hadde kolikk noen gang. I tillegg til alle de andre GODE tipsene du har fått her ville jeg anbefalt deg å prøvd fennikel-te. Kjøp økologisk og prøv å drikke det før hver eneste amming. Blir sikkert litt styr, men det er vel verdt det om det skulle virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hva mor spiser har mye å si for om barnet får kolikk eller ikke, veit ikke om dette er sant. Det er kanskje noen matvarer man skal unngå når man ammer? Min mor drakk fennikel-te før hun ammet, både med meg og broren min, ingen av oss hadde kolikk noen gang. I tillegg til alle de andre GODE tipsene du har fått her ville jeg anbefalt deg å prøvd fennikel-te. Kjøp økologisk og prøv å drikke det før hver eneste amming. Blir sikkert litt styr, men det er vel verdt det om det skulle virke.

Jeg spiste ammevennlig fra dag én. Fikk likevel kolikkbaby.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode ord alle sammen. Prøver å spise ammevennlig og drikker fennikelte til den store gullmedaljen uten særlig hell. Mest av alt har jeg bare lyst til å dra fra alt og alle. Spesielt pappaen. Kjenner jeg kan ikke fordra han akkurat nå. Aner ikke hvorfor. Hadde håpet at denne barseltiden skulle bli bedre enn forrige gang (depresjon) også blir den bare verre. Tror jeg må teste ut flere av rådene her. Dokumentert effekt eller ei.

Anonymous poster hash: 655c3...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste ammevennlig fra dag én. Fikk likevel kolikkbaby.

Det spørs hva du mener med ammevennlig? (søkte på google og fikk ikke noe konkret svar). Inkluderer det hvitt sukker og mel? Korn, nøtter, frø og belgfrukter? Leste noe om at melkeprodukter kunne være problematisk. Nå spør jeg fordi jeg lurer, finnes det noen nettsider hvor det står konkret hva det går ut på? (Ikke meninga å kuppe tråden!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte ALT, og brukte ekstremt mye tid på å bekjempe det. I etterkant skulle jeg ønske at jeg heller kunne godtatt at det var slik det var, og gjort det beste ut av situasjonen. Det gikk jo over til slutt, men det var ekstremt vanskelig å se der og da! Usikker på om vi vil ha flere barn faktisk.... Sitter godt igjen i psyken min enda, fire år senere.

Anonymous poster hash: 6a803...bbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte ALT, og brukte ekstremt mye tid på å bekjempe det. I etterkant skulle jeg ønske at jeg heller kunne godtatt at det var slik det var, og gjort det beste ut av situasjonen. Det gikk jo over til slutt, men det var ekstremt vanskelig å se der og da! Usikker på om vi vil ha flere barn faktisk.... Sitter godt igjen i psyken min enda, fire år senere.

Anonymous poster hash: 6a803...bbc

I slike tilfeller blir man så desperat og kokko at man prøver å finne en løsning i alt. Vi gikk døgnet rundt i flere mnd for å finne en løsning, grublet døgnet rundt. Enig med deg, hadde vært bedre om vi hadde klart å bare godta situasjonen for å gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller blir man så desperat og kokko at man prøver å finne en løsning i alt. Vi gikk døgnet rundt i flere mnd for å finne en løsning, grublet døgnet rundt. Enig med deg, hadde vært bedre om vi hadde klart å bare godta situasjonen for å gjøre det beste ut av det.

Jeg er HELT enig, skulle ønske vi også bare aksepterte at situasjonen var slik den var. I stedet grublet vi masse, googlet døgnet rundt, og var konstant irriterte på hverandre. Jeg gråt hver eneste dag, og gruet meg til hver kveld og de faste 6 timene med skriking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært gjennom kolikkhelvete vi også. Det som hjalp her var å kutte ut absolutt all mat som inneholder meieriprodukter. Skal du gjøre det må du være ekstremt nøye. Du kan ikke ha vanlig margarin på maten, ikke spise vanlige pølser, leverpostei osv. Sjekk absolutt all innholdsfortegnelse. Vi ble kvitt kolikken etter tre-fire uker uten melkeprodukter, ble gradvis bedre, og hun var bra da hun var ti uker gammel.

Vi prøvde kiropraktor, det hadde ikke effekt for oss (selvsagt, når problemet var melkeproteinallergi), men jeg ville gitt det et forsøk. Også ville jeg dratt til legen, for å sjekke om det et noe galt og evt fått henvisning til barnelege som kan sjekke for allergier. Bestill time i morgen den dag, ikke tenk at dere skal se det an litt til. Det er ikke godt for barnet å ha det slik, og kanskje legen kan hjelpe.

Det er en jævelig periode. Jeg og samboeren hatet hverandre, og det henger litt i fremdeles. Jeg angret mange ganger på at jeg fikk barn med ham, men det har heldigvis gått over. Søvnmangel kan få fram det aller verste i folk. Kolikken har skremt min mann fra å ønske seg et barn nr to, og det er min store sorg akkurat nå. :( Men jeg har tro på at han kan skifte mening etter hvert.

Noe annet som var ganske virkningsfullt: last ned appen som heter SitterSeal. Det er hvit støy du kan spille av, det fikk min til å slutte å gråte noen ganger. Noen ganger henger de seg liksom opp og må distraheres for å slutte å gråte. Da var hvit støy genialt. Den måtte stå på ganske høyt noen ganger.

Ønsker deg masse lykke til og håper dere får sove litt innimellom. Sov på dagen og ungen sover da, og gi f i husarbeid. Ikke ta imot besøk, prioriter deres egen helse og søvn. Bestill take away og spis Fjordland, la huset gro igjen om nødvendig. Det vil gå over, og da kan dere ta igjen det dere måtte trenge.

Anonymous poster hash: 9b489...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantebarnet mitt hadde koloikk, og det eneste som (delvis) fungerte for å få jenta til å slutte å gråte var å sette på støvsugeren eller å kjøre bil.

Nå hadde ikke sønnen min kolikk, men de kveldene han var helt utrøstelig så satt jeg meg på badet med tørketrommelen på. Det var noe med lyden som roet han.



Anonymous poster hash: 2457e...3eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hva du mener med ammevennlig? (søkte på google og fikk ikke noe konkret svar). Inkluderer det hvitt sukker og mel? Korn, nøtter, frø og belgfrukter? Leste noe om at melkeprodukter kunne være problematisk. Nå spør jeg fordi jeg lurer, finnes det noen nettsider hvor det står konkret hva det går ut på? (Ikke meninga å kuppe tråden!)

Hva som er ammevennlig kommer jo an på det enkelte barnet, men hvis vi skal gå ut fra barn som IKKE har allergier, dvs. de fleste barn, så vil ammevennlig si at man dropper verstinger som løk, kullsyre, kål, sjokolade (for mange), druer, jordbær og slike ting. Så er det jo da individuelle forskjeller så klart.

Å kutte ut hvitt mel er unødvendig så lenge barnet ikke har noen form for allergi. Samme med å kutte alt av melkeprotein. Det kan være hensiktsmessig å kutte vanlig kumelk og slikt, men for de fleste vil det gå greit å spise en skive med hvitost for eksempel. Dette er sånt som man må prøve seg fram på.

Jeg hadde en periode hvor jeg bare spiste brødskvie med syltetøy og veldig nøytrale, kjedelige middager. Det hjalp lite. Det som hjalp for oss var manuellterapeut og tiden. Minifom og probiotika eller hva det heter funket heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt på hvem som har ansvaret for babyen. Slik den andre kan slappe av, gå på butikken, trene, dusje, gå tur e.l. Bedre at dere får slappet av/gjort andre ting hver deres gang enn at begge skal ha ansvaret for barnet samtidig og prøve å hvile samtidig. Da vil ingen av dere få et snev av pusterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å kutte ut hvitt mel er unødvendig så lenge barnet ikke har noen form for allergi. Samme med å kutte alt av melkeprotein. Det kan være hensiktsmessig å kutte vanlig kumelk og slikt, men for de fleste vil det gå greit å spise en skive med hvitost for eksempel. Dette er sånt som man må prøve seg fram på.

Obs obs! Dersom det er snakk om melkeproteinallergi så kan man ikke ta en skive med hvitost, eller noe som helst annen mat med melk i, selv den minste mengde. Allergi er allergi. Man ville vel ikke gitt nøtter til noen med nøtteallergi, selv bare bittelitt? Dette har jeg fått streng beskjed om fra barnelege, så skal man prøve å kutte ut melk så må man gjøre det 100%. Barnelege kan ta prikktest for å sjekke for allergi, men du må få henvisning fra fastlegen din for å få time (med mindre det finnes noen private der du bor).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs obs! Dersom det er snakk om melkeproteinallergi så kan man ikke ta en skive med hvitost, eller noe som helst annen mat med melk i, selv den minste mengde. Allergi er allergi. Man ville vel ikke gitt nøtter til noen med nøtteallergi, selv bare bittelitt? Dette har jeg fått streng beskjed om fra barnelege, så skal man prøve å kutte ut melk så må man gjøre det 100%. Barnelege kan ta prikktest for å sjekke for allergi, men du må få henvisning fra fastlegen din for å få time (med mindre det finnes noen private der du bor).

Jeg er klar over det. Snakket som sagt ikke om de med allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...