Gå til innhold

Hvilket etternavn ville du IKKE tatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Etternavnene som slutter på -sen er en utdøende rase, leste jeg for en tid tilbake. Så på sikt kommer det kanskje til å bli blant de sjeldne?

Selv er jeg ikke særlig stor fan av samboers etternavn, den ene delen av navnet minner veldig om et gammeldags ord for "dum".

Samtidig er det et sjeldent navn, så man kan ikke bare droppe det.

Altså; navn som betyr noe annet eller rimer veldig på det er jeg ikke fan av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bønne

Reke

Monsen

Bleie

Bolle

Hanekamhaug

Aaberge(minner for mye om Albert)

Anonymous poster hash: 40698...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Behring.

Jeg trives for øvrig godt med å hete Breivik, og har ikke egentlig lyst til å bytte til noe annet etternavn.

(Selv om jeg kan forstå at det ikke er et etternavn det frister å bytte til.)

Anonymous poster hash: 09571...c95

Jeg synes ikke folk burde bytte etternavn pga ABB. Det får være grenser for hvor mye påvirkning han skal ha på livene til folk...

Anonymous poster hash: fe3eb...031

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønne

Reke

Monsen

Bleie

Bolle

Hanekamhaug

Aaberge(minner for mye om Albert)

Anonymous poster hash: 40698...752

Eller Tone Damli hehe..

Anonymous poster hash: fe3eb...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi -ski er en mann og -ska er en kvinne. Har mye å si for hvordan navnet bøyes videre på polsk. På ringeklokkken deres må det stå Siesztrzewitowscy som er flertallsformen.

Anonymous poster hash: 80f9a...797

Med din logikk og kunnskap blir det det samme som å si at alle nordmenn med etternavn som for eksempel Fjell egentlig heter Fjellsen og/eller Fjellsdatter, og at det på ringeklokka står skrevet Fjellsene.

Jepp, man kan ha ett ukomplisert, kort polsk etternavn, som ikke slutter på -ski eller -ska, og som dermed ikke bøyes i det hele tatt. En rask titt på wiki og du ser flere eksempler på både det og at polske etternavn ikke trenger å være hverken lange eller kompliserte, som etternavnet Konik for eksempel.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Polish-language_surnames

Anonymous poster hash: 0621c...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuckers, er en komifilm der hovedpersonen heter det og dama også tar navnet. Husker ikke navnet på filmen da..

Svigers er aller verst heter filmen :-) beste filmen som finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med din logikk og kunnskap blir det det samme som å si at alle nordmenn med etternavn som for eksempel Fjell egentlig heter Fjellsen og/eller Fjellsdatter, og at det på ringeklokka står skrevet Fjellsene.

Jepp, man kan ha ett ukomplisert, kort polsk etternavn, som ikke slutter på -ski eller -ska, og som dermed ikke bøyes i det hele tatt. En rask titt på wiki og du ser flere eksempler på både det og at polske etternavn ikke trenger å være hverken lange eller kompliserte, som etternavnet Konik for eksempel.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Polish-language_surnames

Anonymous poster hash: 0621c...48d

Jøss, hva går det av deg? Jeg svarte brukeren som nevnte polske etternavn og likte dette etternavnet spesielt. -ski-navn bøyes i alle mulige varianter på polsk (seks kasus, kjønn i tall), det er slik det polske språket funger. Men jeg har aldri sagt at alle polske navn bøyes. Eksemplene dine med Fjell er jo direkte latterlige ettersom vi ikke bøyer navn på norsk annet enn i genitiv.

Kunnskapen min om polske navn er god nok ettersom svigerfamilien er polsk. Kvinnene har både -ska-navn og navn som ikke bøyes i kjønn.

Anonymous poster hash: 80f9a...797

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anunsen. Vet ikke om det er hans etternavn, Anders Anunsen. Men tenker da tvert på...anus.



Anonymous poster hash: fea0d...c7a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle -sen navn, samt veldig vanlige navn som Berg, Foss, Hagen o.l. Navn jeg kommer til å måtte stave hver eneste gang (eksempel: "Gronkvhikpuk") navn som har dobbelbetydning (Langballe, Homse, Mensen o.l)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...