Gå til innhold

Når bruke vippestol og babygym?


inlovewith

Anbefalte innlegg

Jo, babyen vår er i armene på enten meg eller pappaen hele tiden mens hun er våken, men unntak av når hun ligger på magen og trener nakken og da sitter vi med henne. Legger vi henne alene begynner hun å hyle. Synes du har ganske urealistiske forventninger om du tror du bare kan legge fra deg en liten baby som er våken. En nyfødt har ingen glede av en babygym og synes ikke det er artig å titte på lekene.

Samme her!

Anonymous poster hash: b625b...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vippestol i flat stilling etter et par uker hvis jeg var på do, dusj etc etc.

Hadde aldri ventet 3 mnd :)

Anonymous poster hash: 1994a...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babygymmen begynte å bli gøy fra ca 10 uker. Vippestolen ble brukt fra 6 uker. Var hos fysio/manuellterapeut da lille var 5 mnd, hun anbefalte å pakke bort babygymmen - det var ikke gunstig for videre notorisk utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte vippestol fra ca 5 uker. Kun i liggende posisjon og i korte stunder av gangen. Han er tre måneder i dag og nå bruker vi midterste posisjon - men fremdeles bare korte stunder. For oss har iallefall vippestol vært uunnværlig lenge - det er ikke alltid vi har mulighet til å ha ham i armene og han blir bare frustrert hvis han må ligge på ryggen og glane i taket. I vippestolen får han sett mer og vært mer med :) Babygym ble han interessert i når han var rundt 10 uker, men også der liker han seg bare i korte perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babygymmen begynte å bli gøy fra ca 10 uker. Vippestolen ble brukt fra 6 uker. Var hos fysio/manuellterapeut da lille var 5 mnd, hun anbefalte å pakke bort babygymmen - det var ikke gunstig for videre notorisk utvikling.

Det har jeg aldri hørt? Selv om begge mine også har gått hos manuell terapeuter. Hva var begrunnelsen?

Anonymous poster hash: 4b13b...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man kunne bruke babygym allerede med engang? Det er jo bare en madrass der babyen får ligge på, med noen leker å fokusere på?

Hva ellers skal man gjøre? Bære babyen hele den tiden h*n er våken? Eller bare la h*n oigge der til hun skal sovne? Hvis man skal la babyen ligge til h*n sovner, hvorfor kan ikke dette skje på babygymmen?

Haha, du kommer til å få deg et sjokk. Dine venninners babyer er nok noe eldre for en nyfødt har ingen glede av en babygym. De ser jo ikke engang i farger i begynnelsen. Ingen av mine ville ligge alene mer enn noen sekunder/få minutter før de nærmet seg 2 mnd gamle. Er sjelden de har så mye som 2-3 timer våkentid før det.

Anonymous poster hash: 97897...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Lille tiden..?? Babyen er vel våken 2-3timer av gangen..?? Skal du leke med babyen i 3timer altså?? Nå har ikke babyen min kommet, men mine venners baby har la g våketid og de orker rett og slett ikke å sitte og leke med dem hele tiden.

Man leker ikke med spedbarn.

Spedbarn trenger rolige omgivelser, og kroppskontakt.

Man holder de inntil seg, har de liggende i fanget, tar en trilletur så de får frisk luft, koser, mater, skifter bleier, har de i bæresjal mens man gjør nødvendige ting etc.

Babygym er ikke en barnevakt, og den skal brukes sammen med forelderen i korte stunder. Eventuelt mens man er en kjapp tur i et annet rom om babyen trives i babygymmen.

Man skal ikke la et spedbarn ligge alene fordi man ikke "orker" gi dem den kontakten de trenger.

Når det er sagt likte ikke ungen her babygymmen særlig(ble noen korte forsøk avogtil), men vippestolen var populær fra han var stor nok til å sitte ordentlig i den. Han lå der når jeg måtte vaske flasker(han likte ikke bæresjal), når jeg dusjet(brukte vognbagen før han satt godt i stolen - var vel ved 8 uker eller noe) og om jeg måtte tisse.

Han likte dårlig å ligge alene, så selv ved tissing måtte jeg ofte ta han med.

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt? Selv om begge mine også har gått hos manuell terapeuter. Hva var begrunnelsen?Anonymous poster hash: 4b13b...3e2

Hun mente den burde legges bort pga baby må lære å rulle rundt, fra rygg til mage. Med babygymmen blir hun stimulert ovenfra, men trenger jo å bli stimulert fra sidene. Så hun anbefalte å la baby ligge på en gymmatte med leker på sidene som hun da må til sidene for å klare å nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille tiden..?? Babyen er vel våken 2-3timer av gangen..?? Skal du leke med babyen i 3timer altså?? Nå har ikke babyen min kommet, men mine venners baby har la g våketid og de orker rett og slett ikke å sitte og leke med dem hele tiden.

.

Orker ikke? Legger de bare babyen bort da eller? De fleste babyer tilbringer hele dagen på mamma og pappas fang/arm/bryst.

Anonymous poster hash: 91dc6...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mente den burde legges bort pga baby må lære å rulle rundt, fra rygg til mage. Med babygymmen blir hun stimulert ovenfra, men trenger jo å bli stimulert fra sidene. Så hun anbefalte å la baby ligge på en gymmatte med leker på sidene som hun da må til sidene for å klare å nå.

Jeg har to babygymmer, en i plast som ligner på et gammelt huskestativ og en i stoff med matte under. Begge to kan man feste leker på sidene på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har vippestolen vært utrolig praktisk. Da kan babyen sitte alene og allikevel være "med", så den har vært mye i bruk på kjøkkenet (ikke lenge av gangen).

Babygymmen har vært populær fra ca 1-2 måneders alder og fram til de har begynt å krabbe noen måneder senere. Igjen, ikke for lenge av gangen, men i og med at de færreste spedbarn liker å gjøre noe som helst lenge av gangen sier de nok i fra når de har fått nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...