Gå til innhold

Etternavn på kidden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kommer nok bare til å gi dem hans navn, ettersom etternavnene våre tilsammen blir veldig tunge og er veldig like (samme forbokstav, like mange stavinger, veldig like bokstaver ellers). Det er jo like mye min unge uansett, og jeg synes det er naturlig å kalle opp etter mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hans etternavn som mellomvavn og så mitt, han truer med at det må bli motsatt på baby nr. 2 :fnise:



Anonymous poster hash: 63e0c...fdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ikke er gift og nok ikke kommer til å bli det får ungen etternavnet til begge. Jeg synes det er viktig at h*n får det når vi foreldrene har ulike navn. Skulle vi ombestemme oss å gifte oss så får vi se om vi gjør en endring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi ikke er gift og nok ikke kommer til å bli det får ungen etternavnet til begge. Jeg synes det er viktig at h*n får det når vi foreldrene har ulike navn. Skulle vi ombestemme oss å gifte oss så får vi se om vi gjør en endring da.

Så dere skal bruke bindestrek?

Anonymous poster hash: dbba3...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gift, men det er da ingen selvfølge at man har samme navn selv om man er gift? Her har vesla mitt etternavn som etternavn og pappaens etternavn som mellomnavn. Vi trakk lodd om hvilket navn som skulle komme sist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Men da vil jo barnet bare få et etternavn.

Anonymous poster hash: dbba3...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil jo barnet bare få et etternavn.

Anonymous poster hash: dbba3...740

Skrev vel bare etternavnene til begge, ikke om det ene blir som mellomnavn på ungen eller ikke. Jeg vil at begges navn skal være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begges når vi får barn :)

Gifter oss snart, og skal begge ta hverandres navn :) Da har hele familien felles etternavn ^^



Anonymous poster hash: 23054...6e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel bare etternavnene til begge, ikke om det ene blir som mellomnavn på ungen eller ikke. Jeg vil at begges navn skal være med.

Ja, men trådens spørsmål er om etternavn. Da vil det være hensiktsmessig å si hvilket navn som eventuelt blir mellomnamn. Mitt inntrykk er at folk mer eller mindre på autopilot degraderer mors etternavn som mellomnavn, noe jeg synes er trist. Ikke at barnet absolutt skal ha mors etternavn, men jeg savner litt mer refleksjon rundt temaet.

Anonymous poster hash: dbba3...740

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, i gamle dager skulle man ha bare ett av etternavnene...

Skjønner bare ikke at det skal være så "trendy" å ha to etternavn på barna, hvorav ett som mellomnavn og ett som siste etternavn. Det må da være mye bedre med bare ett etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, i gamle dager skulle man ha bare ett av etternavnene...

Skjønner bare ikke at det skal være så "trendy" å ha to etternavn på barna, hvorav ett som mellomnavn og ett som siste etternavn. Det må da være mye bedre med bare ett etternavn.

Det er vel fordi man vil at barna skal få begge foreldrenes navn, og at man ikke lenger fjerner mors navn automatisk uten diskusjon slik man gjorde i gamle dager. Jeg har vokst opp med mellomnavn og etternavn og det har virkelig ikke vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, i gamle dager skulle man ha bare ett av etternavnene...

Skjønner bare ikke at det skal være så "trendy" å ha to etternavn på barna, hvorav ett som mellomnavn og ett som siste etternavn. Det må da være mye bedre med bare ett etternavn.

Vi gjør det ikke for å være "trendy". Men vi ønsker begge at h*n skal bære våre etternavn, og siden vi ikke har samme blir det til at h*n får mellom og etternavn. (Våres etternavn ser bare teit ut om vi skal binde de fast med bindestrek :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gangen da barn født utenfor ekteskap ble definert som "uekte", kunne barnet få fars etternavn, dersom han "kuldlyste" barnet, dvs. anerkjente farskapet. Barnet hadde da også arverett etter far. Dersom barnet ikke var "lyst i kull", ville barnet bruke mors etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at våre felles barn får fars etternavn, da mitt er langt og tungt. Og etternavet blir altfor langt hvis vi skal bruke begge.

Samboer har et barn fra før som har hans etternavn, men etter samboer ble sammen med meg endret mor mellomnavnet. Så barnet heter noe ala "Tom Hegesønn Eriksen". Skjønner ikke hvorfor, men det var vel for at alle skulle vite at gutten er hennes sønn og ikke min.

Anonymous poster hash: be272...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bestemt oss enda. Tror det blir to etternavn. Usikker på om hans eller mitt kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har gutten mitt mellomnavn som mellomnavn og fars etternavn. Han er stor nå og bruker ALDRI mellomnavnet. Ser det samme for andre på hans alder, de bruker bare det siste navnet. Det skulle ikke forundre meg om han ber om å få fjernet hele mellomnavnet. Jeg bruker aldri mitt heller.



Anonymous poster hash: 34fa6...6c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men trådens spørsmål er om etternavn. Da vil det være hensiktsmessig å si hvilket navn som eventuelt blir mellomnamn. Mitt inntrykk er at folk mer eller mindre på autopilot degraderer mors etternavn som mellomnavn, noe jeg synes er trist. Ikke at barnet absolutt skal ha mors etternavn, men jeg savner litt mer refleksjon rundt temaet. Anonymous poster hash: dbba3...740

Dette!

Anonymous poster hash: 63e0c...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...