Gå til innhold

Etternavn på kidden!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere som er ugift med etternavn til babyen? Tar dere begges eller bare det ene? Med bindestrek eller det ene søm mellomnavn?

Jeg tenker vi tar mitt som mellomnavn og hans til hovedetternavn. Jeg har ikke så sterkt forhold til mitt etternavn, men siden vi ikke er gifte vil jeg liksom ha mitt navn på han også. Hvis vi gifter oss en gang kan jeg godt tenke meg å ta hans etternavn på hele gjengen og kutte ut mitt. Er det enkelt å skifte etternavn på minien om noen år HVIS han skulle finne på å fri en gang?

Anonymous poster hash: 1ce3b...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har kun mitt på jenta. Føltes naturlig da jeg er alenemor, så kan hun velge å ta fars når hun blir stor. Det skal være enkelt å endre. Men er begrensinger hvor ofte man kan gjøre det i løpet av ett år eller noe sånt

Anonymous poster hash: ee419...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt fikk etternavnet til far. Kun fordi jeg visste vi skulle gifte oss to år etter. :)

Du kan enkelt endre navnet til barnet senere, kan gjøres elektronisk på folkeregisteret.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er samboere og barna har mitt etternavn. Men jeg kunne aldri tenke meg å ta mannens navn hvis vi skulle gifta oss heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har lillegutt mitt navn, det ville han hatt uavhengig av om jeg var sammen med bf. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har bare fars etternavn, vi er ikke gift. Men når vi gifter oss (om vi gjør) skal jeg ta hans etternavn.

Har fått noen kommentarer på at barna ikke har mitt etternavn. Men barna er like mye mine selv om de ikke har mitt navn. Dessuten det er bare et navn!

Anonymous poster hash: 6fa7c...f94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er samboere og barna har mitt etternavn. Men jeg kunne aldri tenke meg å ta mannens navn hvis vi skulle gifta oss heller.

Ikke jeg heller. Nå er jeg skilt fra faren til barnet mitt (som forøvrig har mitt etternavn), men jeg har ny kjæreste jeg på sikt planlegger barn med, og det barnet skal også ha mitt etternavn. Det er noe man må bli enige om tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt som mellomnavn og fars etternavn. Så kan de velge selv når de blir eldre om de vil beholde begge eller bare ett. Jeg kommer ikke til å endre etternavn når vi gifter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene har kun fars etternavn. Vi fikk første barnet før vi giftet oss. I ettertid har vi giftet oss og jeg har tatt min manns etternavn, slik at vi alle heter det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barnet mitt-hans. Slik blir det for oss når vi gifter oss og. Jeg har to etternavn, og syns det hadde blitt vanskelig å kvitte seg med begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge to etternavn. Velger ut et av hvert. Rekkefølgen avgjøres av kjønnet. Om jente, hans mitt. Om gutt, mitt hans. På eventuelt neste barn blir det motsatt rekkefølge av det barn nr 1 får. Demokrati :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Hansnavnsønn" mitt etternavn.

Feks. Larssønn Hansen.

Anonymous poster hash: 944fd...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mellomnavn (mannnen har ikke mellomnavn) og hans-mitt etternavn.



Anonymous poster hash: 40157...0dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Bare mannens. (Var samboere da vi fikk barn).

Var uaktuelt at barna skulle ha flere enn ett etternavn, og bindestreketternavn var totalt uaktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var viktig for meg med kun et fornavn og et etternavn. Ble hans selvom jeg ville ha mitt da det er mye mer uvanlig. Fikk viljen min på fornavn da så kan vel ikke klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...