Gå til innhold

Bipolar 1, svangerskap, fødsel og barsel.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer de vil dele?

Jeg fikk nylig diagnosen bipolar 1 (tidligere kalt manisk depressiv), som gir depresjon, mani og i verste fall psykose.

Mine triggere er blant annet stress og lite søvn. Derfor skal jeg ikke stresse, og passe på å få nok søvn, samt å ha et regelmessig søvnmønster (ikke sitte oppe til kl. fire om natta og sove halve dagen). Dette går fint nå.

Vi tenker å begynne å prøve å få barn om et års tid, da jeg er ferdig utdannet til våren. Men jeg tenker at både svangerskap, fødsel og barseltiden (spesielt barseltiden og tiden etterpå) er jo veldig preget av stress (min definisjon på stress er når jeg føler jeg har mer å gjøre enn jeg klarer å få unnagjort) og ikke minst søvnmangel! Bipolare er veldig utsatt for å få svangerskapsdepresjon og fødselsdepresjon.

Hvordan har dere løst det i familier der mor er bipolar og blir dårlig av stress og søvnmangel?



Anonymous poster hash: 28df7...5d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen med akkurat denne problemstillingen tydeligvis. Men om jeg gjør det litt mer konkret:

Mor blir syk av våkenetter og stress. Man vil helst forhindre at mor blir syk, før hun blir syk. Altså ikke bare gå inn med tiltak i etterkant, men forebygge. Mor er veldig sårbar for sykdomsperioder i svangerskap og under amming fordi hun ikke kan bruke medisiner (må selvfølgelig kutte ut amming og begynne på medisiner dersom det er nødvendig).

Kan mor bli sykemeldt pga våkenetter og stress, slik at far tar permisjonen? Kan det være en kriseløsning, slik at ikke mor sliter seg ut?

Og husk at her ligger det en diagnose til grunn, som de aller fleste ikke har når de får barn. Utslitt og stresset= deprimert, manisk eller i verste fall psykotisk. Veldig mange bipolare blir lagt inn på psyk etter fødsel. Dette vil jeg gjerne unngå..



Anonymous poster hash: 28df7...5d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider